Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Testat: Keramiska bromsar vs. standard (Audi RS4)
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (11558 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
vad säger du har du testat en gt2 med eller utan på bana..?


Nej, och länktar inte efter det häller.
(Inget fel på Porche, ski.. bra bil, men JAG vill inte ha någon)
Men jag har ett par 1000h simulering + div diskutioner med de/den som KAN.

Japp, det är 5kg per hjul.

Därimot lätter vi av totalvikten riält så börjar 5kg per hjul få betydelse.

och till sist det är viktigare att dämparna är avstämda mot den fjädrade och den ofjädrade vikten än att den ofjädrade är ski... låga. Men självklart är lättast bäst men det är tillsamman som gäller.

EDIT:
Fixat en förtydligande

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

fuling skrev:
Citat:
vad säger du har du testat en gt2 med eller utan på bana..?


Nej, och länktar inte efter det häller.
Men jag har ett par 1000h simulering + div diskutioner med de/den som KAN.

Japp, det är 5kg per hjul.

Därimot lätter vi av totalvikten riält så börjar 5kg per hjul få betydelse.

och till sist det är viktigare att dämparna är avstämda mot den fjädrade och den ofjädrade vikten än att den ofjädrade är ski... låga. Men självklart är lättast bäst men det är tillsamman som gäller.


Som jag trodde då, bara teori nisse alltså.....Alla längtar vi efter olika saker, inte så man går och drömmer om en saab v4 heller, men alla är vi olika

Ps en gt2 väger inga 2 ton men 1400kg

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Åter till ämnet

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13290



Re:

Supramannen skrev:
Jag tycker man känner av det allefall, vad säger du har du testat en gt2 med eller utan på bana..?


och du gjorde såklart ett blindtest för att se om du kunde känna av det...
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Anders Jeppsson skrev:
Supramannen skrev:
Jag tycker man känner av det allefall, vad säger du har du testat en gt2 med eller utan på bana..?


och du gjorde såklart ett blindtest för att se om du kunde känna av det...


Jag körde båda bilar på bana med samma setup och jag tyckte man kände av vikt skillnaden, den va lättare på sina fötter som sagt, men jag föredrar stål skivorna känsla...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
The french magasine sport auto in the #520 issue (may 2005) ad tested both the PCCB and regular brakes on the porsche 997 carrera s.
The test were performed on the Mortefontaine's auto facility (France) with speedway and roadtrack.

PCCB front : 350*34 mm, 6 piston calipers, yellow
PCCB rear: 350*28mm , 4 piston calipers, yellow
car's weight 1446kg
tires: michelin pilot sport 235/35 zr19 front & 295/30 zr 19 rear

Regular carrera s brakes front : 330*34 mm, 4 piston calipers , red
Regular carrera s brakes rear : 330*28 mm, 4 piston calipers , red
car's weight 1467kg
tires :michelin pilot sport 235/35 zr19 front & 295/30 zr 19 rear


tests were the following:

20 braking from 200km/h to 0, one lap of the Mortefontaine's oval speedway beetween each braking (3 km)
3 braking from 250km/h to 0, one lap of the Mortefontaine's oval speedway beetween each braking (3 km)
time attack on the Mortefontaine's inner roadtrack (ala Indiannapolis)


First test: 20 braking from 200km/h to 0

Carrera S regular brakes : 200km/h - 0 = 5 sec, 138 meters, 11.1 m/s of deceleration
20th braking : same numbers, efficacity loss : 0%

Carrera S PCCB : 200km/h - 0= 5.sec , 140 meters, 11 m/s of deceleration
20th braking : same numbers, efficacity loss : 0%

Winner : Big reds



Second test: 3 braking from 250km/h to 0

Carrera S regular brakes : 250km/h - 0 = 224 meters, 10.7 m/s of deceleration
3th braking : same numbers , efficacity loss : 0%

Carrera S PCCB : 250km/h - 0= , 226 meters, 10.6 m/s of deceleration
3th braking : same numbers, efficacity loss : 0%

Winner : Big reds

Third test : Time attack on track

Carrera s regular brakes : 1st signs of problem after 5 laps
Carrera S PCCB : no problems after 5 laps

Winner : PCCB

All the tests were performed in the order 1 - 2 - 3, without changing any part of the brakes.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



pccb

nästan alla våra kunder med pccb byter till stålskivor efter att kört slut sina keramik skivor ganska givet att det är en kostnads fråga 4 stålskivor kostar 15000kr 4 pccb skivor kostar 120000kr man kan ju byta stål skivorna rätt många gånger innan man är uppe i dom pengarna.
som någon skrev tidigare så håller pccb skivorna dubbelt så länge som stål skivorna och det6 stämmer nog rätt bra, problemet blir när man bromsar fel under en en helg på banan och stål skivorna är kass efter en dag och pccb skivorna räcker det att man byter på måndagen efter körningen
bromsar man rätt eller låter bilen gå mer som bruksbil så håller nog pccb grejerna bilens livslängd.
mvh dennis

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
Allmänt banåkaforum
Testat: Keramiska bromsar vs. standard (Audi RS4)
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (11558 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande