Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tacksam för tips om bilköparresa till Tyskland.
1, 2   >>
5337 besök totalt
Jim
Småland
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Hej!

Letar bil i Tyskland men är lite osäker på hur jag ska göra om jag hittar ett intressant objekt. Har köpt bil i Tyskland innan men då åkte jag med kontanter och det kändes sådär.

Har ni några tips om hur man kan lösa betalningen?
Hur ska man ta sig ner? Kollat på flyg ner till tex München och var jag kunde se så skulle det kosta över 4000kr Är priserna sådan så tar jag min Skoda pickis ner.

Kort och gott, om resan kan komma plötsligt, hur löser man allt detta på ett bra sätt?

Mvh: Jim

Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Cash is king! när man handlar bil i tyskland!

om du ska pruta på något när du är där, så är det betydligt lättare att ta bort X-antal euro
ur en sedelbunt än att redigera en bankväxel

4000kr är väll inte direkt jättedyrt?
Med tanke på vad det kostar att åka bil t&r sverige München med bil å släp
alt två bilar å soppa och övriga saker?

Sen kan man alltid ta ryanair till Hann å en hyrbil där ifrån till München! icke 4000kr.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re:

Jovani skrev:

om du ska pruta på något när du är där, så är det betydligt lättare att ta bort X-antal euro

Det går ju bra att ha en bankväxel på ett lägre belopp, och pytsa på med cash
om nu bankväxlar existerar i Tyskland.

Tidigare kunde man flyga ner till M för en lusentapp, men de verkar ha slutat med det nu. (Flynordic?)

Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Re:

Erik B skrev:
Jovani skrev:

Det går ju bra att ha en bankväxel på ett lägre belopp, och pytsa på med cash
om nu bankväxlar existerar i Tyskland.

Tidigare kunde man flyga ner till M för en lusentapp, men de verkar ha slutat med det nu. (Flynordic?)

Finns German Wings kvar? De hade väl riktigt bra priser, såg priser runt 500 till Berlin för ett knappt år sen

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re:

Tord skrev:

Finns German Wings kvar? De hade väl riktigt bra priser, såg priser runt 500 till Berlin för ett knappt år sen

Ja, men de flyger inte till M. Dit jag också vill, pga Ruf.

http://www.germanwings.com/index.en.shtml

adderobertsson
Göteborg
Här sen Nov 2006

hlx

Annars så finns HLX, finns en liten rullist uppe i högra hörnet om tyskan kärvar
Att flyga med HLX är billigt på udda dagar, på helger "normala" priser. Har fått biljetter där för 19kr (+skatt)
Nackdelen är ju att du bara tar dig till Stuttgart, men då är det ju inte så långt kvar sen

Hoppas jag var till hjälp

Växjö
Här sen Mar 2005

Åk med Ryanair från Gbg eller Nyköping till Hahn utanför Frankfurt för ett par hundralappar. I dom trakterna finns det väldigt mycket bilfirmor..

Kontanter är det som gäller, annars får man göra upp affären på bank men sådant brukar ta tid.

Lycka till

-------------------
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005

Hej.

Jag åkte ner med väldigt mycket kontanter. Se till att ta med dig en kompis bara och ha pengarna på dig jämt.

Meddela inga personer om att du kommer ner med kontanter, då blir rånrisken mindre.

Jag flög ner med Ryanair. 2 personer 800 kr.

Ta med dig en GPS så blir det lättare att hitta hem sen.

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
hartmut stammler
österrike
Här sen Dec 2006

köpa bil i tyskland

hej
varför till münchen ?? är det p.gr.av.ölet ?
bilar är billigast i berlin - eller med bil till hamburg -hannover - tar väl max 4 timmar fr. skåne - men akta - bilhandeln är i farliga händer. betalning gäller väl bara cash - göm pengen innanför byxorna i en sydd påse som hänger fast i bälten. var alltid 2 pers.
kolla www.mobile.de eller titta i nån dagstidning på nätet tex. süddeutsche zeitung
ska du köpa gammal sport eller yankebil är väl holland / belgien bäst. www.marktplaats.nl
www.kapaza.be - siktar in dig på flera vagnar - de första man blir erbjuden är mestadels skrot .
hälsn. fr. österrike

Här sen Nov 2002

varför München...? Bilen kanske finns där

Som tidigare sagt, cash is king. Har åkt ner två ggr med bla internationell bankcheck. Det funkar INTE. Dom andra 10 gångerna har det varit kontaner som gällt. Mellan 200-800 kkr och det har inte kännts besvärande. Är det brådis så är flyget dyrare. Ryan och liknande är att föredra, men är det ända ner till BMW stadt så är det kanske lite annorlunda. Men att ta scodapickisen i 90 tysklandsmil och x antal dess för innan samt broar o färjor....då tror jag du lurar dig själv.
Såna här saker kostar, så är det bara.

Stockholm
Här sen Sep 2004

Vad är det tyskarna har emot kort?

Vore ju smidigt om man bara kunde dra kortet när man hittat rätt bil.

Småland
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Tack för alla bra tips!

Resan ner verkar ju lösa sig, är inte kräsen när det gäller komfort i bilar. Skodan är rena undret av komfort mot min Opel. Kan säkert låna pappsens Saab också, ev. med han som chaufför thumbs up

Bor mitt i Småland så jag har inte så långt till Tyskland så att åka till Göteborg eller Stockholm för flyget vill jag inte. Vore fint om det gick nått från Växjö men sån tur har man inte.

Ett sätt kanske vore att kolla in bilen och om allt är ok gå in på internetbanken och betala där. Det borde man väl kunna "boka" bilen om de ser man gör överföringen?
När betalaningen är klar så kan man beställa en biltansport hem. Tog min bil på med biltransport och det var inga problem för säljaren att ha den några dagar extra.

Jaja, nu ska det bara dyka upp en passande bil med

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Flyg med ryanair och hyr bil på plats. hyrbilen brukar faktiskt vara billigast att boka i förväg. någon liten burk begär diesel, det lönar sig ifall man skall åka omkring och leta.

pengarna kan man överföra till valfri bank i tyskland, det tar ca 1 dygn. Då förebereder man det hela hemma i sverige och ringer sedan till sin bank och uppger vilken bank man vill ha pengarna till. Dom vill ha "swift" koden för banken i tyskland för att få iväg dom rätt.

I praktiken bör du får pengarna överförda till någon tyskbank större kontor. Dom mindre kontoren har inte rutin på sådant här, och inte heller så mycket kontanter lokalt.

Då kan man åka omkring utan vara nervös för att bli rånad och när man hittar rätt bil och förhandlat färdigt så kan man plocka ut kontanterna till sig själv för att därefter åka och betala säljaren.

Jag har gjort så här med 2 bilar jag köpt i tyskland, sista ggn plockade jag ut nästan 300 000 på Commerzebanks huvudkontor i frankfurt.

ps, GPS rekommenderas, gärna kopplat till tex autoroute på en laptop. Sparar oerhört mycket tid och bensin/dieselpengar. Man hittar direkt fram till säljaren genom postnummret i annonsen. Kräver dock en medpassagerare som sköter navigeringen.

Tyskland är lagom varmt i månadskiftet mars/april för köpa bil.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Har hittat en intressant bil i Belgien. Om jag vill köra bilen hem efter affären, vet ni hur man ska gå tillväga då? Är det kanske samma procedur med papper och skyltar som i Tyskland?

Nu är jag bra sugen

/Jim

Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Igår var jag och hämtade bilen
Tack för alla tips och speciellt tack till Hartmut, utan dina tips på sidor så hade jag inte hittat denna bil
Blev en Opel, en 03:a på 2800mil. Hoppas jag får mycket kul med den

Citera
Xmax
Stockholm
Här sen Sep 2004

Grattis till köpet!

Berätta gärna hur du löste allt, vad som var bra och dåligt etc.

Småland
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Tack Mats!
Jag köpte bilen av en privatperson i Belgien och som ovan så känns det väldigt osäkert. Men säljaren och jag pratades vid mycket via Skype. Han var mycket tillmötesgående och lätt att ha att göra med. Bra på engelska med och jag fick rosta av min
Bilen hade han haft sedan ny men den var leasad så det fick jag kolla upp så den var betald. Hörde mig mycket för om vad man ska tänka på och vilka papper som måste finnas med.
Efter lite turer så kände jag mig så säker att jag var beredd att åka ner.
Kollade upp olika alternativ:
köra med kärra ner - skulle ta lång tid och jag skulle få betala en bekant som skulle köra
köra hem den själv - näe, vågar inte köra den hem på trafikförsäkring
ta den på lastbil - kostar runt 11-12.000kr med försäkring + flygresa och en natt på hotell.

Diskuterade lite med säljaren som var van att resa och han erbjöd sig att köra upp bilen till Malmö Jag nappade på det med betalade förstås för besväret. Slapp jag ju en tråkig resa ner dit och bilen helt försäkrad på honom under färden upp.

Betalningen hade vi bestämt som så att jag gav honom en utlandscheck. Hade faxat ner en kopia till hans bank innan så att de kunde se att den var okej. Han hade med sig den kopian upp så han kunde jämföra så att jag inte ändrat något på checken.
Eftersom banken slapp hantera kontanter så var det 10öre bättre kurs på euron med check. Blev faktiskt några tusen billare tack vare det.

Innan en bil ska säljas i Belgien så måste den gå igenom en slags besikting där de kollar igenom det mesta på bilen och kryssar för om det är något fel. Han hade också gjort ett test på miltalet och det skulle stämma.

Ja, nu ska den regbesiktigas på måndag så då får jag veta om jag har fått med alla papper som behövs
Imorgon ska jag tvätta bilen så då kommer väl jag hitta nya skavanker på bilen.

Jag känner mig hyffsat nöjd, kunde kanske prutat lite men jag är för snäll eller dum.

Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Vilken av bilarna får man se i Smålandscupen i år då?

Jim
Småland
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Joakim Winkler skrev:
Vilken av bilarna får man se i Smålandscupen i år då?

Haha Det blir den röda om den går igenom besiktingen Kommer inte ha nån vidare chans i A-klassen utan r-däck skulle jag tro. Hade annars varit roligt att försöka hänga på den lila Porschen...är så dålig på namn så jag kommer inte ihåg namnet på honom.

Har det hänt nått kul med din bil i vinter?

Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Nej, jag kan inte jobba med bilen där jag vinterförvarar den. En del grejer är väl planerade till våren iaf men om jag hinner med det innan premiären vet jag inte.

Ska bli kul att se din bil live sen.

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
5337 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande