Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1215 besök totalt |
Bokresensioner
Det finns många böcker om racing.. Jag tänkte dra igång en tråd med resensioner och börjar med den jag läst flest gånger.. Brock Yates, jounalist på Car & Driver skrev Sunday Driver Grunden är en artikelserie om hans korta karriär som TransAm-förare. den börjar med förarkurs och första racet med en lånad Lancia. Sen klev han in i Warren Agors andrabil och körde ett par race. Som jounalist var han känd och som förare fick han en del intervjuer som andra inte fick. Han körde Warren Agors andrabil ett år. Tre läsvärda kapitel handlar dessutom om: När Car&Driver som enda tidning korade värsta muskebilen utan att ta hänsyn till vem som betalade annonserna. När Yates och Gurney delade en Ferrari på Cannonball-tävlingen. När Yates var mek på en TransAm-challenger och allt sket sig.. kapitlet slutar "Thats racing, aint it a bitch". Men framförallt om en halv säsong i TransAm. Jag börjar läsa den en femtielfte gången ikväll.. Nästa? När det är skrivet 4 till skriver jag om nästa bok. _________________ Arne Lindgren |
||
Bra initiativ
![]() För ett par år sen så köpte jag en bok som heter "RALLY" (ISBN 3-8290-0908-9) av Reinhard Klein. Mest bilder och lite text på engelska, tyska och franska. Men det är för bilderna man "läser" boken. Handlar om förarna, bilarna och de olika platserna runt om i världen där rally vm körts från rallyts start. Förordet är skrivet av Björn Waldegård. Hade jag haft en scanner skulle jag visa några bilder. För det är verkligen bilderna som gör boken. :up:x1000 Det är typ 390 sidor rallyorgasm ![]() _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||
Brock Yates har även skrivit en hel bok om Cannonball-tävlingarna. Även den är väldigt underhållande. Visste du t.ex. att andraplatsen första året togs av en flång ny Cadillac, vars besättning hade i uppdrag att lugnt och stilla leverera den till sin nya ägare i andra änden av landet.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Re:
Mmm, det finns med i boken. Dom hade tre regler. Inte köra på efter 8 på kvällen, inte före 9 på morgonen, inte köra fortare än 75 mph (kollade just i boken). Dom bröt mot alla tre redan på manhattan.. Men du? Den här tråden kan spåra ur om vi börjar kortkommentera i den. I så fall skulle man göra ett bokresensionsforum.. Jag hade tänkt ett inlägg per bok, men det kanske inte funkar. Har du boken om Cannonball så skriv en resension om den och editera ditt förra mess så skriver jag om en ny bok i det här inlägget. Äh, låt det stå, jag kollar om vi kan göra ett kulturforum. Bok och filmresensioner.. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1215 besök totalt |