Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 80, 81, 82   >>
23 besök idag (560476 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19048



Hur långt är det mellan växellåda och marken?

Ja, det är ju osannolikt dyrt med en uppsättning biltemafjädrar till...

Inget Mantorp för mig i år tyvärr, otroligt illa då jag har en andraplats i klassen att försvara.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 366


Trådstartare
Vi har bestämt oss för att sänka den, dels för att den faktiskt inte är så låg, dels för att jag har fixat höga mjuka fjädrar att till isbanesäsongen. Den är ju marginellt lägre än min bruks-75:a.

Maz; jag ska ta och mäta avståndet mellan mark och växellåda.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks.
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 366


Trådstartare
MaZ skrev:
Hur långt är det mellan växellåda och marken?

Ja, det är ju osannolikt dyrt med en uppsättning biltemafjädrar till...

Inget Mantorp för mig i år tyvärr, otroligt illa då jag har en andraplats i klassen att försvara.


Nu har vi sänkt den ett halvt varv till och då blev avståndet till växellådan 117 mm. Vänster fram är det 114 mm till balken där undre bärarmen sitter och höger fram 122 mm. Tyvärr så är den lägre på förarsidan även obelastad.


Innan sänkningen.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19048



oj, cross country.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 366


Trådstartare
Idag har vi fått gjort en riktig hjulinställning. Tack till Stefan Jonsson på GS däckservice. Bilderna dock tagna när vi var dit första gången i fredags.




_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2639



Jag tillbringade hela 2.5 timme idag där idag. Herren på bilden Stefan bör kunna sin sak, han har bl.a SM guld i Grupp A i rally i sin meritlista. här justerar han toe på vår alfa.

Hur många däcksfirmor skulle börja värma bakaxeln med svetsen för att få till hjulvinklarna som kunden önskar ?



ps, den andra bilen visar mitt andra projekt för tillfället, utbyggnad av garage från 37 till 73 golvvärmekvadratmeter ;-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 366


Trådstartare
Mantorp med CAR har avlöpt och bilen har fungerat tillräckligt bra. Två första passen för dagen hade vi problem med fadadande bromsar på 4- 5:e varven. Vi bytte då till PF-belägg fram och fick en ny bil. Toyo Trampiodäcken bidrog också till att vi fick en bil som man kunde lita på och kunde börja fundera på bromspunkter. Visserligen kom jag aldrig riktigt underfund med Mjölbykurvan men det behövs väl mer än att köra där en gång per år för att få flyt i den kurvan. Innerhjulet bak ville fortfarande snurra fler varv än det yttre och vi kom inte ihåg att prova att koppla lös kränghämmaren bak som en enkel tweakning.

Dagen avslutades med prisutdelning till de som placerade sig i Car Challenge och vi drog vidare mot Zeb Macahan i Mjölby, det börjar bli en tradition och stället rekomenderas. Idag söndag morgon efter mellanlandning i Stockholm fortsätter vi hemresan de sammanlagda 83 milen mot Umeå.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks.
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 366


Trådstartare
En bild på UmeåMaffians ekipage lastade för hemfärd.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5840



nzorikko skrev:
En bild på UmeåMaffians ekipage lastade för hemfärd.
Hörde att Erik var riktigt snabb där nere thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2639



super7 skrev:
nzorikko skrev:
En bild på UmeåMaffians ekipage lastade för hemfärd.
Hörde att Erik var riktigt snabb där nere thumbs up


jaså, var hörde du det ifrån ? jag klockade honom till 1.39 som bäst. Vilket ju är betydligt bättre än vi, fast han har ju mera motor och nya däck såklart, då är det ju enkelt... :-)

Tyvärr fick han inte plats bland oss gatbilar utan fick köra under tidsträningen med R-bilarna, mindre körtid och tuffare konkurrens.

En kul grej var att Alfa klubben har hyrt en corner weight utrustning där man gratis kunde kolla sin bil. Vår vägde med full tank på 30 liter utan förare 1031 kg. Även corner weight var förhållandevis jämt fördelat.

Så en torrvikt på säg 950kg borde ligga inom rimlighetens gräns. plasthuvar och mycket hållborrning i vinter.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2639



Idag kördes årets första repa med vår kombinerade is/racing 75'a. Banan i Mullsjö utanför Umeå var delvis oplogad vilket gjorde att det stora möjligheter till "alternativspår" fanns.

Sebastian Loéb var här och testkörde i våras, så duger det åt honom så duger det väl åt oss:-)

Isracing är verkligen hur kul som helst. Nästa helg är det förhoppningvis premiär för banan i Lycksele.




senaste modifieringen är en 19Ah gelbatteri, väger 6,5kg. Vi monterade även en truckladdningskontakt för externt startbatteri vid behov.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Ghha varför har vi inte fått nån is på sjöarna här nere!!? Man blir ju så sugen .

Lyllos dig...

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
mike2
gbg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 4



Re:

[quote="Benny Steen"]Vi gjorde lite förberedelser inför mantorp den 9/9. mera (negativ) camber på vänster fram, nedflyttad wattlänkage, skiftade anslutningar i bränsletanken (så den inte suger luft i högerkurvor)



hur justerar ni cambern fram? och hur manga grader kor ni med?

/mikael

_________________
Mikael Nyberg
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2639



Med vanliga brickor mellan nedre länkarmarna och balkarna som dom sitter mot.

Vi har rätt mycket fram då vi endast kör bana, kring 2.5 grader negativ camber. Man måste ersätta orginalbultar med längre bultar eller gängstång ifall man skall ha så mycket.

Nu när batteriet är bytt bör vikten på vår bil bör ligga kring 980kg utan förare och bränsle (utgående fram vägningen på mantorp.) .
Ingen plåt är ännu ersatt med glasfiber , fortfarande plåt i motorhuv, baklucka och dörrar.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
mike2
gbg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 4



Re:

Benny Steen skrev:
Med vanliga brickor mellan nedre länkarmarna och balkarna som dom sitter mot.

Vi har rätt mycket fram då vi endast kör bana, kring 2.5 grader negativ camber. Man måste ersätta orginalbultar med längre bultar eller gängstång ifall man skall ha så mycket.

Nu när batteriet är bytt bör vikten på vår bil bör ligga kring 980kg utan förare och bränsle (utgående fram vägningen på mantorp.) .
Ingen plåt är ännu ersatt med glasfiber , fortfarande plåt i motorhuv, baklucka och dörrar.




det lat ju smidigt och latt fixat, hur kanns bilen med 2,5 grader? vad har ni for camber vinklar bak?

_________________
Mikael Nyberg
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2639



Det är samma sätt som man normalt justerar framvagnen på bilen, vi har bara gått ett steg längre för att få till hjulvinklarna att passa med r-däck. Det gör oerhört mycket för fästet i kurvorna med ordentligt negativ camber .

bilen känns bra, rikard tycker känslan är lite dåligt men det det innan också. Han har ytterligare 2st 75.or varav den ena har nästan lika mycket camber och den har bättre känsla, så det kan bero på något annat. kanske styrväxeln eller styrstagen. Vi skall ev. byta styrväxel mot något mera snabbvevat.

Bak har vi kring 2.7 grader negativ. det är förmodligen mera än man behöver, men det funkar bra så vi låter det vara.

på lördag är det isbanekörning i Lycksele, skoj skoj :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19048



Re:

Benny Steen skrev:
bilen känns bra, rikard tycker känslan är lite dåligt men det det innan också. Han har ytterligare 2st 75.or varav den ena har nästan lika mycket camber och den har bättre känsla, så det kan bero på något annat. kanske styrväxeln eller styrstagen.


Caster?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2639



Minns inte riktigt, vad det blev när vi ställde in det. ? Vi körde med det gamla 116 varianten med "så mycket det går innan stötdämparna tar imot"

Det är dock inte något stort problem, viktigare att få bilen helt färdigt inför långlopp 28 april.
Fönsternät och ny tank skall dit + vagnsbesiktning. Jag behöver dessutom skaffa godkänd hjälm. Någon som provat Peltors snik variant G18 ?


/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 366


Trådstartare
Visst borde finnas många på detta forum som borde kunna komma och lägga några varv på isbanan i Lycksele.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2639



Nu har vi invigt isbanan i Lycksele. Bilen gick som en klocka hela dagen. Enda missödet var en avbruten blinkers/ljus spak som fastnade i mitt byxben när jag klättrade in i bilen(körde med termobyxor...)

Banan var kanon, lite bredare och snabbare i år. passade oss fint. kändes som bilen gick bättre stabilare också, inte lika yvigt.

Vårt nya mini 19Ah batteri funkade bra trots att det var hela -19 grader när vi vevade iggn motorn på förmiddagen. tomgångsregularorn bråkade lite innan motorn blivit varm, förmodligen kylan, för sen funkade den fint.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 366


Trådstartare
Bättre än så här blir inte ofta.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 80, 81, 82   >>
23 besök idag (560476 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande