| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Fälgar,Däck till Fiesta ST
|
2379 besök totalt |
|
Fälgar,Däck till Fiesta ST
Letar hjul till säsong 2007 men kan inte riktigt bestämma mig.. Tycker stuket på bilen nu är helt OK med svarta 15" plåtisar (vinterdäck) men efter bromsuppgraderingen till Carbontech AX6 belägg blir fälgarna ruskigt varma trots att det inte går speciellt fort nu på vintern. Va nere i garaget och vägde lite hjul nyss. 17" En org. ST fälg med Zero Nero 205x40 19Kg 15" Ford plåtfälg med nytt Michelin Energy 195x60 16Kg Alt1. är att köpa R-Däck till 15" svarta plåtisar. Alt2. är att leta fram lätta 15" alu med ET över 40 (org=52) och sko med R-Däck Alt3. köra slut på org Zero nero och sko om org. fälgarna med R-däck eller nya "Sportdäck" Andra vikter jag letat fram: 15" Volvo org. Plåtfälg 8,4Kg Bridgestone Turanza ER30 195x65xR15 8,8Kg Continental PremiumContact 195x65xR15 8,2Kg OZ Superlegera 17"x7" 6.89Kg OZ Superturismo 17"x7" 9.39Kg Lenso VPD 15"x7 5,9Kg Lenso VPD 16"x7 6,5Kg Rotas Attack 15"x6,5 5,8kg Vad blir bäst tror ni? Svarta plåtfälgar, R-Däck och Bromskylning från fronten? |
|
om jag vore i dina kläder skulle jag
1 Ha en uppsätting std sommar-ostar för gatköring 2 Skaff en uppsätting 17" Al fäljar så breda det går dit utan att andra saker spår ur. Sko fäljarna med så breda R-däck det går. Mao ha en uppsätting puckar för gata och en för bana/slalom. Sen skulle jag tro att din äckelsats(H&R) är för mjuk när du lastar dit R-däcken. Hmm "tror" jag kan nog säga att jag vet
_________________ Johan Sjölinder |
|
Hehe gillar inte riktigt mitt uttryck
(Läs med stor eroni och ur väghållingssynpunkt) I de flästa fall är dessa satser mer skapta på utseände än väghålling. Ja, ja de är hårdare än std men inte i den proppetion de borde urväghållningssynpunkt. Tumme pekfinger är de ca ca ca ca 1,25-1,5ggr så hårda som std. Men borde vara 3-6ggr så hårda. Vad gäller prisfrågan på däck är 15" att föredra men skall vi upp i bredd så är utbudet på däck större i 17" Iof så ökar priset också. Min baktanke va att försöka slaka dit 225 eller bredare, då gäller fäljbredd ca ca 7,5-8" Då vart det lite besväligare i 15" Sen vad gäller vikten så ett antal kg hit eller dit spelar ingen större roll i ofjädar vikt. Men det är ju bäst med så lätt som möligt bara inte styvheten blir lidande. _________________ Johan Sjölinder |
|
ok, Har min Fisssta till vardags och kör 2500-3000 mil året om med den så den
ska inte bli så moddad att den bara fungerar på bana = H&R kändes lagom "manligt" :-) Tror det blir för jobbigt för chassiet om man tar bredast däck? Kan det inte fungera bättre om man kör 195x50x15 som jag hittat många olika R-Däck i. Då får man däck som håller bättre på bana men inte sliter sönder bilen? Bara en amatör som funderar.. |
|
Redan på 195or lär chassit vara för mjukt typ kränger som en roddbåt i fullstorm + att R-däcken i de flästa fall villa ha mer negativ camber. Kränger skitbilen mycket så käkas den statiska negativa camber fort upp.
Iof så har jag NOLL koll på hur hård en std Fista eller satsen häller är. Kanske borde börja där? Vad väger bilkräket? Viktfördeling? Hårdhet på fjädrna i äckelsatsen? Typ av bak och framvagn? Men tanken att gå på 195x50x15 är inte dum hänsende till pris och tillgång. Ett par plåtfäljar till dessa skulle funka också. oavsätt så skulle jag gå på en uppsätting gatdäck och en till bana. _________________ Johan Sjölinder |
|
Du behöver mer negativ camber fram för att R-däcken skall trivas.
Försök hitta några 15x6,5-7 fäljar som passar med ET mm. Ett R-däck typ Toyo 888 195x55,15 väger ca 7-8kg Sen en fälj runt 6-9kg --> 13-17kg Den diffen är försumbar Fjäderkonstanterna på äckelsatsen??? _________________ Johan Sjölinder |
|
Jag skulle absolut behålla 17"arna för gatbruk och satsa på lätta 15" och R-däck i 195-205/50-15.
15"-arna är väsentligt mycket billigare än den alternativa 17" dimensionen, 225/45-17, som är så stora och tunga att i alla fall jag tror de är långsammare runt en given bana med tanke på din relativt låga bilvikt och låga motoreffekt. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
|
Har idag beställt följande till Ringenresan 28/4 och 2007års ban/slalom:
4st Toyo Proxies R888 i dim 195x50x15 4st Team Dynamics Prorace i 7,0x15" ET45 4x108 (6.1Kg/st)
original 17" arna får vara finfälgar till vardags
|
|
Grymt fina hjul
Tror det är bra med 15", bilen blir lite mer nimble och roligare att köra. Läste gamla Evo och Autocar kommentarer och tester av Zetec S och ST där man klagade på att 17" (std på UK ST) inte hjälpte bilen, utan den klenare Zetec S upplevdes bättre på känsla. Den hade 15" eller 16". Med 7" bredd har du marginal så du kan köra bredare om du vill testa framöver. Skall bli trevligt att se bilder .
(Det fuling skriver om fjädrarna ligger det mycket i. Jag hade ca 3 ggr mer hårdhet på min gamla Miata än vad som var standard. Dvs 300% av original och inte 125% som är vanligt på en sänksats. Jag provade andras bilar som upplevdes stötigare och hårdare pga kombinationen av sänkningen (=kortare fjädringsväg) och att fjädern inte var tillräckligt hård för att motsvara sänkningen körde man på genomslagsstoppen även på gata. Så eg var jag mindre manlig trots hårdare fjäder) |
|
Tack Kristoffer, kul att du har samma fälgsmak som en själv :-D
Fälgarna var inte bara snyga och lätta utan även grymt prisvärda just nu hos Wheelbase (1090:-/st) Tack Wheelbase för att ni orkade med alla jobbiga frågor om ni läser här!! |
![]() |
Däck för banåka
Fälgar,Däck till Fiesta ST
|
2379 besök totalt |

