| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Viktskillnad kolfiber / glasfiber
|
2 besök senaste veckan (7962 totalt) |
|
Det beror väl på hur stora bitarna är? :shifty:
Man undrar ju vad som väger mest... 100kg glasfiber eller 100kg kolfiber?
Nä fan... mycket jidder här nu.
Intressant fråga btw.
om man vill få lite humm om vikterna så kan jag berätta att min motorhuv av glasfiber till in E30, väger 5,5 kg. Jag träffade en kille på Elmiamässan häromåret som hade en banräser E30 M3, hans huv av kolfiber vägde 1,8 kg. Jag kunde hålla den på lillfingret... sjukt lätt. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Re:
Sen timme för matematik kanske men ca en 3del då förutsatt ni använde lika många lager då.. Kan man fuska och köra 2 lager glas och 1 lager kol? Det är ju snyggare
_________________ Daniel Steiner |
||||
|
Den här är intressant..
Först anger jag källan (jag måste ju kolla själv, det är ju så dammig på golvet om man ska göra pudlar hela tiden..)
Sen tabellen..
Kolfiber och aramidfiber (t.ex kevlar) tror jag är jämförbara. Ett par roliga slutsatser. Trä är ett ofta underskattat konstruktionsmaterial. Utan volymkanaler som förstyvningar är vinsten med fancy material inte så stor. Glasfiberplattan väger bara hälften av stål vid samma styrka. Vitsen med skummet (kunde vara honeycomb också) sist är just att få volym mellan lagren, det är det som ger det stora övertaget i styrka/vikt-förhållandet. Ett lager kol och resten glasfiber ger säkert bra lågprisbling. Nån gång ska jag sno lite svart markduk i fruns trädgårdsskjul och se hur det blir övermålat med polyester. _________________ Arne Lindgren |
||||
|
Re:
Ja det var det jag trodde också. Då blir det glas. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Densitet:
Glas: runt 2.6 kg/m3 Aramid: 1.45 kg/m3 Kol: 1.77-1.93 kg/m3 Vad gäller kol ligger E-modulen på mellan <265 GPa - >400 GPa. Det är alltså stor skillnad på vilken typ av kolfiber man väljer. Tittar man sedan på produktnivå är det nästan alltid fiberriktningarna som är avgörande för styvheten. Tittar man på E-modulen på glasfiber ligger den runt 75-85 GPa, alltså bra mycket lägre än kol. Något som däremot är intressant i sammanhanget är att glasfiber har högre draghållfasthet än kolfiber. Sammanfattningsvis, relativ styvhet (E-modul delat med vikt) är kolfiber outstanding! _________________ Henning Olsson |
||||
|
Re:
Det där får du gärna förklara närmare?!
Menar du att man med bagging och autoklav (antar att det är det du saknar i hemmapulet) och kolfiber kan uppnå högre hållfasthet att man därför kan hålla nere tjockleken och därmed vikten? Eller menar du nåt annat? Epoxin har ju samma densitet oavsett vad man har för fiber i laminatet. Vad jag egentligen vill komma till är om det finns fördelar med att bagga och vacuumsuga glasfiberlaminat och i så fall vilka; Lägre vikt, högre hållfasthet etc.
_________________ Rikard Ahlin |
||||
|
Tror det som Kristian menar är att man med PrePreg autoklav mm. kan få till exakt rätt mängd epoxi/polyester eller vad man nu har för bindemedel.. Därav får man lägre vikt. Dessutom hjälper bagging och autoklaven så att man får ett så kompakt laminat som möjligt dvs. fibrerna ligger närmare varandra och blir därför starkare.
Ett vanligt fel som många gör är ju att de dräller på med polyester för att lyckas väta ner laminatet. _________________ /Arne Lindgren |
||||
|
Adolfsson förklarade en del om sin produktion och hans tillvägagångsätt.
När vi beställde motorhuvarna vill en av oss ha en extremt lätt huv. Han tillverkade 2 motorhuvar på sitt sedvanliga vis men den tredje ställde han sig och "absorberade upp" polyestern med en roller för att bli av med all överflödspolyester. Detta gjorde att motorhuvens vikt sjönk med nästan 1,5 kilo. Men han tillade att det var ett tidsödande arbete. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
_________________ Mattias Nilsson |
||||
|
Re:
Det ska duga, men är alltid bättre med ju mer dom kan suga. http://www.rtpumps.se/ Har en pump som heter VTF 1.5 och är gjord för kompositegjutning som suger ned till 150 mbar. Har en sån själv som jag injicerat hela kjolpaketet med. |
||||
|
Re:
Varför? Edit: Är det för att styrenet inte kan ventileras bort? Låter ju logiskt i alla fall. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Det går det visst. Fast man ska använda Injiceringspolyester som är gjort just för vacumsugning. Vanlig polyester går det ganska tungt med. |
||||
|
Visste inte att det fanns speciell polyester för vacuum
Den vanliga polyestern härdar inte om man kör med vacuum. Man suger ut några väl valda ämnen först(kommer inte ihåg vilka dock) _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
Det jag menade (och som andra skrivet) är att blaskar man ihop en huv hemma är det snarare att se som en epoxihuv (eller om man nu har polyester) än en kol-glasfiberdito. Och epoxin väger lika mycket oavsett om det är kol- eller glasfiber man valt... Ska man utnyttja kolfiberns fördelar gentemot glasfibern ska man ner i rätt mängd epoxi etc och det gör man inte fullt ut som hemmapulare. Nu är det svårt att misslyckas så till den grad att plasthuven blir tyngre än en plåthuv så jag tycker ändå att det är en bra och billig grej att göra. Och börjar man inte nånstans blir man aldrig bättre Men rekomendationen är given, använd glasfiber! Det blir billigare, avsevärt mycket enklare och det går fortare. Enda nackdelen är väl att det inte är lika ballt med glasfiber när man skriver en säljesannons eller en sponsorflyer... _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Re:
Det finns svart glasfiber
Ser nästan likadan ut som kolfiber bara lite ljusare, men säger man inget så är det nog ingen som märker något. Kolfiber har blivit alldeles för dyrt nu för att det ska vara värt att användas i hobby sammanhang tycker jag. |
||||
|
Re:
Min baklucka är gjord i handupplagd kolfiber och väger 6,5 kg. Jag har gjort samma lucka i glasfiber som då väger 10-11 kg. Kolfiberluckan är i enkelskikt, alltså ingen bonocell eller liknande mellan kolfiberskikten. Samma gjutning i glasfiber är betydligt mindre styv. Samma mängd glasfiber men med 10 mm bonocell mellan mattorna ger en någolunda likartad styvhet som kolfiber i enkelskikt. Dock är bonocellhuven mer ömtålig för diverse våld, även så enkelt våld som hasning kan få såpass tunnt med glasfiber och polyester att lossna från bonocellen. Nåt kilo huv till ger troligen en mycket stadig och bra glasfiberlucka. Men jag får tillstå att kolfiberluckan är riktigt mysig på många sätt. Trots detta så tillverkade jag min framlucka i glasfiber, den är mycket mindre och väger 4,7 kilo med bonocell och allt och är riktigt styv. Bilder finns på min hemsida. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Viktskillnad kolfiber / glasfiber
|
2 besök senaste veckan (7962 totalt) |