Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
GTR2-Prata av mig (uppdaterad med rapport från 24h)
1, 2   >>
2970 besök totalt
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4195


Trådstartare
GTR2-Prata av mig (uppdaterad med rapport från 24h)

Jag behöver få ut lite ur kroppen.
I förmiddags fortsatte jag på min season som jag inte kört på länge.
55 laps (1:30) på Hockenheim. På 52:a varvet låg jag på 3:e plats och då krashade skiten. Varför krashar det alltid när man är nära mål?
I kväll gjorde jag ett nytt försök. På 27 varvet snurrade jag i ledning, blev omkörd och körde in i depån. Depåstoppet tog 62s och när jag passerar på nästa varv är jag 1:27 efter 17:e platsen. Hur kan jag nu ligga nästan ett helt varv efter 17:e? Borde ju ligga ungefär 1 varv efter 1:a platsen? (snittvarv för mig är ca 1:37)
Har även råkat ut för en annan grej. Har ställt in soppamängden så det räcker till två stint. Men har hänt några gånger att jag blivit överraskad när loppet plötsligt tar slut när jag har halv tank. Har inte hållt koll på tiden men det känns som GTR2 räknar fel ibland? Hur ställer man in att jag vill köra 55 varv i stället för 1:30?
Kändes skönt att få detta ur kroppen.

Edit: Skall spela Quake ett tag nu och låta GTR2 ligga i lådan...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Tibur
Piteå->Långträsk
Här sen Jan 2004
Inlägg: 204



62sec är stoppet plus den extra tid som det tar att köra in och ut jfr bara blåsa förbi, det går att välja antal varv istället för tid.

_________________
Mikko Konttaniemi www.knappo.se/gg
Citera
SRMrolle
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 704



men det finns väl nån regel som avgör vad som gäller angående antal varv och tid.?

Jag kan det inte utantill, men ställer man in rejset på t.ex. 45 minuter så
motsvarar det ett visst antal varv, olika per bana.
Då är rejset slut så fort man kört de antal varven eller när 45 min gått,
vilket som nu kommer först...

På en snabb bana som t.ex. Monza lär det vara vanligast att det är antal varv som gäller,
men jag vet inte var man kan se det

_________________
Roland Johansson

[SRM]Rolle

www.racingmates.se
Missa inte SRMs Tisdagsrejs varje tisdag

Probably the friendliest team in the world
Citera
Tibur
Piteå->Långträsk
Här sen Jan 2004
Inlägg: 204



det går att specifikt välja antal varv!

väljer man tid % är det svårt att veta hur många varv det blir, beroende på hur fort man kör,,,eller sakta

_________________
Mikko Konttaniemi www.knappo.se/gg
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4195


Trådstartare
Re:

Tibur skrev:
62sec är stoppet plus den extra tid som det tar att köra in och ut jfr bara blåsa förbi, det går att välja antal varv istället för tid.


Säg att jag förlorar 30s på in/ut ur depå och att jag låg 10s efter 1:an, vilket ger mig 102s förlust. Då borde jag ligga 1:42 efter 1:an. Alltså ligger 17:nde 5s efter 1:an?
omvänt så kan man gissa på att 17:nde ligger 30s efter mig (2:a) på varv 27. Det borde innebära att jag förlorade 1:27+30s-62s=55s på in/ut-varvet. Låter mycket! Låter inte som ett helt varv fel dock såvida inte gissningen på att 17:nde ligger 30s efter är fel (låter troligare)...
Är det jag som är otroligt långsam eller GTR2 som räknar fel?

Skall leta upp så jag ställer antal varv nästa gång jag kör raceweekend.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
SRMrolle
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 704



Re:

Tibur skrev:
det går att specifikt välja antal varv!

väljer man tid % är det svårt att veta hur många varv det blir, beroende på hur fort man kör,,,eller sakta


jo, men jag menar något annat...

Ställer man in Monza på 45 minuter och kör redigt snabbt, så slutar rejset innan 45 minuter gått...
Det finns någon omräkning där....

_________________
Roland Johansson

[SRM]Rolle

www.racingmates.se
Missa inte SRMs Tisdagsrejs varje tisdag

Probably the friendliest team in the world
Citera
Tibur
Piteå->Långträsk
Här sen Jan 2004
Inlägg: 204



Re:

rolle SRM skrev:
Tibur skrev:
det går att specifikt välja antal varv!

väljer man tid % är det svårt att veta hur många varv det blir, beroende på hur fort man kör,,,eller sakta


jo, men jag menar något annat...

Ställer man in Monza på 45 minuter och kör redigt snabbt, så slutar rejset innan 45 minuter gått...
Det finns någon omräkning där....


japp, gtr racen räknas på längd och tid, det som inträffar först, t ex Monza så hinner man köra den stipulerade racelängden i meter innan tiden gått ut

_________________
Mikko Konttaniemi www.knappo.se/gg
Citera
Tibur
Piteå->Långträsk
Här sen Jan 2004
Inlägg: 204



Re:

Nillet skrev:
Tibur skrev:
62sec är stoppet plus den extra tid som det tar att köra in och ut jfr bara blåsa förbi, det går att välja antal varv istället för tid.


Säg att jag förlorar 30s på in/ut ur depå och att jag låg 10s efter 1:an, vilket ger mig 102s förlust. Då borde jag ligga 1:42 efter 1:an. Alltså ligger 17:nde 5s efter 1:an?
omvänt så kan man gissa på att 17:nde ligger 30s efter mig (2:a) på varv 27. Det borde innebära att jag förlorade 1:27+30s-62s=55s på in/ut-varvet. Låter mycket! Låter inte som ett helt varv fel dock såvida inte gissningen på att 17:nde ligger 30s efter är fel (låter troligare)...
Är det jag som är otroligt långsam eller GTR2 som räknar fel?

Skall leta upp så jag ställer antal varv nästa gång jag kör raceweekend.


102 sec ser ut att vara korrekt, men kan vara mer också

ett ex från SSR nGT racet i hockenheim

lap 19= 1.42.452= 102.452
lap 20= 3.13.708= 193.708 + 91,256sec
lap 21= 1.53.093= 113.093 + 11 sec
lap 22= 1.41.056

totalt på det stoppet 102 sec extra vilket motsvarar ett varv med de bilarna, sen beror det på ifall du gör lika snabba stopp. Förvarnar du depå personalen att du är på väg in? använder du manuell start av motorn, ifall nej på bägge så ca 15 sec till på depå stoppet.

_________________
Mikko Konttaniemi www.knappo.se/gg
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4195


Trådstartare
Körde om loppet idag.
Körde in i depå som 4:a på varav 28. Vid passeringen efter depåstoppet låg jag 29s efter 12:an. Det känns som om GTR2 räknar fel ibland (ovan).
Många porschar som snurrar i kurva 1 så man för hålla extra koll där. Snurrade (i ledning) på varv 25 när jag undvek en snurrad porsche i kurva 1.
Slutade 2:a efter 1 timme och 30 minuter och det blev 54 varv körda.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9014



Re:

Nillet skrev:
Körde om loppet idag.
Körde in i depå som 4:a på varav 28. Vid passeringen efter depåstoppet låg jag 29s efter 12:an. Det känns som om GTR2 räknar fel ibland (ovan).
Många porschar som snurrar i kurva 1 så man för hålla extra koll där. Snurrade (i ledning) på varv 25 när jag undvek en snurrad porsche i kurva 1.
Slutade 2:a efter 1 timme och 30 minuter och det blev 54 varv körda.


Hmm rätt gammal tråd men men..

Det var inte så att du körde Zhuhai? Finns en bug där som gör att den missar räkna varv i depån. Är fixat i patchen som släpptes för ett tag sedan.

_________________
Martin Öberg
Citera
Tibur
Piteå->Långträsk
Här sen Jan 2004
Inlägg: 204



Re:

obizzz skrev:
Nillet skrev:
Körde om loppet idag.
Körde in i depå som 4:a på varav 28. Vid passeringen efter depåstoppet låg jag 29s efter 12:an. Det känns som om GTR2 räknar fel ibland (ovan).
Många porschar som snurrar i kurva 1 så man för hålla extra koll där. Snurrade (i ledning) på varv 25 när jag undvek en snurrad porsche i kurva 1.
Slutade 2:a efter 1 timme och 30 minuter och det blev 54 varv körda.


Hmm rätt gammal tråd men men..

Det var inte så att du körde Zhuhai? Finns en bug där som gör att den missar räkna varv i depån. Är fixat i patchen som släpptes för ett tag sedan.


nä det var hockenheim, och visst tappar man ett varv i tid på depåstoppet, ifall man tankar och byter däck.

_________________
Mikko Konttaniemi www.knappo.se/gg
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4195


Trådstartare
Re:

Tibur skrev:
obizzz skrev:
Nillet skrev:
Körde om loppet idag.
Körde in i depå som 4:a på varav 28. Vid passeringen efter depåstoppet låg jag 29s efter 12:an. Det känns som om GTR2 räknar fel ibland (ovan).
Många porschar som snurrar i kurva 1 så man för hålla extra koll där. Snurrade (i ledning) på varv 25 när jag undvek en snurrad porsche i kurva 1.
Slutade 2:a efter 1 timme och 30 minuter och det blev 54 varv körda.


Hmm rätt gammal tråd men men..

Det var inte så att du körde Zhuhai? Finns en bug där som gör att den missar räkna varv i depån. Är fixat i patchen som släpptes för ett tag sedan.


nä det var hockenheim, och visst tappar man ett varv i tid på depåstoppet, ifall man tankar och byter däck.

Japp, Hockenheim var det. Kan man missa varvräkningen i depån??? Är det dåligt placerad "linje"?

Körde Donington-racet igår och lyckades vinna för första gången!
Vid depåstoppet (efter 45 min) låg jag etta med tvåan ca 5s efter. I mål var jag ett och halvt varv före tvåan. AI:n har kört väääldigt långsamt efter depåstoppet???

Kikade kort på nästa race som är 24h på Spa. Jag kör säsongen med 50% racedistans. Det stod dock att racet var 24h på Spa??? Det borde väl stå 12h???
Jag lär väl inte hålla bilen hel så länge ändå så det kan kvitta...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9014



Re:

Nillet skrev:
Tibur skrev:
obizzz skrev:
Nillet skrev:
Körde om loppet idag.
Körde in i depå som 4:a på varav 28. Vid passeringen efter depåstoppet låg jag 29s efter 12:an. Det känns som om GTR2 räknar fel ibland (ovan).
Många porschar som snurrar i kurva 1 så man för hålla extra koll där. Snurrade (i ledning) på varv 25 när jag undvek en snurrad porsche i kurva 1.
Slutade 2:a efter 1 timme och 30 minuter och det blev 54 varv körda.


Hmm rätt gammal tråd men men..

Det var inte så att du körde Zhuhai? Finns en bug där som gör att den missar räkna varv i depån. Är fixat i patchen som släpptes för ett tag sedan.


nä det var hockenheim, och visst tappar man ett varv i tid på depåstoppet, ifall man tankar och byter däck.

Japp, Hockenheim var det. Kan man missa varvräkningen i depån??? Är det dåligt placerad "linje"?

Körde Donington-racet igår och lyckades vinna för första gången!
Vid depåstoppet (efter 45 min) låg jag etta med tvåan ca 5s efter. I mål var jag ett och halvt varv före tvåan. AI:n har kört väääldigt långsamt efter depåstoppet???

Kikade kort på nästa race som är 24h på Spa. Jag kör säsongen med 50% racedistans. Det stod dock att racet var 24h på Spa??? Det borde väl stå 12h???
Jag lär väl inte hålla bilen hel så länge ändå så det kan kvitta...


Det finns en separat inställning för racelängd på Spa vill jag minnas (när man startar mästerskapet alltså)

_________________
Martin Öberg
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4195


Trådstartare
Re:

obizzz skrev:
Nillet skrev:
Tibur skrev:
obizzz skrev:
Nillet skrev:
Körde om loppet idag.
Körde in i depå som 4:a på varav 28. Vid passeringen efter depåstoppet låg jag 29s efter 12:an. Det känns som om GTR2 räknar fel ibland (ovan).
Många porschar som snurrar i kurva 1 så man för hålla extra koll där. Snurrade (i ledning) på varv 25 när jag undvek en snurrad porsche i kurva 1.
Slutade 2:a efter 1 timme och 30 minuter och det blev 54 varv körda.


Hmm rätt gammal tråd men men..

Det var inte så att du körde Zhuhai? Finns en bug där som gör att den missar räkna varv i depån. Är fixat i patchen som släpptes för ett tag sedan.


nä det var hockenheim, och visst tappar man ett varv i tid på depåstoppet, ifall man tankar och byter däck.

Japp, Hockenheim var det. Kan man missa varvräkningen i depån??? Är det dåligt placerad "linje"?

Körde Donington-racet igår och lyckades vinna för första gången!
Vid depåstoppet (efter 45 min) låg jag etta med tvåan ca 5s efter. I mål var jag ett och halvt varv före tvåan. AI:n har kört väääldigt långsamt efter depåstoppet???

Kikade kort på nästa race som är 24h på Spa. Jag kör säsongen med 50% racedistans. Det stod dock att racet var 24h på Spa??? Det borde väl stå 12h???
Jag lär väl inte hålla bilen hel så länge ändå så det kan kvitta...


Det finns en separat inställning för racelängd på Spa vill jag minnas (när man startar mästerskapet alltså)

Ja just. så varför visar 42h...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4195


Trådstartare
Jaha, då fick man väl köra 24h trots att jag kör 50% racedistance.

0h Efter ett blött kval så startade jag på 8:e plats. Inför racet valde jag en setup med max downforce, full tank och hårda slicks.
48min Nådde första platsen precis innan depåstoppet efter hård körning.
1h36min Vid andra depåstoppet låg jag 1 varv före tvåan.
ca 3h Tvåan (svart/turkos Saleen) bryter. Troligen många inblandade för kan inte minnas att jag sett en enda svart Ferrari efter det.
ca 4h Tappar koncentrationen och bromsar för sent (mycket) i Les Combes, får gå tillbaka till en save.
ca 5h Kör om Elisen lite dumt i Eau Rouge men fixar det för att därefter krocka med en stillastående bil. Blir av med vänster framhjul men lyckas ta mig till depå.
6 h Passerar som etta och 6 varv före tvåan.
ca 8h Krockar med en stillastående bil i Eau Rouge och får gå tillbaka till en save.
ca 10h Krockar med en snurrad bil i Blanchimont och får gå tillbaka till en save.
12h Passerar som etta och 8 varv före tvåan.
13h40min Gryning.
10 varv före tvåan Varvtiden "fastnar" inte längre så jag för svårt att hålla koll på varvtider.
18h Passerar som etta och 18 varv före tvåan.
ca 21h Tvåan (gul Saleen) kör av i Blanchimont och bilen står kvar resten av loppet.
24h Saktar ner för att inte passera före 24:00 men missar och får köra ett varv till. 593 varv på 24:02:20.383 ger en snittvarvtid på ca 2:26. Snabbaste varv under ett fulltanksstint 2:16.578. Tvåan var 22 varv efter och sista bil i mål var 94 varv efter.

Normal varvtid under dagtid var 2:18 och under natten 2:20.
Jag körde en save varje timme.
Hade svårt att hitta bromspunkt till BusStop och under natten var det mycket värre.
I Les Combes rullade jag igenom kurvorna för minsta lilla jag gasade så snurrade jag.
BMW:arna var de som hjälpte till minst vid varvning.
Under natten var det en bil som fastnade i en sandfålla och den stod kvar resten av loppet. Ljuset var på under hela natten och det var först när det blev ljust jag såg att det var en Porsche.
Har en skärmdump på slutresultatet om ingen tror mig (bilduppladdningen funkar inte).

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Jesper Nilsson
Flen
Här sen Jan 2007
Inlägg: 273



händelserikt race !

_________________
Jesper Nilsson
Citera
Tibur
Piteå->Långträsk
Här sen Jan 2004
Inlägg: 204



edit

_________________
Mikko Konttaniemi www.knappo.se/gg
Citera
SRMrolle
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 704



hehe, najs...

Det är ju tur att när de kör på riktigt så kan de
också gå tillbaka till en save...

_________________
Roland Johansson

[SRM]Rolle

www.racingmates.se
Missa inte SRMs Tisdagsrejs varje tisdag

Probably the friendliest team in the world
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4195


Trådstartare
Re:

rolle SRM skrev:
hehe, najs...

Det är ju tur att när de kör på riktigt så kan de
också gå tillbaka till en save...


Ja, jag är egentligen motståndare till att göra det. När jag körde säsong i GTR så bröt jag.
Vet inte hur det funkar om man låter AI:n köra. Det hade varit mer rätt att köra en tredjedel och låta AI:n köra resten.

Glömde en viktig information!

Jag kör med tangentbord, undrar hur länge det dröjer innan A försvinner från fingret.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
SRMrolle
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 704



tangentbord ??

det är tametusan en bedrift att köra ett varv med det, och sen 24 timmar...

_________________
Roland Johansson

[SRM]Rolle

www.racingmates.se
Missa inte SRMs Tisdagsrejs varje tisdag

Probably the friendliest team in the world
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4195


Trådstartare
Re:

rolle SRM skrev:
tangentbord ??

det är tametusan en bedrift att köra ett varv med det, och sen 24 timmar...


Jag fick aldrig ratten att lira med Grand Prix och har därför kört mycket med tangentbord. Till slut packade jag undan ratten.
Kör fortare med tangentbord än med ratt numera.
Gissar på att jag sliter mer däck än rattförare.
Kommentaren om att jag rullade igenom kurvorna i Les Combes kanske beror på tangentbordskörningnen, kan ju inte ligga på mellangas, har bara full gas eller ingen gas att välja på. Men det går att ta vissa kurvor med "juckgas" (korta återkommande tangenttryckningar) och det funkar sämre ju lägre växel man har. Ettans växel är helt obrukbar för en tangentbordförare eftersom det bara blir hjulspinn.

Edit: Vet inte vad som är ett snabbt varv, är det någon som kan delge sin varvtid? Kanske ingen som har koll på varvtider med racesetup...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Racingsimulatorer
GTR2-Prata av mig (uppdaterad med rapport från 24h)
1, 2   >>
2970 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande