| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
PC eller PS2 för optimal körsimulator?
|
3752 besök totalt |
|
Hallå där Nottehed!
Håller med om att PC nog är bättre vad gäller simulation. Å andra sidan ser ju Nordslingan bättre ut på PS2:an...åtminstone jämfört med de PC-spel jag testat (GPL och GTR2). "Körkänslan" i GPL är dock fortfarande svårslagen. Kör hårt! _________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||||||
|
_________________ Tomas Landin |
||||||
|
Re:
Nja, fel och fel - det är väl bara så att Nordslingan i Grand Turismo 4 till PS2:an är så otroligt bra gjord. Samtliga (?) versioner av Nordslingan till PC är väl baserade på banan som fanns med i Grand Prix Legends och jämfört med Nordslingan i Grand Turismo 4 ser de i mitt tycke fortfarande lite "yxiga" ut. Jag är dock mycket tacksam att de finns överhuvudtaget och det är väl välvilliga amatörer som har ordnat med konverteringar från GPL till nyare spel (medans Grand Turismo 4 är en dyr proffsig bansimulering framtagen från scratch)!?!! _________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||||||
|
Re:
Menar du hur väl banan är avbildad "layoutmässigt" eller menar du mer "ögongodismässigt"? _________________ // Thomas Granbacka ZZ Racing International |
||||||
|
Re:
Japp! Bäst är väl Logitech Driving Force Pro eller nya Logitech G25 (båda funkar även på PC där DFP mest är gjord för PS2 och vice versa). _________________ ///Mart1n Pa1m Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue |
||||||
|
Re:
Den versionen bilderna är ifrån är i grunden från GPL-versionen om jag minns rätt, men det finns en annan version (vet dock inte om den erbjuds till GTR 2 ännu, men den finns till rFactor) som är byggd helt från scratch och håller minst lika bra grafisk kvalitét som den jag visade skärmdumpar ifrån. _________________ Tomas Landin |
||||||
|
Re:
Jag hinner inte titta på alla fina detaljer när jag kör på Nordslingan. Det är jobbigt nog att hålla andan stora delar av varvet
_________________ // Thomas Granbacka ZZ Racing International |
||||||
|
Jo, det är lite så jag känner också, när hela bilen lättar i krönet precis innan man kommer ner till Pflanzgarten II så tänker man inte på om det är tillräckligt många polygoner i backen eller om omgivningen ser precis rätt ut, man tänker "HOLY SHIIIIIIIIIIIIIIIT"
_________________ Tomas Landin |
||||||
|
Jag har den uppfattningen att PC o främst GTR2 e en simulator o grand turismo e ett arcade spel.
Jag hade en playstation tidigare o alla prata så gott om grand turismo. Skaffa spelet o nä fy fan vilket skit. Tur att man har slutat me playstation o kör simulator på pc. _________________ Martin Lindahl Inget kalas utan ras Volvo S60 2.4T AWD |
||||||
|
Re:
Både och! Jag har väl inte kört så hemskt många varv på Nordslingan "på riktigt" men jag tycker Grand Turismo 4 stämmer bättre med verkligheten jämfört med "GPL-versionerna". Många ställen i GPL-versionerna känns liksom lite fel (ex. större delarna av Pflanzgarten I och II) - lite för tight på något sätt. Att sedan PC-spelen (läs: GTR2 som jag kört) är mycket bättre som simulatorer är en helt annan sak. Vänligen lägg in en post om r-Factor versionen finns till GTR2 och var man i så fall kan hitta den!!!! _________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||||||
|
Eftersom du skriver "riktigt bra körsimulator" är det ju PC som gäller.
Då utgår jag från att du verkligen vill lära dig att köra bil på PC för det är lite av en egen disciplin, och kräver disciplin. Vill man bara "köra" för skojs skull är PS2 bättre. Jag har mindre tid /ork /motivation att nöta vid datorn och trillar därför in från GP2 (åååh jag är gammal) GPL, till Sportscar GT som var mer "arkadigt" och nu PS2 med GT4. Dock märker jag att jag är rökt på t.ex LFS - skall man bli bra krävs (oftast) tid, eller talang.
Jag upplever GT4 Nordslingan som mer "verklig" i känslan än GPL:s iaf, den senare känns lite mysko i proportionerna fast det kan ju bero på att den skall vara 60-tal. |
||||||
|
Jag tittade på en film med ett varv på Nordslingan i GTR eller GTR2 och proportionerna kändes verkligen fel. Alternativt har jag glömt banan i vinter...
Jag tänkte köpa G25-ratten och en projektor, men om det ska bli PC, eller PS2 är ännu inte klart för mig. Det är ju dessutom lite prisskillnad på att köpa en snabb speldator och en PS2. Men, det är verkligen en simulator med realistisk körkänsla som jag är ute efter. Finns det verkligen ingen PC-simulator, där man verkligen jobbat med att lägga in Nordslingan helt korrekt? Känns lite osäkert när det är hemmapulare som gör ett "hack" för nedladdning. /Lars _________________ /Lars Nottehed |
||||||
|
Jag har G25an, projektor, GTR2 till PCn och GT4 på PS2an. GTR2 är klart bäst tycker jag medan man ibland kör GT4 för att rensa hjärnan eller när kompisarna som inte är vana vill provköra.
En PS2a får du ju för 1000:- nu så man kan ju börja med den. |
||||||
|
Re:
[/quote] Vänligen lägg in en post om r-Factor versionen finns till GTR2 och var man i så fall kan hitta den!!!![/quote] Fick min härifrån http://www.nogripracing.com/files.ph
_________________ Bengt Lundgren |
||||||
|
Det där är inte den jag pratade om
Det finns två versioner av Nordschleife, den ena finns till "alla" spelen (GTR2, GTL och rFactor) och innehåller tre olika bansträckningar: Turist, 24H och VLN. Det var den som picard länkade till. Den andra versionen heter officiellt Nordschleife All Road men alla kallar den för "RK Nords" eller "Nords RK" efter RaceKing som har vart med och gjort den (hittas här), den finns mig veterligen endast till rFactor än så länge. _________________ Tomas Landin |
||||||
|
Re:
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
|
Re:
HÅller men om detta. Men den banan e bäst......
_________________ Martin Lindahl Inget kalas utan ras Volvo S60 2.4T AWD |
||||||
![]() |
Racingsimulatorer
PC eller PS2 för optimal körsimulator?
|
3752 besök totalt |