Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
RingenAmatör tänkte styra upp klubbresa till våren
<<   1, 2, 3   >>
6911 besök totalt
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Göte RS6 Sjögren skrev:
Att värma upp bromsar innan man ska ut på slinga är inte alls nödvändigt, om det behovet finns(jag har aldrig haft det) så gör det med fördel just i början av varvet då. Om inte blir det väl omständigt att komma ut på banan om ni åker runt och värmer på bromsar i omgivningarna runt banan .

Jag menar bara att man bör värma upp bromsbeläggen inför det första varvet för dagen.
Jag har nämligen egen erfarenhet från ett par tillfällen, där jag har åkt ut med iskalla bromsar.
Dels har jag då råkat ut för att bromsarna börjat fade:a efter ett halft varv och dels har jag upplevt att bromsverkan är drastiskt sämre än den brukar vara normalt när bromsarna är iskalla.
När jag åkt ut nästa dag med samma bil och byggt upp lite värme i bromsarna innan jag gått ut på första varvet, så har jag inte alls haft samma problem.
Så jag tycker det är en helt ok rekomendation, utom för Gaute!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Re: RingenAmatör tänkte styra upp klubbresa till våren

tisu001 skrev:

T.ex. hur många dagar/varv ska man räkna med att orka åka om det är första gången
och om förare och bilar ska orka ta sig hem?

När man ändå tar sig tid och råd att åka ner så rekomenderar jag att planera in,
så att man har åtminstone 2-3 dagar i krokarna av Nürburg.
Men kolla först att banan är öppen för turistkörning dessa dagar. Öppettiderna brukar släppas i jan-febr.
Man behöver inte flänga runt på banan hela tiden. Det kan vara kul att stå längs med banan och titta på andra som kör och att titta på bilar på parkeringen.

tisu001 skrev:

Håller en Standard bil för en sådan resa överhuvudtaget, med standardbromsar och däck?

Bromsarna har vi redan avhandlat. Ringen är ganska snäll mot däcken. Se som vanligt vid bankörning till att ha lite förhöjt lufttryck(c:a +0,5kg) om det är vanliga gatdäck och inte R-däck ni kör på.

tisu001 skrev:

Är sista veckan i April en bra tid att åka ner?

Här kommer vi till nästa skäl till varför man bör vara nere 2-3 dagar. Då ökar sannorlikheten att få köra när banan är torr. Eftersom Ringen ligger i Eifelbergen så är det inte helt ovanligt med regnskurar, om man säger så...
Vädret i slutet på April kan vara allt från snö till sol och +30 grader.

tisu001 skrev:

Några tips om boende, nära, bra och ev. billigt också.
När måste man boka om man är ett gäng eller chansa på att man hittar bed&breakfast?

Att bo på något av de mindre ställena i byn kan vara charmigt och är inte speciellt dyrt.
Då kan man dessutom insupa atmosfären i byn på kvällen, ta en och promenera hem. thumbs up
Boendet bör dock bokas i god tid om ni är ett gäng som skall åka ner.

tisu001 skrev:

Hur lång tid tar transporten ner om man kör över ö-bron och vidare ner
(utgår från Stockholm och håller laglig hastighet såklart)

Det är ju c:a 150 mil från "Tokhult" till Nürburg.
Jag som är gammal och bekväm av mig, brukar inte köra nonstopp.
Utan brukar lägga in en övernattning på vägen ner och en på vägen hem.
Men visst går det att streckköra om man vill.

Glöm inte att plugga in idealspåret under vintern!
Trevlig resa!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
HighLevelofSweden
Tokholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 476



Kommer att komma info om ett evenemang nästa år där vi planerar ett "Ringen" paket för 3 dagar inkl hotel, ett visst antal varv, medåkning i en potent bil samt spårvalsvisning mm av ett par ringen rävar!!

Mer info på www.swt-racing.com efter årsskiftet!! thumbs up

/Fürstenhoff.

_________________
Patrik Fürstenhoff
High Level of Sweden
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Re: RingenAmatör tänkte styra upp klubbresa till våren

Tack Peeter för ett mycket välskrivet svar!

Tar till mig av alla era tips!!
Citera
Henri
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 43



Jag tycker att det kan vara ganska stressigt på banan ibland då det finns en hel del personer som tror att det är en tävling. På mina fåtal varv på ringen har jag sett otaliga dåraktiga omkörningar, utkörningar och annan idioti. Ett exempel är då man väntar på ett lämpligt tillfälle för att köra om en bil och någon annan kommer ikapp så försöker de med allt våld överta båda två fastän du är snabbare än den som ligger bakom och kört om honom strax innan. Ofta har det här lett till att jag gett utrymme och övertagit personen igen om en stund. Naturligtvis vill inte personen då ge utrymme utan ligger framför dig hur länge som helst och blockerar.

Jag har också sett bilar som övertar motorcyklister utan någon som helst marginal. Det är väl en prestigesak att berätta hur man körde fortare än motorcyklisterna men det betyder inte att man skall försöka ta livet av dem.

Så jag rekommenderar att man tar med sig en hel del tålamod.

Jag har varit överraskad hur lite slitage det varit på däck och bromsar då jag varit nere. Ena orsaken är naturligtvis den att jag kör som en mes men bromsar/däck svalkas ner mellan varven och på de långa rakorna. Det har dock aldrig blivit så mycket varv för mig då jag tillbringar för mycket tid på att se på andra som kör runt banan & alla de fina bilar som finns vid infarten.

_________________
Henri Taipale
BMW M3 E90 -08
Nissan 350z -06
Ford Focus RS -03 *såld*
Renault Clio Sport -01 *såld*
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Nu har vi börjat samla ihop ST dårarna som skall ner.

Många "yngre" faller bort när de såg att det kostar och att de inte kommer att ha råd med shiftlight eller cromade 18" om de åker med *raljerar*

Vi räknar 6-7000 för resan totalt.

Hursom, vi lär lämna stockhålma på fredag den 27:e, sova i helsingborg och köra ner på lördag.
På söndan kolla in ställen, lösa bilj m.m. Och ev ta oskulden.

Måndag är planerad att köras hela dagen + tis som reserv sen hem igen.

Har själv tänkte slänga med mina nya R-Däck men det kanske är skitkorkat och bara jobbigt med tanke på att det är första ggn och man lär smyga fram eller vad säger ni? värt besväret?
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11952



Re:

tisu001 skrev:
Nu har vi börjat samla ihop ST dårarna som skall ner.

Många "yngre" faller bort när de såg att det kostar och att de inte kommer att ha råd med shiftlight eller cromade 18" om de åker med *raljerar*

Vi räknar 6-7000 för resan totalt.

Hursom, vi lär lämna stockhålma på fredag den 27:e, sova i helsingborg och köra ner på lördag.
På söndan kolla in ställen, lösa bilj m.m. Och ev ta oskulden.

Måndag är planerad att köras hela dagen + tis som reserv sen hem igen.

Har själv tänkte slänga med mina nya R-Däck men det kanske är skitkorkat och bara jobbigt med tanke på att det är första ggn och man lär smyga fram eller vad säger ni? värt besväret?



Jag tycker det känns lite onödigt att boka upp en dag till körning och en dag till "sightseeing" osv. Det är bättre att ta det lite som det kommer. I och med att ni ska ner påskhelgen som är den första storhelgen kan ni räkna med att det kommer att vara massor med folk, garanterat en hel del olyckor med följd att banan blir avstängd i perioder, och har ni otur en längre period. Satsa istället på att köra sön/mån, så ni får känna på det hela så fort som möjligt. Vidare är ju också vädret en faktor, trist om det är sol på söndag och spöregn på måndagen. Om ni är normalt funtade (vilket ni lär vara eftersom ni hänger här ) så kommer ni att bli frälsta av att köra själva och förmodligen bara vilja köra mer å mer, därför är det också bättre att börja köra så fort som möjligt, sen när avstängningarna kommer kan ni passa på att njuta av alla bilar och allt annat man vill se. Har ni tid så tycker jag att ni ska gå upp till Adenauer Forst, tar ca 15 minuter från parkeringen i brant uppförsbacke Där kommer ni få se massor av konstiga spårval (läs avåkningar) höra alla gasa på efter kurvorna, rätt trevligt när det kommer Ferraris, Porschar, M-bilar och andra mer exotiska supersportbilar. Andra bra ställen om man vill stå å kolla lite som man dessutom kommer ända fram till med bil är bla Brünnchen och Pflanzgarten.

Se också till att få åka med någon rutinerad förare, det är ju många svenskar som är där nere över påsken säkert någon som ställer upp, det brukar vara väldigt lärorikt.

Lämna definitivt R-däcken hemma! Lite väl ambitiöst för 10 varvs nybörjarkörande, det som kommer att begränsa hur fort du tar dig runt banan är inte däcken utan kunskapen om banan/spåret! Se till att plugga banan, Peeters kurs här på rejsa är ju det givna tipset. Kör ringen på TV-spel, det hjälper otroligt mycket! Att titta på ringenvideos är också ett utmärkt sätt att lära sig banan.

Slutligen vill jag bara säga att ta det lugnt, räkna med att motorcyklarna inte ser någonting, och håll koll i backspegeln. Lycka till och ha så kul!



_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337



Fixar ni verkligen det på 6-7000kr?

Bensin T/R - 2400 kr
Överfart T/R - 1600 kr (-100 om ni tar bron)
8-varvskort - 1100 kr

Bara detta är 5100 kr, sen tillkommer förstås boende, mat, öl, samt även soppa för själva körningen.

Försöker inte vara Johnny Raincloud här, men räkna alltid att det blir dyrare än vad man tänkt sig. Givetvis ska ni åka ändå!

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Re:

RS 1800 skrev:
Fixar ni verkligen det på 6-7000kr?

Bensin T/R - 2400 kr
Överfart T/R - 1600 kr (-100 om ni tar bron)
8-varvskort - 1100 kr

Bara detta är 5100 kr, sen tillkommer förstås boende, mat, öl, samt även soppa för själva körningen.

Försöker inte vara Johnny Raincloud här, men räkna alltid att det blir dyrare än vad man tänkt sig. Givetvis ska ni åka ändå!


Bra info från "verkligheten" fast för min egen del får det kosta 6-7 eller 10-15, jaq ska ner ändå
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Re:

bmw130 skrev:
tisu001 skrev:
Nu har vi börjat samla ihop ST dårarna som skall ner.

Många "yngre" faller bort när de såg att det kostar och att de inte kommer att ha råd med shiftlight eller cromade 18" om de åker med *raljerar*

Vi räknar 6-7000 för resan totalt.

Hursom, vi lär lämna stockhålma på fredag den 27:e, sova i helsingborg och köra ner på lördag.
På söndan kolla in ställen, lösa bilj m.m. Och ev ta oskulden.

Måndag är planerad att köras hela dagen + tis som reserv sen hem igen.

Har själv tänkte slänga med mina nya R-Däck men det kanske är skitkorkat och bara jobbigt med tanke på att det är första ggn och man lär smyga fram eller vad säger ni? värt besväret?



Jag tycker det känns lite onödigt att boka upp en dag till körning och en dag till "sightseeing" osv. Det är bättre att ta det lite som det kommer. I och med att ni ska ner påskhelgen som är den första storhelgen kan ni räkna med att det kommer att vara massor med folk, garanterat en hel del olyckor med följd att banan blir avstängd i perioder, och har ni otur en längre period. Satsa istället på att köra sön/mån, så ni får känna på det hela så fort som möjligt. Vidare är ju också vädret en faktor, trist om det är sol på söndag och spöregn på måndagen. Om ni är normalt funtade (vilket ni lär vara eftersom ni hänger här ) så kommer ni att bli frälsta av att köra själva och förmodligen bara vilja köra mer å mer, därför är det också bättre att börja köra så fort som möjligt, sen när avstängningarna kommer kan ni passa på att njuta av alla bilar och allt annat man vill se. Har ni tid så tycker jag att ni ska gå upp till Adenauer Forst, tar ca 15 minuter från parkeringen i brant uppförsbacke Där kommer ni få se massor av konstiga spårval (läs avåkningar) höra alla gasa på efter kurvorna, rätt trevligt när det kommer Ferraris, Porschar, M-bilar och andra mer exotiska supersportbilar. Andra bra ställen om man vill stå å kolla lite som man dessutom kommer ända fram till med bil är bla Brünnchen och Pflanzgarten.

Se också till att få åka med någon rutinerad förare, det är ju många svenskar som är där nere över påsken säkert någon som ställer upp, det brukar vara väldigt lärorikt.

Lämna definitivt R-däcken hemma! Lite väl ambitiöst för 10 varvs nybörjarkörande, det som kommer att begränsa hur fort du tar dig runt banan är inte däcken utan kunskapen om banan/spåret! Se till att plugga banan, Peeters kurs här på rejsa är ju det givna tipset. Kör ringen på TV-spel, det hjälper otroligt mycket! Att titta på ringenvideos är också ett utmärkt sätt att lära sig banan.

Slutligen vill jag bara säga att ta det lugnt, räkna med att motorcyklarna inte ser någonting, och håll koll i backspegeln. Lycka till och ha så kul!


Bra, då ska jag inte släpa med Toyo hjulen iaf.. spar dem åt alla lokala event istället.

Har haft planer på att fixa PS2 + GT4 men tiden rinner iväg med ungar å husköp så denna resa har varit lite på sparlåga ett tag, men åka ska jag ändå och när man kommer hem kan man parka bilen i nya garaget direkt för lite underhåll :-)

Ska lägga "Adenauer Forst" på minnet!
Citera
Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 380



och ett litet tillägg från mig. Ingen kritik, men varför lägga övernattningen i Helsingborg, inget fel på Helsingborg, men jag hade lagt övernattningen i Tyskland i eller strax före Lübeck (om man tar Rödby-Puttgarden) så är man i rätt land när man vaknar så att säga. Tänk att få vakna i Tyskland med fulltankade bilar. Det är bara att ge sig av direkt efter frukost och slippa vänta på färjor, tankning också vidare.
Glöm inte kameran på resan! och skulle det bli snö så kör ni söderöver till Mosel och sätter er och dricker vin istället som plan B ...

_________________
Bo Wihlborg
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1655

Namndispens
Namndispens

Det är antagligen billigare med övernattning i tyskland också såvida ni inte sover hos en kompis i helsingborg.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11952



Jag skulle nog också försöka komma lite längre än bara Helsingborg, (brukar själv övernatta i Hamburg eftersom jag har släkt där) det blir väldigt långt för er att åka på lördagen annars. Från Hamburg brukar det ta ca 5h till ringen utan olyckor på Autobahn. Från Puttgarden till Hamburg tar ca 1.5-2 timmar, så de e klart att sover ni i Helsingborg har ni en bit till ringen på lördagen. Dessutom ska ni ta er från Helsingborg till Puttgarden vilket borde va ca 3 timmar till. Så totalt ca 10 timmar på lördagen om det inte är några olyckor eller onormala köer.

Såg att ni skulle ner i slutet på april och inte påsken som jag skrev i mitt tidigare inlägg (feltänkt ) och om ni kommer ner lite tidigare på lördagen den 28/4 kan ni dessutom se lite på VLN racet som går då

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Jag sällar mig till föregående talare och rekomenderar varmt att försöka komma längre än Helsingborg på fredagen. Jag brukade köra Vimmerby - Ringen (ca 110-115 mil) på ca 12 timmar, dvs lämnade jag hemmet kl. 08 var jag framme kl. 20. Från Stockholm är det väl ca 25 mil längre, men om möjligheten finns skulle jag åka runt 07-08 och helt enkelt försöka komma så långt som möjligt. Att kombinera ett första Ringen-besök med en VLN-tävling som Mats skriver är en enorm bonus. Tävlingen startar 12 på lördagen så om ni kommer långt på fredagen kan ni vara där redan när det startar på lördagen!

Skulle det vara så att jag är där den helgen (sannolikheten är STOR! ) och om det är önskvärt erbjuder jag gärna åka-med-och-lära-känna-banan-varv i mitt -tempo.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Tack, ska försöka (ingen större match) övertala ST folket att vi ska ner och inleda ringenbesöket med VLN tävlingen.

"Skulle det vara så att jag är där den helgen (sannolikheten är STOR! ) och om det är önskvärt erbjuder jag gärna åka-med-och-lära-känna-banan-varv i mitt -tempo."

Noterat! thumbs up
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Re:

Christian Eick skrev:

Skulle det vara så att jag är där den helgen (sannolikheten är STOR! ) och om det är önskvärt erbjuder jag gärna åka-med-och-lära-känna-banan-varv i mitt -tempo.


Det där kan jag inte hålla med om!! Clion frustar ju på i riktigt bra tempo med dig bakom ratten, och framför allt i rena idealspår.
Nappa på detta erbjudande, grabbar thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 487



Re:

tisu001 skrev:
"once around the Nordschleife at racing speed - through the "Green Hell" - as passenger of a real racing driver, in the new BMW M5 V10 with 507 HP: This breath-taking dream can be fulfilled. Up to 3 persons can be taken along on the ride. A lap with the Ring-Taxi costs 180.--_ incl. VAT. Advance registration necessary! "

Någon som åkt med denna?

Nära döden upplevelse eller



Jag har provat på den!

om du inte känner någon som kan köra fort ( och säkert )
så är en tur med M5an att rekommendera.
Vänte tiden är som sagt ca ett år....om man inte går in och frågar om det finns
några rest platser så kan det gå fortare.

Jag fick köpa två st inom en timme.

Sen finns det alltid folk man kan åka med där nere, kolla runt lite och
lyssna med dom andra som brukar vara ner,
Så att du inte hoppar in i en bil med en boarderline/manodeppresiv förare.

Lycka till och bered dig på att det kommer bli din dyraste helg någonsin.
( inte pga att det kommer hända dig något, för det vill vi inte.
utan för att du kommer få Ringensjukan. )


Bästa sättet att bli av med ett begär är att ge efter för det...

_________________
Pelle Mattsson
Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11952



Re:

PelleM skrev:
tisu001 skrev:
"once around the Nordschleife at racing speed - through the "Green Hell" - as passenger of a real racing driver, in the new BMW M5 V10 with 507 HP: This breath-taking dream can be fulfilled. Up to 3 persons can be taken along on the ride. A lap with the Ring-Taxi costs 180.--_ incl. VAT. Advance registration necessary! "

Någon som åkt med denna?

Nära döden upplevelse eller



Jag har provat på den!

om du inte känner någon som kan köra fort ( och säkert )
så är en tur med M5an att rekommendera.
Vänte tiden är som sagt ca ett år....om man inte går in och frågar om det finns
några rest platser så kan det gå fortare.

Jag fick köpa två st inom en timme.

Sen finns det alltid folk man kan åka med där nere, kolla runt lite och
lyssna med dom andra som brukar vara ner,
Så att du inte hoppar in i en bil med en boarderline/manodeppresiv förare.

Lycka till och bered dig på att det kommer bli din dyraste helg någonsin.
( inte pga att det kommer hända dig något, för det vill vi inte.
utan för att du kommer få Ringensjukan. )


Bästa sättet att bli av med ett begär är att ge efter för det...



Kan bara hålla med om ringensjukan, den verkar ha slagit ett järngrepp på mig, går ej att bota

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Re:

PelleM skrev:



Lycka till och bered dig på att det kommer bli din dyraste helg någonsin.
( inte pga att det kommer hända dig något, för det vill vi inte.
utan för att du kommer få Ringensjukan. )


Bästa sättet att bli av med ett begär är att ge efter för det...


Det är väl det man har gjort nu.............

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
BjörnH
Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005
Inlägg: 120



Re:

Christian Eick skrev:
Jag sällar mig till föregående talare och rekomenderar varmt att försöka komma längre än Helsingborg på fredagen...


Jag håller med!
Från Helsingborg tills man kommer på rull på Autobahn tar det åtskilliga timmar...

Visst kör man non-stop från Stockholm till Eifel utan större problem, men det är en lång dag. Jag tycker att det är trevligare att lägga in ett stop i nordtyskland om man har tid. Perfekt med en intruktionsafton med en schnitzel, en pilsner och några ackusativobjekt innan man går och lägger sig. Kör gärna förbi Hamburg om möjligt, så slipper ni börja med värsta morgontrafiken nästa dag och sparar en timme eller två ytterligare.
Det är ju med svenska mått "billigt" att bo och äta i tyskland. Små hotell, pensionat och Zimmrar kryllar det av känns det som, så det brukar sällan vara ett problem.

_________________
Björn Hoffmann, Stockholm
(PCS #9240)
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Re:

BjörnH skrev:
Christian Eick skrev:
Jag sällar mig till föregående talare och rekomenderar varmt att försöka komma längre än Helsingborg på fredagen...


Jag håller med!
Från Helsingborg tills man kommer på rull på Autobahn tar det åtskilliga timmar...

Visst kör man non-stop från Stockholm till Eifel utan större problem, men det är en lång dag. Jag tycker att det är trevligare att lägga in ett stop i nordtyskland om man har tid. Perfekt med en intruktionsafton med en schnitzel, en pilsner och några ackusativobjekt innan man går och lägger sig. Kör gärna förbi Hamburg om möjligt, så slipper ni börja med värsta morgontrafiken nästa dag och sparar en timme eller två ytterligare.
Det är ju med svenska mått "billigt" att bo och äta i tyskland. Små hotell, pensionat och Zimmrar kryllar det av känns det som, så det brukar sällan vara ett problem.


En av fördelarna med att bo i Helsingborgstrakten är just att det är en dags etapp närmre Gröna Helvetet . Vi brukar ha samling vid färgeläget i HBG vid midnatt sen är det bara att köra gärnet hela vägen, är framme vi 8-9 tiden beroende på morgontrafiken. Då blir det frukost vid Adenauer Forst och sen ett par timmars sömn.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Nürburgring
RingenAmatör tänkte styra upp klubbresa till våren
<<   1, 2, 3   >>
6911 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande