Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Formel Vee
8031 besök totalt
Pokke
Hässleholm ( Snart Lund )
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Formel Vee

Hej!

Jag har lite funderingar om Formel Vee

Vilka fallgropar man kan gå i?
Jag har förstått att om man saknar papper så kan det bli dyrt/svårt att skaffa.

Det finns tydligen en hel hög med olika modeller, är det någon som är klart sämre?

Jag är inte ute efter en "vinnarbil" utan tänker väl mig mer att ha någonting att sysselsätta mig med.
Har inga erfarenheter av bankörning direkt, jag inbillar mig att detta kunde vara ett bra sätt att testa och samtidigt stilla mitt mek-begär?

(om någon vet ett objekt till salu så får man gärna höra av sig till mig)

Kan man hitta reglementet någonstans på nätet?

Alla synpunkter är välkomna! Så om jag är ute och cyklar så säg till så ska jag krypa tillbaka till hålet där jag kom ifrån

MVH
ola

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re: Formel Vee

Pokke skrev:
Hej!

Jag har lite funderingar om Formel Vee

Vilka fallgropar man kan gå i?
Jag har förstått att om man saknar papper så kan det bli dyrt/svårt att skaffa.

Det finns tydligen en hel hög med olika modeller, är det någon som är klart sämre?

Jag är inte ute efter en "vinnarbil" utan tänker väl mig mer att ha någonting att sysselsätta mig med.
Har inga erfarenheter av bankörning direkt, jag inbillar mig att detta kunde vara ett bra sätt att testa och samtidigt stilla mitt mek-begär?

(om någon vet ett objekt till salu så får man gärna höra av sig till mig)

Kan man hitta reglementet någonstans på nätet?

Alla synpunkter är välkomna! Så om jag är ute och cyklar så säg till så ska jag krypa tillbaka till hålet där jag kom ifrån

MVH
ola

Hej ola!

Roligt att se att intresset för FVee sprider sig!

Några specifika fallgropar finns nog inte, däremot finns det en hel del speciella åtgärder som behövs göras på motorn. Dock finns det inom Vee-gemenskapen i Sverige gott om erfarenhet och det brukar inte vara svårt att få råd och hjälp. Hittar du ett objekt och börjar renovera är ett tips att tidigt lusläsa reglementet (hittar du på Vee-klubbens hemsida).

Antalet olika Vee-modeller som byggts är i det närmaste oändligt, några mer lyckade än andra. Generellt kan man väl säga att de senare modellerna med den nya framvagnen är mer konkurrenskraftiga.

Att en bil saknar papper är i dagsläget inget problem eftersom alla bilar måste besiktas om och nya papper (FIA:a HTP-handling) måste tas ut inför 2007. Detta gäller alltså även de bilar som redan har den äldre typen av papper. Kostnaden för detta är 5000:-.

Lycka till! thumbs up

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Pokke
Här sen Nov 2005

Trådstartare
ok, nu börjar det klarna en hel del.

Men reglementet hittar jag inte, är det sidan formelve.se som är Vee klubbens hemsida?

Söker för fullt efter ett objekt och har annonserat på lite olika ställen.

Åter kommer nog med frågor när/om jag hittar ett lämpligt objekt

Tack för svar!

MVH
ola

Göteborg
Här sen Nov 2002

Reglementena hittar du här: http://www.formelve.se/reglemente.asp

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Får hålla med Markus om att det är kul att fler intresserar sig.

Man kan väl konstatera att det inte borde vara något jätteproblem att få fram ett objekt av äldre modell (med den "gamla" framvagnen) men att de med den nya verkar vara något svårare att hitta till "bra priser". Bland de äldre så dominerar märken som Beach Car, Dolling och RPB. Ingen av dessa är nog direkt dålig men generellt sett så är de bättre och bättre ju senare bilen är tillverkad. Allt utvecklades ju i en rasande takt även då...
Du vinner knappast en tävling om man kör med den gamla framvagnen men det spelar ju mindre roll då de ju har en egen "klass i klassen". Viktigast av allt är dock att du lär ha lika kul i en sån som i en nyare och då kan det ju kvitta.

Av de med nya framvagnen så är det väl kanske RPB och Hansen som är mest eftersökta. Det avspeglas kanske även i priser och tillgång. Fast det finns massor av andra fabrikat att leta efter, några exempel är BMVee, Austro V, Kaimann, listan kan göras lång....

Citera
Pokke
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Wankelsport skrev:

...Du vinner knappast en tävling om man kör med den gamla framvagnen men det spelar ju mindre roll då de ju har en egen "klass i klassen". Viktigast av allt är dock att du lär ha lika kul i en sån som i en nyare och då kan det ju kvitta...

thumbs up Det är exakt vad jag är ute efter.

Tack för alla svar!

MVH
ola

Formel Vee
8031 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande