Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp med coiloverbygge till 940 (total novis på ämnet)
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (18732 totalt)
corpze
Arvika
Här sen Feb 2007

Trådstartare

Tjena, vill börja med att säga att jag sökt och läst igenom många trådar om coiloverbyggen, fjädertryck/konstanter mm, Men jag ska va ärlig, jag fattar nada!

Bilen är en 740 som jag ska sätta 940-fjäderben på, men jag vill bygga om de till coiloverben!
Vilken diameter på gängrören ska jag ha? Längd?
Vilka dämpare är bra? Läste om att de kan ha olika kolvdiameter också (10, 16mm) vilka används var och när?
940-fjäderbenen är ju även lagrade för att kunna svänga med, hur fungerar det med coilovers?
och nu till fjädern, vilken "hårdhet" ska jag ha, Det är en gatbil som jag ska åka bana med så jag vill inte ha något som man enbart tar sig fram med på bana!

Ni får gärna tipsa om var man kan köpa kit att göra om egna eller till billiga kompletta ben!

Tack på förhand och snälla, ha överseende med om det är fel forumsdel, inte har alla fakta eller dyligt!

Mer info om bilen: www.gatbilar.se/corpze och http://www.gatbilar.se/forum/viewtopic.php?id=2505

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Tjena,

välkommen till rejsa (det är rätt sektion också du skriver i). thumbs up

Både 740 och 940 har coilovers fram rent definitionsmässigt. Det betyder bara att fjädern (coil) sitter runt/omkring dämparen.

Mer rätt är kanske att prata om fjäderben.

(Bak är det på t.ex. 740 inte coilovers för fjädern sitter bakom dämparen.
Ditto för torsionsfjädrar och annat som tex bak på Peugeot 205 eller fram på Alfa 75.
Det finns ingen direkt inneboende fördel med coilovers - det beror lite på hur hjulupphängningen i övrigt ser ut. På de ovan nämnda bilarna Alfa och Peugeot finns vinster med ombyggnaden.)

Fjäderbenets styvhet påverkar vägegenskaperna men om du inte skall köra seriöst på bana och uppgraderar bussningar, kaross mm är det tveksamt om du vinner mycket på just ett styvare ben.
Dock ser bilen ut att vara rätt seriös maskinmässigt och o-gatig i inredningen iaf.
Så du kan nog tänkas vilja ha ganska hårt .

Vad jag TROR att du eg är ute efter när du pratar coiloverben är att bygga om benen så du kan köra rejsfjäder på gängad plattform. Men det är lite overkill för gatåka, om du inte vill ha det enbart för bling.
Jätteseriösa fjäderbenskit finns till 740 och 940 t.ex. från sellholm.

Du kan få fantastisk väghållning med mindre medel - tex med kapade standardfjädrar a.la. VOC. Och bra dämparinsatser från tex Bilstein eller Koni. Eloxering och annat ger i sig inte bättre egenskaper men känns förstås bra. Toppa det med lite tuffare bussningar och övre lagringar + ett fjädertorns-stag så är du ganska rätt ute.

När du säger du fattar nada tror jag inte det är några problem - matten och fysiken bakom att få en grundläggande förståelse är ganska enkel men du får nog köpa nån bok eller läsa på nätet. Mest engelska där men Göran Malmbergs bok kan vara en bra start på svenska.

Lägg gärna upp en tråd på bilen så får du mer svar och mer rätt riktade eftersom man kan se vad du har för förutsättningar på bilen. Läs gärna om Macieks Volvo 850 där finns mycket bra om att med enkla medel nå långt.

EDIT hittade en bild på dina grejer

Du har kommit långt genom att hitta hit thumbs up

Citera
corpze
Arvika
Här sen Feb 2007

Trådstartare
ok, nu har man nått att spinna vidare på =)

Jag har kikat på sellholms produkter och är intresserad av deras coiloverben till 940 men det går ju att göra billigare, har köpt produkter från de förr (mycket nöjd =D) Dämparna fram har jag h&R fjädrar på med bilstein-insats så väghållningen är redan bra, är nog ute efter bling-bling känsla men även kunna ställa höjd??? med just den gängade rör-delen för det är väl det den gör? och hur snabbt den skall fjädra upp?

Har fungerar det med styrningen då? tänkte mest på så man inte drar till topplagringen så det inte går att svänga eller lagrar det i uniballen? kanske dum fråga =)

Bakvagnen är bibehållen orginal (efter avrådan av 4-länk härifrån faktiskt) med powerflexbussningar överallt samt ställbart penhard-stag och momentstag! Hur kan jag bättra på väghållningen bak?

Vilka dämpare fjädrar rekomenderar ni? Är det idé att köpa budgetprylar eller ska man satsa på bilstein, Öhlins mm? Vill gärna inte gå över 20.000 för frambenen!

tack för ett utmärkt forum, äntligen har jag hittat rätt bland många timmar i rattlåsracingens värld

Horda
Här sen Nov 2002

Hej. Jag säljer ombyggnadssatser för coilover, har även fjädrar och annat roligt.
http://www.millway.se

Arvika
Här sen Feb 2007

Trådstartare
ja jag va inne på din sida tidigare idag och kikade, fina prylar, har du nåt som passar på 940-rör (vet tyvärr inte rördiameter), hur får man fast dina gängade coiloverrör på org.rören?

Vad tror ni jag behöver för fjädrar? som sagt, ingen seriös banåka men gärna lite vassare än gatåka =)

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Varför vill du kunna ställa höjden?

Då dina stötdämapre verkar vara av någon from av bättre sort så behöver du förmodligen bara byta fjädar. Optimal nej men men fult funtionsmässigt.
Biltema har ett stort sortement fjädrar med lite insikt/kunskap om vad och varför kan man bygga ett just chassi för en struntsumma. Typ 700-1000kr för fjädrar runt om.
Nej jag driver inte med dig om Feltema, en fjäder är en fjäder.

Arvika
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Hur väljer jag vilken fjäder jag ska ha? antar att jag måste väga bilen och få viktfördelning för att få ett bra svar =/

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

En jä... bra början är att köpa denna bok som Kristoffer hänvisade till.
https://rejsa.nu/vaghallningsboken/info.asp

Mycket lättare att försöka förklara saker om den man skall förklara för har ett hum om vad man gafflar om.

Ja bilviket och viktfördelingen är nödvändig data.
Farm är det MacPerson och stelaxel bak, eller?

Arvika
Här sen Feb 2007

Trådstartare
jo det kan ju vara en bra början, vikten är 1240kg för standard 740turbo men jag har rensat det mesta så strax över 1200, sedan är viktfördelningen åt helvete på en 740 skulle jag tro (vet att det inte är den bästa bil att bygga på) kanske 60-40 i bästa fall! säg 720kg fram och 480 bak?

Japp det är Macperson fram och stel axel bak! lamelldiffad till 170nm

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

om du rensat det mästa gissar jag att det borde ha försvunnit mer vikt.
1240kg är det tjänstevikt std?

Är verkligen viktfördelingen 60/40? Försök jag leta rätt på std data på viktfördelingen.

Gävle
Här sen Nov 2002

Nu måste jag nog lägg mej i lite angående vikten eftersom jag åker 740 själv (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11527). 1430kg väger en vanlig 740T med ac. Jag har kastat ut ac, ljuddämpning inne i bilen, samt svängdämparna i rambenen och dessutom har jag sportstolar och har nu landat på ca 1340kg om jag inte minns fel.

Jag är oxå ute efter ny fjädring/stötdämparuppsättning till min, så denna fråga är klart intressant. Men jag är ute efter en bansättning som funkar medans corpze verkar ute efter en kombination.

K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Re:

corpze skrev:

Japp det är Macperson fram och stel axel bak! lamelldiffad till 170nm

Lite OT: Blir den inte väldigt understyrd med så hårt spänd diff? Jag åker med 80nm och tycker att det känns som att man inte skulle inte vilja gå upp så mycket mer.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Krister:
Har du någon koll på viktfördelingen?????

Gävle
Här sen Nov 2002

Re:

fuling skrev:
Krister:
Har du någon koll på viktfördelingen?????

Har bara vägt min på en sånt kontrollplats med våg som finns ute efter större vägar. Vet att jag vägde fram och bak separat på den, men det var ett tag sen så jag kommer inte ihåg vikterna just nu. Men skulle snarare tro att det är 55/45 istället för 60/40.

corpze
Arvika
Här sen Feb 2007

Trådstartare
1340 kanske stämmer bättre! iaf så har jag bantat ner tjänstevikten lite granna, bortplockad ac, onödiga kablar, plåtar och inredning!

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Jag försöker minnas vilka styvheter jag kört med på 240.

Det borde inte vara jättestor skillnad på 740 fast den är lite mer framtung.
Det hårdaste jag provat FRAM var 108 N/mm och det mjukaste tror jag var runt 33 N/mm.
Det värsta är att fjädrarna ofta säljs i lbs/in så det är lätt att dribbla bort sig.
108 N/mmm är 600 lbs/in om jag erinrar mig rätt. 5,7 är siffran iaf [EDIT för att räkna om N/mm till lbs/in]
Iaf är 108 svinhårt, kanske funkar på en värsting med slicks.
Med "vanliga" R-däck känns det som man får fjädring i däcken i samma härad som fjädrarna.
33 N/mm gav lite kräng.

En trix man kör med är att räkna på egensvängningsfrekvens.

0,5 till 1 Hz Låg frekvens = skepp i storm, jänkebil, sjösjuka
1 - 2 Hz = standard och sportbilar
2-3 Hz = rå sportbil, räserbil
5-6 ? Hz = hård downforcebil typ F1

Har du axelvikt och lite mått (McPhersonn fjäderben ca 0.8 - 0.9 i utväxling ) så kan du få bra data.
Jag är lat så jag brukar mäta vad fjäderkonstantsförhållandet är fram/bak med std setup och köra med det ungefär intakt om bilen är hyggligt balanserad.
Mäter du (fri)längd och diameter samt antal varv på fjädern etc är det lätt att räkna ut!

Citerar mig själv från artikel om Miata:

Citat:
Fjädrar

Fjädrarna måste vara rejält hårda om de skall duga till racing. Därför faller de flesta s.k. sänknings- eller sportfjädersatser bort. De syftar främst till att ge bilen ett tilltalande (?) utseende och en viss förbättring av väghållningen på bekostnad av komfort och ibland även handling.

Fjädringssystemets uppgifter ur Chassiskolan:

1) Isolera karossen från vägbanans ojämnheter samt obalans och orundhet hos däck och hjul.

2) Ge små variationer i normalkraften mellan däck och vägbanan (marktrycksvariation) Låga marktrycksvariationer bidrar till ett gott väg-grepp och därmed god körsäkerhet.

3) Minska påkänningarna på karossen. Låga påkänningar medger att karossen kan byggas lätt men ändå få acceptabel livslängd.

4) Ge erfordering krängstyvhet vid acceleration och bromsning.

5) Ge lämplig lastomfördelning vid kurvkörning (under- och överstyrning).

För racing är de punkterna 2, 4 och 5 av avgörande betydelse.

Hur väljer man då fjäderkonstant? Enligt böcker om fordonsdynamik för racing (Ex vis Racing Car Vehicle Dynamics, How to Make Your Car Handle) fås den minsta variationen i normalkraft och bästa väghållning vid ett egensvängningstal på ca 2.0 Hz. Då ses bilen som en klumpmassa som vilar på fjädrarna. För komfort på väg bör man ligga kring 1 Hz. Lägre, ner mot 0.5 Hz, ger sjösjukeeffekter! Downforce och modern däckteknologi har dock tvingat upp egensvängningstalen mot 3-4 Hz, bl.a. för att nå tillräcklig krängstyvhet vid de höga sidgrepp som kan uppnås.

Miatan har som standard ett egensvängsningstal på ungefär 1.3 Hz.

Däcken tycks idag tåla extremt hårda fjädringssystem, troligen ett resultat av utveckligen under 70-talet då extrema downforcebilar i princip offrade fjädringen för att uppnå en stabil aerodynamisk plattform. Däcktillverkarna konstruerade då däck som klarar av såväl fjädring som dämpning i själva däcket. Detta syntes tydligt på sändningarna från bl.a. STCC där man ser däcken fjädra mer än fjädrarna!

Fortfarande är det dock eftersträvansvärt med samma egensvängningstal fram och bak på en racebil. På en gatbil är det inte alls eftersträvansvärt då bilen lätt får ett typiskt nickande beteende. Jämför man olika bilar bör man jämföra hjulfjäderkonstant. Olika hjulupphängningssystem har olika utväxlingar och därför kan själva fjädrarna inte alltid jämföras direkt mellan olika bilar. Genom att räkna om fjäderkonstanten så att den motsvarar hjulets kraft/rörelse-förhållande fås ett "riktigt" värde. Att råda om fjäderkonstanter är nästan hopplöst svårt eftersom olika förare har så olika preferenser. För racebruk bör man börja med åtminstone 400 N/mm fram och ett förhållande mellan fram och bak på 2,4.

[obs det jag kursiverat gäller MIATAN men tror jag har fel och det skall vara nåt annat.... 1,5 låter mer rätt för Miata och 2,4 låter som Volvo ]

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

om vi nu antar 1300kg och 55/45

Farm per hjul 1300*0,55/2 -->357,5kg
Bak per hjul 1300*0,45/2 -->292,5kg

Nu skall egenfrikvensen räkas på den fjädrade vikten
Fram typ hjul,skiva,nav ok mm är ca 35-40kg, säg 37,5kg
Bak så är det mer ca 100-120kg, säg 110kg --> ger ca 55kg per hjul

Fjädrad vikt:
fram 357,5-37,5 -->320kg
Bak 292,5-55-->237,5kg

Egenfrikvens:
f=(k/m)^0,5/2/pi

f=frekvens i Hz
k=hjulkonstant i N/m OBS inte i N/mm
m=fjädrad vikt i kg

Sen har vi bara MR, utväxling mellan fjäden och hjulet kvar.
Kristoffer skrev 0,8-0,9, jag gissar att det är det kvadredae MR.
Jag brukar anta MR för MacPerson 0,94 ger 0,94^2-->0,88

Bak har jag ingen koll på 740 eller 240, men står fjäden på axen är MR=1

I corpze fall skulle jag lägga mig lite +2Hz fram och i Lundkvist nära 3Hz fram.
Bak är det ski... lurigt pga den stela axen, mao lätt rumpa och tämligen stor ofjädrad vikt.
Men säger Kristoffer ca 2,4ggr så hårda fjädar fram så åk på det.

Nu har ni lite att räkan på

Skrik till om något är oklart.

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Finns det nåt sätt att få upp en jättebild? Jag har skärmdumpat mitt excelark men det är oläsligt i 180 kb.... försökt dela up det i delar men det blir inte bra ändå
krävs runt 300 kB för att det skall funka

EDIT

EDIT2
Testa arket här. OBS att jag inte svarar för att det är 100% korrekt!
http://hem.passagen.se/rydquist/spring.xls
Gjort för Miatan men går att göra om enkelt

EDIT3
Kör med fulings ekvationer det är enklast. thumbs up

Citera
corpze
Arvika
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
om vi nu antar 1300kg och 55/45

Farm per hjul 1300*0,55/2 -->357,5kg
Bak per hjul 1300*0,45/2 -->292,5kg

Nu skall egenfrikvensen räkas på den fjädrade vikten
Fram typ hjul,skiva,nav ok mm är ca 35-40kg, säg 37,5kg
Bak så är det mer ca 100-120kg, säg 110kg --> ger ca 55kg per hjul

Fjädrad vikt:
fram 357,5-37,5 -->320kg
Bak 292,5-55-->237,5kg

Egenfrikvens:
f=(k/m)^0,5/2/pi

f=frekvens i Hz
k=hjulkonstant i N/m OBS inte i N/mm
m=fjädrad vikt i kg

Sen har vi bara MR, utväxling mellan fjäden och hjulet kvar.
Kristoffer skrev 0,8-0,9, jag gissar att det är det kvadredae MR.
Jag brukar anta MR för MacPerson 0,94 ger 0,94^2-->0,88

Bak har jag ingen koll på 740 eller 240, men står fjäden på axen är MR=1

I corpze fall skulle jag lägga mig lite +2Hz fram och i Lundkvist nära 3Hz fram.
Bak är det ski... lurigt pga den stela axen, mao lätt rumpa och tämligen stor ofjädrad vikt.
Men säger Kristoffer ca 2,4ggr så hårda fjädar fram så åk på det.

Nu har ni lite att räkan på

Skrik till om något är oklart.

Hmmm, känns som man tagit sig vatten över huvudet av att bara tänka på coilovers... hursomhelst gjorde jag ett försök till att räkna ut fjäderkonstant men det stöp redan innan jag hann knappa in en enda siffra på kalkylatorn så nu ska vi ta det lungt och försiktigt så daniel förstår =)

Vi börjar med egenfrekvensen, går det att mäta upp? finns det angivet hos tillverkaren?

Vad är hjulkonstant? (har sökt men inte funnit nåt svar)

MR skrev du något om (utväxling mellan fjäden och hjulet) hur fungerar det i praktiken, behöver jag räkna på det eller är det bara som med pi att talet för MR och MacPerson ÄR 0,88?

Jag kikade på sam-bilmodes hemsida http://www.samsteffansson.se/products/index.asp?id=1031&language=s . . . . längre ner på sidan
(Fjäderben, fjädrar mm för Bilstein insatsdämpare, 40 resp 41 mm (Insats-) Racing & gata)

Där står det: Huvudfjäder, dia 60mm. L=140 Dia 61 t=12 n=5,7!
Vad betyder t=12 och n=5.7? Är 5.7 det talet kristoffer pratade om på sina hårdaste fjädrar han kört med?

Sedan hade jag funderingar på det där med en hjälpfjäder på fjäderbenet, vad har den för funktion?

Finland
Här sen Jan 2004

Re:

corpze skrev:

Där står det: Huvudfjäder, dia 60mm. L=140 Dia 61 t=12 n=5,7!
Vad betyder t=12 och n=5.7? Är 5.7 det talet kristoffer pratade om på sina hårdaste fjädrar han kört med?

Sedan hade jag funderingar på det där med en hjälpfjäder på fjäderbenet, vad har den för funktion?

Dia = diameter på fjädern
L = längd på fjädern
t = fjäderns trådtjocklek
n = Antal varv på fjädern, planslipade ändar räknas ej.

Hjälpfjäder har man för att hålla huvudfjädern på plats då man hissar upp bilen, den har alltså ingen funktion förutom att hålla huvudfjädern på plats.

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Kristoffer R skrev:
Finns det nåt sätt att få upp en jättebild? Jag har skärmdumpat mitt excelark men det är oläsligt i 180 kb.... försökt dela up det i delar men det blir inte bra ändå
krävs runt 300 kB för att det skall funka

Det är ju tämligen få färger och ganska enkel grafik.. testa med GIF. Det borde göra en hel del på filstorleken. thumbs up

1, 2   >>
7 besök senaste veckan (18732 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande