Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1184 totalt) |
Demontera krängningsfjäder fram?
Hejsan! Har funderingar på om jag skulle befria min bil (Saab 99) från sin krängningshämmare fram, och tänkte det kunde vara intressant att höra tankar/råd kring detta. Problemet med bilen är att jag anser den vara för understyrd. Går jag över gränsen i en kurva så går det rakt fram, kort sagt. Dessutom görs detta relativt tidigt. Har tidigare haft problem med positiv camber, men det är nu justerat. Ingen jätteaggressiv camber dock. Min testkurva är en 270-graders sväng i uppförsbacke (avfart...) som 99an börjar få problem med i runt 75 knyck. Går att pressa 80, men då börjar det kännas obekvämt, framvagnen börjar glida lite etc. Min 900a som har samma typ av stötdämpare (bilstein) men är allmänt mjukare i fjädring och kränger mer behåller greppet minst lika bra och klarar 80 knyck utan att man behöver vara allt för orolig. Detta trots torra regumerade skitdäck. 99an rullar på 300 mil gamla Yoko A539. Den största skillnaden i känsla mellan bilarna är att 900an kränger medan 99an känns betydligt stummare i framvagnen. Min tanke/undran är helt enkelt om jag skulle kunna tänkas tjäna på att demontera krängningshämmaren fram på 99an och därmed få en mjukare framvagn som kanske behåller greppet bättre? Har även fått problem med att däcken på 99an skriker något fruktansvärt även vid svängar i låg fart sedan jag justerade cambervinklarna. Visserligen har den gått 300 mil med den gamla inställningen vilket satt sina spår i däcken, och nu har den väl gått max 10 med den nya inställningen. Kan det vara så enkelt att däcken måste slitas in? Tacksam för förslag och funderingar! mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Har du krängningshämmare både fram o bak på 99:an resp 900:an? I så fall kanske det räcker att montera styvare bussningar till hämmaren i bakvagnen för att minska understyrningen...
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Jo, jag har kränghämmare både fram och bak på båda bilarna. Dock är 99an betydligt stummare framtill och kränger inte alls på samma sätt som 900an.
Tyvärr finns inga styvare bussningar till bakvagnen att köpa... ![]() mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Gjuta bussningar i betong kanske? ![]() |
||
Jag har std krängar kvar fram, men min bil är betydligt styvare fjädring bak än fram. Hmm undra om krängaren gör någon nytta i huvudtaget???
Ca 1,7Hz fram och ca 2,2bak, om jag nu inte har ränkat helt fel. Med denna sättning så blir det skissande hanhund i böjarna. Jag efterstävar en bil som är lite överstyrd pgd att saab 95/96 är smala så är det bättre åka brett än på taket. _________________ Johan Sjölinder |
||
fuling> Jo, min bil har också en tendens att vilja lyfta lite på innerhjulet bak. Ser iof mest trevligt ut...
![]() ![]() ![]() Grejjen med 99an är ju att den aldrig fanns med krängningshämmare original, möjligen med undantag för rallybilarna som hade bak. Den där fram är mitt eget påhitt en ensam kväll i garaget för någon vinter sedan... mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Ragnar:
Vänster bromasr du i böjarna????? Det brukar kunna stabilisera bilen. Vad mina polare säger så är 99 med sin lite kortare hjulbas mer hysterisk än 900 som går lugnare, men då snackar vi rally. _________________ Johan Sjölinder |
||
fuling:
Nej, men jag har funderat på att testa när tillfälle ges. Just insidenten på kullen inträffade då jag kommer in i kurvan, märker att bilen understyr rätt mycket, släpper av lite grann (inte fullt!) för att få den att styra in lite bättre och baken släpper tillräckligt mycket för att bilen ska hamna 90-grader mot lämplig körriktning. Rätar då ut så att jag glider sidledes en bit och med blandad tur/skicklighet ![]() Såg tydligen ballt ut, men jag undviker nog helst en repris. Lite vänsterbroms för att stabilisera under gasuppsläppet hade nog varit på sin plats? Tänkte försöka hinna med att köra några vänder i 270-gradarn (i brist på skidpad) under veckan och sen demontera kränghämmaren för att se om jag märker positiv eller negativ skillnad. mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Slå inte av när du vänsterbromas utan håll gämn gas och kän hur det känns när du bromsar med vänsterfoten.
Slår man av får man en lastväxling bak till fram som kan ge ohej här kom röven ![]() Hmm tror det finns bättre lärare här en jag, jag är för feg för det mästa. Måste du demontera hela krängningshämmaren eller räcker det att släppa fästena i bärarmarna???? För fästena sitter väll i skurvarna till kulbultarna??? _________________ Johan Sjölinder |
||
Jo när det släppte så höll jag stumt. Fick faktiskt rätt bra balans i bilen under själva sladden, var väl mer att den var så oplanerad som var det dumma... Tanken var ju just att lastväxeln skulle ge mig LITE överstyrning...
![]() ![]() Kränghämmarens fästen sitter med samma skruvar som nedre spindelleden. Behöver alltså egentligen bara lossa dem, men för att inte k-hämmaren ska hänga och dingla och slå in i hjulen när man svänger så gör man nog klokast i att demontera den helt... Lite bilder på montaget: http://www.mtek.chalmers.se/~bureniu http://www.mtek.chalmers.se/~bureniu http://www.mtek.chalmers.se/~bureniu mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
om jag inte minns fel tog man bort krängninshämmare på gamla saabarna när dom kördes på bana (2 takt). Såg en video med 2-taktare på bana och jag kan säga att det inte var nån hämning på dom krängningarna.
![]() Vad jag inte har en aning om är om det är bra eller inte. Skulle vara intressant med en justerbar hämmare fram på saaben så man kan göra lite tester. edit: ovanstående kanske kan bekräftas av swede team motor. Dom har ju en 2-taktare som dom tävlar med ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Re: Demontera krängningsfjäder fram?
Dom som vet om Saab har säkert bra tipps, men jag svarar allmänt. I en kurva av en viss typ så krävs en viss krägningsbalans. Den balansen är en summa av krägningsfjädrar och de vanliga fjädrarna. Det spelar ingen roll vilka fjädrar som åstadkommer rätt styvhet fram resp bak. Problemet om allt ordnas med de vanliga fjädrarna är att dom andra delarna av banan får en mindre anpassad vertikal fjädring. Samt, att det är värre att tuna rollbalansen om inte bilen har en viss del av krägningen fjädrad i K-fjädrar. Själv har jag ingen K-fjäder fram, men den är å andra sidan hårt fjädrad där. Den slår igenom ändå vid hård inbromsning. Men då är det låg å lätt framvagn. Utan å veta hur bilen uppförsig i övrigt, tycker jag du kan ta bort fjädern å prova. Då kan du notera HUR skillnad det blir. Bra startskott. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1184 totalt) |