Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1256 besök totalt |
Lotus Excel lämplig klass?
Jag är spekulant på en Lotus Excel komplett med fullbur rensad inredning recaro stol 4p bälte m.m. Vikt/effekt 5.8Kg/hk, tjäbstevikt under 1000kg effekt 170hk Vilken klass skulle bilen vara konkuranskraftig i ? Hälst sprint men kan tänka mig långlopp också. Tänkte inte ha den skattad och besiktigad men om det finns någon lämplig klass som kräver det så är det inget hinnder. _________________ Christian Eriksson |
Det beror helt på hur mycket du vill modifiera bilen.
Men i standardskick med 170 Hk så räkna inte med att den är speciellt konkurrenskraftig på 1000 kg i någon klass egentligen, möjligen RoadsportC men där är det ju teoretiska effekter som räknas ut beroende på en massa saker.... Men grundämnet går helt klart att med ganska små medel göra väldigt konkurrenskraftigt både i diverse sprintklasser och några enduranceklasser..... men som sagt allt beroende på motivation mest, mer än budget faktiskt.... men bästa sättet är nog att börja i andra änden, dvs bestäm dig om du vill åka endurance eller sprint och sen hos vilken arrangör/klass och titta sen på vad du kan göra med bilen innan du ens börjar modifiera den. och om du väljer Endurance så kan jag gärna hjälpa till med fler tips sen, och om du väljer Sprint hör av dig till SPVM organisationen eller någon annan arrangör så kan dom säkert sätta dig i kontakt med någon lämplig person som gärna kan hjälpa dig med bra tips |
Min tanke är att komma ut på banan och köra sen får man väll uppgradera eftert hand när det inte är jag som sätter begränsningarna längre, det är ganska lätt att plocka ur 200hk sen börjar det bli dyrare.
Det som är gjort är: justerbara stötdämpare samt hårdare fjädrar. Jag tänkte inte ha den gatreggad om det inte behövs för att hitta någon klass att åka i. Kollade på SPVM där fanns den inte med på listan med godkända bilar, fast det kan ju va att den godkänns om man frågar? vet inte hur dom bedömmer en sportbil. Sen finns det någon ny klass street någonting? vad är det? Tänkte nog i första hand på spint. _________________ Christian Eriksson |
SPVM
Skriv eller ring till Stefan SPVM o fråga, han vet vad du har för bil och om den klassar in i serien. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1256 besök totalt |