Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (59010 totalt) |
Nu försa du dig Stig!! En 1300GT kan aldrig "stå och skräpa". Fakta, bilder och liknande om jag får be ![]() _________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
||||
Sådär ja!
![]() Nu är den klar! Regbesiktning - Check Kontrollbesiktning - Check Dags att ut och gasa på allmän väg! ![]() Lite kort historik på hur besiktningen gick till. Den 15 augusti försökte jag reg.besiktiga på Mölndals bilprovning. Där möttes jag av en helt oförstående och okunnig besiktningsman som inte godkände min bil trots SFRo papper. Även efter flera samtal både med mig och min SFRo besiktningsman så stod han fast vid att min bil inte var rätt. Det han klagade på var att jag hade 170 hk... Den 22:a augusti åkte jag istället nere till Halmstad för att reg.besiktiga den. Där gick det mesta bra fast jag fick två anmärkningar. - Buren inte tillräckligt inklädd fram - För bred spårvidd bak Första punkten var snabbt avklarad, den andra var lite lurigare. Eftersom jag inte gjort något med bakaxeln förutom att satt andra fälgar på bilen så var det konstigt att jag hade så bred spårvidd. Original är det 128 cm men min mäter 136 cm. Mina fägar har ET 0 medans original är det ET 25. Det förklarar 5 cm spårviddsökning men inte 8 cm. Förklaringen var enklare än jag trodde (men onekligen konstigare). På min bil sitter det en baxaxel från Ford Capri. Den är 1,5" bredare än original Escort. Caprin har även tillåtelse att ha bredare spårvidd = klart! 4 september fick jag ombesiktnings tid på Tagene, Göteborg. Nu hade jag med ett papper från SFRo där det stod att bakaxeln var utbytt, och att det inte stod med i SFRo pappren p.g.a att detta inte var känt vid besiktningstillfället. Båda anmärkningarna godkändes! Så idag var det dags för kontrollbesiktning på Sisjön, Göteborg. BLANKT PAPPER!! ![]() TACK TILL SFRo OCH FRAMFÖR ALLT TILL LUIGI DE BARONE. Utan din hjälp hade det inte gått så smidigt. ![]() _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||||
Äntligen
![]() Stort grattis Lars , detta är du väl värd efter allt mek och alla turer fram och tillbaka med myndigheter! Lite synd är det allt att den blir godkänt först när säsongen är på väg att ta slut.... ![]() _________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
||||
Jaha.
Ny sässong, nya tag I slutet av förra sässongen så körde jag äntligen lite med Forden och upptäckte några brister. - oljetrycket sjunker vid kraftiga högersvängar Jag har tittat på detta och upptäckt att jag inte har några skvalpplåtar i tråget! Jag var nästan 100% säker att jag hade det... Ja, ja, minnet är inte vad det varit. Positivt är dock att det är en relativt enkel sak att åtgärda. - En av pedistalerna i toppen (som rullvipporna vilar på) sitter inte riktigt fast. Problemet är att det är gängpaj i gjutgärnstoppen. Inte så roligt. Jag kommer antagligen behöva sätta i helicoil eller något liknande. Det betyder att jag måste riva av toppen. Inte vad jag hade tänkt att göra nu i vinter. ![]() Jag antar att det inte blir så bra om jag borrar för hand hålet som helicoilen ska skruvas i. Man är ju inte lika stabil som en pelarborr, så risken är nog överhängande att hålet blir snett. Då blir ju geometrin fel på den ventilen. Jag får nog ta loss toppen och skicka iväg den till någon mekanisk verkstad så att det blir rätt gjort. om jag nu ändå lyfter på toppen tänkte jag göra små fördjupningar i kolvarna för tändstiftselektroderna. Jag har ju tidigare haft problem med att kolven går upp och slår ihop elektroderna på tändstiften. Living on the edge kan man säga... Desutom ska jag märka upp hur mycket jag vågar vrida på kamdrevet innan kolvar och ventiler möts. Jag tror jag har lite att vinna på att ändra kamtimingen. Tittar man på effektkurvan (finns tidigare i tråden) så har jag en väldigt snäll kurva. Lite mer effekt på toppen och maxeffekten lite högre upp ska nog göra susen. Diffbromsen från Quafe ska även monteras. Detta är i stort sett klart. Nya lager i diffen är monterade och det återstår bara att se till att det blir rätt spel i diffen. Som sist tänkte jag äntligen montera mina fina Bilsteindämpare till framvagnen. De ligger fortfarande inpaketerade på bänken... Nu är det ju mindre än 3 månader kvar tills det är april. Bäst att få tummen ur och börja jobba... ![]() /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||||
Re:
https://www.burtonpower.com/Default. Sök på roller rockers. _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
Re:
Men de har ju inte till pinton! bara till stötstängs-pojkarna (Kent & V6) _________________ joel lillie |
||||
Jag vet att holbay har rullkammar. Om de säljer rullvippor också vet jag inte. Kolla på http://www.holbay.co.uk/
Jag köpte min rullkam från Elwa motors. Rullvippor fick jag med toppen. Jag har fottat toppen nu. Man ser lite av vipporna i alla fall.... ![]() ![]() och så en bild på problemet med toppen. Gängpaj... ![]() /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||||
den trasiga gängan i toppen är nog inte så svårlagad, det är nämligen samma gänga som ett vanligt tändstifthål har, så prova en gängrenoveringsats tex en sånhär http://www.biltema.se/products/produ
fast du kanske ska köpa den nånannanstans:D Micke L _________________ Micke Lundkvist |
||||
Hej
Passar inte dessa satser enbart på aluminiumtoppar? Min topp är gjutjärn. Problemet som jag har hört om är att man måste borra exakt rakt om man ska skruva i helicoil liknande produkter. Blir det lite snett betyder det att pedistalen hamnar snett, och då ändrar du gemoetrin för lyftaren. /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||||
ja det klart att det inte får bli snett så det bör ju göras i en fräs eller pelarborr.
gör du i pelarborrmaskin så mät upp den först för dom brukar vara sneda åt alla håll även om det är en arboga el liknande, har du inte själv tillgång till maskiner så är det ett typiskt fikajobb för någon på mekanisk verkstad ser ju ut att vara mycket jobb nedlagt på toppen i övrigt så är ju synd att skrota den för en sånhär grej tror inte det är något problem att sätta en sådan gänginsats i gjutgärn, vad skulle vara skillnad då menar du? men detklart kan någon dra i helocoil så är det nog bättre har du fler bilder på toppen förresten? tycker topplock är rätt intressangt ![]() /MickeL _________________ Micke Lundkvist |
||||
ang besikting av ombygt fordon
Tjena jag undrar bara vad kostar det att besiktiga som ombyggt fordon? är dom gnälliga vad det gäller buren m.m? tacksam för svar!! bygger själv om en bmw 2002 som varit en rally bil innan!! ha det bra mvh joel _________________ Joel Nilsson |
||||
Hej.
Bara man följer SFRo bestämmelserna och får igenom bilen på en sådan besiktning så är det inga problem. Eller det ska inte vara några problem. Jag själv råkade ju ut för oturen att träffa på en inkompetent besiktningsman på svensk bilprovning. priset för min besiktning blev ungifär (kommer inte ihåg siffrorna exakt): 3750 kr för SFRo besiktning 900 kr för besiktning inkl vägning (och så tre ombesiktningar...) Mvh, Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||||
Re:
Nej, det ser du väl att all tejpen sitter på bilen... ![]() Lars: ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (59010 totalt) |