Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Formel för att räkna ut effekt i motorn?
<<   1, 2, 3
12500 besök totalt
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005

fuling skrev:
jika:
Du har inga log-filer vi kan få ta del av???
Jag är nyfiken.

Hade visst missat detta, fixar detta under helgen!

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004

1.95 m2 känns spontant väldigt mycket som frontarea på en 996? Har ingen att mäta på själv , men....

Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

torque skrev:
1.95 m2 känns spontant väldigt mycket som frontarea på en 996? Har ingen att mäta på själv , men....

gäller det inte m3:an (e30:i) ?

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

det är två saker jag funderat på i denna tråd

1 vad har igenkligen arean med saken att göra ? tänkte att en volvo 145a har ungefär samma area som en 928 (ungefär) men vindmotståndet kan väll inte vara i det förhållandet eller är det jag som missat hur man räknar arean ? tänkte att vindmotståndet på en ladgårdsvägg eller nån strömlinjeformad bil kan väll inte bero på den arean som är framåt ?

2 hur gör ni logningarna och vad är det lättase sättet att göra en sådan själv om man inte har nått styrsystem som jobbar (tänkte på en vanlig bruksbil)
finns det nått man kan koppla till laptopen så man enkelt kan logga och som inte kostar så mycke ?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

1:

Luftmotstånd(F) mätt i tex Newton
är
F=v^2 / 2 *A *cw *rå
v=hastighet
rå=densitet för luft
cw eller cd är luftmotståndfaktor/tal/koffesient, den talar om formen på kroppens.

Allså man kan ha 2st bilar med samma fronaria men med olika motståndstal(cw e cd)

Ibland så har man även slagit ihopp A och cd och fått en faktor Acd som då både innerhåller arian och motståndstaket.
Vi får
F=v^2 /2 *Acd* rå

v är ju en variabel, sen är det bara rå kvar.
rå ändras med temp och luftfuktighet mm så den är en konstant som är dagsfärsk.
Allså vi test/mättillfället.

Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
torque skrev:

Jo det gäller min M3E30. Hittade värden på 1,86 på vanliga E30. Så jag la till lite för skärmar och spoiler.
Cd värdet på vanliga E30 va visst 0,39. Men på M3:an lyckades dom sänka det till 0,33 med hjälp av bla. annan lutning på bakrutan och högre baklucka. Inte illa med tanke på att det i stort sett är samma bil.
Jag valde 0,35 på min då jag har en Evo vinge med en stor gurneyflap bak.

Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Rullen skrev:

2 hur gör ni logningarna och vad är det lättase sättet att göra en sådan själv om man inte har nått styrsystem som jobbar (tänkte på en vanlig bruksbil)
finns det nått man kan koppla till laptopen så man enkelt kan logga och som inte kostar så mycke ?

Ja det finns nåt program att ladda ner. Tror länken fanns i början av denna tråden. Då loggar man med en laptop och ljudkort. Man loggar antagligen tändpulserna. Sen räknar nog programmet ut effekten själv. Så du slipper pilla med den här excelfilen.

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

jag har en separat log-box som loggar varvtal..

jag brukar koppla in mig innan tändmodul om möjligt. då jag haft problem med störningar när man mäter på spolen..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag har hållt på med detta ganska länge och kommit fram till att min loggbox (LM1 med AuxBox) har lite väl grovkornig upplösning på D/A omvandlaren för varvtalet, så deriverade varvloggar blir aningen brusiga.

Jag har helt och hållet övergått till att mäta accelleration istället (det sitter två accellerometrar i AuxBox:en). Då blir det färre felkällor i kedjan och det är tämligen enkelt att räkna ut effekten då vridet är direkt proportionellt mot accellerationen vid givet varvtal.

Nästa steg är att göra en schablonkompensering av luftmotståndet.

Så här går mina "bromsbänksrepor" till:

Jag monterar accellerometern med vattenpass, kallibrerar den och drar en fullgasrepa på 3:an eller 2:an (den växel som får bilen att varva ur vid cca. 100km/h). Varvtal, accelleration, lambda, laddtryck och duty-ratio loggas. Sen noterar jag utväxling på valda växeln med GPS:en.

Då har man allt man behöver för att plocka ut vridgrafen. Effekten är vridet gånger varvet så det blir enkelt fixat.

Engentligen bryr jag mig inte om vilken siffra maxeffekten stannar på, jag drar repa på repa (med justeringar emellan) och jämför accellerationskurvor. När accellerationskurvan (och därmed vridkurvan och därmed effektkurvan) är maxad vet jag att bilen är "färdigmappad" och kan gå hem.

Man har lixom "bromsbänk på fickan". Dessutom "bromsas" bilen i sin naturliga habitat och inte i en garage med gigantisk fläkt och bromsbänksfirmans taxameter som tickar i 600:-/timme. Vill man sedan få siffran kan man hyra sig på bänken och dra en repa, för att visa på forumet

Men själva mappningen kan utan problem ske på vägen, så länge man har bredbandslambda.

Formel för att räkna ut effekt i motorn?
<<   1, 2, 3
12500 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande