Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
2007 blir körglädjens år på rejsa.
<<   1, 2
3241 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Fredrik - SLC skrev:
....själv finner jag nog mer körglädje i en omkörning oavsett hur spårvalet var då...... Och hur snabbt/långsamt det gick.

Håller med till 100000%, just när det blir så, känslan av "där satt den som en smäck " oberoende om det var en sväng, omkörning, ett perfekt satt slalomparti, perfekt inbromsning med turn in, apex, exit eller varför inte ett förarbyte i långlopp som man satte perfekt tillsammans Eller t.o.m. glädjen av att supersnyggt reda ut en miss man gjort Det är allt glädje i min bok!

om man nu vill få fler och oftare upplevelser av typen "ja det där satte jag sååå nice " och få färre av de där "hoppsan då, nu blev det inte riktigt... hrrmmm... Optimalt... " så är ju det klassiska: övning ger färdighet. Men även analys. Om det sen är med hjälp av en instruktör, med hjälp av enbart sig själv genom att klura på och testa sig framåt med sina spårval osv eller om man vill gå ett steg längre och få svart på vitt med datagrafer, det är ju en smaksak och kanske lite en fråga om hur länge man harvat och vilken förmåga man har att själv utvecklas vidare från den punkt man är på.

Men summa sumarum, den där härliga glädjen att "få till det" hänger så otroligt mycket på personen. Föraren. Inte vilket bultmönster fälgarna har typ

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

I förra Evo hade man en liten grupptest av beg bilar (samt "Fiat Panda 100hp") där vinnaren blev Renault Clio V6, trots att dess handling inte ansågs speciellt bra och man menade att man behövde vara Ragnotti för att få fart på den.

Jag fattade inte vad de menade men så kom jag ihåg min gamla Skoda med svansmotor och pendelaxlar och tjeckiska däck. Bilen som sådan kommunicerade perfekt, styrning är t.ex kanon. Men den var svår. Där blev varje kurva, varje manöver en utmaning och det var inte varje gång man fick till det rätt. Kanske 2 gånger av 10 men känslan när man satte en kurva - duh! Fullt koncentrerad fick man vara för att hålla normalt trafiktempo... Den bilen gick många omvägar.

Efter att ha kört värre bilar med mest grepp, bättre handling och fart, rejsat mot andra förare, testat olika loggsystem och filat på detaljer, och även jagat en 3-serie cab på Mulholland Drive (Test Drive?) kan jag säga att det finns körglädje i allt men allra roligast bakom ratten på väg var det i min Alfa 33. För min nästa "hobbybil" blir fokuset på vägkörning och att hitta tillfredsställelse i vardagskörningen, så jag skall testa något utan R-däck, hårda bussningar, sluta jaga varvtider etc. så får tiden utvisa hur det går.

Är inte körglädje lika undflyende som att leta efter den perfekta surfvågen, det perfekta skidåket ?

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Kristoffer R skrev:
I förra Evo hade man en liten grupptest av beg bilar (samt "Fiat Panda 100hp") där vinnaren blev Renault Clio V6, trots att dess handling inte ansågs speciellt bra och man menade att man behövde vara Ragnotti för att få fart på den.

Är inte det roliga att hitta det bästa sättet att hantera bilen i fråga, där den för att vara det den är går som fortast, genom exempelvis en kurva? Att bemästra det man förutsatt sig försöka klara av, vilket ifs kan inne bära att göra två piruetter genom kurvan. Men sen väntar nya uppgifter.
Göran

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

Göran Malmberg skrev:
Det är ju liksom lite svårt att få upplevelserna till fullo på allmänna vägar.

Göran
Med rätt val av fordon går det alldeles utmärkt även på vägen. "Problemet" är att det mesta man kör är behäftat med för mycket grepp och hästkrafter för att avnjutas fullt ut på det allmänna vägnätet. Renodlad körglädje ersätts ofta av G-kraftsberoende.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Vissa bilar har biltillverkarna lyckats pilla till så man känner sig som Schumacher nästan jämnt medans andra kan vara otroligt svåra att få till det med. Sen om den bilen som är svår att få till en massa " -upplevelser" i kan bero på allt från övermåttan inbyggd understyrning eller att det är en giftigt inställd snabb racerbil.

Men även om det är lättare med vissa bilar så är det ju den egna insatsen som gör om man får till det eller inte. Abuse understeer är ju en inte helt ovanlig form av förarmisstag även i de mest lättkörda välbalanserade bilar när hornen råkar växa ut

Eller vänd på steken, tänk känslan när du bemästrar den där svårkörda bilen och får till det trots svårigheterna

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Lennart Hall skrev:
Göran Malmberg skrev:
Det är ju liksom lite svårt att få upplevelserna till fullo på allmänna vägar.

Göran
Med rätt val av fordon går det alldeles utmärkt även på vägen. "Problemet" är att det mesta man kör är behäftat med för mycket grepp och hästkrafter för att avnjutas fullt ut på det allmänna vägnätet. Renodlad körglädje ersätts ofta av G-kraftsberoende.

På vanlig gata/väg med M3'an så skulle jag ibland vilja bara nöja mig med sidogreppet som vinterdäcken ger men gärna ha bromsgreppet från de breda r-däcken. Mer lagom så liksom. Mer kul. I slalom och bana vill jag bara ha meeeeeer grepp

stockholm
Här sen Maj 2004

Re: 2007 blir körglädjens år på rejsa.

Lars Falk skrev:
Det är ju glädjen i själva banåkat, körandet, leendet som sprids i ansiktet när man attackerar genom slalombanan eller bromsar stenhårt på platån innan Ejes, som är rejsas grundbult.

Det är ur det leendet rejsa har uppstått.

Alldeles oerhört skoj är det att försöka ta sin bil snyggt och effektivt runt en bana, eller att sätta ett slalomparti perfekt. Det finns alltid möjlighet till förbättringar att diskutera hur man ska kunna ta sin bil effektivare, snyggare och roligare runt favoritbanan. Hur fort varvet går är i min mening inte det allra viktigaste när man "åker trackday" eftersom det inte är tävling. Det är själva flytet och känslan som är kicken.
Ett bra kul hjälpmedel är ju någon form av loggning.
Tänkte själv skaffa en DL1'a för att kunna se hur man illa man beter sig på banträffarna och i slalombanorna.

En grej som funderats på lite är att dra ihop till en banträff där man kunde får köra några varv med sin bil med en logger monterad. För att sedan få sin bil körd av en rutinerad instruktör. Kul att jämföra graferna från en rutinerad förare med sina egna vingliga varv genom olika banpartier.

Jag inbillar mig att man har mycket att lära.

Eller...?

Lars vad kul att du säger att du funderat på detta med en banträff med logger och att få referenser mot proffs o s v. Jag har nämligen just sedan en tid ett sådant event bokat och klart med bana och allt!. (ej konbana utan en riktig bana)Som instruktörer har vi två verkliga fullblodsproffs! PMa mig din mail så skickar jag dig en inbjudan så får du se om det är något som intresserar dig.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Göte RS6 Sjögren skrev:
banträff med logger och att få referenser mot proffs...

Ursäkta att jag kastar mig in i ditt inlägg Göte, och det är ingen kritik på något sätt, men för mig skulle detta inte förefalla speciellt intressant - man vet ju ofta själv när man kör bra och dåligt (det "känns rätt" ungefär som Magnus skriver ovan). Det jag gör med min loggningsfunktion är att jag tar "best practice" under ett pass på banan, och jämför split-tider och kurvtagning samt hastighet ur kurvorna och ser vad jag gjort annorlunda (t.ex. sågat med styrningen, abuse understeer etc.) och ser hur det påverkar. Eftersom jag är så pass nybörjare på att köra (okej, jag har harvat runt på banor i sju, åtta år nu...inte direkt igår började jag, men ändå grön mer eller mindre) så varierar det enormt mycket varv till varv. Ofta ser jag att om jag får ihop ett bra varv, exempelvis på Mantorp, hade det varit ungefär på tiden 1.33 - och snabbast kör jag på 1.37 - dvs jag har 4s att kapa genom att bara förbättra mig själv och bli jämn. Detta är mitt mål - att bli jämn! Behöver ingen instruktör eller jämförelse med proffs. Så tänker jag i alla fall.

Hm, lite mkt dravel kanske jaja, så blir det ibland

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Westfield skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
banträff med logger och att få referenser mot proffs...

Ursäkta att jag kastar mig in i ditt inlägg Göte, och det är ingen kritik på något sätt, men för mig skulle detta inte förefalla speciellt intressant - man vet ju ofta själv när man kör bra och dåligt (det "känns rätt" ungefär som Magnus skriver ovan). Det jag gör med min loggningsfunktion är att jag tar "best practice" under ett pass på banan, och jämför split-tider och kurvtagning samt hastighet ur kurvorna och ser vad jag gjort annorlunda (t.ex. sågat med styrningen, abuse understeer etc.) och ser hur det påverkar. Eftersom jag är så pass nybörjare på att köra (okej, jag har harvat runt på banor i sju, åtta år nu...inte direkt igår började jag, men ändå grön mer eller mindre) så varierar det enormt mycket varv till varv. Ofta ser jag att om jag får ihop ett bra varv, exempelvis på Mantorp, hade det varit ungefär på tiden 1.33 - och snabbast kör jag på 1.37 - dvs jag har 4s att kapa genom att bara förbättra mig själv och bli jämn. Detta är mitt mål - att bli jämn! Behöver ingen instruktör eller jämförelse med proffs. Så tänker jag i alla fall.

Hm, lite mkt dravel kanske jaja, så blir det ibland

Ingen fara!
Det du gör är ju väldigt intressant, verkligen. Själv gör jag detsamma mer eller mindre. Skillnaden är väl att jag oxå jämfört mig med de bästa förarna vi har, vilket jag personligen tyckte var kul och lärorikt, vi körde min bil alla tre. Att se hur jag körde mot de bästa gällande spår, fart, broms, G, mm. När de bromsar, gasar o s v, vilka farter de håller mot mig på olika partier o s v. Nåväl detta gav mig väldigt mycket.

Nu är ju detta inget allmänt event utan vi bjuder in vänner och bekanta och några till.

Sedan är det ju så att alla är olika och om inte du så tycker i vartfall en del jag känner det är kul att köra och prata bil med de som officiellt gör det bäst. Många gånger kan oxå en del blir mer förstående gällande den egna bilens verkliga potential först då, kanske även du?
Helheten är vanlig bankörning över dagen men för de som vill finns möjligheten med analys mot proffs. Även du kanske skulle lära en del av dessa toppresterande förare om inte så är det ju intressanta och trevliga killar att bara sparka däck i depån med mellan körpassen och det kostar ju inget extra.

stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Jag är också mycket sugen på att på något sätt kunna få lite mer data kring hur fel jag kör. En logger ligger högt på min önskelista för året, möjlighet att filma inifrån bilen så man kan se hur jag beter mig, bra eller heltossigt, i olika partier av banan skulle vara en bra bonusgrej.

Nu är det här ingen slump att jag skriver, Lasse och jag och några till har snackat om just det här ett tag, att köra bana och slalom handlar mycket om att skruva till bilen (eller bara ta vad man råkar ha precis som den är ) och sen "få till det" med balans och flyt kring "gränsen". Att lära upp ryggmärgsreflexer som gör att man gör rätt när man får ett plötsligt släpp på ett oväntat ställe. Att lugnt lära sig balansera precis i det området där det går effektivt framåt, man har precis de lagom marginaler man vill ha så att man lugnt kan hämta hem något när man ändå tagit i lite för mycket och att man hittar flytet som gör att man inte överkör och sliter ut däcken alldelles för fort för att de där eländiga hornen växer ut i pannan....

Just det här att kunna få ut hårda fakta och analys svart på vitt från loggers är som sagt något som jag själv är otroligt sugen på för att lära mig att bli bättre att ta mig runt på bana och i slalom med bilen.

Skickat dig ett PM

Tystberga
Här sen Feb 2004

Göte RS6 Sjögren skrev:
PMa mig din mail så skickar jag dig en inbjudan så får du se om det är något som intresserar dig.

Det vore intressant att ta del av den inbjudan om möjlighet finns. Helt klart vore det kul att jämföra med "fullblodsproffs" när man som jag är ett halvblod...

(Tid och kostnad är ju givetvis avgörande för HUR intressant det är )

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Göte RS6 Sjögren skrev:
...det är kul att köra och prata bil med de som officiellt gör det bäst. Många gånger kan oxå en del blir mer förstående gällande den egna bilens verkliga potential först då, kanske även du?

Jo, det är klart att du har rätt i det! Absolut, sen att proffs inte har så mycket att vinna på att prata med mig, är ju en annan sak, och jag har allt att vinna

Visst vill man ju veta ens bils potential, men jag är fortfarande i utvecklingsstadiet av bilen (efter tre år...), letar fortfarande bättre balans (som jag vill ha den) och visst vore det intressant med förarutbildning mha "fact-based decision making" (något jag säljer på jobbet till våra stackars kunder ).

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Westfield skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
...det är kul att köra och prata bil med de som officiellt gör det bäst. Många gånger kan oxå en del blir mer förstående gällande den egna bilens verkliga potential först då, kanske även du?

Jo, det är klart att du har rätt i det! Absolut, sen att proffs inte har så mycket att vinna på att prata med mig, är ju en annan sak, och jag har allt att vinna

Visst vill man ju veta ens bils potential, men jag är fortfarande i utvecklingsstadiet av bilen (efter tre år...), letar fortfarande bättre balans (som jag vill ha den) och visst vore det intressant med förarutbildning mha "fact-based decision making" (något jag säljer på jobbet till våra stackars kunder ).

Träffa killarna och halvera utvecklingsfasen vet jag

Stockholm
Här sen Dec 2002

Göte RS6 Sjögren skrev:
Westfield skrev:
etc etc

Träffa killarna och halvera utvecklingsfasen vet jag

Det är ju inte jag som står för arrangemanget

Allmänt banåkaforum
2007 blir körglädjens år på rejsa.
<<   1, 2