Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3429 totalt) |
Hur lagligt är det med MC-motorter i RoadSport ?
Hur i hela friden ser ett besiktningsinstrument ut på en amatörbyggd bil med 1300cc Mc-motor ? Det jag är ute efter är.....Hur mycket kan man ändra en reg-besiktad bil, efter regbesiktningen...och forfarande hävda att det är samma bil. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Re: Hur lagligt är det med MC-motorter i RoadSport ?
En del besiktigar med strypningskit med effektintyg, trots att det enligt vissa inte ska gå att göra. Andra viktar upp bilen ganska rejält. Tror inte någon byter motor helt men man vet ju aldrig. Motoreffekten behöver ju inte stämma med regpapperna (för reglementets skull alltså). _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||
Jag har kollat lite.
För att kunna besikta ett amatörbygge med 180 hk....så ska den väga strax under 900 kg. Alltså är ett amatörbygge med MC-motor besiktad med strypt motor. Hur kan man då använda orginaleffekten, när man beräknar effekten i RoadSport ? I mitt tycke är motorn inte enligt besiktningsinstrumentet, när strypningen är borttagen. Detta är att gemföra med motorbyte....och INTE som trimning. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Re:
![]() När det gäller motorbyte verkar det vara praxis att godta samma motorfamilj el dyligt och använda den nya motorns märkeffekt som grundeffekt (dvs även som omoddad). Ett exempel är byte av Miatamotor från 1,6 till 1,8 och uppge 1,8ans orginaleffekt i vagnboken. Jan Brolund förmedlade den synen över mail/telefon iaf. Men det är ju besiktning på plats som gäller. Detsamma skulle jag tycka gäller med strypt/ostrypt MCmotor. Den ostrypta motorn finns ju välspecad både till innehåll och effekt (dvs det går att kontrollera om man vill). En R1a strypt till 100hk för regbesiktning (490kg), ostrypt (tex 150hk) för Roadsport A (480kg plus lite vingar, diffusor till 540kg) och turboladdad för Modsport I (170 beräkningshästar och 425kg) ![]() Nä, man ska inte räkna för mycket... |
||
Så vitt jag vet har roadsport inget krav på att bilen skall vara REGISTRERINGSbesiktigad som den står, bara besiktigad.
Det är väl sannolikt därför man har beräkningseffekt & inte går efter bilens instrument. Jag kan ha fel & jag tänker inte argumentera vidare... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
Det är bara formuleringen "Fri trimning, dock ska motorfabrikat och typ överensstämma med registreringsbeviset. För övrigt se grundeffekt." som finns där.
Hur hårt den sen kontrolleras/efterlevs är ju upp till SPVM. Vad som är samma "typ" är ju lite tolkningsbart (och tolkningen verkar rimlig, tycker iaf jag). |
||
Butterfly,
Det verkar som att du vill bygga en bil för att åka roadsport. Diskad direkt! ![]() Bilen måste som jag tolkat reglerna vara byggd med gatbruk som syfte. ![]() Fast om den regeln skulle tillämpas så skulle väl flera idag tävlande amatörbyggen få diskas... ![]() _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3429 totalt) |