Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 35470 besök totalt |
MGCCs tekniska reglementesförslag
MGCCs tekniska reglementesförslag och lite till finns nu utlagt på www.mgcc.nu , KM, reglemente / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Det jag tycket var lite synd var att man inte fick plocka ur passagerar-stolen i MGCC serien.
För oss som ibland tar R-däcken med oss i bilen hade det passat fint. Vet någon motivet till att man vill behålla den i MGCC ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Nya reglementet MGCC
splitter? Vågar fråga trots att man blir betraktad som byfåne av vissa. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
Re: Nya reglementet MGCC
Allt från vadsomhelst plant som monteras på undersidan spoilern till en som sticker en meter ut från fronten. Vill man vara rimligt (inte min uppgift att vara det) skulle man kunna acceptera en plan undersida på frontspoilern som inte sticker utanför bilens siluett uppifrån. Men det beror ju lite på vad man vill uppnå (orginallika bilar(dvs rejsa lite lätt med pendlarsportvagnen), slippa snubbla över dem i depån (fotledsbrott vid långsam påkörning), slippa få en stadig plyfaskiva flygande in i depån (om den lossnar på rakan), ...) Det är upp till MGCC att göra vad de vill med tolkningar av reglementet. Jag har skickat in mina frågor och försökt dra dem lite till sin spets (mest om besiktningskrav på helbilsgodkända bilar). Vi får väl se om det blir nån diskussion den 20e. |
||||
Re: Nya reglementet MGCC
Frågan är om det blir några deltagare på mötet, överhuvudtaget. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
Re:
Det står inget om att man inte får ha annan (en lättare, väldigt minimalistisk?) passagerarstol istället för originalstol, eller? _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
Passagerarstol
Hej Har hänt att en tävlande i någon serie monterade en passagerarstol från ett dockhus Fick han den godkänd?? / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
6.8 AERODYNAMISKA ANORDNINGAR
Vingar och diffusor får ej eftermonteras. Vad menas med vinge, är det en spoiler som medger att luft kan passeras under? _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
Re:
"Eftermonteras" är roligare att definera... |
||||
Det var ju inget direkt överskrivet reglemente. En sak är jag dock 150% saker på, min bil kommer aldrig att rulla i Roadsport igen (varken med MGCC eller SPVM). Synd och tråkigt, hade varit kul att vara med på SSM nån gång och MGCCs Höstrace kommer jag att sakna.
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Re:
Är det något spm inte är "byggt" på karossen och monterat av fabrik i efterhand, kanske. De som skriver reglementet har en framtid som avtalsskrivare alt lagskrivare, helt klart. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
Re:
Jag hade en tanke en gång på att vända på reglementet och beskriva allt som var tillåtet att ändra och strunta i om det skulle passera SBP eller inte. Det skulle ju göra att man kunde använda tolkningsregeln "om det inte står är det inte tillåtet" (dessutom göra det fritt fram för nyare bilar). Att fordonet fortfarande skulle vara besiktat och skattat är ju naturligt men det går ju inte att luta sig på en stickprovstest som SBP för ett tävligsreglemente (dvs tävlingsledningen struntar i om bilen skulle klara en flygande besiktning i tävlingsskick). Men det skulle krävas mycket jobb för att få till en sån text (dessutom ett antal vändor till olika tekniker för att kontrollera hur det slår på olika bilmodeller som man inte vill straffa ut). Men det är väl egenterligen bara de delar där det står "fritt om godkänt av SBP"... |
||||
Äh, jag tycker inte det är så stor sak det här...
Jag bygger min bil för Michelin Porsche Challenge, med vinge och frontläpp. Tänkte försöka åka lite med MGCC också och då är det väl bara att acceptera att: 1) Bilens effekt räknas upp med 15% (Motor+ABS+Däckprofil) 2) Jag får montera bort "eftermonterade aerodynamiska anordningar". 3) om jag ska ta en pallplats i något race i Roadsport B, får jag bromsa mindre och gasa mer. ![]() _________________ -- |
||||
"För roadsport ska registreringsbevis, senaste besiktningsprotokoll och skattekvitto uppvisas vid besiktning."
Mitt "senaste" är från 2004, det måste väl gå bra? ![]() Jag undrar om man kan vara välkommen att köra MGCCs höstrace utom tävlan om man t.ex. inte har passagerarstol? Jag tycker att det är en trevlig tillställning och bryr mig inte alls om några poäng och sånt. |
||||
Någon som vet vad följande innebär:
"Övrigt Ansvariga för MGCC:s klubbmästerskap äger rätt att efter skriftlig ansökan ge tillåtelse för andra bilar än vad som anges i resp. klassdefinition att deltaga. Regeltolkning göres av MGCC:s regelkommitté.". Kan andra bilar, än dom som MGCC tidigare godkänt, få vara med på KM? _________________ Christian Almström Alfa Romeo Bertone 2000 1973 Ford Escort RS 2000 Mk1 1975 |
||||
Re:
Besiktningsprotokollet skall vara u.a dessutom. 6.2 Tillåtna modifieringar och övriga regler Bilen ska vid tävlingstillfället vara i sådant skick att den kan gå igenom en kontrollbesiktning hos Svensk Bilprovning utan anmärkning. /Mats _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
"kan" gå igenom...
Du kan byta ut "kan" mot bedöms av tävlingsledningen vara sannolik att kunna och det har samma betydelse. Detta om man skall vara lite cynisk, då, kanske ![]() ABSB gör ju symptombesiktning, inte en komplett komponentvalidering mot registreringshandlingar. Det gör de förresten inte ens vid regbesiktning... Men eftersom protokollen från ABSB har ändrats genom åren så vet jag inte hur "bra att veta" anmärkningar skall hanteras. Hur hanterades "Ettor" förr? Fick man åka in och ombesikta då för att få ett blankt protokoll? Aktuellt ordinarie skattemärke är ju svårt att få om det inte finns en aktuell godkänd besiktning så det märket borde väl räcka som krav... ![]() Tolkningsrätten är det väl ingen som tvivlar på vart den ligger iaf. ![]() |
||||
Re:
Är en bra att veta anmärkning riktig anmärkning? "Du bör titta på detta, idag ser det bra ut, men innan nästa besiktning får du fixa till det". Texten Utan anmärkning borde plockas bort. På min gamla Volvo finns ett aktuellt ordinarie skattmärke (skatt inbetald), men jag har körförbud på den eftersom den inte är besiktigad inom ordinare tid. Givitvis körs inte bilen, annat än till besiktningsstationen, när det är dags. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
Re:
Det förutsätter jag! Jag vill ju se dig och din räser på höstracet Peter! ![]() ![]() Förresten, blir det 928an då? 931an är ju kanske såld vid det laget... ![]() |
||||
Re:
Sen finns ju muntliga påpekanden (som andra besiktare skulle skrivit in...). Jag brukar inte få skattelappen förrän besiktningen är gjord och nuffran på skattelappen är ju normalt den månad som som ligger efter besiktningsmånaderna (dvs första månad med automatiskt körförbud). Så hur du kan ha aktuell skattelapp och automatiskt körförbud har jag svårt att få logik i. ![]() Men det finns ju mellanfall där man har betald skatt och får anmärkning tidigt i besiktningsmånaderna (tex skattat maj ut (6a på skattelappen (dvs 3a som sistasiffra i regnummer)), men besiktade med anmärkning i april, ska du få starta i KM1?). "Skattad och besiktad" (SOB) är kort och kärnfullt (om man slipper snubbla in sig i vilken skatt och besiktad av vilken orgnisation) ![]() |
||||
Det trodde jag oxså, men volvo:n gick ut siste december och skattelappen kom i mitten av januari och betaldes idag.
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 35470 besök totalt |