Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4051 besök totalt |
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Vad är en fyrvägsvåg? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
det är vad de kallar där på vinsta stationen iallafall. vet inte om det är korrekt bedömmning
beskriver hur vågen ser ut: tänk dig fyra stålplattor i marken inne i hallen. en för varje däck. du ställer bilen på den och kollar på väggen där displayen sitter. varje platta väger var för sig med upplösning på 0,5 kg. så vad kallas en sådan våg? mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
Kolla med Jörgen Karlsson www.perfectrun.se han kan säkert väga din bil trots att han håller på med dragracing
![]() Mvh Jonas _________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||
Bodin Chassieteknik, ligger iofs i Enköpingstrakten men Kjell är kunnig och det är säkerligen värt ett besök.
http://www.bodinchassiteknik.se/ _________________ Erik Lundkvist |
||
Eftersom C gav ett så pedagogiskt svar på förra frågan så fortsätter jag fråga
![]() |
||
om mätgolvet är plant, 'kan man se om bilen är halt (tyngre på den ena diagonalen). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
tog faktist reda på vad en vägning kostade på SBP bara för att jag inte kom på vad priset va själv, kan vara trevligt å veta:
http://www.bilprovningen.se/externt/ scrolla ner och bli possetivt förvånade! mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
lyfter en gamal tråd.
Funderar om man kan väga in den själv... man behöver inte själva vikten per hjul, bara att diagonalvikten är lika på båda sidorna.. Kan man göra det på något sätt?.. (Har tillgång till travers som kan lyfta hela bilen) _________________ Mathias Lövdblad |
||
Klart man kan, det finns flera lösningar. Vad väger en speedster i kilo och vad är viktfördelningen, 40/60?
/Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Utzon.se har en bra sida om detta och hur man enkelt kan göra det själv:
http://www.utzon.se/gamla/Corner/cor |
||
Utzons är en utav lösningarna, den andra är att höra med BMWTobbe här på forumet om du får hyra riktiga vågar av honom.
Den tredje är att ställa in bakhjulen i den höjd som den skall ha, med referenspunkt på fast chassiedel mot plan mark och sedan justera med framhjulen. Om bilen har obalans i vikten kommer du att märka detta genom att bilen drar snett mot det håll som har för lite vikt och du "förlänger" då fjäderbenet där. Om du kopplar ur ABS'en kommer du också att märka att det hjulet låser upp tidigare än det andra. Denna metod kräver givetvis både bra hjulinställning och jämt fungerande bromsar. Vilket inte alltid är så lätt att veta innan man ställt vikterna. Kom ihåg att framvagnsinställningen ändrar sig i takt med att du förändrar längden på fjäderbenen, lite Moment 22 alltså. Ytterligare en metod är att skaffa fyra stycken badrumsvågar som väger lika. Problemet är att de inte klarar 250 kg vilket du behöver och du måste därför halvera vikten genom att att lägga ett fyrkantsrör mellan vågen och en lika hög kloss med spetsig topp och ställa hjulen på röret. Testa dig fram var på röret hjulet skall stå för att få till rätt vikt. Alternativt är två vågar och följa den förra metoden med att ställa höjd mot mark med fast chassiedel. Absolut bäst metod är givetvis att hyra kalibrerade vågar, lycka till och kom ihåg att golvet eller mätpunkterna måste ligga i våg! /Anders EDIT: kom även ihåg att lossa krängningshämmarna. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Re:
Var? Pris? ![]() ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4051 besök totalt |