Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
DynOStar GPS, är det nåt att ha?
1414 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
DynOStar GPS, är det nåt att ha?

Efter att ha plöjt igenom den Track and Race Cars (en mycket trevlig tidning) jag köpte i snögloppet idag så fastnade jag på en liten test av RoadDynos (dvs mäta hästkrafter på väg). Där fanns det en bild på Dynostar GPS och jag kunde ju inte låta bli att glutta på hemsidan.

Det verkar ju vara lite mera än bara en hästkraftsräknare, det verkar ju vara en budgetvariant av DL1 (iaf delvis).

Hur stor noggrannhet den har vet jag inte men ett pris på £250+VAT (dvs drygt 4papp plus frakt) så är den märkbart billigare än DL1 (men har samtidigt ett "billigare" utseende och verkar ha mindre tåliga komponenter).

Hade priset varit Eurosar istället så hade det varit extremt trevligt alternativ till DL1. Driftboxen tävlar den inte med eftersom driftboxen har den enorma fördelen att ha allt i en snygg trevlig låda (mycket smidig och lätthanterad mao).

2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Jag köpte en sån först, men skickade tillbaka den och handlade en DL1 istället. DL1 har en avsevärt bättre satellitmottagare, Dynostaren tappade kontakten väldigt lätt när det var molnigt eller så, men det grejar DL1 bättre. Jag var på Gelleråsen med Dynostaren. Där är inga träd i vägen och vädret var lätt mulet, och borde därmed vara hyfsade förutsättnigar för GPSen. Resultatet från dagens körande var helt värdelöst, dålig noggrannhet och saknad signal av och till. Omöjligt att plocka varvtider eller nån vettig data ur. Nu har jag haft DL1 i 3 (eller är det 4?) år och har aldrig haft liknande problem. DL1 klarar igenmulet väder och den tappar inte signalen lika lätt om det är träd i närheten. Upplösningen på den loggade positionssignalen är åxå väldigt bra. Inget som helst problem med att se skillnad på vilket spår man tar. Sen är det stor skillnad på den programvara som följer med åxå. DL1 är mycket mer kraftfull och lättanvänd.

Jag rekommenderar definitivt att lägga till mellanskillnaden mot en DL1 istället för budgetalternativet Dynastar.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005

Den här http://www.performancebox.co.uk/ finns för £265 någon som har erfarenheter av den?

//Kenneth

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

2fast4u skrev:
Jag rekommenderar definitivt att lägga till mellanskillnaden mot en DL1 istället för budgetalternativet Dynastar.
ovärderlig info för den som funderar på nåt liknande.
DL1an har jag fått leka med lite och allt verkar ju rejält seriöst på den (kombinera med en Dash2 så får man mer leksaker än man hinner analysera ).

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Kenlad skrev:
Den här http://www.performancebox.co.uk/ finns för £265 någon som har erfarenheter av den?
Vad exakt är skillnaden mot Drifboxen (som ju verkar ha GPSmottagningsproblem på Knutstorps raka, iaf vid ett tillfälle i en bil)?

Här finns en variant med möjlighet till inputmodul:
http://www.vboxusa.com/products.php#vbm

om det bara är loggingen av driftvinkeln som är borttagen så låter det ju vettigt även om DL1 passar bättre för fast montage (iaf i bilar utan vindruta ).

jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
Kenlad skrev:
Vad exakt är skillnaden mot Drifboxen (som ju verkar ha GPSmottagningsproblem på Knutstorps raka, iaf vid ett tillfälle i en bil)?

Här finns en variant med möjlighet till inputmodul:
http://www.vboxusa.com/products.php#vbm

om det bara är loggingen av driftvinkeln som är borttagen så låter det ju vettigt även om DL1 passar bättre för fast montage (iaf i bilar utan vindruta ).

Det är bara yaw-sensorn som är borttagen samt att priset är exklusive minneskort har jag för mig. Dessutom kom en mjukvaru-uppdatering till Drift+Performanceboxarna för en tid sedan som gör det möjligt att mäta effekt (hyggligt...) och lägga in positioner för t.ex. bensinmackar (...och fartkameror).

Mottagningsproblemen beror oftast på "felaktig" uppstart har äntligen lärt mig, för många satelliter gör en Driftbox knäpp.

Sorry om OT.

Här sen Feb 2003

Jag har en perfromace box över om du är sugen

Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005

Hej

Vad kostar den och var finns den?

//Kenneth

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
C

Här sen Feb 2003

fick min P box igår (läs för några timmar sedan) och är redan nu med en 745:a (volvo) och på snö helt sjukt nöjd!

har precis satt mig in i mjukvaran till datorn och satan perkile vad det stämmer bra och är enkelt att gömföra bla spårval mm. i bilen lade jag in en start/mål punkt efter jag markerat precis på marken vart vä framdäck va då. körde tre varv på "banan" på parkeringen och kringliggande gator för att sedan stanna så nära startpunkten som möjligt i sidled och längsled. gick ut och kollade hur stor skillnanden va mot markeringen. det va ca 4 dm. i datorn visar den det som 3 dm. en fel marginal på 1dm (just i detta fall iallafall) känns som överkommlig alltså.

årets leksak är alltså köppt! årets roligaste verktyg för bana likaså! ska i morgon försöka mig på att importera bild underlag från google earth och eniro på de rutter jag loggat. ska bli instressant.

effekt mätning osv verkar stämma fruktansvärt bra me faktiskt. kör en org 745 med 16v just nu och samma effektmätarrepa kördes 5 ggr, samma sträcka. va diff på 3 kw. körde en anna sträcka 3 ggr med diff på max 2 kw. totala diffen va 4kw. snittet va 117kw på hjulen så det verkar stämma rätt bra med en ca 150hk maskin med ferritta avgas.

alla prestandamätningar typ 0-100-0, 50-100 osv osv (vad för saker du vill mäta är det bara att ställa in) fungerar kanon. 402m me.

ja, supernöjd helt enkelt.

mvh C

Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

En fråga angående hastighetsmätningarna:

Hur är det med de två första intervallen (0-60 och 0-100), är de alltid just 0-60 och 0-100 oavsett om man har den inställd på miles/km eller ändras de till 0-100 resp. 0-160 km/h i km-läget? För 0-60 km/h har man ju inte nytta av så ofta

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005

Re:

Victor. skrev:
En fråga angående hastighetsmätningarna:

Hur är det med de två första intervallen (0-60 och 0-100), är de alltid just 0-60 och 0-100 oavsett om man har den inställd på miles/km eller ändras de till 0-100 resp. 0-160 km/h i km-läget? För 0-60 km/h har man ju inte nytta av så ofta

Du kan ställa alla intervall efter eget tycke och smak.

Mvh

Johan

Här sen Feb 2003

Undra vem som fixade den åt C..

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Kenlad skrev:
Hej

Vad kostar den och var finns den?

//Kenneth

i Sthlm och 4k