Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Torque bias differential
1, 2, 3   >>
11782 besök totalt
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Torque bias differential

Hej,

Har kontakt med en tillverkare om en ny växellåda. De levererar lådan med en "Torque bias differential" och jag frågade om det gick att få en lamelldiff istället men de rekomenderar denna diff ändå. Är det så att de har kommit på något som faktiskt funkar för bankörning eller är det bara så att de är amerikaner...

Jag är inte så påläst om diffar med det jag hört om Torsen liknande diffar är att de inte passar för banracing på "riktiga" banor.

Här är tillverkarens svar på min fråga:

Here are some bullets on the differential.

- Torque sensing unit puts power where it's needed
- Smooth on and off throttle transitions
- Doesn't were out tires like a posi
- offers full Posi-track operation without the lock up

How does the Differential work:

The axles are connected to the ring gear by special spiral gears that are
made is such a way they sense which tire has the most resistance (traction)
and smoothly delivers power to it. The gears operate in the same principle
as a steering pinion: you can turn the steering shaft easily, but not the
steering arm. The tire with traction instantaneously receives power in
direct relation to the amount of traction. For instance, there is no
notchiness or "hunting" when accelerating off a corner: the power goes down
smoothly.

The sequential shift is activated by a lever on the right side of the
transaxle, just push or pull on the lever to shift. So activation by cable
is no problem.

Lådan är byggd för mittmotorbilar och klarar 1000hk och 900 fotpund vrid. Den är byggd för rätt seriösa rejsbilar vilket är det som gör mig fundersam över "torsen"-tänket. har aldrig hört talas om en riktig rejsbil som har en sådan diff...

Vad säger ni är det No No att använda en sådan diff på en sportvagn?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Inte mycket nytt men lite erfarenheter för en gång skull:
om en momentflyttande diff inte har någon form av förspänning så kommer innerhjulet att spinna fritt när det inte har nåt grepp (luftburet/blött gräs/is).
Möjlig momentflyttning är ju ett fast värde (tex 2,5) av det minsta momentet (eller minsta greppet mot backen).

Jag har lyckats uppleva frispinnande Torsen vid ett tillfälle. Det var den tväraste hårnålen jag känner och innerhjulet fick dessutom träffa på lite gräs (jag märkte det först vid rycket när innerhjulet fick möta asfalten igen).

om du inte planerar att syssla med curbhopping av värsta Touringcarstil så tror jag inte att du får några som helst problem med en momentflyttande diff. Desstom kan man ju pilla lite med krängarbalansen om du förlorar grepp pga detta.

Men en lamelldiff skall tydligen vara lättare att drifta med, så den kanske ger bättre kontroll på gränsen än en torsen?

Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Tillverkaren har nu svarat att det är en Torsen style även om det inte är exakt likadant. De säger dock att deras GT40or med ungefär samma effekt/vikt som minkapar ca 2 sekunder på en stor bana med denna diff... "everyone in the states swears by them..." hmmm vad skall man tro.

Förutom att den "släpper" om ett hjul hamnar i luften, vad är det då för nackdelar med denna sorts diff? Bromsning hur funkar den då tex? Långkurvor under acc? Understyrning? mm mm

Jag har ju inte svartbälte i bankörning så om det är lättkört kan det iof vara bättre än det som är "snabbast".

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

sök på torsen+diffbroms, så får du mer svar än du vill ha

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

Dude skrev:
sök på torsen+diffbroms, så får du mer svar än du vill ha

Haha det var ju det jag gjorde, sedan lade jag ut en ny tråd... kände att det jag hittade handlade mycket om FWD tex vilket kanske inte är speciellt likt mitt område.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Kenson skrev:
Förutom att den "släpper" om ett hjul hamnar i luften, vad är det då för nackdelar med denna sorts diff? Bromsning hur funkar den då tex? Långkurvor under acc? Understyrning? mm mm
En vanlig Torsen fungerar ju likadant åt båda hållen (dvs både acc och broms). Alla diffar påverkar understyrning vid gaspådrag (eftersom innehjulet får mer moment än vad det skulle fått utan diff), men det är ju bara att ändra balansen med alla andra parametrar...

Sen finns det ju ett antal olika varianter (TorsenI, TorsenII från Zexel och sen alla derivat från en massa olika tillverkare).
I min 03a sitter det en "Cone-Clutch torque sensing LSB" från Tochigi-Fuji.
Den fungerar i stort som en torsen men har dessutom en förspänning (den spinner inte tokfritt om ett hjul är i luften).
"Cone-Clutch" är vad jag förstått nåt liknande synkringarna i en växellåda.

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Kenson skrev:
Tillverkaren har nu svarat att det är en Torsen style även om det inte är exakt likadant. De säger dock att deras GT40or med ungefär samma effekt/vikt som minkapar ca 2 sekunder på en stor bana med denna diff... "everyone in the states swears by them..." hmmm vad skall man tro.

Jag har ju inte svartbälte i bankörning så om det är lättkört kan det iof vara bättre än det som är "snabbast".

Det ALLA glömmer om ett hjul hamnar i luften är att hjulet har en väldans massa tröghetsmoment som först måste utjämnas innan den släpper, så har man bara gått på gas och fått den att 'greppa' innan hjulet lyfter behåller den grepp i de flesta situationer om du ligger kvar på acc.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Det ALLA glömmer om ett hjul hamnar i luften är att hjulet har en väldans massa tröghetsmoment som först måste utjämnas innan den släpper, så har man bara gått på gas och fått den att 'greppa' innan hjulet lyfter behåller den grepp i de flesta situationer om du ligger kvar på acc.
Det kan ju vara en bidragande orsak att det oftast märks i långsamma hårnålar (där låga växlar används => enklare för motorn att överkomma tröghetsmomentet).

Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Men hur troligt är det att man har ett bakhjul i luften på en mittmotorbil förutom när man hoppar på curbsen??

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Kenson skrev:
Men hur troligt är det att man har ett bakhjul i luften på en mittmotorbil förutom när man hoppar på curbsen??

Grovt räknat....ungefär 0%...

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Torque bias differential

Kenson skrev:
Hej,

Lådan är byggd för mittmotorbilar och klarar 1000hk och 900 fotpund vrid. Den är byggd för rätt seriösa rejsbilar vilket är det som gör mig fundersam över "torsen"-tänket. har aldrig hört talas om en riktig rejsbil som har en sådan diff...

Vad säger ni är det No No att använda en sådan diff på en sportvagn?

Har ine med frågeställningen att göra, men vad menar dom med "klarar 1000hkr" ? Det är ju en värmefråga och har med effekt över tiden att göra. Bör alltså specifieras med moment ggr tid = kylbehov.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Hur stort är egentligen problemet , som sagt, på en baktung bil med delad bakvagn och bra hjulgeometri.
Jag har kört mängder med Jaguar XJ6, Cobror mm med hyfsat med effekt. Och aldrig upplevt något problem.
Formel Ford 1600 , 2000 och Sports 2000 har inga diffbromsar. Hur är det med F3 ?

Det viktigaste som händer med med en Cobra med diffbroms....är att den blir mer svårkörd för en nybörjare.

Novan släppte inte heller bak. Visserligen var det effektbrist i den. men 400hk var det säkert.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Göran Malmberg skrev:
Kenson skrev:
Hej,

Lådan är byggd för mittmotorbilar och klarar 1000hk och 900 fotpund vrid. ...

Har ine med frågeställningen att göra, men vad menar dom med "klarar 1000hkr" ? Det är ju en värmefråga och har med effekt över tiden att göra. Bör alltså specifieras med moment ggr tid = kylbehov.

Njae det var nog snarare lite slarvigt beskrivet av mig för att klargöra att transaxeln är byggt från grunden för att klara hög effekt på "riktiga" sportvagnar. Med andra ord en intressant uppgradering till din egen bil Göran...

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Kenson skrev:
Njae det var nog snarare lite slarvigt beskrivet av mig för att klargöra att transaxeln är byggt från grunden för att klara hög effekt på "riktiga" sportvagnar. Med andra ord en intressant uppgradering till din egen bil Göran...

Uppgradering , priset .
Vad är det för låda? Jag gick och lurade på Quaifie förut men min pensionärslön är inte av den värre sorten.
MVH
Göran

KIL
Här sen Feb 2007

Re:

Niklas Falk skrev:
Kenson skrev:
En vanlig Torsen fungerar ju likadant åt båda hållen (dvs både acc och broms). Alla diffar påverkar understyrning vid gaspådrag (eftersom innehjulet får mer moment än vad det skulle fått utan diff), men det är ju bara att ändra balansen med alla andra parametrar...

Sen finns det ju ett antal olika varianter (TorsenI, TorsenII från Zexel och sen alla derivat från en massa olika tillverkare).
I min 03a sitter det en "Cone-Clutch torque sensing LSB" från Tochigi-Fuji.
Den fungerar i stort som en torsen men har dessutom en förspänning (den spinner inte tokfritt om ett hjul är i luften).
"Cone-Clutch" är vad jag förstått nåt liknande synkringarna i en växellåda.

Men visst är det så att en torsendiff i tex Audi och Porsche "diffbromsar" vid gaspådrag och är "öppen" vid motorbroms.

Mvh

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

En vanlig torsen funkar likadant på både broms och gas. Sen finns det ju avarter såsom den Niklas pratar om.
Den har jag ingen koll på.

Hade ett samtal med en erkänt duktig kille i morse ang val av diffbroms till en Rwd golf med 250-300hk.
Hans topplista såg ut såhär.

1: Ramplamelldiff om man orkar skruva och justera(oavsett vad alla säger, så måste den ses efter och servas).
2: Torsen (med rätt vinklar på kuggen)
3: Torsen (med gatvinklar på kuggen)
4:förspänd lamelldiff (I yttersat nödfall. Han såg hellre att man justerade bilen för att klara sig med en obromsad axel )

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Göran Malmberg skrev:
Kenson skrev:

Uppgradering , priset .
Vad är det för låda? Jag gick och lurade på Quaifie förut men min pensionärslön är inte av den värre sorten.
MVH
Göran

11.000 USD med bellhouse för ford eller cheva. Det är faktiskt "billigt" jämfört med allt annat jag hittat. Du får väll ca hälften för din låda iaf så då är det inte långt kvar... Cool funktion är att den är sekventiell men om man vill tävla i en klass där det inte är tillåtet så kan man byta några smådelar och så blir den H mönstrad. (bra för historiska gänget gissar jag)

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Finns det nån länk till tillverkaren av din låda?

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

Dude skrev:

njae... http://www.gt40s.com/forum/manufacturer-company-announcements/20760-ne . . . .

Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

Kenson skrev:
Dude skrev:

njae... http://www.gt40s.com/forum/manufacturer-company-announcements/20760-ne . . . .

Coolt med quick change gears så man kan byta utväxling på några minuter

EDIT grrr var ju inte meningen att lägga in ytterligare ett svar... Varför finns ingen "ta bort" funktion?

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Hej!

Nackdelar:
Torsen låser upp vid inbromsning. Dvs. den beter sig som öppen diff när du bromsar vilket lätt ger "jazzande bak". Den har också förmåga att vara lite lynnig och växla mellan överstyrt och understyrt beroende på underlag.

Fördelar: slits mindre, lämplig för dragracing.

Porsche har aldrig använt Torsen eller Quaife diffar. Quaife erbjöd ett provexemplar som Porsche testade och lämnade tillbaka utbränd, med ett "nej tack". Personligen tror jag att lamelldiff av ramptypen är det allra bäst (för rimliga pengar), dock är dom dyra och kräver renovering då och då. Porsche använder dessa i sina nyare modeller...i värsta utföranden är t.ex. 40/100 diffarna ställda för att låsa fullt vid inbromsning (och inte, som vissa sa, öppna) samt köra cca. 40% vid gaspådrag.

Audi har såvitt jag vet Torsendiffar i fördelningslådan. Lancia hade Torsen på bakaxlen, vill jag minnas.

Torque bias differential
1, 2, 3   >>
11782 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande