Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 48, 49, 50 >> 19 besök idag (352413 totalt) |
Re:
Enligt min anställde, så ska det gå att gjuta direkt på leran, de gjorde i alla fall så på ägget. Men man behöver kanske inte uppnå samma ytfinish på leran om man använder dynoc? Hur mycket bygger det och hur funkar det? Var köper man det? ![]() |
||
Re:
Men det används kanske mest för att få reflektioner på ytan för att se ojämnheter lättare? De brukade nämligen kolla ytfinishen mha alufolie som de bara strök på sas. |
||
Re:
Aja, men vi ska nog få till det ändå ![]() Tack för infon!!! ![]() ![]() |
||
|
||
Re:
Haha jaa, man vill ju ha verktygen nära till hands ![]() Feta höfter gillar vi hihi |
||
Nu är pluggen för vänster skärmen snart klar att gjuta form på.
Alu folie på för att kolla highlights. Helt jämn nu ![]() ![]() Luftutsläppet börjar ta form ![]() ![]() |
||
Vi bestämde just att lägga igen luftutsläppen, ska bara ha uppkapade hål med nät för istället.
Det är kanon med lera, det går så fort att ändra nånting. Kolla när jag postade förra inlägget för att få en uppfattning om hur lång tid det tog ![]() ![]() |
||
Re:
Hur funkar det ?Hur länge kan man jobba med leran ? Stelnar den helt efter en tid ? Hur dyr är den ? EDIT: oj, va sen jag var med mina frågor....men inte mindre intresant. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Leran, vars namn vi bara älskar: Proffslera, tillverkas och säljs av Fabriken Pilen i Asarum, tfn: 0454-320300
Arbetstempen ligger på 40-50 grader, vi förvarar stavarna i en gammal ugn som står igång alltid. Leran levereras i 1kg förpackningar formade som stavar. Appliceringstiden är upp till ca 10-15 min, beroende på utgångstemp såklart, men är den runt 50 grader så kan man spackla ut den ![]() Den stelnar medans den svalnar men man kan börja jobba med den direkt. Man skrapar av leran efterhand med tunna fjäderstål, ju tunnare de är, desto högre blir ytfinishen. Priset är 50:- /kg +moms och det mesta går att återanvända genom att värma upp den igen ![]() om det blir mycket föroreningar i leran så kan man höja tempen till ca 80 grader så den blir flytande och sen bara sila den. Har ni fler frågor, så bara shoot ![]() ![]() |
||
Re:
Det är faktiskt mest Daniel som gör detta, han är spackelkungen hos oss ![]() Jag lägger mest på och gör grovbearbetning, samt designar. |
||
Hur mycket går det åt till tex. din framskärm ?
Vad är det för ugn ni använder ? om man inte använder den på ett tag.....så är det alltså bara att hiva in den i ugnen...och köra..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 48, 49, 50 >> 19 besök idag (352413 totalt) |