Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Börja köra rallycross?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (19396 totalt)
Ozze
västerås
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Börja köra rallycross?

Tjena

Undrar vad det kostar att köra en sässong rallycross? Inte den/dom värsta klasserna då utan man får väll ta någon instegsklass.

samt vart hittar man bilar? Dvs köpa redan färdiga bilar, för det borde väll bli billigare än att bygga själv?

MVH

Värnamo
Här sen Sep 2005

Rallycross vet jag inte så mycket om men en sida som är bra att leta efter annonser på är www.resultatservice.com en annan är www.motorsport4sale.com

Citera
Ozze
västerås
Här sen Nov 2004

Trådstartare
bägge dom sidorna har jag kollat på, men kan inte hitta så väldigt många bilar. Har även kollat på blocket och inte där heller finns så många...

och dom som finns känns lite dyra ca 100k ... Är lite i saftigaste laget tycker jag väll.

Ingen annan som har tips?

MVH

Karlstad
Här sen Jun 2003

Ett lämpligt insteg borde väl vara att köra 2150 (Klass 4) i svealandscupen.
Läs mer här: http://www.svealandscupen.se/

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: Börja köra rallycross?

ozze skrev:
Tjena

Undrar vad det kostar att köra en sässong rallycross? Inte den/dom värsta klasserna då utan man får väll ta någon instegsklass.

samt vart hittar man bilar? Dvs köpa redan färdiga bilar, för det borde väll bli billigare än att bygga själv?

MVH

Lättast är nog att ta kontakt med någon aktiv förare. Leta lite hemsidor.

http://www.bostorpsracingteam.se/ Kristoffer ska sälja sin bil - men det är en 2400 cc.
Han säljer väl utan motor också.
Som nämnts är nog 2150 lämpligast.

Stora Höga
Här sen Jan 2006

Ja Kristoffer har kvar sin men den är svår att köra i Sverige med... Annars har jag en 242 a la Gunnarsson

Volvo S40 IGMAB
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Svenne-Motorsport.se skrev:
Ja Kristoffer har kvar sin men den är svår att köra i Sverige med... Annars har jag en 242 a la Gunnarsson

Ja tyvärr, vi har ju långt till isracingen också

Jaså du går också upp till 3 liter?

Stora Höga
Här sen Jan 2006

Jag kör i samma team som Kristoffer. Var i Norge förra helgen och hämtade hem en S40. Tillbringat kvällen i garaget och slipat.. Men det blir skoj att montera allt när det e nylackat

Volvo S40 IGMAB
Citera
Ozze
västerås
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Re:

Svenne-Motorsport.se skrev:

Tack för erbjudandet, men vill inte åka/köra någon 240. Gillar tyvärr inte 240:n så den går bort. Har själv suttit och lurat på en corsa... Liten och smidig bil vill jag ha iaf.

Några fler tipps på bilar?

Sedan om man bygger själv, hur går man tillväga när den skall besiktas för vagnbok, dvs vem tar man kontakt med osv?

MVH

Värnamo
Här sen Sep 2005

Re:

ozze skrev:

Sedan om man bygger själv, hur går man tillväga när den skall besiktas för vagnbok, dvs vem tar man kontakt med osv?

MVH

I alla fall i Rally så ansöker man om starttilstånd innan ma börjar bygga hos sin lokala homologeringsman. Sedan när man är klar avtalar man om tid med homologeringsmannen och antingen åker till honom eller så kommer han till en och kollar på bilen. Typ så iaf.. Har för mig det kostar ca 4000 med alla papper.

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Det går till som Martin skriver men jag tycker inte man ska ta regelboken och sen vertygslådan.

Jag förespråkar att man köper ivarjefall ens första bil färdig, det finns så många sätt att bygga en bil på och har man inte kört nåt så vet man inte hur eller varför man bör göra en sak.

Du måste vara med i en klubb och där finns folk som har bilar man kan spionera på annars också

sjöbo
Här sen Dec 2005

Det ingen har sagt är att har man inte kört innan så är faktiskt folkrace ett bra och billigt sätt att få känna på sporten!
Rallycross är SKOJ men om du tycker 100k är mycket för bilen så är en säsong i rallycross inte direkt billig heller! Tävlingar går det heller inte så många per säsong.

I övrigt håller jag nog med om att 2150 klassen är den bästa att börja i pengamässigt!

västerås
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Re:

stefan2 skrev:
Det ingen har sagt är att har man inte kört innan så är faktiskt folkrace ett bra och billigt sätt att få känna på sporten!
Rallycross är SKOJ men om du tycker 100k är mycket för bilen så är en säsong i rallycross inte direkt billig heller! Tävlingar går det heller inte så många per säsong.

I övrigt håller jag nog med om att 2150 klassen är den bästa att börja i pengamässigt!

Visst kostar det att åka rallycross, men som du säger så är ju 2150 rätt billig klass att börja med. Det jag syftade på med 100k var saftigt var ang bil... Då dom annonser jag hittade på länkarna som jag fick, tja där kostade bilarna runt 100k och det är ju lite dyrt till att börja med... Räknar med att jag kan bygga en bil själv för ca 50-60k + då behöver jag inte lägga ut alla pengar på engång. Jo jag vet det kommer gå åt mycket tid också, men det räknar jag inte med då jag kan fixa det själv...

MVH

västerås
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Vad skulle ni rekomendera för drivning till en nybörjare i rallycross... Har kört en hel del bil sedan tidigare och har provat på fwd, rwd o awd... Skulle jag välja så blir det awd, men det går ju inte i 2150 som jag har tänkt åka.. så vad säger ni andra?

För/nackdelar med bägge typerna vore trevligt

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

ozze skrev:
Vad skulle ni rekomendera för drivning till en nybörjare i rallycross... Har kört en hel del bil sedan tidigare och har provat på fwd, rwd o awd... Skulle jag välja så blir det awd, men det går ju inte i 2150 som jag har tänkt åka.. så vad säger ni andra?

För/nackdelar med bägge typerna vore trevligt

Fwd går ju fortare men du är långt efter i starten, så det är ett jagande att komma om alla
och det är inte alltid så lätt bara för man kör fortare.

Rallycross handlar ju inte om att köra fortast utan om att köra först
Rwd-bilar är också billigare i drift.

västerås
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Re:

Svartlock skrev:

Fwd går ju fortare men du är långt efter i starten, så det är ett jagande att komma om alla
och det är inte alltid så lätt bara för man kör fortare.

Rallycross handlar ju inte om att köra fortast utan om att köra först
Rwd-bilar är också billigare i drift.

Så alltså en rwd och sedan att vara startsnabb = vinnande kombination? Jo det kan ju vara svårt att köra om ibland, inte helt enkelt.

Men hur menar du när du säger att rwd är billigare i drift?

Vad säger ni här om en bmw ? bra bil? Kan fixa en hel del delar ifrån skrotar till bra priser så det är inte så stort problem. Funderar på en nyare bil, dvs runt mitten på 90 är det som är intressant.

Vad skall man ha för motor? Bmw har ju iaf både 4 o 6:or i sitt sortiment som går att bygga 2150 maskin av...

MVH

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Billigast är att använda så mycket Volvo som möjligt. Dels finns det mycket begagnat och det är så vanligt
att det utvecklas nya saker hela tiden. Och det säljs mer så priserna hålls nere.

Nu är det ju en cylinderklass men framhjulsdrivna bilar har oftast mindre motorer som kostar mer att trimma. En bra Golfmotor kostar ju 100 000 medans du får en rätt bra till en Volvo för halva pengen.
En 4-cylindrig Bmw motor funkar säkert bra och det skiljer väl inte så mycket mot en Volvo, är väl mest vilken erfarenhet trimmaren har av modellen som avgör prislappen.

Underhållet på drivknutar på en fwd är rättså rejält också och man bör ju byta innan de går sönder. Vet inte hur hållbar bmws axlar är men tar man saker från nån stor och tung modell (740?) så klarar man sig nog bra. De har väl i många fall diffbroms redan också.

Har inte koll på reglementet för 2150 men man bör väl kunna hälla en Volvo i en BMW även där?

Drevsatsen till en Golf tex kostar ungefär 45 000 medans en Volvo-sats kostar strax över 20 bara...
Opel och Saab är ännu dyrare.

västerås
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Re:

Svartlock skrev:
Billigast är att använda så mycket Volvo som möjligt. Dels finns det mycket begagnat och det är så vanligt
att det utvecklas nya saker hela tiden. Och det säljs mer så priserna hålls nere.

Nu är det ju en cylinderklass men framhjulsdrivna bilar har oftast mindre motorer som kostar mer att trimma. En bra Golfmotor kostar ju 100 000 medans du får en rätt bra till en Volvo för halva pengen.
En 4-cylindrig Bmw motor funkar säkert bra och det skiljer väl inte så mycket mot en Volvo, är väl mest vilken erfarenhet trimmaren har av modellen som avgör prislappen.

Underhållet på drivknutar på en fwd är rättså rejält också och man bör ju byta innan de går sönder. Vet inte hur hållbar bmws axlar är men tar man saker från nån stor och tung modell (740?) så klarar man sig nog bra. De har väl i många fall diffbroms redan också.

Har inte koll på reglementet för 2150 men man bör väl kunna hälla en Volvo i en BMW även där?

Drevsatsen till en Golf tex kostar ungefär 45 000 medans en Volvo-sats kostar strax över 20 bara...
Opel och Saab är ännu dyrare.

Stort tack för dina tips och tankar... Och tanken har faktiskt slagit mig, bmw kaross med volvo drivlina... som relerna säger...
- Motor max 2150cc, 2ventils teknik fri portning men man får inte lägga till material i toppen
- motorblock skall härstamma från homologerad bil, dock ej av samma märke
- växellåda ska vara av samma fabrikat som motor eller kaross

så då skall det ju vara okej med en volvo snurra ihop med volvo låda och sedan en bmw axel bak annars blir det många straff poäng...

Du verkar ju vara hemma på volvo... Och du kör rally? hur skulle du bygga en maskin (motor) enligt detta reglemente? Nerstrokad större maskin? borrad b21:a? vad funkar? fuggar eller insprutning?

MVH

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

ozze skrev:

Stort tack för dina tips och tankar... Och tanken har faktiskt slagit mig, bmw kaross med volvo drivlina... som relerna säger...
- Motor max 2150cc, 2ventils teknik fri portning men man får inte lägga till material i toppen
- motorblock skall härstamma från homologerad bil, dock ej av samma märke
- växellåda ska vara av samma fabrikat som motor eller kaross

så då skall det ju vara okej med en volvo snurra ihop med volvo låda och sedan en bmw axel bak annars blir det många straff poäng...

Du verkar ju vara hemma på volvo... Och du kör rally? hur skulle du bygga en maskin (motor) enligt detta reglemente? Nerstrokad större maskin? borrad b21:a? vad funkar? fuggar eller insprutning?

MVH

Jag kör rally ja. Men 2150 vid sidan av finns det planer för - bara jag blir frisk.

Låter som ett bra recept tycker jag. Förgasare är ju billigast, ihop med standard tändning och lumination.
Jag knåpar inte motorerna själv men jag ska höra med honom jag lämnar till, han har byggt ett par 2150.

Finns en kille som heter Andreas Hellqvist som kör just BMW med Volvogrejjer i 2150 så det är inte obeprövat

Arvika
Här sen Okt 2005

om man ska åka med sprut i 2150 så måste man ha ett orginal sprut som man inte får mod. så förgasare är att rekomondera.
I 2150 klassen så är det för det mästa saab som är i topp men det är några som är med i topp med bakhjulsdrift.

Ozze
västerås
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Re:

j-fransson skrev:
om man ska åka med sprut i 2150 så måste man ha ett orginal sprut som man inte får mod. så förgasare är att rekomondera.
I 2150 klassen så är det för det mästa saab som är i topp men det är några som är med i topp med bakhjulsdrift.

okej, men alltså då har jag en fråga... När man åker fuggar så får man ju justera fuggarna?? byta munstycken o sånt (är inte insatt i förgasare) Men om man nu åker sprut får man inte göra något??? Det tycker jag är taskigt, är ju som att lamlslå hela iden med sprut. Och visst är insprutning bättre än förgasare, men knappast så mycket att det skall avgöra allt?

Saab och volvo går bort för mig, då jag vill ha en nyare bil och antar att du tänker mest på 240, 99- 900... Har tänkt mig en bil runt 95 och nyare. Som sagt hur jag skall få tag i bilen är nog löst, problemet är vad jag vill ha typ. Har sjäv funderat på en BMW compact e36 eller en corsa b... vad tror ni om dessa?

Fransson kör du själv 2150 eller har gjort det? isf vad annvändes för bil och ungefärlig effekt?

Börja köra rallycross?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (19396 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande