Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7330 besök totalt |
Swedish Rally 2007, åskådartips?
Hej, ska åka till Karlstad å kolla på lite rally för första gången och behöver tips. Har bokat boende en natt i Karlstad på lördagen. Så kommer vara där lör+sön. Vad bör man inte missa? Såg att de i år kör något som kallas "Karlstad Super Special Stage Arena": "Två bilar startar samtidigt på parallella banor - förarna möts i duell! - Toppfart 160 km/h - 30 meter hopp vid bron mitt på banan - 5G-krafter vid landning! - 1886 meter specialsträcka - följ förarna från start till mål! - Synkroniserade banor - när ena föraren flyger ut över bron flyger den andra ut under!" Det kommer de tydligen köra både på torsdagen och söndagen. Vidare står det att 63 förare är anmälda varav 22 st i WRC-klassen, kör alla samtidigt eller är det uppdelat under dagarna? Någon som har bra tips om var man ska stå ute i skogarna, gärna ställen där man kan parkera inte alltför långt ifrån så man slipper gå flera mil ![]() ![]() |
||
På torsdag är det bara fullfartsträning så då tävlar dom inte.
Alla klasser kör alla dagar (fre-lör) Boende har jag inte en aning om men de kan nog vara svårt nu när det är så nära. |
||
|
||
Re:
Ingen idé på var det är kul/bra å stå å kolla? |
||
Rally ska upplevas i skogen enligt vad jag tycker, inte på någon musse pigg-stadionsträcka.
Colin's crest rekomenderas. Lite almänna råd vad gäller svenska rallyt: Planera i förväg vilken sträcka ni ska till, det är MYCKET trafik med köer osv. Det kan vara långt att gå ifrån parkering till sträckan så var ute i god tid. Räkna inte med att hinna mycket mer än två sträckor och en service på en dag. Tänk på vilken tid sträckorna går, inte lika kul att bara få en ramp med gasljus i ansiktet om det är mörkt. Mörker har också sin charm...smaken är som baken. Have fun! ![]() ![]() _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Re:
Mina gamla bra ställen tenderar att försvinna när sträckor byts ut.. ![]() Men, början på SS 3/6, slutet på SS 10, mitten alt. slutet på SS 16/18 är väl ställen som jag har varit på och skulle kunna tänka mig återvända till. Annars gäller det som nämnts tidigare, va ute i tid. Andra tips är väl att max på en dag (om man inte bara ser WRC-bilarna) är 2 sträckor och en service, ta med rejält med kläder, gå lugnt ut till sträckorna (inte kul att bli genomsvettig och sen stå och frysa). Sen kan det vara bra att ta med något eget ätbart. De få matställen som finns brukar vara skapligt överfulla med folk. _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||
5G vid landningen ?
Hur är hoppet utformat ? Så här ? ![]() LIte långt att åka tyvärr. Men f-n vad kul det hade vatt ! _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Re: Swedish Rally 2007, åskådartips?
Ett tips: Bo inte i K-stad. Bo på Selma (hotellet, inte Spa:t, bra tryck i källaren på kvällen ![]() Det var många bra tips i tråden. Tex att om man hinner med en sträcka på förmiddagen och en på eftermiddagen så skall man vara glad. Andra tips: # Det finns oftast bara en väg dit och en väg tillbaka. "Stay on course". Det finns inga smitvägar som hos oss. Iaf inte utan skoter eller SUV. # Det finns också alltid p-plats längre fram. Folk tenderar alltid att stanna och parkera för tidigt. Fortsätt mao förbi när alla börjar parkera sina bilar, fortsätt sedan förbi en massa parkerade bilar. Stanna först när vägen är fullproppad med bilar i färdriktningen - då är det fullt på riktigt och ni har tagit er så långt ni kan. Annars löper man god risk att stanna för tidigt och ha 4km och gå så att man missar sträckan. (Vändningsprojektet som sedan tar vid när alla skall lämna är en särskilt rolig detalj. Stupfulla norrmän som skall baxa runt Toyota Hiace:s med dubbfria vinterdäck samtidigt som de skriker Solberg, SOLBERG, SOLBERG!. Men de är alltid väldigt glada och trevliga. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Så att icke Värmlänningar förstår vad som sägs i skogarna: Hagförs.se
![]() _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||
Jag hade nog försökt få nån sorts internet med mig ![]() När det är så lite snö är det risk att nån sträcka styrks rätt sent inpå och gå upp klockan 6, köra ut i skogen och knata 1 timme sen vänta 2 timmar sen stryks sträckan är sådär :/ _________________ Daniel Steiner |
||
Radion brukar ju också vara skitduktiga. Lotta Bromé och den lokala hjälten som jag inte vet namnet på. Samt Per Eklund som river av den andra fortkörarliknelsen efter den andra. Nu i, nu kömmeri te å tjöra för allt va tygön håller, nu kömmer det te att gå undan, ha, nu finns dä inget att spara på. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Det finns hopp..och snö. Så här såg vägen ut vid Colin's Crest ut i förrgår (3'e feb).
![]() http://www.rallysport.se/colins%20cr http://www.rallysport.se/colins%20cr _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
På fredag bär det av!
![]() Det har ju blivit kallt och snöigt här också nu, så det finns nog hopp om ett riktigt snörally! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Re:
![]() Men det lär väl bli stabil is i spåret så det slipper bli så uppkört. Det skulle ju gå att vattna om man vill ![]() Mobil snökanon kanske ... ![]() |
||
Re:
Colin i all ära men nuförtiden innehar en VOC rekordet.. Han kom inte heller imål - ska se om jag hittar bilden ![]() Edit: http://www.motorsport4sale.com/ har nu filmklipp från lite träning! _________________ Daniel Steiner |
||
På fredag tar vi Likenäs eller Hara,lördagen tillägnas en 40-års fest med delade känslor och söndagen (uj,uj,uj) tar vi en dubbelsträcka igen.Kommer att plåta för glatta livet och sambon ska filma med dv-kameran så förhoppningsvis ska vi ha lite material att visa efteråt
![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7330 besök totalt |