Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AC Cobra -09? | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (66438 totalt) |
Lite om mitt bygge:
Ac Cobra med hemgjuten kaross och hemsnickrad ram. Siktar på att göra ett budgetbygge för vanlig väg men som ska kunna rastas på bana emellanåt. Målet är att hamna under 100 tusen men det kommer nog att spricka som det ser ut redan nu. Shit happens! Var och måttade av en Gardner Douglas ram i Gävle och ritade och förenklade lite i Cad. Dom är knepiga nog ändå med alla vinklar! Hyrde en form i Örebro och plastade ramen i sommras men alla mellanväggar mm. återstår. (Jävla skitgöra att plasta) Motorn blir en Chev 305:a med lite vedbotrimm till att börja med. Låda har jag inte bestämt mej för ännu men troligen en T5:a eller en Sierra Typ9 från en V6:a. Axlar och diff är Sierrans orginal med egna bärarmar. (fast kortade bak naturligtvis) Fälgar har jag beställt från England. Raceways racelite alloys 7x15 resp. 8x15 Mycket vinklar blir det Ett första bärarmsförsök. Inte så snyggt kanske Tomten kom tidigt Nyrenoverade och kortade axlar Mycket snack och liten verkstad (9kvm) måste nog bygga ut innan jag lyfter på karossen [img] Fälgarna https://rejsa.nu/im/_garage/9893-new och så orginalet! "Drake" _________________ Stefan Karlström |
||||
YES Detta ska bli roligt att följa
om du hyrt form från Örebro så har vi nog likadana karosser Jag har också som mål att hamna under 100' med mitt bygge så det ska bli intressant att följa ditt bygge. Ditt ser dock ut att bli lite mer påkostat än mitt Lycka till! _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
||||
99 Pund/styck!!! Finns med bultmönster till de flesta europeiska bilar! http://www.racewaysdiecastmodels.co. _________________ Stefan Karlström |
||||
|
||||
Dom ritningarna skulle jag vilja ha en kopia på! Även om dom bara är i 2d! orkar du maila dom till mig tro? JohanEriksson429@msn.com
Förövrigt ser de riktigt bra ut! Cobran är ju en av de fetaste bilar som nånsin rullat på denna jords vägar! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Jag kan inte riktigt bestämma mej för vad jag tycker om den undre bärarmen. Den ser konstig ut....för mycket plåt ....för bred länst ut. Det mäste gå att få det både snyggare och bättre, genom att göra plåten mindre. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Håller helt med dej. Jag skulle naturligtvis ha vinklat in armarna mer. orkar inte ändra nu och dessutom tror jag inte det gör något åt själva funktionen förutom att det blir något tyngre. Däremot ska jag sätta ett stag längst in mot bussningarna.
_________________ Stefan Karlström |
||||
om du är sugen på en diffad klump, rekomenderar jag dig och leta upp en Scorpio 2,0 DOHC kombi på en skrot. På en sån hittade vi en diffad klump till vårt bygge!!
Vårt bygge |
||||
Tack för tipset men jag kör vidare med den jag har så länge.
Har ju redan kortat axlarna och tydligen går det inte att byta mellan axlar till skivbromsar. (min är en trumaxel från början som jag bygger om till skivor) Byter nån gång i framtiden om jag får behov av det. Däremot så är jag sugen på en diffklump med 3,14 utväxling som passar till trum-axlar. _________________ Stefan Karlström |
||||
Tyvärr kan man inte generalisera så om jag förstått therealpinto rätt... Ford monterade bromsade diffar lite "hur som helst"... Det är väl nästan bara Cosworth, XR4i och V6 4x4 som man med "säkerhet" kan säga har bromsade diffar. Själv gick jag på Cosworth-linjen! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
XR4i hade inte diffbroms som standard heller...
Sierra/Escort Cosworth och XR4x4 (V6, med skivor bak) har alltid diffbroms. DOHC 4x4 har normalt sett diffbroms bak om den har ABS och skivor bak. Men diffbroms var tillval på i stort sett alla modeller så man kan hitta både Sierra och Scorpio med exempelvis DOHC och diffbroms. I praktiken alltid med skivor bak... När det gäller Scorpio har 24v med BOA-motor (innan "grodögonen" kom 1995) diffbroms, senare modeller hade antispinn istället. Till tidiga Scorpio fanns ett "vinterpaket" med diffbroms som var rätt vanligt till 2.8 Ghia men inte standard. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Solida skivor bak?? Finns venitlerade till 4*108 med sitter på nyare scorpio kombi bak med v6!! Bild från våran sierra: |
||||
Det här gillar jag inte..!! Hoppas det inte är en gängstång, dessutom.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
[quote="Galne"]Solida skivor bak?? Finns venitlerade till 4*108 med sitter på nyare scorpio kombi bak med v6!!
Bild från våran sierra: Tackar för den upplysningen! Funderade på att skaffa ventilerade ibak till Spriten. |
||||
Ser tyvärr ut som gångstång, har vitnat vid svetsen och det brukar galv göra. Får hoppas att et bara är för att ha provisoriskt tills de rätta rodlänkarna komer från snowball. Ser ut att vara sånna som är kopierade. |
||||
Våra race- och banåkarbilar AC Cobra -09? | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (66438 totalt) |