Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2 >> 4424 besök totalt |
The official pre 2007-season F1 bullshit thread.
When the flag drops the bullshit stops. Vi får väl snacka skit fram till första start. Hur blir 2007-säsongen? Mina spekulationer går nog åt det hållet att det blir i huvudsak fyra förare som kommer att vara i toppen. Kimi, Felippe, Jenson och Alonso Vad gäller Renault tror jag inte att de alls kommer att vara med i matchen. De har två mästerskap nu och är inte lika hungriga nu när de slapp undan med blotta förskräckelsen och med ett motorras' marginal. Nästa år kommer de att köra på Bridgestone. Det kommer att vara en nackdel för alla Michelinstall under, framför allt, första delen av säsongen.men speciellt för Renault eftersom Michelin har inte bara utvecklat däcken år Renault utan även framvagnen som naturligtvis harmonierar med däcken. Nästa år har Renault inga fungerande däck eller framvagn. Heikki må vara en talang men det var Kimi och Jenson med under många år så det räcker inte. Giancarlo kommer knappast prestera bättre med en sämre bil 2007 än vad ha gjorde i 2006. Båda kommer att bli en "aslo ran". McLaren och Mercedes fick hålla på i 5 år innan deras V10 började fungera. Då bytte man till V8or och man var tillbaka på ruta 1. Jag tror inte att McLaren kommer att ha fått till någon tillförlitlighet i mackorna till nästa år, inte i någon avgörande grad i ala fall. Alonso är väl inte känd som den stora teamuppbyggaren heller. Se bara på hans kritik mot sitt världsmästarstall Renault under säsongen. Rätt fjärran Schumachers lojala uppträdande. Hur kommer Alonso bete sig efter ett par motorras? Det kommer att bli mycket friktion i stallet som inte gagnar utvecklingen. Även de kommer att lida av otillräckliga däcksdata. Jag tror inte att Alonso kommer att bli bland topp tre i mästerskapet på grund av tillförlitlighetsproblem och kanske även attitydproblem. En ny Montoya kanske. Han kommer däremot att vinna race vid några tillfällen då bilen håller och man lyckas i övrigt. Jenson har verkligen visat framfötterna det senaste racen och har momentum. Han har kört bra och säkert. Frågan är hur mycket däcksbytet kommer att göra. Att det är ett japanskt stall kanske minskar problemen. Japaner har ett mycket speciellt lojalitetstänkande. Team Starts Finishes % Finishes % in points Renault 36 32 88.89% 32 88.89% Ferrari 36 32 88.89% 28 77.78% Honda 36 29 80.56% 21 58.33% BMW 36 28 77.78% 16 44.44% Toro Rosso 36 28 77.78% 1 2.78% Toyota 36 24 66.67% 12 33.33% Red Bull 36 24 66.67% 7 19.44% McLaren 36 23 63.89% 22 61.11% Midland 36 21 58.33% 0 - Super Aguri 36 17 47.22% 0 - WilliamsF1 36 16 44.44% 5 13.89% Team reliability ser ut enligt ovan. Honda och Jenson kan definitivt vara med i matchen, speciellt om spådomarna kring Renault slår in. För Ferrari är det många rätt avgörande parametrar som förvirrar. Kommer däckövertaget att vara megasfäriskt (jättestort) mot de gamal Michelinstallen, ungefär som de andra Bridgestonestallen? Knappast megasfäriskt men det kommer nog att vara signifikativt under första halvan av säsongen. Anledningen till att 2004-säsongen var dålig för Ferrari sägs vara att Fiat stängde kassakistan (och de idiotiska däckreglerna förståss). Att det gick sämre 2006 sägs vara orsakat, bland annat, av att många inom Ferrari börjar positionera sig inför post-Brawn et al-perioden. Dvs många fina lediga poster kommer att dyka upp och man försummade sig nuvarande jobb. Frågan är om det kommer att bli värre nästa år? Snart kommer Ferrari att presentera sin management line-up. Det blir spännande och avgörande. Kimi och Felippe kommer att ta poäng av varandra. Det kan bli förödande för båda. Frågan om tillförlitlighetsproblemen hos McLaren var Kimi- eller Mercedesinducerade. Kommer Kimi att börja spränga motorer hos Ferrari. Jag tror inte det. Men han kommer att åka av oftare än Schumacher tror jag. Vem av Kimi och Felippe som ligger före efter halva säsongen är inte helt klart. Felippe har kört en säsong och har gjort det bra, speciellt den senare delen av säsongen. om får dra till med en spekulation tror jag dock att Kimi vinner förar-VM. Ferrari kommer att ha kraft att coacha fram en förare till mästerskapet. Ferrarin kommer att vara mycket tillförlitlig. Vid det här laget vet man hur man gör. Det finns mycket som talar för Ferrari trots den organisatoriska röran som kanske kommer. Om man har kraft att även hålla Felippe på topp på samma sätt som under den senare halvan av årets säsong är kanske svårare att sia om. Han kommer att vara bland de fyra bästa tror jag ändå. Man vill vinna konstruktörsmästerskapet också och inget annat stall kommer att ha kraft att knäcka Ferrari där under 2007. Övriga då. Hur talangfull man än är eller tror sig vara kommer det inte att räcka till. BMW har fått till tillförlitligheten och Kubica har verkligen visat att han är duktig, ingen snack-talang. Det är kanske outsidern som kan spräcka kvartetten ovan. Ska man dra till med en gissning så här tidigt blir det nog. Kimi Jenson Felippe Kubica Alonso _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Tror att du har rätt i mycket.
Kombinatonen Kimi och Ferrari blir nog svår. Men man ska nog inte räkna bort Massa som är snabb. Däremot tror jag att det kommer att bli en kul kamp om de övriga platserna på podiet. Där Framförallt Jenson Button och Alonso hör hemma. Sen tror jag att vissa av de nya förarna kan komma att överraska ibland. Kovalainen i Renault kan nog vara konkurenskraftig om bilen är det. Samma sak gäller nog Kubica. Frågan är hur länga Toyota ska fortsätta att vara sämst med den budgeten de har? De ska definitivt kriga om podiumplatser. Sen ska det bli intressant att se hur det kommer att gå för Red Bull som blir av med sina gamla chassin till nästa sesong. Samma sak med Williams som nog kan överaska. Jag tror iaf att nästa sesong kommer att bli kul och ser fram emot den! 2007 års spekulation/bekräftade förare http://www.newsonf1.com/2007/lineup. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Bemärk att hjärnorna bakom Ferraris framgångar på senare år redan följt Mickels exempel och slutar i racingstallet. De blir inte med automatik snabbast nästa år. Men visst, Kimi är vass och kandidat till titeln nästa år.
McLaren kanske får ordning på grejorna och Alfonso vet ju hur man gör. Kovalainen har ju plockats upp av världsmästarmakaren Flavio och lärt sej F1 under året. Kan bli farlig. Williams får ju Toyotamotorer nästa år och vet hur man vinner. Kekes pojk är inte tappad bakom en vagn heller. Så mina tips, i denna ordning: Kimi Alonso Kovalainen. Rosberg. Eller så blir det helt annorlunda... _________________ Johan Rådlund |
||||
Jag tror att nästa år kommer bli ett mellan-år för ferrari, som sagt så lämnar en stor del av teamet och det tar nog en stund innan Kimi kommer in i stallet som helt är uppbyggt kring M.S. Massa är snabb men jag tror inte han har det där extra som krävs för att vinna hela serien.
Renault har vunnit två år i rad och känns inte som någon het kandidat för en tredje även om Kovalainen nog kan blixtra till då och då. Kovalainens chanser minskar ytterligare om man ser till den väldigt ojämna Fisi som jag inte förstår riktigt varför man behåller. McLaren kan bli farliga om de får ordning på grejerna men det finns väl inte så mycket som pekar mot det. Alonso är nog den bäste föraren och kommer självklart ta en del topp placeringar men som sänks av bristen på tillförlitlighet. BMW med Kubica kommer nog ta en hel del poäng och kanske t.o.m. någon vinst. "Mitt" stall, Super Aguri, visade på interlagos genom Satos otrolig insats att man nästa år kan ta upp kampen med iaf Spyker och kanske RBR. Har väl inget med slutstriden att göra men var tvungen att nämna dom ändå ![]() Den som jag håller som favorit blir nog Jenson Button. Hans jämna,höga resultat de senaste racen bådar gott och när resten av toppstallen verkar gå en relativt dålig säsong till mötes tror jag att Jenson tar steget fram i täten. Honda verkar få till bilarna och Rubens(behålls han?) är en riktigt bra back-up. Kan bli en väldigt intressant säsong med många överaskningar ![]() _________________ Pet ter Uhlin |
||||
Skulle tro att Mercedes V8or kommer hålla ihop ganska bra nästa år då de varvar ca 20000 nu å ligger på gränsen å nästa år ska samma motor bara varva 19000 men dom har tyvärr haft en del andra problem.
Kimi kommer nog antagligen bli första förare hos Ferrari då philip morris lagt en stor summa pengar för att just få Kimi. Å deras tilförlitlighet kommer fortsätta vara bra. Honda verkar fått ordning på sakerna å Jenson verkar super snabb. Jag tror nästa års resultat kommer bli 1. Kimi 2. Massa 3. Alonso 4. button Se oxå upp för RBR med Adrian Newy som chefs konstruktör å Ferraris motorer. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||
1.Kimi
2.Massa 3.jenson 4.heidfeld 5.kovalainen 10.Alonso (kommer nog drabbas av mclarens kvalitetsproblem) ![]() |
||||
Lyfter upp lite. Snart är det ju dax för nedsläpp, eller vad det heter.
Tror vi fortfarande på vara spekulationer. Jag kan inte se att den befarade röran i Ferrari har uppenbarat sig (än). Schumacher kommer att sitta och coacha. Många i stallet har nog respekten kvar för MS så viss ordning i leden kommer han nog bidra med utöver de rena prestandaförbättringarna som han säkert kan bidra med. Annars verkar "alla" tro att de kommer att vinna i vanlig ordning. Har det hänt något revolutionerande på ryktesfronten så att man måste revidera sig? _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Jag tror att Ferrari kommer att ha ett mellanår (som sagts ovan), men jag tror att det kommer att gå bra ändå. Kimi är duktig förare men har för lite "jag SKALL vinna". Massa är snabb och gör ett bra jobb, men är nog ingen världsmästare.
Renault kommer att hålla lika bra i år men hur kommer förarna att hålla. Har haft stora förhoppningar på Fisi men han har inte infriat dem. Kova blir en frisk fläkt men behöver något år på sig innan han når toppen. McLaren kommer att ha motorproblem större delen av året. Alonso är snabb och de lopp han avslutar kommer att avslutas på topp 3. Hamilton känner jag inte till och räknar inte med att han plockar allt för många poäng. Honda har mest gått bra när de fuskat men är ett stabilt stall och det kommer att bli ett bra år för dem. Button skulle lämnat stallet när han försökte och han kommer att ha ett vart-annat-race-år. Bara kommer att göra ett bra jobb men inget sensationellt. BMW Sauber hade sitt mellanår förra året och kommer att gå bättre i år. Kubica är en talang och han kommer att hamna långt upp i listan. Nick jobbar på men kommer inte att överraska. Toyota kommer att vara före Williams och därefter de båda RedBull stallen. Aguri näst sist och Spyker sist. Mina gissningar: 1-Kimi 2-Fisi 3-Massa 4-Alonso 5-Kubica 6-Button 7-Kova 8-Ralf ---------- 1-Ferrari 2-Renault 3-McLaren 4-BMW Sauber 5-Honda _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Tror faktiskt mer på Toyota i år än föregående år. Deras rapporter om uppdateringar verkar inte helt dåliga, enligt dem själva hade de inte ngt eller enbart ngt enstaka motorras förra året. Resten var mekaniska, motorn i år har de gått ut och sagt är densamma som i fjol. Dock är all annan mekanik ny och gjord för tillförlitlighet.
Tror faktiskt mkt på ralf och Trulli, varför skulle man annars kontraktera dem i tre år till? när det var så stora namn som flög omkring? _________________ //Mikael Olsson, |
||||
Re:
Har jag rätt? ![]() Det får väl tiden utvisa. ![]() _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
ingen som vet vilka av kanalerna som kommer att sända vad. det vet nog änns inte viasat ännu tyvärr.
vart det mer hit än shitt (hmmm) förra året så är planen (de hade förra året) att alla loppen ska sändas av 3:an men jag har inte fått höra något ännu om det blir så eller inte. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
Angående TV-sändningar se här: http://www.f1bb.com/f1forum/index.ph Leta efter inlägg av Janne Blomqvist Loppen utanför europa visades ju i TV6 förra året, jag tolkar det som att alla lopp går på 6:an i år. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Re:
jo det verkar så ![]() ![]() _________________ Henri Kantola BMW - Freude Am Fahren |
||||
jag har 6:an så jag gråter inte men det är synt att andra får det svårare att se F1..
![]() janne b skriver: Jag har idag haft ett möte med kanalen där vi bestämt oss för att inte sända från fredagarna. Istället koncentrerar vi oss på lördag och söndag enbart. Free practice 3 (lördagens fria träning) kommer att visas i Viasatsport 1, kval o race i TV6. Vi kommer att producera ett 30 minuters införpaket till alla lopp utom dom som går tidig morgon, där startar vi 10 minuter före. Det känns kul att kunna öka på med lördagens fria eftersom den träningen är den första med "racepreppade" bilar. I den bästa av världar skulle man kunna sända från fredagen oxå men, i ärlighetens namn, fredagarna är inte så "heta" och allting kostar pengar.... Mer sportsligt fokus iår och inga "kringrep". Janne B _________________ Christian Lange 458 |
||||
off topic:
Kollade med viasat vad det kostar att se F1 om man inte har något alls, ca 7000:- (men då får jag se det i 2 år). Edit: stavatfel _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2 >> 4424 besök totalt |