Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1809 besök totalt |
Vagnboks besiktning
![]() Får man måla och göra klar en bil innan vagnboks bes, jag menar främst bågen??? Det kan ju vara lite svårt för bes mannen att bedömma svetsarna då. I en del trådar nämns, att en chassi bes gjorts innan bilen är färdig byggd, vad menas, kan man göra besiktningen i två steg. _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
Re: Vagnboks besiktning
Finns det ingen yttligare som har någon erfarenhet ![]() Tycker det verkar besvärligt ![]() för bes. Dessutom verkar jag ha långt till närmaste besiktnings man, enl SBF,s hemsida. ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
Min bil var helt klar med störtbågen lackerad när vagnboken utfärdades. Fick inga synpunkter på det.
Dock kunde jag även meddela att bågen är byggd av en välkänd burbyggare (dock ej en licensbur i detta fall) och det kanske gjorde att besiktningsmannen kände sig extra säker på att allt var ok... De brukar gärna komma ut till dig och titta, givetvis mot ersättning... Det bästa är dock att du gör som Arne förslår, ringer och pratar med dem så vet du säkert vad just din gubbe tycker. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Det kan bli intressant när jag skall besikta min i vår. Ingen del av bilen är nybyggd och alla delar har patina...
Det är gott om ställen som färgen är avskavd på buren tex. Buren är gjord av OMP och har ett par stämplar, men jag kanske ska försöka få tag på handlingar till den (rören har inte TR-dimensioner)? |
||
Jag stoppade in en bur i en Fiat Coupe för ett par år sedan för att köra i roadsport med. Den bilen vill jag ha all klädsel kvar i och en så snygg installation som möjligt. Detta innebar att inga fästpunkter för bur eller bälte var synliga då klädsel var på plats. Jag gjorde ett dokument där jag la in foton av alla infästningar tillsammans med bild från Tekniska reglementet på den infästningstyp som jag hänvisar till (tex ritning 253-25 för bakre stöttorna) för respektive infästningspunkt (även bältesinfästningarna). Då var det ingen tvekan om att det var rätt gjort och vagnsboksbesiktningen var snabbt överstökad. Han bläddrade igenom rapporten och stoppade in huvudet lite snabbt i bilen och tittade lite. Klart!
Sen stod vi och pratade bil. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Re:
Väldigt trevligt. //Göran _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1809 besök totalt |