Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4077 besök totalt |
Än så länge har det handlat om helt andra mål än att tävla. Jag har sett banåkandet som ett fritidsintresse och en liten flykt ifrån den tråkiga/stressiga vardagen.
Dock ska det väl erkännas att eftersom man blir duktigare så börjas det väl sneglas lite granna mot tex långlopp och tankarna drar gärna iväg... Skulle nog gärna vilja prova på nån gång i framtiden. En annan tanke som slagit mig är väl just tjusningen med att ha en dedikerad banbil. Just för att undvika alla kompromisser en gatbil medför. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||||
Re: konkörning
http://www.lazzat.se/ har väl till och med en hel serie för det. |
||||||
precis, och det är väl ett sbf reglemente pågång dessutom då Lazzats serie var sbf-sanktionerad om jag inte har helt fel. Men det borde ju Lennart veta då han styr och ställer där numer. Han tävlade ju i den serien oxå. utan magsår? ![]() _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Jodå, jag har "tävlat" där, men jag kom bara fyra i min klass så det räknas inte. Bilen gav mig magsåren... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Men om det skall köras extremare än så så blir det väl att pilla lite mera. Om det kommer fram nåt så är jag idel öra (vi har ju cykelbanekörning på framsidan som gärna får täckas också). |
||||||
Min åsikt är att köra tävling skiljer sig en hel del från att åka på banträff...
Upplevelsen blir så mycket mer intensiv med omkörningar, stängningar, MYCKET tätare avstånd mellan bilarna, m.m. ![]() Trots att man i långlopp har relativt stor säkerhetsmarginal så är det svårt att jämföra med banträffar. Framför allt omkörningsmomentet får en helt annan nerv när man ligger och stressar bilen framför (eller blir stressad...), varv efter varv, och testar olika spår, försöker sig på en riktigt sen inbromsning, osv. På banträffar blir det mer att hitta det optimala spåret, påminner faktiskt en hel del om tidskvalet inför ett långlopp... Då finns det ju ingen anledning att hålla på att stångas med de andra bilarna, utan hellre släppa förbi och köra sitt eget tempo. Iaf för oss då vi mest använder kvalet till att ställa in bilen och se till att allt funkar som det ska. om man ser hur mycket tid och pengar många här lägger ner på sina bandagsbilar och även driftskostnaden, så har nog rätt så många råd att tävla istället, om de skulle vilja... Det blir inte lika många körtimmar för samma pengar, men kvalité är väl bättre än kvantitet? ![]() Men då har man ju inte en tuff bil som man kan flasha med framför korvkiosken.... ![]() ![]() Personligen har jag inte kört så många banträffar de senaste åren, delvis pga att racingen har tagit det mesta av tiden men framför allt pga att bilen inte har varit tillräckligt anpassad för bankörning, framför allt säkerhetsmässigt (Miatan). Nu till sommaren ska det dock förhoppningsvis bli ändring på det... ![]() ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Re:
För mig utgör budgeten följande. Fiat Coupé 20VT Recept på en säsong: Nya belägg Carbotech XP8 ca 2000kr En flaska race-bromsvätska 200Kr Beggade R-däck 3000Kr + 600Kr för att få dom på fälg. Totalt 5800 Kr och då har jag även kunnat bruka bilen som sommarbil. Var kommer man med 5800 Kr i racingsammanhang? och då får man köra vinterbilen på sommaren. _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||||
Re:
Den budgeten var lite ihålig tycker jag... Då kommer du ju inte ens ut och köra på banorna? ![]() Lägg till bensinkostnad inkl transport plus anmälningsavgifterna åtminstone. ![]() Dessutom förbättrar många sin bil mellan säsongerna... I vårt team har vi en budget på ca 10-15 000 kr per man, och då täcker detta även transport till tävlingarna. Allt utom mat och boende. Bil och personlig utrustning tillkommer men det är en engångskostnad. Många lägger betydligt mer än så under en säsong med banåka... Men visst får man offra en del om man vill köra racing. ![]() Det är en fråga om prioritering... Själv tänkte jag göra både och detta året. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Re:
Japp, det är en engångskostnad... (nåja...) men det är likväl ganska stor om man inte är ett antal att dela på det... Personliga utrustningen är ju ändå iaf ca 10k om inte mer. _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
Sant. Det är ju därför långlopp är så populärt.
Man hjälps åt med mekandet, får hyfsat mycket körtid och kan dela på de tråkiga kostnaderna... Vi har förresten 4 overaller och hjälmar i teamet som nya förare kan låna, så behöver de inte göra den investeringen direkt. Vårt team har ju ganska stor omsättning av medlemmar eftersom det är företaget som sponsrar och anställda får vara med om intresse finns... Henrik som startade denna tråd är tex en av medlemmarna! ![]() ![]() Jag själv är nu inne på min sjunde säsong i ERF/ERCup. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Re:
Det kanske är lite lättare om det finns ett färdigt team att hoppa in på än att försöka dra igång ett eget? Bara mekgarage i stockholm kostar runt 1500 Kr månaden. Precis som för många andra så mekar jag idag under bar himmel med "banbilen" och arbetet måste vara slutfört och bilen måste kunna köras från platsen när dagen är slut. Så tror jag det ser ut för ganska många i storstäderna.
Före eller efter sponsring? _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||||
Jo, jag vet att det finns många som mekar under bar himmel, jag har inte heller något garage för mina bilar men jag har naturligtvis tillgång till racinggaraget.
Men samtidigt finns det ju många som har bra resurser om man kollar i biltrådarna här på Rejsa, och många har betydligt bättre garage och utrustning än vi har till vår racingbil... Påstår naturligtvis inte att alla har råd att köra racing men i flera fall så skulle man kunna göra detta för samma pengar och kanske även tid som man lägger på hobbybilen. Men sedan måste man ju oxå ha ett intresse av detta förstås... ![]() Nu lever jag inte riktigt som jag lär, då jag skaffar mig en gatreggad banbil trots att Henrik tjatar på att jag borde handla mig en Formel Ford och köra Historisk racing... ![]() Kanske blir mer aktuellt när jag inte kör långlopp längre. Budgeten är innan sponsring, dvs vår totala driftsbudget för ett år inkl 6 st ERCup tävlingar (36 timmar race, 6 timmar kval) och inkluderar även modifiering av bilen under vintern. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Jag har rejsat mycke i första hand gokart som nog är det häftigaste man kan rejsa i sverige. I dag har man familj, hus mm att sköta och då är en trevlig bil som funkar till familjeutflykter, en tur på väg när tid finns och några banträffar per år precis lagom som andningshål och stilla högerfoten. Konbana verkar trevligt skall nog prova på det vid tillfälle.
I riktig tävling ingår några avåkningar, kontakt med medtävlare mm. Alternativt finns Roadsport och typ Alfa Corse som är en snällare form av tävling men som för mig känns ganska ointressanta då det inte är samma typ av tät racing som jag tänker på om det skall vara race. Så jag nöjer mig med att åka när andan faller på och tid finns. Lyckades inte ens komma till Racetown och åka RBC hyrkart före jul! _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4077 besök totalt |