Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Smart Roadster/Roadster Cuopé - något att ha?
978 besök totalt
Humvee
Falun
Här sen Jul 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare

hej alla glada banåkare..! har varit medlem på rejsa.nu ett himla tag nu utan att skriva något så jag tyckte det var på tiden att det gjordes..!

i sommar nalkas det till bil och jag har blivit lite småsugen på en smart roadster, eller en roadster coupé. största anledningarna är att jag tycker dom är jäkligt snygga, relativt billiga och är öppna (cab, alltså).

men man har ju hört både det ena och det andra om dom, främst om växellådan. så jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter på denna automobil...!

mvh/niklas palm

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Prova Sök-funktionen!
De har förekommit massor av gånger nu.

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Läste det här någonstans som en forummedlem skrivit (på annan plats):

Citat:
Det var fredagen den 25:e augusti nådens år 2006. Klockan hade blivit 16 innan jag begav mig ut i stockholmstrafiken. på 45 minuter transporterade jag mig den långa sträckan gröndal till Kista där jag stegade in på Peugot som hade en Smart Roadster Coupe av 2003 års modell. Den hade den "stora" motorn med 82 vilda turbo matade hästar. Jag äntrade nästan genast förarplatsen och noterade att trots mina 187 cm så fick jag skuta fram stolen något från det bakersta läget. Det gör jag ej i bmw kombin.... Stolarna var av lagom sportigt snitt med fast stoppning och bra sidostöd (för en bruksbil). Det fanns plats för en hjälm innan för taket. Ratten var trevlig med lite grövre kringla samt med paddlar för att sköta växlingen.

Sedan steg jag ur igen för att se vilka lastmöjligheter som fanns och kunde inte på egen hand öppna bagageluckan, det var visst någon hemlig knapp någonstans i coupen som en säljare fick hjälpa mig med. Bagagen bak rymmer en portfölj och möjligtvis en träningsväska... kanske 80cm brett, 60 djupt och 30 cm högt. Det fanns även ett visst utrymme under huven fram.

Nog tittat tänkte jag sedan och begärde bilen framkörd. Pga vald tidpunkt genomfördes provkörningen enbart på industrigator och mindre gator runt i Kista och Akalla. Väglaget var något fuktigt efter tidigare regnskurar. Så iväg bar det, lite trevande först för att förstå hur man valde automatläge eller växla själv läge men det var ju bara att börja paddla så växlade den. Växlingarna gick betydligt fortare än vad jag minns från en smart for2 som jag hade på bröllopsresan på St Bart. Nåväl... jag hittade en bit väg där jag var ensam och drog genom växlarna, missade man att växla själv så växlade bilen åt mig då jag nådde nog högt i varv, dom växlingarna kändes något långsammare än att man paddlade själv innan "varvstoppet". Vid varje växling så fnös den till precis som en turbobil ska göra och det ger ju illusionen om att här finns det pulver. Och det fanns nog lite pulver ändå, men det handlar mest om känslan kom jag snart fram till, en blick på hastighetsmätaren visar att man även i lagliga hastigheter har känslan av att vara ute och busköra. Väghållningen och vägkontakten var mycket bra, man sitter nära marken, det lutar inte som en Hånglia och när man gasar lite för ivrigt ut ur svängar så verkar baken bryta ut på ett snällt och tillsynes lättkontrollerat sätt. Dock så börjar antisladd systemet att fippla när man redan har sladden och tar effektivt ner det hela till ett säkert och tråkigt sätt. Bör dock gå att koppla ur anser jag men jag hittade ingen knapp direkt. Växlingarna var ganska distinkta och relativt snabba som jag sa tidigare, lite som när man "komfortväxlar" en vanlig låda. Man bör kunna lära sig att hantera den genom att planera körningen. Dock så är det lite svårt att vid en kort provkörning lära sig var den självmant lägger i nästa växel då det skedde relativt tidigt tyckte jag. Det kändes som motorn ville varva mer innan nästa skulle i så vid ett antal tillfällen så tog den och växlade mitt under kurvtagning och det blir ju lite oväntat men betendet var så pass snällt så det kom inga snabba kast pga det, trots den korta hjulbasen.

Helhetskänslan var en bil med mycket skoj och hyggliga prestanda, väl jämförbar med andra småbilar med fördelen bakhjulsdrift. Taket gick att fälla så det blir en stor targa lucka vilket är bra vid glasskiosken. Dock så verkar den förknippad med det täckta könet då säljaren antydde på ett väl övertydligt sätt att det var en frökenbil och hävdade att det var bara jag och yngre damer som varit intresserad så här långt. Jag valde att inte kommentera detta vidare då han sålde peugot som sitt levebröd. Jag skulle helt klart kunna transportera mig själv till och från jobbet, till glass kiosken och även till nån konbana med en sådan, så nu gäller det enbart att min hustru ska anse det samma...

Citera
Allmänt banåkaforum
978 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande