Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2606 besök totalt |
Brand i Järfälla
Läste precis i svd att det var en stor brand i en bilverkstad i järfälla där flera oförsäkrade "racing"bilar total förstördes...det var tydligen lånlopsbilar i millionbelop....är det nån härfrån? låter ju hämskt det där! lider med er!! _________________ Philipp Klement |
||||
Har du mer info?
Det enda jag kan hitta är detta... http://www.svd.se/dynamiskt/stockhol _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Det som hänt är jättetragiskt.......
Bellevue bil som är bilfirman började brinna och i där fanns även EDE som åker med bilar både i SLC och 9h serien och dom hade 95% av sina racegrejjer inne där...... så det gick åt ett raceteam där.... och sen i lokalen bredvid hade Jens Hellström sitt team som nystartat med Danielsson motorsport och där brann en SLC BMW och Porsche Carerra Cup bil inne....... enligt källor..... (jag har inte fått tag på Jens själv men däremot EDE pojkarna) |
||||
Vanlig bilförsäkring är ju ingen idé att ha på en racingbil...
![]() Finns även försäkringar för racingbilar, men de är inte billiga. Men däremot kan man teckna försäkring som täcker bl.a transport till och från banan. Vet inte om en sådan försäkning skulle hjälpa här? Det borde den ju göra...? och vad kan byggnadens försäkring täcka? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Re:
tyvärr är nog det , det vanligaste ....... |
||||
Mycket tråkigt!
Lider verkligen med teamen. Fick en tankeställare själv, vi hade våra SLC Saabar försäkrade transport och garageförsäkrade tidigare, men tappat bort det på vägen. Ska bli ändring på det nu. Tragiskt att andras olycka ska till för att man ska bli medveten om riskerna. historic racerbilarna är dock helförsäkrade sedan många år tack vare en trogen och välvillig sponsor i försäkrignsbranschen. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Re:
Garageförsäkringen ger dig bara pengar för en "vanlig" bil. Tävlingsbilar fick jag svaret att de inte försäkrade alls. Vårt garage brann i våras.. _________________ Daniel Steiner |
||||
Då kanske det skiljer från bolag till bolag?
Det problemet har jag inte betr. historicbilarna. De har en helförsäkring, minus trafikdelen. Så hade vi i princip betr. SLC-bilarna också men där var det begränsat till stöld, brand i garagev och transport. (vet iof inte om de villkoren är ofärändrade idag, men för historicbilarna är de det så fortfarande fullt klart, försäkrignbreven kom för bara ett par veckor sedan...) Sedan kan man ju om man driver sitt tävlande som bolag ha dem försäkrade som inventarier när det gäller stöld och brand. Separat transportförsäkring för oförsäkrats gods. kan du lösa hos i princip alla bolag. Kanske dags att byta? (självklart gäller inga av dessa försäkrignar för vad som händer med bilen under brukande på bana eller annorstäde, men det är väl ganska givet) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Re:
pratat även med Jens nu.... Och han var klart bedrövad och lokalen är bara ett stort hål.... Och båda bilarna är totalförstörda..... fast jag hade lite fel, porschen var hans nyinköpta SLC porsche 944..... danielsson motorsport var inte inblandande, för dom hade inte ännu flyttat in i lokalerna med carerra cup bilarna....... den leveransen kommer senare. |
||||
Re:
Japp, det är detta som gäller för oreggade bilar. Så har jag i alla fall mitt skit försäkrat + alla motorer och delar o dyl. |
||||
Re:
Ni som pratar om att försäkra racebilar, vart kan man göra det i Sverige? Ge mig gärna Bolagsnamn och kontaktperson så ringer jag direkt. Tack för svar / Jesper ojala _________________ Jesper ojala |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2606 besök totalt |