Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bygga chassi/röram till kitcar tex GT40/BMW M1
<<   1, 2
10746 besök totalt
mats ivarson
Göteborg
Här sen Dec 2005

Tomas Hall:

Du får gärna skicka mig samma PM! Delar garage med Flaxis och är också väldigt intresserad av infon. Mest nyfiken på motorn. Ser ut som K-jet insprutning?

Mvh

Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Re:

Andreas Lidström skrev:
Ekman skrev:
förklara triangulering och vad det är exakt

[Elaka sanningsmoden]

Måste du fråga detta ska du nog börja med ett ngt enklare projekt...

[/Elaka sanningsmoden]

och vissa säger folk är oförskämda på zatzy sen har jag hyffsat bra koll på det mesta men då jag aldrig ens tänkt bygga et chassi förän nu så har jag inte läst på så extremt mycket. Sen har jag sökt här för att finna förklaringar men vill veta exakt o mer. Men du verkar ju veta vad triangulering är så jag väntar på en fin förklaring. Vill lära mig allt om kraftspel. Har tex läst denna tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11999&highlight=trianguleri . . . .

Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Re: Bygga chassi/röram till kitcar tex GT40/BMW M1

Göran Malmberg skrev:
Ekman skrev:
När man mognat och växt sig och inte vill sladda runt i en E30 325 länge så lurar jag o en till på att bygga en BMW M1 replika.. Då vi inte är några raketforskare så undrar jag om det är helr omöjligt att bygga ett eget chassi/röram till en BMW M1? vem ska man vända sig till? vad ska man läsa? finns ju 4 st M1 replikor i sverige så man kanske ska prata med nån av dom?

När det gäller M1 så vet jag ganska väl hur en ram ser ut, och har troligen hjulgeometrin på papper någonstans i gömmorna. Har även varit med om en tub konstruktion för bilen. M1:an på bilden är oförskämt lik en Pantera i strukturen, fast med rör.
Göran Malmberg

Hej Göran. Då jag en gång för längesen pratade om just M1 så fick jag många bra svar därför läser jag dina inlägg lite extra noga =) Men om jag ställer frågan såhär: Är det möjligt att ro ett sånt här bygge i hamn utan att vara en raketforskare utan går det om man är otroligt vetgirig och har ett jävlar anamma. självklart är det inget som ska stressas ihop på 6 månader direkt..

Kågeröd
Här sen Sep 2005

Ekman skrev:
Göran Malmberg skrev:
Ekman skrev:
När man mognat och växt sig och inte vill sladda runt i en E30 325 länge så lurar jag o en till på att bygga en BMW M1 replika.. Då vi inte är några raketforskare så undrar jag om det är helr omöjligt att bygga ett eget chassi/röram till en BMW M1? vem ska man vända sig till? vad ska man läsa? finns ju 4 st M1 replikor i sverige så man kanske ska prata med nån av dom?

När det gäller M1 så vet jag ganska väl hur en ram ser ut, och har troligen hjulgeometrin på papper någonstans i gömmorna. Har även varit med om en tub konstruktion för bilen. M1:an på bilden är oförskämt lik en Pantera i strukturen, fast med rör.
Göran Malmberg

Hej Göran. Då jag en gång för längesen pratade om just M1 så fick jag många bra svar därför läser jag dina inlägg lite extra noga =) Men om jag ställer frågan såhär: Är det möjligt att ro ett sånt här bygge i hamn utan att vara en raketforskare utan går det om man är otroligt vetgirig och har ett jävlar anamma. självklart är det inget som ska stressas ihop på 6 månader direkt..

Det kan jag svara på

Klart som fan det går! Hur tror du dom första bilarna kom till inte var det för att ingen inte vågade bygga dom. Köp Görans böker. Det är en bra början.

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Jag är lite nyfiken på hur jiggarna till denna typ av byggen ser ut. Någon som har lite bilder?

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Ekman skrev:
Andreas Lidström skrev:
Ekman skrev:

[Elaka sanningsmoden]

[/Elaka sanningsmoden]

och vissa säger folk är oförskämda på zatzy sen har jag hyffsat bra koll på det mesta men då jag aldrig ens tänkt bygga et chassi förän nu så har jag inte läst på så extremt mycket. Sen har jag sökt här för att finna förklaringar men vill veta exakt o mer. Men du verkar ju veta vad triangulering är så jag väntar på en fin förklaring. Vill lära mig allt om kraftspel. Har tex läst denna tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11999&highlight=trianguleri . . . .

Jag tvivlar på att Andreas ville förolämpa dig, men faktum är att övning ger färdighet och det räcker inte alltid med "jävlar anama" för att få saker som man vill. Det kan vara bra att ibland börja lite smått och gå uppåt istället för att börja på toppen och gå neråt.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Anders Jeppsson skrev:
Ekman skrev:
Andreas Lidström skrev:
Ekman skrev:

[Elaka sanningsmoden]

[/Elaka sanningsmoden]

Jag tvivlar på att Andreas ville förolämpa dig, men faktum är att övning ger färdighet och det räcker inte alltid med "jävlar anama" för att få saker som man vill. Det kan vara bra att ibland börja lite smått och gå uppåt istället för att börja på toppen och gå neråt.

Tack Jeppsson. Det var väl vad som avsågs, inte vara elak.
Men söker man på ordet triangulering här så hittar man direkt en rad trådar där andra byggen "styrts upp" till det bättre. Tex har du hittat en av de bättre själv så ger den dig inte svaret kan nog inte jag hjälpa dig heller...så duktig är inte jag på ämnet helt enkelt.

Som sagt, börja med att läsa på så mkt du bara kan i ämnet. Efter det kan man rita, CAD:a och bygga egna små modeller i balsaträ. Just balsamodeller är grymt bra för då kan man enkelt testa olika lösningar och om dom är bra. Man kan alltså vridtesta modellerna. thumbs up

För modellbyggen kan du kolla på Görans hemsida.

För övriga frågor fungerar fortfarande sökfunktionen lysande.

3 trådar där byggarna lyssnat, lärt sig och fixat till. Står många tänkvärda saker där.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14412&highlight=triangulering
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6037&highlight=triangulering
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647&highlight=triangulering

En tråd med en skapelse där trianguleringen är helt enligt skolboken.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17281&highlight=triangulering

hartmut stammler
österrike
Här sen Dec 2006

M 1

JÜRG BÄCHI / Älta Sthlm. bygger just nu en sån bil. åt vem ??? han har former - men om han har lust att gjuta karosser - vet jag inte.

Trollhättan
Här sen Sep 2004

Göran Malmberg skrev:

Göran Malmberg

På denna sida finns en bild av hjulgeometrin för den som är intresserad:
http://storm.tocmp.com/bmwm11978.htm

Bromma
Här sen Feb 2003

Ekman skrev:

Att bygga en ram är duktigt komplicerat. Problemet sitter inte i att besitta nasa kompetens, för även en sådan person får problem om dom inte lärt sig om bilar. Man behöver heller inte ha den beräkningskompetens som en rymdforskare har. Så, vari består då problemet?

Det består i att överblicka hela upplägget så att man får en kompromisslösning som blir genomsnittligt bäst för det användningsområde man avsett. Precis ALLT är avhängigt ALLT annat på bilen. Det betyder att ALLT måste finnas på en ritning innan man börjar projektet, annars kan man omöjligt få med det i beräkningarna. Det handlar alltså inte om att kunna fristående beräkna en hjulupphängning eller att kunna triangulera en ram så den blir stark, (man måste i och för sig naturligtvis även kunna detta), men sådant kommer in först när man vet de övriga omständigheterna. Börjar man bara bygga så blir det en hot-rod i stället. Inget ont sagt om hot-rods nu, men där är ändamålet stuk-konstnärligt och här bygger vi räserbilar.

Börja testa "uthålligheten" med att rita upp allting. På papper eller i datorn spelar ingen roll, då kommer man succesivt fram till om man klarar av uppgiften. Går det inte i teorin så går det inte i fyisk materia heller, eller så får man bygga om och bygga om. Då är det enklare att trycka på delete eller slänga pappret när det blir fel. Billigare också.

Sätt igång .
Göran Malmberg

Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Trådstartare

Göran Malmberg skrev:
Ekman skrev:

Att bygga en ram är duktigt komplicerat. Problemet sitter inte i att besitta nasa kompetens, för även en sådan person får problem om dom inte lärt sig om bilar. Man behöver heller inte ha den beräkningskompetens som en rymdforskare har. Så, vari består då problemet?

Det består i att överblicka hela upplägget så att man får en kompromisslösning som blir genomsnittligt bäst för det användningsområde man avsett. Precis ALLT är avhängigt ALLT annat på bilen. Det betyder att ALLT måste finnas på en ritning innan man börjar projektet, annars kan man omöjligt få med det i beräkningarna. Det handlar alltså inte om att kunna fristående beräkna en hjulupphängning eller att kunna triangulera en ram så den blir stark, (man måste i och för sig naturligtvis även kunna detta), men sådant kommer in först när man vet de övriga omständigheterna. Börjar man bara bygga så blir det en hot-rod i stället. Inget ont sagt om hot-rods nu, men där är ändamålet stuk-konstnärligt och här bygger vi räserbilar.

Börja testa "uthålligheten" med att rita upp allting. På papper eller i datorn spelar ingen roll, då kommer man succesivt fram till om man klarar av uppgiften. Går det inte i teorin så går det inte i fyisk materia heller, eller så får man bygga om och bygga om. Då är det enklare att trycka på delete eller slänga pappret när det blir fel. Billigare också.

Sätt igång .
Göran Malmberg

Tackar.. Vilket program tycker ni jag ska använda? har flera Cad program att välja mellan eller vilket ska ja välja,, MVH///Johnny Ekman

Klippan
Här sen Sep 2004

Ekman skrev:

Tackar.. Vilket program tycker ni jag ska använda? har flera Cad program att välja mellan eller vilket ska ja välja,, MVH///Johnny Ekman

Jag tycker NX3 är lätt använt, men det är mycket upp till var och en vad man använt.

Här är en liten skiss på ett chasie jag gjort i NX3. Mest bara för att kolla så allt fick plats innom de tänkta ställen. Så det är inget du ska titta på för att få insperation till konstruktionen. Det enda som är rätt på den är geometrin i hjulupphängingen allt annat är sånt som jag ska lägga ned lite mer energi på innan jag gör den slutgiltiga ritningen.

Citera
Allmänt banåkaforum
Bygga chassi/röram till kitcar tex GT40/BMW M1
<<   1, 2
10746 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande