Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 20974 besök totalt |
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Det finns en återförsäjare för REKo i sandviken 2mil från Gävle. Skall nog ringa honom nu i eftermiddag och se vad han tarför en 1500kg combitrailer. _________________ Niclas Stolt Banbil: BMW 318IS -90 *såld* |
||||
Prata även med Bosse på Hagavagnen, 026-516171 (Kryddstigen). Han har alltid god förmåga att fixa bra priser på kärror!
_________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||||
Jag har inte testat med däcktempsmätaren ![]() _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Har haft ett Reko enkelaxlat 1300 kg för några år sedan.
Det stals från inhägnad industritomt trots trailerlås och fastkedjad i axeln. Hittades helt uppeldat, ramen såg ut som Turrelli spiralmakanroenr sa polisen som hittade det, Kul kul... Men framförallt det var ett jäkla bra och stabilt släp. Lösa ramper passar mig bäst, tycker mest tippflak är jobbigt. + att vinekl sällan passar markfrigågen på mina bilar. Tålde mera lass än det var godkänt för utan problem ![]() Gick fullständigt stabilt med 2-rykarn på flaket även i 160-170 hrm.... ![]() ![]() Numera har jag en Hokakärran 1500 kg, bredd och lågtt, långt avstånd mellan drag och axel gör även det stabilt, men mer känsligt för avvägningen. När jag köpte det hade jag följade krav, efter att provat lite olika under några år. Fast flak, lågbyggt, lågna ganska breda ramper så att uppkörning kan ske snabbt och smidigt. Helt flak (nu blev det sträckmetall på körbanor och board emellan) Låsbara ramper är ett plus liksom väl tilltagen flakyta. Gummistänkskärmar spar både släp och bil om förardörren tar i när man kliver ut. Bandvinsch är skonsammmare om det släpper, eller ligger emot. Kvar för att göra det perfekt: stoppklossar som är lätta att spänna dit och alltid finns på plats Reservhjulsfäste och liten låda för spännband och domkrafter etc ska göras och sänkas ned under lastgolvet. kanske det blir ett däckställ med arbetsbelysning vad det lider också. Det är mina krav och behov. Använder det 90% till att frakta racerbilar på, 7% för att frakta delar till dessa 3% frö att köra mobler och snickerier när samvetet sätter in... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Jag har ett C-o släp. 1900kg med länga ramper och kåpa. Riktigt gött om bilen e torr när man komme till tävling.. Fast de blir ju lite dyrare-
|
||||
Köp 2 axlat släp. Dom går mycket stabilare på väg, då dom är tyngre. Jag har ett Tyskt Kröger 2.7t biltransportsläp och det går hur stabilt som helst på vägen trots att jag ibland kör bilar med hög tyngdpunkt. Släpet är ganska brett för att vara personbilssläp ca 255cm så det gäller att hålla tungan rätt i mun när det är trångt. Men bredden gör släpet extremt stabilt. Släpet är också ganska lågt vilket gör att det går bättre på vägen och det är lättare att lasta låga bilar, men terrängförmågan blir lite lidande.
om man har BE kan det ju vara ide att köpa ett större släp så man kan lasta alla möjliga bilar och inte bara sin lilla sportbil. Bästa biltransportsläpen bygger Bålstasläpet. Dom är mest välbyggda men väger och kostar därefter. http://www.aluliner.com/Autotrailer/Kroeger-27-TTF-4020::37.html?XTCsid=95227a607da79998fff696aee79e1e8c _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
Jag tänkte skaffa nåt härifrån:
http://www.brianjames.co.uk/pages/st EVo använde en Brian James trailer när dom testade hur fort en Fiat Panda gick. Dvs på trailer bakom dragbilar med massa mos (Cayenne turbo S, AMG gelände wagen etc). |
||||
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Sån här har vi till leksakerna, mycket trevlig och stabil vagn! Tror bestämt att det är Co-släpet som bygger dom.
Någon som kan gissa var bild ett och två är tagna? ![]() ![]() ![]() |
||||
Hehe stämmer bra det, bonus fråga, vilken hotell parkering står vi på ![]() Back to topic: Tycker att det är tråkigt att man får köra med så lite vikt här i Sverige. Hemma i staterna får man köra 14 ton kombinerad vikt (för privat bruk d.v.s) på "B" körkort. Så begränsningen sitter i dragbilen där. |
||||
Annars är ju tricket idag att ha en lätt bil (den som skall stå på släpet), rätt kärra samt en bil som åtminstonde får dra 1500 på B-kort. Alternativ ta BE och skaffa sig en 2tonskärra + bil som har hög släpvagnsvikt (då slipper man låna ut ekipaget). 2tons släpvikt är ju inte ovanligt på skåpbilar (Transporter, Transiter och andra lämpliga servicebussar). |
||||
Man får hoppas det! Tidigare så hade jag en Hyundai Santa Fé och den kunde ju dra riktigt mycket, så fort jag la ut den på annons så ringde det fullt med häst ägare som ville köpa den just pga att den fick dra mycket med B kort. Innan jag flyttade till Sverige officiellt så körde jag ovanstående ekipage (MB 416CDI + släp) som är då tung lastbil på mitt Amerikanska körkort, men det får jag icke göra längre då jag är skriven här nu ![]() |
||||
Ingen som byggt ett eget släp?
Har funderingar på att göra det, men jag behöver inget släp för tillfället ![]() I vissa lägen tycker jag att vi har en bra gräns på totalvikten i sverige. Men den lilla höjningen till 4250 kg som finns ser jag bara positivtpå. Det som jag skulle vilja ändra på är att det inte bara skulle var vikten som spelar in. Även motorstorleken skulle spela in. Ligger ute och drar husvagn ca 300mil per år och svär många gånger över andra husvagnsägare. Det är väldigt ofta man se en Opel safira 1,6 eller liknande med max husvagnsvikt på (bil 1500 kg + husv. 1450 och 87 hk motor). En liten backe så börjar farten att minska, 75,60 och 50 över krönet. Efter krönet brukar jag om det går köra om ekipaget. Själv så försöker jag hålla lagstadgad hastiget så gott det går, oftast kör jag 90 på 90 vägen. För att inte stoppa upp för mycket och se till att trafiken flyter. Har förut dragit med en 945 turbo men bytt upp mig till en Subaru forester självklart med turbo, kan varmt rekomendera Subarun som dragbil och som vardagsbil även rolig när det svänger. Dom flesta som jag mött som draget race eller hobby bilar har inte varti ![]() _________________ Anders Alverby www.ALVERBYRacing.com www.TRAILER3500.se Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort! |
||||
Jag glömmer ju bort att denna Forum är fullt med ringenfanatiker som kan varenda gatsten där nere ![]() Inkl. jag! |
||||
Då har man inhandlat 1 st biltrailer till slut.
Såg denna blocket annons igår. Prutade lite och slog till. Den behöver lite ![]() ![]() ![]() Pris: 13 000:- KHP -88 galvaniserad 1500kg lastar 1160max. fräsha sommar och vinterdäck. skattad och besiktad. längd 5,30 bredd 2,20 Finns i Gävle vid snabb affär bättre pris! inga skambud! _________________ Niclas Stolt Banbil: BMW 318IS -90 *såld* |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 20974 besök totalt |