Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6911 besök totalt |
Jag menar bara att man bör värma upp bromsbeläggen inför det första varvet för dagen. Jag har nämligen egen erfarenhet från ett par tillfällen, där jag har åkt ut med iskalla bromsar. ![]() Dels har jag då råkat ut för att bromsarna börjat fade:a efter ett halft varv och dels har jag upplevt att bromsverkan är drastiskt sämre än den brukar vara normalt när bromsarna är iskalla. När jag åkt ut nästa dag med samma bil och byggt upp lite värme i bromsarna innan jag gått ut på första varvet, så har jag inte alls haft samma problem. Så jag tycker det är en helt ok rekomendation, utom för Gaute! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||||
Re: RingenAmatör tänkte styra upp klubbresa till våren
När man ändå tar sig tid och råd att åka ner så rekomenderar jag att planera in, så att man har åtminstone 2-3 dagar i krokarna av Nürburg. Men kolla först att banan är öppen för turistkörning dessa dagar. Öppettiderna brukar släppas i jan-febr. Man behöver inte flänga runt på banan hela tiden. Det kan vara kul att stå längs med banan och titta på andra som kör och att titta på bilar på parkeringen. ![]()
Bromsarna har vi redan avhandlat. Ringen är ganska snäll mot däcken. Se som vanligt vid bankörning till att ha lite förhöjt lufttryck(c:a +0,5kg) om det är vanliga gatdäck och inte R-däck ni kör på.
Här kommer vi till nästa skäl till varför man bör vara nere 2-3 dagar. Då ökar sannorlikheten att få köra när banan är torr. Eftersom Ringen ligger i Eifelbergen så är det inte helt ovanligt med regnskurar, om man säger så... Vädret i slutet på April kan vara allt från snö till sol och +30 grader.
Att bo på något av de mindre ställena i byn kan vara charmigt och är inte speciellt dyrt. Då kan man dessutom insupa atmosfären i byn på kvällen, ta en ![]() ![]() Boendet bör dock bokas i god tid om ni är ett gäng som skall åka ner.
Det är ju c:a 150 mil från "Tokhult" till Nürburg. Jag som är gammal och bekväm av mig, brukar inte köra nonstopp. Utan brukar lägga in en övernattning på vägen ner och en på vägen hem. Men visst går det att streckköra om man vill. Glöm inte att plugga in idealspåret under vintern! ![]() Trevlig resa! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||||
Kommer att komma info om ett evenemang nästa år där vi planerar ett "Ringen" paket för 3 dagar inkl hotel, ett visst antal varv, medåkning i en potent bil samt spårvalsvisning mm av ett par ringen rävar!!
Mer info på www.swt-racing.com efter årsskiftet!! ![]() /Fürstenhoff. _________________ Patrik Fürstenhoff High Level of Sweden |
||||||||||
Jag tycker att det kan vara ganska stressigt på banan ibland då det finns en hel del personer som tror att det är en tävling. På mina fåtal varv på ringen har jag sett otaliga dåraktiga omkörningar, utkörningar och annan idioti. Ett exempel är då man väntar på ett lämpligt tillfälle för att köra om en bil och någon annan kommer ikapp så försöker de med allt våld överta båda två fastän du är snabbare än den som ligger bakom och kört om honom strax innan. Ofta har det här lett till att jag gett utrymme och övertagit personen igen om en stund. Naturligtvis vill inte personen då ge utrymme utan ligger framför dig hur länge som helst och blockerar.
Jag har också sett bilar som övertar motorcyklister utan någon som helst marginal. Det är väl en prestigesak att berätta hur man körde fortare än motorcyklisterna men det betyder inte att man skall försöka ta livet av dem. Så jag rekommenderar att man tar med sig en hel del tålamod. Jag har varit överraskad hur lite slitage det varit på däck och bromsar då jag varit nere. Ena orsaken är naturligtvis den att jag kör som en mes men bromsar/däck svalkas ner mellan varven och på de långa rakorna. Det har dock aldrig blivit så mycket varv för mig då jag tillbringar för mycket tid på att se på andra som kör runt banan & alla de fina bilar som finns vid infarten. _________________ Henri Taipale BMW M3 E90 -08 Nissan 350z -06 Ford Focus RS -03 *såld* Renault Clio Sport -01 *såld* |
||||||||||
Nu har vi börjat samla ihop ST dårarna som skall ner.
Många "yngre" faller bort när de såg att det kostar och att de inte kommer att ha råd med shiftlight eller cromade 18" om de åker med *raljerar* Vi räknar 6-7000 för resan totalt. Hursom, vi lär lämna stockhålma på fredag den 27:e, sova i helsingborg och köra ner på lördag. På söndan kolla in ställen, lösa bilj m.m. Och ev ta oskulden. Måndag är planerad att köras hela dagen + tis som reserv sen hem igen. Har själv tänkte slänga med mina nya R-Däck men det kanske är skitkorkat och bara jobbigt med tanke på att det är första ggn och man lär smyga fram eller vad säger ni? värt besväret? |
||||||||||
Re:
Jag tycker det känns lite onödigt att boka upp en dag till körning och en dag till "sightseeing" osv. Det är bättre att ta det lite som det kommer. I och med att ni ska ner påskhelgen som är den första storhelgen kan ni räkna med att det kommer att vara massor med folk, garanterat en hel del olyckor med följd att banan blir avstängd i perioder, och har ni otur en längre period. Satsa istället på att köra sön/mån, så ni får känna på det hela så fort som möjligt. Vidare är ju också vädret en faktor, trist om det är sol på söndag och spöregn på måndagen. Om ni är normalt funtade ![]() ![]() ![]() Se också till att få åka med någon rutinerad förare, det är ju många svenskar som är där nere över påsken säkert någon som ställer upp, det brukar vara väldigt lärorikt. Lämna definitivt R-däcken hemma! Lite väl ambitiöst för 10 varvs nybörjarkörande, det som kommer att begränsa hur fort du tar dig runt banan är inte däcken utan kunskapen om banan/spåret! Se till att plugga banan, Peeters kurs här på rejsa är ju det givna tipset. Kör ringen på TV-spel, det hjälper otroligt mycket! Att titta på ringenvideos är också ett utmärkt sätt att lära sig banan. Slutligen vill jag bara säga att ta det lugnt, räkna med att motorcyklarna inte ser någonting, och håll koll i backspegeln. Lycka till och ha så kul! ![]() |
||||||||||
Fixar ni verkligen det på 6-7000kr?
Bensin T/R - 2400 kr Överfart T/R - 1600 kr (-100 om ni tar bron) 8-varvskort - 1100 kr Bara detta är 5100 kr, sen tillkommer förstås boende, mat, öl, samt även soppa för själva körningen. Försöker inte vara Johnny Raincloud här, men räkna alltid att det blir dyrare än vad man tänkt sig. Givetvis ska ni åka ändå! _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||||||
Re:
Bra info från "verkligheten" fast för min egen del får det kosta 6-7 eller 10-15, jaq ska ner ändå ![]() |
||||||||||
Re:
Bra, då ska jag inte släpa med Toyo hjulen iaf.. spar dem åt alla lokala event istället. Har haft planer på att fixa PS2 + GT4 men tiden rinner iväg med ungar å husköp så denna resa har varit lite på sparlåga ett tag, men åka ska jag ändå och när man kommer hem kan man parka bilen i nya garaget direkt för lite underhåll :-) Ska lägga "Adenauer Forst" på minnet! |
||||||||||
och ett litet tillägg från mig. Ingen kritik, men varför lägga övernattningen i Helsingborg, inget fel på Helsingborg, men jag hade lagt övernattningen i Tyskland i eller strax före Lübeck (om man tar Rödby-Puttgarden) så är man i rätt land när man vaknar så att säga. Tänk att få vakna i Tyskland med fulltankade bilar. Det är bara att ge sig av direkt efter frukost och slippa vänta på färjor, tankning också vidare.
Glöm inte kameran på resan! och skulle det bli snö så kör ni söderöver till Mosel och sätter er och dricker vin istället som plan B ... _________________ Bo Wihlborg |
||||||||||
Jag skulle nog också försöka komma lite längre än bara Helsingborg, (brukar själv övernatta i Hamburg eftersom jag har släkt där) det blir väldigt långt för er att åka på lördagen annars. Från Hamburg brukar det ta ca 5h till ringen utan olyckor på Autobahn. Från Puttgarden till Hamburg tar ca 1.5-2 timmar, så de e klart att sover ni i Helsingborg har ni en bit till ringen på lördagen. Dessutom ska ni ta er från Helsingborg till Puttgarden vilket borde va ca 3 timmar till. Så totalt ca 10 timmar på lördagen om det inte är några olyckor eller onormala köer.
Såg att ni skulle ner i slutet på april och inte påsken som jag skrev i mitt tidigare inlägg (feltänkt ![]() ![]() |
||||||||||
Jag sällar mig till föregående talare och rekomenderar varmt att försöka komma längre än Helsingborg på fredagen. Jag brukade köra Vimmerby - Ringen (ca 110-115 mil) på ca 12 timmar, dvs lämnade jag hemmet kl. 08 var jag framme kl. 20. Från Stockholm är det väl ca 25 mil längre, men om möjligheten finns skulle jag åka runt 07-08 och helt enkelt försöka komma så långt som möjligt. Att kombinera ett första Ringen-besök med en VLN-tävling som Mats skriver är en enorm bonus. Tävlingen startar 12 på lördagen så om ni kommer långt på fredagen kan ni vara där redan när det startar på lördagen!
Skulle det vara så att jag är där den helgen (sannolikheten är STOR! ![]() ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||
Tack, ska försöka (ingen större match) övertala ST folket att vi ska ner och inleda ringenbesöket med VLN tävlingen.
"Skulle det vara så att jag är där den helgen (sannolikheten är STOR! ) och om det är önskvärt erbjuder jag gärna åka-med-och-lära-känna-banan-varv i mitt -tempo." Noterat! ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||||
Re:
Det där kan jag inte hålla med om!! Clion frustar ju på i riktigt bra tempo med dig bakom ratten, och framför allt i rena idealspår. Nappa på detta erbjudande, grabbar ![]() ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||||
Re:
Jag har provat på den! om du inte känner någon som kan köra fort ( och säkert ) så är en tur med M5an att rekommendera. Vänte tiden är som sagt ca ett år....om man inte går in och frågar om det finns några rest platser så kan det gå fortare. Jag fick köpa två st inom en timme. Sen finns det alltid folk man kan åka med där nere, kolla runt lite och lyssna med dom andra som brukar vara ner, Så att du inte hoppar in i en bil med en boarderline/manodeppresiv förare. Lycka till och bered dig på att det kommer bli din dyraste helg någonsin. ( inte pga att det kommer hända dig något, för det vill vi inte. utan för att du kommer få Ringensjukan. ) Bästa sättet att bli av med ett begär är att ge efter för det... _________________ Pelle Mattsson Btg: 9:04:8 Scuderia Hanseat våren -09 |
||||||||||
Re:
Kan bara hålla med om ringensjukan, den verkar ha slagit ett järngrepp på mig, går ej att bota ![]() |
||||||||||
Re:
Det är väl det man har gjort nu............. ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||||
Re:
Jag håller med! Från Helsingborg tills man kommer på rull på Autobahn tar det åtskilliga timmar... Visst kör man non-stop från Stockholm till Eifel utan större problem, men det är en lång dag. Jag tycker att det är trevligare att lägga in ett stop i nordtyskland om man har tid. Perfekt med en intruktionsafton med en schnitzel, en pilsner och några ackusativobjekt innan man går och lägger sig. Kör gärna förbi Hamburg om möjligt, så slipper ni börja med värsta morgontrafiken nästa dag och sparar en timme eller två ytterligare. Det är ju med svenska mått "billigt" att bo och äta i tyskland. Små hotell, pensionat och Zimmrar kryllar det av känns det som, så det brukar sällan vara ett problem. _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||||||||
Re:
En av fördelarna med att bo i Helsingborgstrakten är just att det är en dags etapp närmre Gröna Helvetet ![]() _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6911 besök totalt |