Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 10144 besök totalt |
Årsdebuten blir den 24:e på tullinge
![]() Men det förutsätter att jag hinner bya silentblocks,diffbussning och excentriska bussningar fram i helgen. Allt i delrin förståss ![]() och bensintanken ska bytas också. Att hinna bygga om topplagringarna fram för mera camber är nog lite för mycket att hoppas på ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
*hehe* Jadu... Det är inget som jag själv har pysslat med men med tanke på allt som skrivits om (speciellt) sinlentblocksbyte så förstår jag att du har lite att stå i... Som sagt lycka till, jag blir alltid impad av alla hemmafixare som "bara ska byta vevaxel, svetsa ihop en framvagn eller slipa om kammen en smula"
![]() _________________ Dan Byström |
||||
Hej!
Kul med E30-kompisar i Göteborg! Du måste hänga med MaZ till garaget (där även jag huserar) någon dag så vi kan utbyta lite BMW-komplimanger! Det är ju så våldsamt italienskt där inne... ![]() Låter som du fått till en perfekt start med busbilen. Konceptet är ju helrätt! ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Ciao! (
![]() Jaaa!, det hade varit trevligt att hälsa på i ett riktigt garage (och spä ut dom italienska influenserna ![]() ![]() Johan - mycket trevlig bil du har! På bilden såg den ut som en 318is så jag blev tvungen att kolla i din tråd. Tror bara att vi kommer att ses som hastigast på banorna i sommar... (typ sekunden då du kommer ifatt och sekunden som jag ser dig försvinna i horisonten ![]() _________________ Dan Byström |
||||
Attans vad det skrivs lite om 318is nuförtiden. Det är Stoltan som tappert uppdaterar sin tråd annars är det mest i samband med en massa "Säljes"-trådar denna eminenta farkost dyker upp numera. Är det så illa, att 318is fornstora dagarna är över och knatteligan som tidigare fyllde detta forum med matnyttigt för oss jämlikar numera vuxit upp och blivit med M3 eller någon annan storebror till dessa härliga busfrön? Tänkte jag och gick in i tråden om min egen bil där jag skamset kunde konstatera att senaste uppdateringen gjordes den 26 april. 2005. Om alla ni andra håller samma tempo i sin tråd som jag så är det inte så konstigt att det är tyst... Så här kommer en uppdatering och eftersom det ju faktiskt är 2 säsonger som ska sammanfattas så är mitt mål att minst hälften ska vara sanning och resten hoppas jag åtminstånde ska ha hänt men om det verkligen hände mig ska jag låta vara osagt...
Jaha, våren 2005 alltså, vad tusan hände då? När jag går tillbaka och tjuvläser så var det tydligen licens på g och en sådan kurs vet jag bestämt att jag genomförde. Det var på Knutstorp det hände och till skillnad från i år så var det en soldränkt vårdag. Denna bana har jag återkommit till flera gånger under dom gågna 2 säsongerna, dels med BMW SC och dels med Alfa-klubben som generöst bjuder in till körning varje vår. Banan tycker jag passar bilen sådär - det är för stort hopp mellan andra och tredje växeln och det blir segt ur vissa av dom snävaste kurvorna. Till säsongen 2006 monterades en nyrenoverad 40%-ig diffbroms tillsammans med en E36 växellåda och problemet var ur världen. Det kändes som en helt annan bil med massor av effekt trots att motorn har lämnats helt orörd. Andra banor som testades första säsongen var Kinnekulle och Gelleråsen och framför allt den sistnämda blev en stor favorit. Som den budgetenusiast jag är så kör jag till och från träffarna i racerbilen vilket går bra så länge bilen håller. Det har den (peppar peppar...) gjort än så länge och speciellt tacksam är jag att jag kunnat ta mig hem från just Gelleråsen eftersom denna bana ligger längst ifrån bilens hemmagarage. Gellerås-träffen 2005 slutade för övrigt med att himlen öppnade sig och Volvohandlaren i Karlskoga fick ställa området under sitt bensinmacks-tak till förfogande där r-däcken byttes till mer normala gatdäck och räserkostymen till torr (nåja) civilklädsel innan hemfärd. Efter denna lärdom har ett 200-kronors kupoltält inhandlats som tjänstgör som depåfacilitet för Team Byström. Till vintervilan 05-06 hade jag samlat på mig en hel del önskemål och likt barn som skriver till tomten lämnades en önskelista in till Lennart på 02-depån: Nämda diff som alltså renoverades och gjordes 40%-ig (sk. starkdiff...). En ställbar bakre hämmare (20mm) monterades tillsammans med powerflexbussningar. Bakre bromsarna hade under säsongen ätit upp alldeles nya Ferodo DS3000 och nya fick monteras. Senare under våren 2006 märkte jag att även denna uppsättning fått slita hårt och nyrenoverade bromsok monterades under senvåren. Samtidigt sattes orginalklossar på plats och när banåkandet 2006 var över så var dessa fortfarande i utmärkt skick. Rosten på längsgående, och främre yttre bromsrör gillades inte av SBP och således sitter nu nya på plats. Styrningen är en känd akilleshäl på E30 och en shoppinglista efterlystes här på forumet under sommaren för byte av styrväxel. En styrväxel från vilken E36 som helst (en 318, -97 i mitt fall) och den delen mellan rattstången och styrväxeln (ser ut som en kardanknut) behövdes och kuren gjorde underverk. Ingen servo men så går bilen inte heller annat än på bana och till och från dessa. och så var det växellådan ja. I grupp N reglementet finns två växellådor homologerade: standardlådan som sitter i alla 318is och så en som antagligen inte finns tillgänglig för oss vanliga och som har 1:1 på femman. Det visade sig att 4-cylindriga E36 begåvats med denna utväxling och att den dessutom passar med minimala justeringar rakt in i E30. Diffen i 318is har utväxling 4.10:1 och E36 har en annan lite mer komfortinriktat utväxling annars hade det nog inte sålts så många E36:or... Toppfarten på min bil har numera sjunkit betydligt (som att inte använda 5:e växeln på standardlådan, typ)men passar dom små svenska banorna perfekt (förutom Anderstorp gissar jag utan att ha provat). Samtidigt byttes kopplingen mot en ny medan det planerade svänghjulsbytet inte behövde genomföras då min bil tydligen redan har det lite lättare svänghjulet från M40motorn till skillnad från senare 318is som begåvades med ett 2.25 kilo tyngre svänghjul (enligt en irländsk entusiast med hemsida helt dedikerad 318is, kommer inte ihåg adressen just nu). Luftflödet uppdaterades också med ny racekat från Rakarör i Mölndal och ett öppet luftfilter från Lintec införskaffades. Filtert sattes enbart med den blingavskärmning som fanns att köpa till och när bilen stod på tomgång så gick motortempen upp troligen som en följd av att varm motorrumsluft sögs in. Så tills vidare ligger filtret i garaget och väntar på en ordentlig avskärmning med luft från dimljusluckan. Ganska vitala uppdateringar till 2006 alltså och jag kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd. Säsongen kunde helt fokuseras på att köra och det blev Mantorp, Knutstorp och mycket Kinnekulle som studerades. Kinnekulle blev till slut det som gjorde att säsongen blev något kortare än beräknat - det varma vädret (och mitt höga tempo...hosthost) gjorde slut på däcken och det var ren flyt att det var regnväder på säsongens sista körning på Knutstorp med GRC då dom nya Uniroyal Rainsport (som fungerar som transportdäck) fick bekänna färg och faktiskt gjorde det med den äran. om vi ska blicka framåt så är en ny lista inlämnad hos Lennart och han håller just på att färdigställa Guss-buren som ska i bilen. Säkerhetsbrytare och huvlås ska också på liksom ett Sabelt 6punktsbälte. Den enda väghållningsuppdateringen blir Samuel Lindkvists ställbara topplagringar som förhoppningsvis kommer att förbättra hjulvinklarna något. Allt detta verkar ju peka mot vagnbok och tävlande till säsongen 2007 och det var också avsikten... MEN nu har det dykt upp en liten kille som är mycket mer intressant än varvtider och camber och därför har också ambitionsnivån fått barnanpassas. Säkerheten känns viktigare än någonsin så buren med tillhörande säkerhetsatiraljer kommer väl till pass men några tävlingar blir det inte under första halvan av säsongen i alla fall. Någon körning i månaden ska jag ändå hinna med tycker jag och faktum är att det är ungefär den nivån det legat på dom gångna säsongerna också. Det brukar skrikas efter bilder så fort det pratas uppdateringar (med all rätt!) men några sådanna har jag tyvärr inte att bjuda på. Jag bor tyvärr fortfarande 20 mil från bilen (ändring 1 maj då vi flyttar till hus med garage!) så det är klurigt att ordna det när jag gick in och skrev så här oplanerat. Jag ska ner i veckan och måla buren innan den monteras och då ska jag försöka komma ihåg kameran. Kanske dessa kort sedan kommer in i denna tråd nästa gång jag är inne och skriver - det lär väl bli sådär 2009 då... Med dessa rader vill jag göra ett försök att inspirera alla som inte uppdaterat sina trådar på ett tag att låta oss andra ta del av vad som händer där ute i garagen. Speciellt nu när säsongen verkar avlägsen är det kul att läsa om alla idéer. God fortsättning och Tack för uppmärksamheten. /Mvh Dan Ps: Kan någon moderator hjälpa mig att ändra det stora "S" :et i rubriken till ett litet "s" så att det alltså blir 318is istället för 318iS? _________________ Dan Byström |
||||
sorry för mitt korta och kanske lite tråkiga svar..
(Jag har inte tid att läsa igenom allt vad du skrivit.. Får göra det senare)
Eftersom du startat denna tråd och du har rättighet att ändra dina inlägg så kan du ändra rubriken helt själv. Klicka bara på ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Aha, det gick ju lätt, tackar!
Jo, det blir ju så när man är lite trög på att uppdatera efter hand - för att vara 2 års uppdateringar på ett bräde så blev det inte så mycket ändå ![]() Eftersom jag skriver så sällan (men läser desto oftare) passar jag på att tacka dig och dina moderatkolegor för ett bra jobb med sidan ![]() _________________ Dan Byström |
||||
Re:
Tack för uppdateringen. ![]() Det ger inspiration att fortsätta med mitt bygge. ![]() Trodde nästan att jag var ensam om 318is ett tag. ![]() Ser fram emot att träffa dig 2009 då! ![]() _________________ Niclas Stolt Banbil: BMW 318IS -90 *såld* |
||||
Re:
"Trodde nästan att jag var ensam om 318is ett tag. ![]() Ja, det är märkligt - rimligen måste dom mängder av 318is som säljs även i fortsättningen leva ett aktivt liv eftersom bilar som varit inne och vänt hos någon rejsian oftast är i bättre skick än innan sitt liv i händerna på en entusiast. Jag hoppas allt att vi syns tidigare än 2009, kommer definitivt att köra på Knutstorp i augusti (kanske tom tävla :o) ). Fortsätt uppdatera din tråd, jag följer den noga! ![]() _________________ Dan Byström |
||||
Re:
Kan någon tala om hur man får fram texten som finns att läsa "mellan raderna" - eller har du ett specialprogram på din dator Hobbe? ![]() Vi får se, ambitionen var att köra cup redan förra året men nu har det som sagt blandat sig i barn och hus... Förhoppningsvis har jag överskattat tiden det kommer att ta (speciellt med barn så får man väl mer tid eller hur var det nu?...) _________________ Dan Byström |
||||
Det är bara att åka till Kågeröd & sätta fart på Lennart så den blir klar!
28 April är det KM/DM på Knutan och då vill jag gärna raca mot/med dig i standard racing klassen! ![]() Grattis till din kommande "riktiga" bil (de med vagnbok) ![]() //P _________________ Patrik Skoog |
||||
Re:
Aha, det visste jag faktiskt inte - behöver man anmäla sig på något speciellt ställe eller är det bara att dyka upp? Kanske ska gå in på HMS och kolla... Förresten - det kanske inte är bra för självförtroendet att bli varvad av dig så tidigt på året... ![]() _________________ Dan Byström |
||||
Re:
HMS släpper anmälningarna på hemsan snart, måste föranmäla dig! Varvad, afan -bara för jag har fått tag i bra material så innebär det inte att jag kan köra bil ![]() Men målet är att piska personbästa på Knutan och komma ner ett par 10-delar så varvet går på 1.11 -tider. //P
_________________ Patrik Skoog |
||||
oj - tackar! Det räcker alltså med en 5:eplats för att bli uppmärksammad av stjärnorna i serien?
![]() Den gode MaZ sa en gång att har man väl börjat tävla så vill man aldrig tillbaka till gatbilsåkat - han hade rätt (som vanligt...) Inte för att gatbilsåkat är tråkigt på något sätt utan för att tävlandet kryddar körningen fantastiskt mycket mer. För mig som inte direkt är någon tävlingmänniska så var nästan tidtagningen det mest spännande då jag kunde se hur jag utvecklades under helgen. Bästa notering blev söndagsträningens 1.13.8 vilket jag är mer än nöjd med. På lördagen kördes alltså första tidsträningen och det stod ganska tidigt klart att jag höll till i ett väldigt jämt segment med många inom samma tiondelar. Jag lyckades dock under sista varvet avancera 2 placeringar på gridden (som Thorén säger...) genom att tex slå den 16:e placerade Linde med 2 tusendelar... Samme Linde skulle dock med all sin rutin visa sig för svår när det väl gällde race och han var snabbt förbi när svenska flaggan viftades. Jag fick rikta blicken bakåt och där uppvaktades jag häftigt av en grön E21 (Putrix gamla?). Halvvägs in i tävlingen så kraschade en silver/blå compact och hamnade på högersidan i högersvängen på väg ut mot rakan. Detta uppmärksammades givetvis med gulflagg - något som jag missade vilket fick till följd att jag fullt satsande missade compacten med min sladdande bakdel endast med något hårstrå till godo. Under mina försök att svälja tillbaka hjärtat från halsgropen passerades jag av den gröna E21:an och sen kom jag aldrig ifatt. Det vissade sig att mina bromsbelägg fram tagit slut och dom metallklumpar som satt kvar hade gjort skivorna både skeva och såriga. En utflykt till Hbg resulterade i nya orginalbelägg och det var alltså med dessa monterade som jag satte helgens snabbaste tid. Skivorna bedömdes inte vara värre skadade än att dom skulle fungera under söndagens tävling och det visade sig också stämma. Startordningen i race 2 bestämdes av placeringen i race 1 vilket betydde att jag istället för första tävlingens ytterspår i den rullande starten så hamnade jag nu på innern bakom tidigare nämde Linde. "Kanon, bara att suga tag i ryggen på den röda E21:an" tänkte jag... Arnes video visar att jag lyckades med det genom nästan hela första kurvan... Till mitt försvar kan jag säga att min orutin gjorde att jag inte riktigt visste vilken växel jag skulle ligga i genom första svängen. Under träning, ensam och i idealspår så är det trean som gäller. Nu, i trängseln och smygande längs innern, så flippade jag från 3:an till 2:an och sen tillbaka till 3:an och jag ska ärligt säga att jag inte kommer ihåg mycket hur det kändes där i första kurvan. Nybörjare nästa gång igen alltså... Dock så fick jag göra ett par försök innan jag fick i 3:an igen och efter det så skrapade det något enormt i lådan varje gång jag lade i 3:an. Det var inget som påverkade farten men det lät inte bra. Anledningen till att jag finns med på Arnes video är att han efter gruskänning på lördagen fick starta bland dom oplacerade längst bak och där fanns det fler som ville fram. Samma video visar också att detta inte var ett stort problem för mig - dom var förbi innan NGK på första varvet... När det väl lugnat ner sig så låg jag och skuggade Linde i sin röda E21 utan att vara nära nog för att kunna ta mig förbi. En bit in i racet var det dags för varvningar och jag kände att jag borde hålla mig undan så gott det gick. Den rutinerade Linde var smidigare i sina förbisläpp och för varje varvning så halkade jag längre och längre efter. Med några varv kvar åkte jag i ingenmansland med lika långt fram som bak (typ hela rakan) till närmaste medtävlare och jag kunde kosta på mig att bara använda 4:an och 5:an för att säkra målgång. Så var helgens 2 mål avklarade - att ta mig helskinnad genom första kurvan och att ta mig i mål. Och det var fantastiskt kul dessutom! Nu väntar ny (begagnad) växellåda och jag hoppas åter kunna vara på banan när det är dags för säsongsavslutning på Knutstorp i oktober. Jag hoppas att jag kan komma förbi och kika på Kinnekulle annars önskar jag er lycka till - och grattis till era placering på Knutan! _________________ Dan Byström |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 10144 besök totalt |