Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"Ryckte" om framtidens WRC.
2024 besök totalt
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
"Ryckte" om framtidens WRC.

i auto motor och spor skrivs det denna vecka:

jag mötte simo lampinen, en av finnlands stora rallyförare nu verksam innom FIA, i paris udner ROC. simo sitter i FIA: a Rally Commision, han har aldrig lämnat sporten.

vi talade om dagens WRC, med bilar som kostar 6-7-8 milj stycket samt som frånvaron av sponsor och fabriksintressen nu för tiden.

det är knappast någon som vill ha kvar dagens rallybilar. de är på tok för dyra och komplicerade. men nu har vi (FIA) en plan för framtiden. nästa år så debuterar s2000 bilar i VM sammanhang. riktiga rallybilar, med fyrhjulsdrift fast med måttlig effekt utan turbo, runt 260 Hk. år 2007 är uppbyggnads året, sen till 2008 ger vi s2000 klassen VM status och tillåter turbo - sammtidigt som vi tar bort nuvarande WRC bilarna.

simmsallabim, plöttsligt består VM av 6-7 fabriksteam med rally bilar som kostar 2 milj stycket istället för WRC bilar för 6-8 milj. manuell sekv enhetsvxllåda, mekaniska diffar ersätter dyr elektronik och hydralik. men bilarna går lika fort. toyota, VW, fiat, peugeot kör redan. ford, logan, skoda bygger redan sina bilar, suzuki och hyundai kommer. därmed verkar VM räddat.

*************
detta låter faktiskt jäkligt bra i mina öron! många fabriksstall är alltid kul, billigare även för privata stall.

ser fram emot detta helt klart!

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: "Ryckte" om framtidens WRC.

Jag tror det blir en bra klass

Bilarna har ju faktiskt tävlats med hela 2006 nästan på diverse olika håll.

Svenska Peugoet bygger en 207 som kommer gå i Sverige

_________________
Daniel Steiner
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Innebär det att det kan vara samma bil som tävlar i VM och nationellt?
Det borde i så fall innebära fler tävlingstillfällen på hög nivå till rimlig kostnad för nationella förare som kan ta sin normala bil och köra VM-tävlingar med konkurrenskraftigt material när tävlingarna går i närheten.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1796



nu har dom börjat att säga imot sig själva då.

först skulle s2000 ersätta wrc sen skulle det inte nu ska det?

Alister Mcrae låg 22 efter första dagen i det britiska och 31 efter andra sen bröt han i toyotas s2000 bil, visst de kan ha haft problem med bilen och så men det e ingen prestation att hänga i julgrannen. När flodin och svedlund ligger och fightas i toppen med grp-N bilar.

om S2000 bilarna får turbo så är vi bara tillbaka där vi startade, med Grp-A bilarna som dom körde med innan WRC bilarna kom 98-00 kanske lite snabbare.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

Jag tror inte att de kommer att få turbon - då är som sagt allt tillbaka på ruta ett.

Sugmotorn är väldigt mycket billigare. Styrsystemen kan hållas nere på en helt annan nivå.

De ger oxå knappt halva vridet vilket sänker kostnaderna något på transmission..

_________________
Daniel Steiner
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Det är hur som helst bra att/om dom tänker göra något, för om man ska vara helt ärlig så var ju årets VM skrattretande. Två förare som är totalt överlägsna. Det behöver komma in flera konkurenskraftiga stall som öppnar för flera förare, och för att det ska kunna ske så måste bilarna vara billigare.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
j-fransson
Arvika
Här sen Okt 2005
Inlägg: 95



Men försokte inte fia att göra om så att dom bara skulle få ha sekv växling i fjol men förare/teamen gick inte med på det?

_________________
Johan Fransson
http://www.franssonsracing.zoomin.se
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
frågan vad gäller spak eller paddel (ingen hydralig eller hydralik) låda vet jag har tagits upp i FIA om WRC flera ggr, speciellt nu när det gäller en ev enhetslåda i wrc.

det är ju faktiskt även en säkerhetsfråga om man ska gå tillbaka till spak eller inte och det är en av sakerna som gör att det diskuteras en enkel hydralisk enhelt låda. alltså helt utan data krafts styrning men elektronisk triggning.

men det är oxå bara rykten och inget annat om hur det kommer att bli.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Allmänt banåkaforum
"Ryckte" om framtidens WRC.
2024 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande