| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Renovera BBS RS
|
1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (38470 totalt) |
|
Renovera BBS RS
Har en uppsättning BBS RS i källaren som jag tänkt renovera. Dessutom vill jag borra en extra bultcirkel i dom. Är 114,3/4 nu vill ha 108/4 också. Finns material o plats till att göra så. Dels för att underlätta renoveringen men också för att det blir så mycket lättare att spänna upp dom i fräsen så vill jag dela på dom. Hur får jag skarvarna täta sedan? Lim? Packning? och vilket moment ska skruvarna dras med? _________________ Fredrik Yman Fuskar ihop en 9000 Talladega -89 |
||||||
|
Re: Renovera BBS RS
Bultarna är av någom flyg-kvalitet....och ska inte dras hårt. Kanske Christian Larsson vet siffrorna. Jag limmar mina fälger med SikaFlex...funkar kanon _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
oops... hade visst ett annat konto registrerat på den bärbara datorn. Om nån moderator ser detta så radera gärna "hans" inlägg, detta inlägget samt marskatten-kontot. Har dåligt lösenordsminne och har inte reflekterat över att jag var inloggad med det gamla på den bärbara.
_________________ Fredrik Yman Fuskar ihop en 9000 Talladega -89 |
||||||
|
Jag har ett set BBS RS hos Intera i Sthlm, hoppas på att det ska bli riktigt bra. Dom ska vara klara nu i veckan, återkommer med bilder. Inte så där rysligt billigt men efter vad jag hört så ska det bli svinfint.
_________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||||||
|
Ja lägg gärna upp bilder. Ska se om jag kan få mina skapliga. Fick dom på köpet när jag köpte en gammal 900 Turbo för många år sedan. När motorn rasade ansåg jag att bilen var för rostig för o rädda så jag gav den till min sambos lillebror o plocka delar ifrån. Han fick låna fälgarna för att ha den rullande när den skulle köras på släp hem till honom. Sen när han skulle plocka bort dom hittade han inte låshylsan så istället våldade han loss dom.
Efter det är gängan till centrumkåpan på två fälgar lite skadad. Sen är det lite kantskrap och klarlackssläpp som måste fixas också. Har alla verktyg o maskiner jag behöver för o fixa dom på jobbet. Gäller o få lite tid över bara.
||||||
|
lämnade in mina bbs rs till fälgfixarna i våras, dom andvände något gummiliknande medel för att täta, vet inte vad sikaflex är men det är kanske något liknande det som andvändes på mina fälgar. Har tyvärr ingen bättre bild på skarven
_________________ Michael Ralston |
||||||
|
Jag har fått lite problem med läckage med mina fälgar.. Ungefär vad ligger priset på att byta packningar på ett par läckande splitfälgar? Finns det flera butiker i stockholm än intera som fixar med sådant?
|
||||||
|
Re:
Du törs inte prova sj först och täta med sika lr ngt? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Re:
Njae.. Jag är rätt feg av mig Jag vill inte röra de där små söta skruvarna på fälgen - de ser så sköra ut!!
|
||||||
|
Skruvarna ska dras med 11 Nm (ja, väldigt lite...).
Att täta om de är en barnlek, klart att du klarar av det. Lägg en fet sträng mellan rimmarna innan du sätter ihop dem, skuva sedan samman lagom mycket så det pressas ut lite överallt och sedan vänta en kvart innan du drar ihop dem ordentligt (fast inte för hårt... rätt moment...). Personligen skulle jag inte använda Sika utan vanlig silikon, eftersom Sikan är ett MYCKET bättre lim... Om du någon gång behöver få isär dem sedan efter att ha sikat, så lycka till! Mina 5C iaf. Jag byter iofs säkert 20 rimhalvor per år, så jag prioriterar demonteringsmöjligheten framför den ultimata tätheten. PS. Att det sitter o-ringar på BBS riktiga splitfälgar är bara just därför, för att det ska vara snabbare och enklare att byta rimmarna, inte för att det är bättre eller fränare. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||
|
Re:
Testa att foga lite på insidan först? Behövs väl inte skruvas isär? /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Jag skulle se demonterbart som ett krav. Har man bestämt sig för att det inte behöver delas någon mer gång så kommer det som ett brev på posten redan nästa vecka att man måste just dela fälgen(Murphys lag).
_________________ Johan Myrén |
||||||
|
Re:
Så tänk då på att vissa sillicon innehåller saker som gör att saker rostar. Kolla så att det inte är typ etsande eller annat som gör att det skall fästa på div metall. Det finns tätningsmedel utan dessa innehåll. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
Re:
Tack för infon! precis ungefär allt jag ville veta på en gång
||||||
|
Finns det något annat ställe än Intera som kan hjälpa till med att täta ett par splitfälgar (samt montera ett par r-däck)? Intera ligger tyvärr rätt så "off" från mig - hellre något norr om stockholm eller närmare centralt.
Edit: Äsch, skapar en ny tråd |
||||||
|
hej..
jag har ett sett BBR RS och tänkte passa på att lacka om dom innan däcken åker på.. att skruvarna skall dras med 11Nm har vi kommit fram till samt tätas me silkon verkade rätt vettigt.? nån som har nåt bra förslag? har tänkt mig vit kant med "matt" svart centrum. Och polerade skruvar, Andra förslag är som sagt välkommet Vågar man själv att sära på dom? Mvh Kristian _________________ Kristian Svendsen |
||||||
|
Tänkte bara inmuta lite mod i alla er som äger splitfälgar och vill fila lite själva på dom.
JA ni vågar dela på dom, det finns inget att vara rädd för. Det kan inte bli skevt eller snett i slutändan, använd skallen och tänk förnuftigt när det gäller tätning av splitfälgar som delas in till trycksidan, var dock försiktiga med skruvarna, det är därför jag frågar efter moment på skruvarna själv. Det är dessutom skitkul att göra iordning ett par split, dom blir så äckligt fina när man är klar. Håller på att renovera en uppsättning BBS Style 5 åt min kompis. Är det samma moment på dessa bultarna?` Det är ju ingen splitfälg i den bemärkelsen, man bultar bara loss centrumet på denna. Ägaren till dessa fälgarna investerade i ett nanovax som enligt dom själva och hans research skall hålla djuriskt bra. 2-komponents å allt. Kan kolla vad det hette och återkomma till de som är intresserade. En liten bild kanske?
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
|
BBS RS före och efter renovering hos Intera.
På före bilden är hela fägen lackad, på efter bilden är lacken borta och man får polera för att hålla det snyggt. Ville ha det så. Före
Shot with K750i at 2007-07-02 Efter
Shot with uD800,S800 at 2007-07-02 _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Renovera BBS RS
|
1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (38470 totalt) |