Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
10147 besök totalt |
Fråga till motorcykel motor seven ägare.
En fråga till dom som har motorcykel motor i era sevens,Har ni problem med slirande koppling när ni åker iväg.?(från start tex) -jag tänkte på att lamell ytan är väll ganska liten i en hojmotor. och hur mycke märks det om man skulle ha en passagerare i bilen,Både kopplings mässigt och hk/passagerare.(vridmoment mässigt) _________________ jimmy edetjärn |
||
Re: Fråga till motorcykel motor seven ägare.
Mja, nu har jag ju ingen hojmotor i mitt bygge (men väl en koppling som ska tåla ca 600 Nm... ![]() Det är väl i regel flerskiviga kopplingar på hojar, förresten? Alltså inte riktigt så små som de ser ut... Dessutom är det ungefär dubbla varvtalet mot bilmotorer, så det blir bara någonstans runt halva momentet (vid ungefär dubbla varvtalet) vid en given motoreffekt. Sedan kan det väl iofs hända att det blir lite mer slir vid start och sådant med 2-3 ggr vikten, och att det kortar livslängden på kopplingen - men det problemet har man ju även på en del motorstarka blyslädar. Man får ge f-n i att slira en massa på kopplingen, helt enkelt. ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Till vissa, alla(?), MC-motorer finns det uppgraderingskit i form av hårdare fjädrar för de som så behöver.
Komma iväg med en MC-maskin är dock ganska intressant då man har noll svänghjul så lite slir antingen på lamellerna eller hjulen är snudd normalt...iaf tills man lärt sig. ![]() |
||
Peppar peppar hittils (120 mil) , och inga problem med kopplingen . Den har även suttit i hojen X antal mil , (1700 enligt säljaren) . Men jag märker dock att den tar lite längre upp än när jag började köra med den . Dom flesta som åker bec i England brukar uppgradera kopplingen när den börjar att lida mot sitt slut .
En av vinterns uppgraderingar blir att gå igenom kopplingen och sätta i lite starkare fjädrar ,vilket gör att man får lite bättre känsla också och som Andreas skrev så är det lite speciellt att starta med dom . Det blir lätt motorstopp eller hjulspinn (hjulspinn blir det när man trycker på den högra pedalen också ![]() |
||
Hade inga som helst problem med Buggyn heller.
420kg & 139hk & 13500varv, 9 skivig koppling i oljebad med Castrol GPS olja ! Nya orginal Kawasaki kopplingsfjädrar & blästrade mellanläggsplattor. runt 3,8 - 4,2 sek till 100km/h... måste ju betyda en bra koppling ![]() Dock ingen kardan & bakaxelklump som stjäl effekt, utan den hade ju kedja & stel bakaxel. ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
10147 besök totalt |