Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5737 besök totalt |
Rejsfälg: Lätt eller billigt ?
Mina originalfälgar är trevligt lätta för att vara 18" (ca 8,5 kg). Däckdimension 205/40/18. Nu är jag på jakt efter några 17" som ska sulas med r-däck. Det finns ett antal r-däcksalternativ vad det gäller dimensionen 215/45/17, och dessutom innebär dimensionen att jag kan byta till "finhjulen" utan att bekymra mig om sänkning/höjning av chassi. Alternativen: 17" med vikten 10 kg/fälg. Fördel: Billiga Nackdel: Tunga (1,5 kg extra per hörn) eller Dyra 17" med vikten 8 kg/fälg Nackdel: Dyra Fördel: Lätta Synpunkter från folket ? _________________ BMW MC-klubben |
||||
10kg
![]() Blir 17"+Rdäcken tyngre/lättare än de hjul du kört med tidigare? Du kommer att märka effekten av Rdäck som mycket större än det kilo extra per hörn det blir (antar att 215/45-17 är lite lättare än 205/40-18 men det behöver inte stämma). Men lättare fälgar är trevligt för den "lättfotade" känslan i ratten. Jag känner klar skillnad mellan fälgar som skiljer 2kg (från 14kg till 16kg på komplett hjul) men det är lite svårt att säga exakt eftersom det inte är exakt samma däck och inte exakt samma offset heller. Att välja att köra på en dimension som det finns stort utbud av däck ska inte underskattas (då kan det tom finnas billiga Rdäck och komma erbjudanden som passar). Hur har de andra Minichaffisarna gjort (du är ju inte först)? Ultraleggera 17x7" 7,2kg eller 17x8" 7,6kg (men de är inte billigast och finns kanske inte med rätt bultmönster/offset)? |
||||
Niklas,
Jag körde med r-däck på originalfälgar (18") på och utanför banan tidigare med min förra bil så vis av erfarenhet (...och fattigare ![]() BBS, OZ, Team Dynamics etc har undersökts, och finns tillgängliga med rätt bultmönster/offset, men dessa kostar en vacker slant. Att lägga pengar på ett par extra uppsättningar r-däck i stället för dyra fälgar kan ju kännas mer rimligt. Givetvis bäst med kombinationen mycket däck och lätta fälgar, men även solen har sina fläckar ![]() Kärnfrågan är väl om 10kg/fälg är som att försöka kryssa Titanic mellan isbergen ? _________________ BMW MC-klubben |
||||
Re:
Skillnaden mellan olika Rdäck kan ju dessutom vara nåt kilo eller mer. Att det sen kan vara trevligare med lättare fälg kan du ju garva åt när du kan köpa två däck till för skillnaden (iaf ett). |
||||
Re:
|
||||
Hmm däck och offset ger jag mig jä... på att gör större skilnad än 2kg på fäljen. Skall man gämnföra måste allt annat vara lika. Jag har åkt på 185/55 15 gatdäck och 195/55 15 R-däck på mitt as. Med R-däcken går den stagigt med gat-däcken latjar bilen kåt ål på vägen. Samma fäljar och offset. Gatdäck+fälj=ca 14,9kg R-däck+fälj=ca 15,2kg _________________ Johan Sjölinder |
||||
Fundering bara. Varför är det alltid så mycket (eller rättare sagt enbart) fokus på fälgens vikt i denna typ av diskussion? Är inte vridstyvheten intressantare att titta på?
(kanske överkurs när man inte pratar rena racebilar?) _________________ Mulle Jäderlund |
||||
Ja självklart kommer styvheten på fäljen i i bilden.
Stvheten på fäljen ligger i serie med däcket och fjäden. Kul i julafton. Men en kvalifiserad gissing är att fäljens fjäderkonstnt ligger så pass mycket högre än både däcket och fjäden att man kan ski.... i den. Lite mer info/trådar om ofjädardevikten, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
Måste du ha 17"? 16" tycker ju verkar vettigare på en mini. Du får ändå grymt fäste med R-däck plus att accelererationen blir bättre med mindre=lättare fälgar att dra runt..
Har du ändå så smala fälgar så. Det skulle vara om du är ute efter viss kosmetisk effekt som 17" såklart ser bättre ut. |
||||
16" Plus R-däck borde ju funka, det är väl så mkt större skivor på GPn? Fick själv på 15" utan problem.
Så 16" Ultraleggera + R-däck borde vara bästa pris/prestandakombination. Hur stora skivor är det på GPn? (Eller är du ute efter lite bling på banan ![]() ![]() |
||||
Johan,
Underskatta aldrig kosmetika ![]() Du hade ställbart chassi, då är det lätt att anpassa efter hjulstorlek ![]() Befintligt chassi är för bra för att bytas ut mot något "bling", eller något som aldrig kommer att utnyttjas till fullo. Nu är inte min fråga om det ska vara 16", 17", eller 18" fälgar. Minst 17" lär behövas för att få plats med Works bromsarna (original). 205/40/18 (original) och 215/40/17 innebär att ingen justering behövs vid byte mellan rejs och finåka, r-däcks alternativen ökar, samt r-däckskostnaden minskar, vilka är mina önskemål. För den genomsnittlige banåkaren som följer lagen om "limited scarce resources": Är extrakostnaden värd ca 1,5 kg/hörna i viktbesparing ? Kommer dessa 1,5 kg/hörna att påverka "the butt feeling" ? Fuling, Rash, och Falk har lämnat sina synpunkter. _________________ BMW MC-klubben |
||||
En klart underskattad fälg avseende pris/prestanda är ASA Racing fälgen hos Gummihuset.se. En uppsättning 7x17 kostar 5800:-/4 st !!! och dessa fälgar är ruskigt lätta jmft med de flesta andra lm fälgar. Har själv köpt två uppsättningar, senast 18" till min Golf V GTI. Två färgval finns, och de i svart/silver är grymt snygga. Finns dessutom bolt on till Coopern...
_________________ Patrik Fahlström |
||||
Kan du förklara varför man måste ha justerbara fjädersäten för att kunna byta mellan olika hjulstorlekar?
![]() |
||||
Re:
Jag hade dessa BBS kopior på min gamla MINI, och det är dessa som jag funderar över även denna gång. Ruskigt lätta anser jag inte att 10 kg/fälg är.... (om viktuppgiften nu stämmer). _________________ BMW MC-klubben |
||||
Re:
Aj jäklar ! AL i tråden, då gäller det att hålla fingrarna rätt på tangentbordet ![]() Ett oönskat resultat om inte däckprofilen kompenserar kan vara att bilen ser ut att vara redo för Paris-Dakar... _________________ BMW MC-klubben |
||||
Det finns fälgar som är både hyffsat billiga och lätta, jag har 5Zigen FN01R-C på min bil har inte vägt dom själv men dom uppgifter jag har sett så ska dom väga 6,9kg. Har bara hållit en orginal Honda fälg (9,2kg) i ena handen och en 5Zigen i andra och 5Zigen var bra mycket lättare. Dimensionen på både fälgarna är 7*17". Vet nu inte om dessa passar till coopern då jag inte har den blekaste vad den har för bultdelning.
Mina fälgar hämtades från http://www.importparts.com/shop/product_info.php?cPath=1900_1902&products_id=1450 _________________ Fredrik Jonsson Ford Focus RS mkII |
||||
Re:
Allt är relativt. Min referens (utan att ha precisionsvägt med våg) var vid tillfället OZ Ultraleggera som jag hade till min andra bil, och ämnet är ju lätt eller billigt. I kombinations avseende är det mig veterligen inte många som kan konkurrera med ASA Racing. Bra kvalitet dessutom. Ville bara tipsa om en vettig fälg för pengarna. Olika R- däck skiljer ju förvånansvärt mkt i vikt dessutom... _________________ Patrik Fahlström |
||||
Det jag kan säga är att med 3.75 kg mer vikt per fälg och däck än orginal ute vid hjulhusen, ja det verkligen känns. Efter att ha kört runt med dessa bojsänken i sommras, blä. Nog sliter det mer än orginal oxå p g a extra vikt. Usch och fy, skönt att de är sålda.
Nä köp nåt lätt, inte tyngre än orginal i vart fall. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
referens?? Samma däck på båda fäljarna? Samma offset på fäljrna? _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5737 besök totalt |