Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
318is ytterligare igen :)
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (10810 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Andrew Petrykowski skrev:
Frågan är om jag blir bättre eller sämre kompis efter att ha fixat det otroligt otympliga spolar-strulet

Ställ in dig på att ni kommer att blir bra kompisar, även om knakar i fogarana ibland. Var helt övertygad att dom inom en ganska kort tid kommer att tycka att det där med spolareländigt faktiskt var rätt lätt.... det kommer klurigare saker snart.... var så säker

I viss mån utvecklas man av knogar som slagits blodiga i trånga utrymmen... Har du nära till en verktygsbutik? Bra när man inser att man behöver det där verktygen som man inte har...

Hjälsta
Här sen Nov 2002

oljan byter man väl så fort man köper en bil? En kamrat till mig sa att det är ju bra med bilar som haft många ägare. Då har den ju fått ny olja flera gånger med täta intervaller...

Andrew,
Köp styrarmen och ring mig sen: 0708-507278. Jag vill nog ha ett par dagars förvarning innan jag kan ge mig in i garaget. Under den närmaste veckan kanske jag är lite upptagen om saker går som jag vill, men hojta till bara.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
oljan byter man väl så fort man köper en bil? En kamrat till mig sa att det är ju bra med bilar som haft många ägare. Då har den ju fått ny olja flera gånger med täta intervaller...

Andrew,
Köp styrarmen och ring mig sen: 0708-507278. Jag vill nog ha ett par dagars förvarning innan jag kan ge mig in i garaget. Under den närmaste veckan kanske jag är lite upptagen om saker går som jag vill, men hojta till bara.

Jo, men oljan var så gott som ny

Det där med glappet var en bagatell, kollade in det precis.
Det som glappade var den lilla biten på spindelleden som satt precis på styrväxeln, knappast något störande.
Det som skapade ståhejjet och ojämnheten i gång o inbromsning var juh det att innersidan på höger framdäck hade börjat släppa på halva däcket.
Det var såpass illa som till att metaltrådarna tittade ut!
Andra framdäcket var djävligt hårt slitet på innersidan med, medan bakdäcken hade haft för högt tryck och var slitna på mitten...
Jag får en liten känsla av att den här killen antingen aldrig hört talas om framvagnsinställning, eller att han körde mycket brett med bilen.
I vilket fall som helst så är jag ute efter en hel uppsättning däck till bilen nu, 205/50/15.
Så styrledsbyte är inte längre aktuellt som sagt.
Men om det är någon som har en uppsättning (eller kanske bara två) BMW E30 däck så uppskattar jag verkligen om jag kan få köpa dom, billigt...
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

säg till om du är intresserad av att handla nya däck.
rejsa-pris på däck med montering ställer jag upp med thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
dude skrev:

Vad kostar en uppsättning 205/50/15?
Det billigaste möjligt självfallet, jag är nämligen ganska luspank, så det är inte många tusenlappar jag kan hosta upp utan att strypa släktingar så att säga
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

dude skrev:

Det billigaste möjligt självfallet, jag är nämligen ganska luspank, så det är inte många tusenlappar jag kan hosta upp utan att strypa släktingar så att säga

om det finns kvar hos leverantören, så kan du få en känd märkesregummering monterat och klart för 470:-/st.
annars kostar ett "lågprisdäck" från 710:-/st monterat och klart.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
dude skrev:
dude skrev:

om det finns kvar hos leverantören, så kan du få en känd märkesregummering monterat och klart för 470:-/st.
annars kostar ett "lågprisdäck" från 710:-/st monterat och klart.

Regummering låter juh självklart bäst ur ekomonisk synpunkt
Frågan är juh då om dom otroligt ojämnt slitna däcken kommer att skapa problem vid regumering? och om det som ser ut att ha haft sina bästa år ens är dugligt till att regumera, då det börjat spricka upp på insidan utav däcket.
Men jag måste prata omkring lite för att skaka fram pengar iaf, så jag kan nog inte ge ett definitivt besked försänn på tisdag, men jag skulle uppskatta om du kunde kolla upp vad som fanns att tillgå
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002

Har en kompis som nog har en uppsättning alufälgar med däck på till E30 som han säljer riktigt billigt. Jag ska kolla med honom om han fortfarande har dom kvar!

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Rylander skrev:
Har en kompis som nog har en uppsättning alufälgar med däck på till E30 som han säljer riktigt billigt. Jag ska kolla med honom om han fortfarande har dom kvar!

oj oj, det där lät riktigt lockande!
Hoppas att jag kan vara lika hjälpsam tillbaka någon vacker dag
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

sjävklart regummeras inte dina stommar på en gång.
men efter att dina gamla däck gått tillbaka till svensk däckåtervinning, så kanske dina däck blir nya regummeringar. men först ska dom klara av tillverkarens kvalitetskontroller och efter dina beskrivningar av däcken, så låter det osannolikt

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
dude skrev:
men efter att dina gamla däck gått tillbaka till svensk däckåtervinning, så kanske dina däck blir nya regummeringar. men först ska dom klara av tillverkarens kvalitetskontroller och efter dina beskrivningar av däcken, så låter det osannolikt

Det är visserligen bara ett däck som är totalt sargat
Men dom är ojämnt slitna, fast hur lång tid tar en sådan process?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

dude skrev:

Det är inte dina dom regummerar utan du får ett par andra som blivit regummerade...... Och eventuellt lämnar dina och så blir dom regummerade och någon annan köper dom...... dvs ungefär som pantsystemet för glasflaskor......

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

dude skrev:

det går inte att lämna in sina däck för regummering förutom till lastbilar.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Nu blir jag mäkta förvirrad
Man får någon annans regummerade däck, så långt hänger jag med.
Men man måste även lämna in sina egna, som måste vara i brukbart skick, som måste verifieras innan man får dom regummerade (alltså någon annans däck som man har för avsikt att sätta på sin egen bil)?
Det här med regummering verkade vara lite mer komplicerat än jag trodde
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Nej du behöver inte lämna dina...

Du köper ett par regummerade... punkt slut.... enda skillnaden mot nya är att stommarna är begagnade.... Och till vanlig bilkörning så duger det alldeles utmärkt, däremot för tävlingsbruk är det inte så lyckat ibland eftersom man kan få olika stomtyper om man inte kan få handutplockade däck med t.ex Michelinstommar som man vet är exakt samma sort.....

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

när du får dina "nya" regummerade däck monterade på din bil, så tar jag hand om dina gamla som lämnas till en speciell sopstation som heter svensk däckåtervinning (sdv). detta är man enligt lag skyldig att göra.
när du köper dina däck så ingår en miljöavgift på 7:- + moms.
det är denna avgift som sdv drivs med. allt detta görs för att skona miljön.
dina gamla däck kan bli nåt av följande.
banbeläggning av löparbanor, asfalt, bränsle i fjärrvärmeverk, regummeringar, olika sorters granulat, markförstärkningar under vägar. dom kan numera t.o.m. smältas ned för att göra nya däck. dock endast till typ implement, entreprenad m.fl.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
dude skrev:
när du får dina "nya" regummerade däck monterade på din bil, så tar jag hand om dina gamla som lämnas till en speciell sopstation som heter svensk däckåtervinning (sdv). detta är man enligt lag skyldig att göra.
banbeläggning av löparbanor, asfalt, bränsle i fjärrvärmeverk, regummeringar, olika sorters granulat, markförstärkningar under vägar. dom kan numera t.o.m. smältas ned för att göra nya däck. dock endast till typ implement, entreprenad m.fl.

okay, men det låter av intresse. Skall bara se hur jag skakar fram 1880kr. Känns även som att jag borde ta o byta styrleden, eller spindelleden som det nu faktiskt var fel på och samtidigt göra en framvagnsinställning, någon idé om vad det kan kosta?
Dom däcken som skall lämnas in sitter förresten på bilen (då jag inte har annat än vinterdäck att alltinera mellan, men det är juh olagligt), är det ett problem?
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

dude skrev:

okay, men det låter av intresse. Skall bara se hur jag skakar fram 1880kr. Känns även som att jag borde ta o byta styrleden, eller spindelleden som det nu faktiskt var fel på och samtidigt göra en framvagnsinställning, någon idé om vad det kan kosta?
Dom däcken som skall lämnas in sitter förresten på bilen (då jag inte har annat än vinterdäck att alltinera mellan, men det är juh olagligt), är det ett problem?

du får gärna behålla dina gamla däck. det olagliga ligger i att när du ska slänga dom, så får du endast göra det hos sdv eller någon av deras typ "ombud". det kan vara en bilskrot/gummihandlare m.fl.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Du kan ju ge däcken till en av forumskribenterna som har ett stort behov av beg. däck, om jag förstått saken rätt.

#24, #64, #88
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
dude skrev:
dude skrev:

du får gärna behålla dina gamla däck. det olagliga ligger i att när du ska slänga dom, så får du endast göra det hos sdv eller någon av deras typ "ombud". det kan vara en bilskrot/gummihandlare m.fl.

Nej nej, däcken har jag inget som helst intresse för, utan fälgarna jag vill ha dom regumerade däcken på råkar vara dom som sitter på nu.
Undrade bara om det var ett problem.
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
AndersY skrev:
Du kan ju ge däcken till en av forumskribenterna som har ett stort behov av beg. däck, om jag förstått saken rätt.

Hehe, då har du förstått fel
Det är så att jag behöver däck, för dom jag fick med bilen är närmast olagliga snart, samt att ett av dom är okörbart (börjar släppa på insidan).
Så jag kan nog garantera att du inte skulle ha någon nytta av dom här däcken
Citera
Allmänt banåkaforum
318is ytterligare igen :)
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (10810 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande