Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4593 besök totalt |
Plombering av styrboxar?
Hej Nu gör vi ett nytt försök att bringa klarhet i hur svårt det är att plombera/låsa mjukvaran i styrboxen till ett motorstyrsystem. Hur svårt kan detta vara? Detta är rent hypotetiskt och ett underlag behövs för att ta ställning till om idèn är genomförbar. Idèn skulle vara att det skulle finnas en tredje varian till effekt definiering för Roadsport. Motivet är att det är rätt svårt att hamna rätt med turbobilar. Är man nöjd med bilen och inte vill trimma hit eller dit kan man låsa bilen där man är. Då framstår ett par tusenlappar som kostnad för detta som skonsamt i förhållande till många andra åtgärder. En viktig detalj det hela blir ju då att kunna plombera en maskin så att man ligger kvar på den uppmätta effekten även efter att man mätt upp den. Vi vill ju inte ens misstänka någon för att inte hålla sig till reglerna. Äldre enklare system med prom och utan möjlighet att kunna laddas om är hyfsat enkelt att plombera boxen eller stoppa den i en annan låsbar box. Värre blir det när man har omprogramerbara system där det bara är att kopla styrboxen till datorn och ladda på ett annat styralternativ! Skulle det räcka med att stoppa styrboxen i en plomberbar låda och se till att de anslutningar som behövs för att byta mjukvara inte går att komma åt? _________________ Janne Warg |
||||||
Det känns som att man även ska plombera laddtrycksstyrningen (wastegate) för att vara helt säker på att man inte kan höja effekten genom lite avancerat fusk...?
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
om man ska stänga av den porten så förutsätter det att den inte används till något annat.
I mitt fall får jag varvtal, vattentemp, lambda och en massa annat som jag inte bryr mig om via den kontakten. Det kan hända att mitt fall är väldigt specifikt och just nu kör jag inte roadsport men frågan var hypotetisk. om jag vill fuska skulle jag isåfall använda radioöverföring. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||||
Svårt att åstadkomma en plombering som biter. Plombera ECUn, plombera wastegate osv. Hur vet man att den plomberade effekten kommer att vara konstant, finns någon overboostfunktion någonstans ... and on it goes.
Frivillig restriktor i kompressorinloppet istället? Funkar både på turbo och kompressor. Enkelt att kontrollera att restriktorn är på plats och dimensionen är enkel att mäta. Inspektionen är rent visuell. Vill man åka med lägre effekt än sin "beräkningseffekt" så kan man montera restriktor för den effektnivå man anser sig ligga på. Maxeffekt som funktion av restriktorarea finns i litteraturen och är enkelt att lägga in i reglemente. Förespråkar INTE att alla ska ha det, men kanske en möjlighet för dom som vill ha lägre effekt än sin beräknade. Kan vara mer smakfullt än att barlasta. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Att restriktor är effektiv vet vi och det är bara att sätta ner foten och bestämma sig.
Problemet är när någon med sugmotor kommer och vill åtnjuta samma modell. Vore bra om det gick även i det fallet. _________________ Janne Warg |
||||||
Restriktor går ju även för en sugmotor (inte förgasare). Problemet är att en sugmotor har mycket svårare att nå den effektgräns som restriktorn ger, så då skulle man tvingas ha en separat /effekt/diameter tabell för sugisar om man vill slippa ramaskri om att man gynnar turbosarna. Kanske kan vara en väg att gå för att få med sig alla "småtrimmare".
Flesta typer av insprutningssytem borde kunna hantera en restriktor på bra vis. Speed/density funkar bra, luftmassemätare om den sitter uppströms restriktorn utan problem, luftmassemätare av varmtrådstyp bör även kunna sitta efter restriktorn och mäta rätt. Insprutningssytem utan luftmätning som bara är mappat mot trottelläge måste mappas om, men den typen kör man (väl?) bara när man har extrema kammar som bråkar med dom andra varianterna av luftmätning och har man så extrema kammar så är knappast restriktorn av intresse. Då har man trimmat fullt ut. Vi får se om det blir lika infekterad respons på detta som dom tidigare inläggen i ämnet Roadsport och effekt... P.S. Min bil är lägre än din, Jan. D.S. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Restriktor är nog enda vägen fram för moddade (och kanske även omoddade) turbomotorer.
Att WRC verkar gå ifrån turbo helt och hållet av kostnadsskäl behöver nog inte Roadsport bry sig om. En restriktoroptimerad motor skulle vara snabbare ur kurvorna iofs men det har ju alltid varit toppeffekt som hanteras i reglementet. Men man kan ju även tänka sig att använda varvtalsbegränsning för sugmotorer (effektivare än mycket annat) om man anser att modifierade motrer som varvar över 8k inte riktigt beskrivs av beräkningseffekterna (tillägget om MCmotorer tyder på det). Nu är ju varvtalsbegränsning inte enkelt att inspektera visuellt (som det inte skall kopplas in ett varvtalslås på tändspolen eller nåt). Vill man göra det enkelt så kan man i reglementet stoppa varvtal över 8k på moddade motorer rakt av. Sen blir det upp till förarföreningen att hålla ett vakande öra på varandra (undrar om det går att ljudanalysera varvtal på håll?). Hursomhelst är det ju Moddade överladdade som fått den stora förändringen i det nya reglementet och möjlighet till effektegränsning med restriktor hade nog öppnat upp en hel del. Nån tekniker får naturligvis kolla upp hur det fungerar med gränsfallen (tex. maxmoddad turbomotor med restriktor motsvarande omoddad effekt, hur fungerar en sån jämfört med en orginalmotor?). Plombering rent generellt ställer till det ganska rejält. Det behöver inte bli dyrt men det blir garanterat omständigt när diverse saker behöver fixas (plomberingen behöver brytas för att komma åt saker bakom osv). Om plomberingen dessutom skall användas för att "garantera" en modifieringsnivå så blir det onödigt jobbigt. om jag uppfattat Jan Brolund rätt så verkar det vara fri elektronik (tex installera en stöddator för tuning) även på omoddat (men naturligtvis omoddad mekanik) inom SPVM Roadsport och då faller det ju lite? |
||||||
Vad är det vi vill åstadkomma med plomberingen egentligen?
På sugmotorer är det väl inte så hemskt mycket att vinna på att "chippa"? Turbomotorer skulle kanske tvingas köra med en laddtrycksmätare med skvallernål i motorrummet och på så sätt kunde man kolla så att de inte fick mer luft än föraren angivit? Egentligen speglas väl effekten av hur mycket luft man kan pumpa per tidsenhet (och kompressionen)? Det innebär ju att restriktor är en riktigt bra lösning eftersom atmosfärtrycket bara kan blåsa in en viss mängd luft/minut genom ett visst hål.
Att varvtalsbegränsa blir väl lite skumt? om jag kommer med min 4,5 liters V8a och en annan bil har en trimmad symaskinsmotor på 1 liter så kan min stora motor pumpa 4,5x mer luft vid samma varv. En restrikor däremot skulle förmodligen ge symaskinsmotorn och min samma toppeffekt fast vid olika varvtal förstås. |
||||||
Re:
Att plocka ut 125 litershästar är rätt jobbigt om du bara varvar 4k men vid 15k är det "en barnlek". Möjligen är ett procentuellt effekttillägg för varje 1000 varv över 8k lättare att hantera än en begränsning? |
||||||
Re:
Med fri elektronik för omoddat så kan man ju anse att man jämnar ut möjligheterna (en del system är lättmoddade medan andra är "svårare"). Men här talar jag med egen vinning... |
||||||
Re:
Jahaja...nu blir det att bygga bur och köpa slicks...here I come Modsport! _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
Re:
![]() |
||||||
Re:
Förstod det, här på siten är det ju mest svammel hela tiden ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
Re:
![]() ![]() |
||||||
Varför kan man inte lita på folk.
Säger någan att dom inte har chippat...så kan man väl tr på dom. Vem vill vara en fuskare ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4593 besök totalt |