Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Seq-shift? Bara bling eller riktigt bra?
1657 besök totalt
Piranha
Sollefteå
Här sen Feb 2005

Trådstartare

http://www.sqsracing.com/index.php?load=program&act=sqs

Blaj eller ett riktigt bra substitut för en sekventiell låda? Blir det så snabba växlingar som jag vill att
det ska bli? Ökat slitage på lådan?

Lufta åsikter och funderingar.

MVH

Moderator @ Compello.se
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004

om jag förstod det rätt så förlorar man bara möjligheten att hoppa över växlar, ingen vinst.

Klucken
Mora
Här sen Apr 2004

Jag har aldrig förstått det där med att hoppa över växlar... ??

Kan bara säga att det är ruskigt kul att köra med Seqshift...

"Race-ig" känsla och ett härligt mekaniskt "klonk" när man växlar. Mumma.....

En fördel kan ju vara att du av misstag inte heller kan hoppa över växlar - dvs få i 2an när du skulla lägga i 4an osv....

Sollefteå
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Re:

Klucken skrev:
Jag har aldrig förstått det där med att hoppa över växlar... ??

Kan bara säga att det är ruskigt kul att köra med Seqshift...

"Race-ig" känsla och ett härligt mekaniskt "klonk" när man växlar. Mumma.....

En fördel kan ju vara att du av misstag inte heller kan hoppa över växlar - dvs få i 2an när du skulla lägga i 4an osv....

Du som har använt en, är det nån skillnad när man växlar? Alltså, kräver den mer tid vid växlingar eller går det rent av fortare? Kan säga att jag är grymt sugen, just för det rejsiga i det...

Moderator @ Compello.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: Seq-shift? Bara bling eller riktigt bra?

Piranha skrev:
Ökat slitage på lådan?

MVH

Du sänker nog inte varvtiderna men man kör ju för det är kul och höjjer det
helhetskänslan (vilket det gör) så tycker jag det är motiverat!

Slitaget blir mindre om du sköter dig. Det är lättare att växla ordentligt med en sån spak
du drar bestämt till bottenläge och släpper helt så växlar den likadant alltid till skillnad
från när du rör runt med H-läge.

Mora
Här sen Apr 2004

Re:

Piranha skrev:
Du som har använt en, är det nån skillnad när man växlar? Alltså, kräver den mer tid vid växlingar eller går det rent av fortare? Kan säga att jag är grymt sugen, just för det rejsiga i det...
Jag tror nog att det går varken fortare eller långsammare....
Du använder ju kopplingen som vanligt, men behöver inte flytta växelspaken i sidled.
Bara att "dra till" eller "skjuta på".

Klart härligt racekänsla.
Race-igt är också växelväljardisplayen...

Uppsala
Här sen Sep 2003

Inbillar mig att det säkert fungerar bra initialt men efter en tid kan det bli problem om länkage osv tappar exakthet/glapp/justering och som sagts hur mycket ger det...förutom en rejsigare känsla vilket i och för sig är nog så viktigt
För oss som åker med vanlig automatlåda och jänkare är såna här "shiftare" som dom kallas mer eller mindre ett måste då originalförarn är helt oduglig,jag har inhandlat en sådan här sak till min Iroc med 4stegs automat den fungerar som en vanlig växelförare men man kan direkt i D läget dunka den hursomhelst med brutalt våld upp/ner sekventiellt men inte hoppa över växlar då får det bli dubbeldunk vilket går alldeles utmärkt,det är däremot mycket viktigt att kablaget till lådan är rätt justerat.

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
MartinSkarin
Värnamo
Här sen Sep 2005

Det är väl egentligen när man har en dogbox som en seklock gör riktig nytta, då behöver man ju inte använda den där vänstra pedalen när man växlar ner åt minstone och då kan man säkert tjäna lite. Jag tänker mest på en FWD rallybil som får en kris och samtidigt som han vänsterbromsar och gasar kan han växla ner för att få bilen att följa vägen och inte diket om han har tur Det kan man ju göra med H-mönster med men det är ju 100ggr lättare i en sån situation att bara rycka till i spaken.

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

MartinSkarin skrev:
Det är väl egentligen när man har en dogbox som en seklock gör riktig nytta, då behöver man ju inte använda den där vänstra pedalen när man växlar ner åt minstone och då kan man säkert tjäna lite. Jag tänker mest på en FWD rallybil som får en kris och samtidigt som han vänsterbromsar och gasar kan han växla ner för att få bilen att följa vägen och inte diket om han har tur Det kan man ju göra med H-mönster med men det är ju 100ggr lättare i en sån situation att bara rycka till i spaken.

Ja när man väl fått in det i ryggmärgen

tänk att komma på trean på tvärs över ett krön och det nyper till och du behöver ha ner den i tvåan - då ska spaken på fel håll

Kyrkslätt
Här sen Feb 2006

Vi hade seqshift på en långloppsbil.

1) Klart reijsigare
2) Inte snabbare (inte heller långsammare)
3) Tar lite tid att vänja sej vid men sedan kan man inte missa en växling. Detta är största nyttan.
4) Man kan ännu gå ner flere växlar i gången. Man måste bara trycka spaken flere gånger med koplingen i bottnet.

164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Allmänt banåkaforum
1657 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande