Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rejsfälg: Lätt eller billigt ?
<<   1, 2
5737 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Hobbe skrev:
Andreas Lidström skrev:
Kan du förklara varför man måste ha justerbara fjädersäten för att kunna byta mellan olika hjulstorlekar?

Aj jäklar ! AL i tråden, då gäller det att hålla fingrarna rätt på tangentbordet
Ett oönskat resultat om inte däckprofilen kompenserar kan vara att bilen ser ut att vara redo för Paris-Dakar...

Precis, en rent estetisk sak och inte prestandarelaterad...

Däremot kanske man kan sänka ännu mer och få en ÄNNU bättre bil med mindre hjul OM det är så att de större tar i vid extra låg körhöjd...och då kan ett mindre, 16", ge YTTERLIGARE en fördel...förutsatt att man har just justerbar höjd. (Tex funkade Volvo 240 Grp.A sämre med 17" då hjulen då i vissa lägen tog i skrämarna...16" var det bättre valet för man ville ju alltid åka så lågt man kunde. Generellt sätt.)

Tycker inte labbande med höjd mellan olika hjul är att tänka på för en hobbybanåkarbil. Det blir för mkt jobb och man sabbar ev. corner weight. Så en höjd som funkar för alla hjul är nog rätt väg att gå...men du är ju låst där per automatik så den eventuella extravinsten kan vi ju lämna därhän.

Vill du slippa chansa kan man väl säga att du ska köpa så lätta hjul du har råd med.
Varvtider och teori, särskillt på våran nivå, säger dock att det är väääldigt dålig pang för pengarna.

Men att skippa ett lite mindre hjul som enbart ska användas på bana för att man tycker det SER lite illa ut...

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

alltså, roterande vikt är väl betydligt mer än när den står stilla?
dvs, 10kg som roterar, är mer än 10kg som står still?

blir väl en centrifugalkraft där?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Det är var vikten sitter i förhållnde till centrumet, rullingsaxen.

Man kan ha 2st fäljar som väger lika men har olika masströghetsmomnet.
Det vill säga att den med mer masströghtesmoment har mer vikt längre ut från centrum.

Den med högre masströghetsmoment kommer vara tyngre att axa.

Masströghetsmomentet är vikt*radien i kvadrat (J=m*R^2)

stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

fuling skrev:
Citat:
Det jag kan säga är att med 3.75 kg mer vikt per fälg och däck än orginal ute vid hjulhusen, ja det verkligen känns.

referens??
Samma däck på båda fäljarna?
Samma offset på fäljrna?

Nja, inte riktigt, storlek var olika, samma märke på däcken.
Det var Breyton 18"x9,5 ET 18 med micheln cup 265 runt om vs CSL orginal 19"x8.5 fram samt 9,5 bak med respektive 235 cup fram samt 265 cup bak. Samt ET var inte samma. Nåväl på badrumsvågen vägde Breyton kittet ca 100kg totalt mot CSL orginal kittet ca 85kg.

Det var givet en helt annan känsla när man for över Mantorps curbs med Breyton kittet vs CSL orginal.
Samt orkade inte byta hjul efter dagen och körde hem på Breyton kittet, känslan är anorlunda.
Den högre vikten ute vid hjulaxlarna gör sig påmind. 15 extra kg i bilen gör sig inte lika påminda som de gör ute vid axlarna kan jag tänka mig.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Så små hjul som möjligt som går fritt för bromsarna borde väl ge lägsta statiska vikt, lägsta dynamiska vikt (masströghet heter det visst på ingenjörska?) lägsta totala tyngpunkten. Möjligen ger något mindre gummi i backen lite mer jobb för det gummi som ska göra jobbet, men märker vi amatörracers det verkigen? Dessutom, ju större hjul desto kinkigare med -exakt- chassigeometri. Hur mågna av oss hobbyracers har jänrkoll på den??? Borde det itne också vara större chans att en kompaktare fälg flexar midnre än en med större diameter?
Små hjul ger dessutom billigare kostnader gissar jag. Men framför allt slipper man ju det där bling-blingtramset med herrejösseshjul i 19" diameter. Det har ju bara gamla damcyklar och MG TC från 1946 Med andra ord ju större hjul ju mera 2 fast 2 furions töntvarning

Själv gillar jag tyska tuningtraditionen med feta 13" hjul på små Kadetter, Golfar och NSU TTS bäst, både på banan och i bling-faktor.

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Andreas Lidström skrev:

Precis, en rent estetisk sak och inte prestandarelaterad...

Däremot kanske man kan sänka ännu mer och få en ÄNNU bättre bil med mindre hjul OM det är så att de större tar i vid extra låg körhöjd...och då kan ett mindre, 16", ge YTTERLIGARE en fördel...förutsatt att man har just justerbar höjd. (Tex funkade Volvo 240 Grp.A sämre med 17" då hjulen då i vissa lägen tog i skrämarna...16" var det bättre valet för man ville ju alltid åka så lågt man kunde. Generellt sätt.)

Kapar lite. Hade de ändrade fästen för länkarmana på grupp A bilarna?
När jag sänker min 240 så länkarma står helt rakt får jag utan problem plats med 17"
Sänker man mer än så så tappar man väl..?

Eller så har jag kanske missat nåt helt annat..

Som Bosse skriver är det mycket lättare att få bra setup på mindre hjul med lite mer profil.
Jag har provat 13,15,16,17
Slitaget går dock på andra hållet, 17 tummare klarar sig längst och 13 tummarna kortast.
Så pengar per däck tycker jag jämnar ut sig faktiskt.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Svartlock skrev:

Kapar lite. Hade de ändrade fästen för länkarmana på grupp A bilarna?
När jag sänker min 240 så länkarma står helt rakt får jag utan problem plats med 17"
Sänker man mer än så så tappar man väl..?

Eller så har jag kanske missat nåt helt annat..

Som du säkert sett har man ju helt andra länkarmar och infästningar samt andra ben på Grp.A-bilarna så dom kunde man åka riktigt lågt utan att sabba RC osv.

Personligen har jag ingen firtshand erfarenhet från 240 Grp.A men en gammal teamkamrat hade nöjet att få leka med dessa bilar i DTM osv när det begav sig...och han berättade att 17" tog i...fram eller bak minns jag inte.

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Andreas Lidström skrev:

Som du säkert sett har man ju helt andra länkarmar och infästningar samt andra ben på Grp.A-bilarna så dom kunde man åka riktigt lågt utan att sabba RC osv.

Personligen har jag ingen firtshand erfarenhet från 240 Grp.A men en gammal teamkamrat hade nöjet att få leka med dessa bilar i DTM osv när det begav sig...och han berättade att 17" tog i...fram eller bak minns jag inte.

Aha, det var just det jag inte hade sett Ja då förklarar det ju saken. Jag kunde knappt sänka någonting :/

Göteborg
Här sen Nov 2004

Vad har du för bultmönster och offset?

Har du kollat med Rota fälgar? Billigt och ofta väldigt lätt! Tex Rota Slipstream och Subzero tillhör de absolut lättaste.

http://www.rarerims.co.uk skickar till sverige och är billiga.

Även Redrumperformance och Realcar tar hem dem i sverige om du vill ha någon dimension/bultmönster som rarerims inte saluför.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Göte RS6 Sjögren
Citat:
Samt ET var inte samma.

Vad har std CSL för ET std????

Spåntant så är det för många andra parametar som är ändrade på för att man skall kunna säga att det skulle vara vikten du känner.

stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

fuling skrev:
Göte RS6 Sjögren
Citat:
Samt ET var inte samma.

Vad har std CSL för ET std????

Spåntant så är det för många andra parametar som är ändrade på för att man skall kunna säga att det skulle vara vikten du känner.

Hmm, ok, de klart en känsla är ju bara en känsla förvisso. Känslan kanske förstärks av att Breyton kittet vekligen väger ca 15kg mer på vågen. Något känns i vart fall väldigt annorlunda. Särskilt då man far över curbs. Samt när man initialt rullar iväg med bilen. Jag kör väldigt konsekvent runt gelleråsen och ligger på mer eller mindre samma tider varv efter varv på fri bana. Skulle varit intressant att testat båda uppsättningarna och sett om de ev gett något på tiden månne? Vad tror du, inte troligt kanske?

Kan kolla ET på orginal fälgarna.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Just curbs är väl det ställe där man även skulle kunna mäta skillnader.
En tung och trög ofjädrad vikt kan ju förändra mängen markkontakt i ett sånt läge (om vi utgår från samma dämpning/fjädring).
Känns den ena uppsättningen "lung och fin" på curbs och den andra som att köra på grusvägstvättbräde (general loss of grip)?
om skillnaden i känsla märks i bakvagnen (tex traction ut ur skumpig kurva/curbs) så borde inte ET ha så stor betydelse?
om vi pratar instyrning eller allt annat som mest känns i ratten så har ju ET stor betydelse (scrub mao).

CSL orginal verkar vara (internet "fakta"):
Fram: 8,5Jx19 ET: 44
Bak: 9,5Jx19 ET: 27

Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Jag tänkte ge feedback på vad det blev:

17" Team Dynamics Pro Race 1: <7 kg/fälg.
Importerade fyra stycken nya för ett pris av ungefär en svensksåld BBS LeMans fälg.

Lund
Här sen Nov 2005

Re:

Hobbe skrev:
Importerade fyra stycken nya för ett pris av ungefär en svensksåld BBS LeMans fälg.

det var ju inte dåligt thumbs up hoppas de sitter snyggt också, eller vad var det nu tråden handlade om?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Pro Race 1 är lite tyngre (än tex Ultraleggera) men all vikt skall ryktesvis ligga i styrka.
Det finns flera entypsserier där de är poppis. De är tom så poppis att det tagit fram en Pro Race 1.2 där ekrarna dragits in lite eftersom ekrarna på Pro Race 1 tydligen kan gripa in i varandra när man gör hjul mot hjul för våldsamt...

Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Pro Race 1 är lite tyngre (än tex Ultraleggera) men all vikt skall ryktesvis ligga i styrka.
Det finns flera entypsserier där de är poppis. De är tom så poppis att det tagit fram en Pro Race 1.2 där ekrarna dragits in lite eftersom ekrarna på Pro Race 1 tydligen kan gripa in i varandra när man gör hjul mot hjul för våldsamt...

...men Pro Race 1 är lättare än ersättaren Pro Race 1.2.
Dessutom ska jag försöka att se till att inga liftare försöker haka på

Borlänge
Här sen Okt 2005

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Slaggen skrev:
http://www.ozracing.com/2006/pages/downloads/pdi/pdi_en.html
Det skulle varit skoj att se vart på banan som tidsskillnadena är tydligast; acceleration generellt eller en speciall kurva.

Det är ju rätt roligt att se hur liten skillnaden ändå är för 0-200 accelerationen, vikten skiljer ju inte lite.

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Intressant att det skiljer 0.5" på bredden på fälgarna vilket var lite tråkigt.

Men det visar likväl att skillnaden i ren acceleration är rätt liten.
0.7 sek på varvet är iofs en skillnad som inte är helt försumbar men ändå rätt liten om man tittar på den troliga prisskillnaden. Skillnaden i vikt är trots allt 14kg mellan bilarna. Gör ju en viss skillnad även om den vikten skulle vara placerad i karossen.

R32 har en tjänstevikt på 1640 med DSG lådan vilket är som en mindre planet
Skillnad i varvtid 0.776/1640=0.9 %
Skillnad i tjänstevikt 14/1640=0.85 %
Skulle vara intressant att se skillnaden med en ändring av tjänstevikten.

Min övertygelse är och har varit att det inte är så himla noga. Sålänge fälgarna håller bra så är det inte så noga. Skulle aldrig betala markant mera för att få något som är 1kg lättare per fälg om kvaliten är likvärdig.
Jag kör med begagnade kvalitetsfälgar. Synd bara att det är så kasst med plats för bromsoken i mina OZ Chrono Evolution. Compomotive Mo fälgarna är rena drömmen i jämförelse. OZ verkar vara för kioskraggare som vill tro att de har köpt racegrejer

Allmänt banåkaforum
Rejsfälg: Lätt eller billigt ?
<<   1, 2
5737 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande