Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sviestad byggs om till 2007!
<<   1, 2, 3, 4   >>
279863 besök totalt
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Lars Falk skrev:
BTG skrev:
Ett ställe där varken 1:an eller 2:an är rätt under lång tid.

Ettan...!
Hur sakta kör du Micke...? Det är trean som gäller genom rondellen. thumbs up

Med ShoppingClon (som gör precis 100 på tvåan) åker jag på tvåan vid 20-23, trean 23-28 och tvåan igen 28-30.

Nja, där har du kanske rätt, jag kör antagligen väldigt sakta?
Nej, det skall kanske ärligt talat vara 2:an eller 3:an kanske? Jag har i ärlighetens namn inte kört med min M3:a där. Men med tanke på hu dålig asfalten är vill jag nog inte det heller.
Jag körde "ringtaxi" 2004(?) i hällregn med min kompis E46 M3 SMG. Men jag minns inte vilken växel det var jag använde då? Det regnade också så in i bänken att jag vred upp bilen genom rondellen (och med returen växlandes vid 28 ut på start och mål också för den delen)

Köping
Här sen Okt 2005

Gillar även jag rondellen. Tyvärr är den lite väl ojämn. Men med en liten motorsvag bil är det ett bra läge för en sen inbromsning(nr 20) så man kan åka om, men bromsarna får jobba hårt då det går nerför...

Norrköping
Här sen Feb 2006

Re:

patand skrev:
Tänkte förresten vara med på kursen i år med... hoppas det inte är isigt bara... (11:e April på Sviesta)

lite OT, men vart har du hittat den infon??

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

forever_skyline skrev:
patand skrev:
Tänkte förresten vara med på kursen i år med... hoppas det inte är isigt bara... (11:e April på Sviesta)

Sök och du skola hitta.... Allt finns på Rejsa!!!
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=35309

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
forever_skyline
Norrköping
Här sen Feb 2006

Re:

Marcus Gustafsson skrev:
forever_skyline skrev:
patand skrev:

thumbs up man tackar!!! satt o titta på linköpingsmotorsällskaps hemsida...

Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

Re:

Magnus Thomé skrev:
Lars Falk skrev:
Håller iofs med om att det är lätt att "köra på sig" vid 28-29...

Verkligen. Vilket man antingen upptäcker nånstans kring 29. Eller så upptäcker man det först vid 30 Speciellt för 911-åkare kan det senare bli underhållande (för åskådarna mest )

Kan intyga att det går hamna i fel färdriktning även med Bmw mellan 29 och 30

Tycker annars att rondellen var underhållande thumbs up

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005

Ombyggnation

Det senaste beskedet jag har är att banan inte kommer att bli godkänd för bilar i den nya sträckningen, vilket innebär att man åker chikanen som vanligt och sedan in i rondellen. Det pratas däremot om ny asfalt i rondellen, vi får se om så blir fallet.
Mvh
Rikard

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Marcus Gustafsson skrev:
forever_skyline skrev:
patand skrev:

I Bankalendern förstås

https://rejsa.nu/bankalender.asp

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Marcus S skrev:
Magnus Thomé skrev:
Lars Falk skrev:
Håller iofs med om att det är lätt att "köra på sig" vid 28-29...

Verkligen. Vilket man antingen upptäcker nånstans kring 29. Eller så upptäcker man det först vid 30 Speciellt för 911-åkare kan det senare bli underhållande (för åskådarna mest )

Kan intyga att det går hamna i fel färdriktning även med Bmw mellan 29 och 30

https://rejsa.nu/im/_garage/8576-new_2007-02-23-hpim263225.jpg

Tycker annars att rondellen var underhållande thumbs up

jag myntade ju "abuse understeer" för ett tag sen som ett komplement till "power oversteer".

Det där är ju helt klart ett exempel på "panic-lift-off oversteer" (inte bara i 911-or.... )

Mantorp
Här sen Nov 2002

Re: ombyggnation

z3cab skrev:
Det senaste beskedet jag har är att banan inte kommer att bli godkänd för bilar i den nya sträckningen, vilket innebär att man åker chikanen som vanligt och sedan in i rondellen. Det pratas däremot om ny asfalt i rondellen, vi får se om så blir fallet.
Mvh
Rikard

"chikanen som vanligt" = Nya chikanen eller menas samma sträckning som tidigare?

z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005

"chikanan som vanligt"=samma sträckning som tidigare.
Vi kör med andra ord hela banan precis likadant som vi gjorde 2006 - inga förändringar alls.
Mvh
Rikard

Citera
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005

Finns det någon förklaring varför bilar inte får köra den nya delen?

Tyckte den nya sträckningen såg lovande ut!

Linköping
Här sen Jan 2005

Typ "det behövdes ytterligare säkerhetsåtgärder i så fall", jag frågade inte vad exakt det skulle innebära.

Precis som tidigare måste det väl bero på att det klassas som mer riskfyllt att köra bil än mc?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

z3cab skrev:
Typ "det behövdes ytterligare säkerhetsåtgärder i så fall", jag frågade inte vad exakt det skulle innebära.

Precis som tidigare måste det väl bero på att det klassas som mer riskfyllt att köra bil än mc?
Det behöver väl fixas rejäl avåkningszon i tangentens riktning i den nya delen skulle jag gissa. Bromspedal i durken skall ju kunna hanteras och det går väl inte så långsamt där om man skippar busstoppet.
Detta om man tänker sig att mesta bromsningen sker inne i den nya delen och inte på gamla raka asfalten.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

z3cab skrev:
Vi kör med andra ord hela banan precis likadant som vi gjorde 2006 - inga förändringar alls.
Mvh
Rikard

2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Re:

z3cab skrev:
Mvh
Rikard

Jaja, men då är ju fjolårets varvtider fortfarande nåt att jämföra med, så man vet om vinterns pyssel gett nåt. Alltid nåt gott.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

z3cab skrev:

Fundera 3 sekunder vad som händer om 200kg klump tappat herreväldet och far i fel riktning eller 2000kg klump tappat herraväldet och far likadant i fel riktning.

Krävs lite andra åtgärder för att stoppa den tyngre klumpen från att landa i industriområdet.

Linköping
Här sen Jan 2005

thumbs up...

Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Re:

Andreas Lidström skrev:
z3cab skrev:

Jag som hade hoppats slippa den där "livsfarliga" fakechikanen... hoppas det ställs dit en lite mindre destruktiv kon i utgången av den i år...

patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Fundera 3 sekunder vad som händer om 200kg klump tappat herreväldet och far i fel riktning eller 2000kg klump tappat herraväldet och far likadant i fel riktning.

Krävs lite andra åtgärder för att stoppa den tyngre klumpen från att landa i industriområdet.

Det där förstår jag i princip... men hur tänker man när det är vettigare att mc får köra rakt fram och skippa rondellen på Sviesta? En jordvall stoppar väl en 2000kg klump likväl som en 200kg klump, men den som sitter på 200kg klumpen skadas mycket mer allvarlig än den som sitter i 2000kg klumpen oftast...

Är det skadorna på jordvallen man vill minimera?

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

patand skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Det där förstår jag i princip... men hur tänker man när det är vettigare att mc får köra rakt fram och skippa rondellen på Sviesta? En jordvall stoppar väl en 2000kg klump likväl som en 200kg klump, men den som sitter på 200kg klumpen skadas mycket mer allvarlig än den som sitter i 2000kg klumpen oftast...

Är det skadorna på jordvallen man vill minimera?

Tyvärr har de som har hand om banan ignorerat säkerhet i många år, men nu bygger de om den just för att folk inte ska braka in i jordvallen.

Med lägre fart så räcker lecafållan som finns för att fälla en hojåkare och sedan fånga upp hoj och förare. Däremot med hela långa rakan så räcker det inte, vilket bevisats alltför många gånger och oftast med allvarliga skador på både förare och maskin.

En bil med sitt relativt släta underrede kan 'surfa' en bra bit på en lecafålla innan den 'gräver' ner sig och därmed stannar. TRoligen är det alldeles för kort fålla kvar för att de vill prova.

och nästa avdelning är banlicenser. Det är mig veterligen olika banlicenser för mc och bil. Då de nu MÅSTE bygga om den trolige för att kunna få ny banlicens så väljer de kanske att låta bilbanan vara kvar för året, för att under kontrollerade former undersöka med bilsportförbundets besiktningsman om det skulle gå att ändra sträckningen. Banlicensen kanske räcker minst ett år till och de inte vill stöka iförväg.

Sviestad byggs om till 2007!
<<   1, 2, 3, 4   >>
279863 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande