Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Torque bias differential
<<   1, 2, 3   >>
11782 besök totalt
Mattias Österberg
Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004
Inlägg: 234



Citat:
Porsche har aldrig använt Torsen eller Quaife diffar. Quaife erbjöd ett provexemplar som Porsche testade och lämnade tillbaka utbränd, med ett "nej tack". Personligen tror jag att lamelldiff av ramptypen är det allra bäst (för rimliga pengar), dock är dom dyra och kräver renovering då och då. Porsche använder dessa i sina nyare modeller...i värsta utföranden är t.ex. 40/100 diffarna ställda för att låsa fullt vid inbromsning (och inte, som vissa sa, öppna) samt köra cca. 40% vid gaspådrag.

Audi har såvitt jag vet Torsendiffar i fördelningslådan. Lancia hade Torsen på bakaxlen, vill jag minnas.


Inte för att det hör till saken men jag är rätt säker på att jag har Torsen-diff i min Porsche. Och jag tycker det fungerar bra på bana.
När andra 968 ryker om innerhjulet kan jag hålla fullt.

_________________
Mattias Österberg

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Re:

Mattias Österberg skrev:


Inte för att det hör till saken men jag är rätt säker på att jag har Torsen-diff i min Porsche. Och jag tycker det fungerar bra på bana.
När andra 968 ryker om innerhjulet kan jag hålla fullt.


Jahapp. Om innerhjulet inte ryker då är det Torsen man har eller? Vad jag känner till levererades inte någon Porsche med Torsen från fabriken. Du kanske hade den installerad efteråt. För övrigt kan man lätt se om bilen levererades med "Limited Slip Differential" genom att kolla på leveranskoder. Jag vill minnas att 220 betyde att sådan är installerad.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Re:

beepbeep skrev:
Mattias Österberg skrev:


Inte för att det hör till saken men jag är rätt säker på att jag har Torsen-diff i min Porsche. Och jag tycker det fungerar bra på bana.
När andra 968 ryker om innerhjulet kan jag hålla fullt.


Jahapp. Om innerhjulet inte ryker då är det Torsen man har eller? Vad jag känner till levererades inte någon Porsche med Torsen från fabriken. Du kanske hade den installerad efteråt. För övrigt kan man lätt se om bilen levererades med "Limited Slip Differential" genom att kolla på leveranskoder. Jag vill minnas att 220 betyde att sådan är installerad.


Har för mig att 968:an faktiskt hade Torsen från fabrik!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Re:

Puppan skrev:

Har för mig att 968:an faktiskt hade Torsen från fabrik!

/Pete


Intressant, har du sådan i din bil? om så, hur upplever du den? Din bil går ju bevisligen bra

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Torsendiff är ju hyffsat svårkört. Styr in som en kobra i kurvan men vid gaspådrag/avdrag så pendlar bilen som en drucken mellan under och överstyrning. Vi bytte pga detta. Man måste köra bilen på konstant sladd - mindre tidseffektivt - alternativt aldrig släppa gasen helt och vänsterbromsa. Det sistnämnda är effektivt men svårt om det inte är samma radie på kurvorna och gärna bankade som på ex Anderstorp.

Däremot rockar den vid rattlåsracing.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Hejsan! Som jag har förstått så är quaife en liknande konstruktion som övriga Torsen diffar- Samma funktion. Till saken hör att jag har en kompis som har en Ford GTD40 med en ganska småelak smallblockare i. Han körde tidigare med en helt öppen diff. Men den ville gärna spinna på innern vid acc ut ur kurvorna. Han har egendomligt fina kontakter med racingförare i England med känningar ända upp i de högre formelbilsklasserna. Och alla (som han sa) rekomenderade quaife alt. Torsen diff till hans bil. Så han skickade ner hans transaxellåda till england och lät installera en quaife diff. Han har skrutit upp denna modifiering mycket, och säger att han får mer grepp i kurvorna ju mer han gasar. Det låter ju lite konstigt.. Men sanningen är att denna bil förödande snabb. Och han har ett grymt grepp i bakvagnen vilket gör att han kan gå på gas tidigt ur böjarna.
Så jag tänkt att även jag ska testa denna variant av diff. Dock från en audi V8 bakdiff, men vad jag har läst så kan den fördela upp till 70% av kraften till det hjul som ger mest grepp/motstånd. thumbs up Jag hoppas verkligen att det funkar finfint. Och eftersom vi alla kör på asfalt är ju greppet relativt jämnt- Borde funka finfint!
Däremot säger de som gillar att sladda i skogen på grusvägar att den kan bete sig lite oberäknerlig eftersom greppet skiftar hela tiden mellan rullgrus och hårdare underlag.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Qvarnis skrev:
Torsendiff är ju hyffsat svårkört. Styr in som en kobra i kurvan men vid gaspådrag/avdrag så pendlar bilen som en drucken mellan under och överstyrning. Vi bytte pga detta. Man måste köra bilen på konstant sladd - mindre tidseffektivt - alternativt aldrig släppa gasen helt och vänsterbromsa. Det sistnämnda är effektivt men svårt om det inte är samma radie på kurvorna och gärna bankade som på ex Anderstorp.

Däremot rockar den vid rattlåsracing.




Jag känner inte igen en enda sak du skriver om torsen.
Däremot med en vanlig förspänd lamelldiff, så kändes bilen så.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5268



Re:

Micke Fredriksson skrev:
Hejsan! Som jag har förstått så är quaife en liknande konstruktion som övriga Torsen diffar- Samma funktion. Till saken hör att jag har en kompis som har en Ford GTD40 med en ganska småelak smallblockare i. Han körde tidigare med en helt öppen diff. Men den ville gärna spinna på innern vid acc ut ur kurvorna. Han har egendomligt fina kontakter med racingförare i England med känningar ända upp i de högre formelbilsklasserna. Och alla (som han sa) rekomenderade quaife alt. Torsen diff till hans bil. Så han skickade ner hans transaxellåda till england och lät installera en quaife diff. Han har skrutit upp denna modifiering mycket, och säger att han får mer grepp i kurvorna ju mer han gasar. Det låter ju lite konstigt.. Men sanningen är att denna bil förödande snabb. Och han har ett grymt grepp i bakvagnen vilket gör att han kan gå på gas tidigt ur böjarna.
Så jag tänkt att även jag ska testa denna variant av diff. Dock från en audi V8 bakdiff, men vad jag har läst så kan den fördela upp till 70% av kraften till det hjul som ger mest grepp/motstånd. thumbs up Jag hoppas verkligen att det funkar finfint. Och eftersom vi alla kör på asfalt är ju greppet relativt jämnt- Borde funka finfint!
Däremot säger de som gillar att sladda i skogen på grusvägar att den kan bete sig lite oberäknerlig eftersom greppet skiftar hela tiden mellan rullgrus och hårdare underlag.


Är som vanligt, de som inte provat en torsen (eller variant) snackar blaj och skräp och dem som provat är för det mesta nöjda.

och visst kan de bli lite 'konstiga' med mycket olika varierande grepp typ rally.

Söker man och kollar lite inlägg tillbaka i historiken så är det samma personen som hela tiden dissar torsendiffar...


och rykten om att pjåche provat 1!!! diff och lämnat tillbaka den bränd (hur nu en torsen kan bli bränd) låter som en sämre variant än när ISR lät Yamaha fabriksteam i 500 klassen prova bromsar. Tror det var Eddi Lawson som provade de i två varv och sedan gick i depå, sa att de var kass.

Varför?

Jag trycker alltid bromshandtaget i botten, och dessa låser framhjulet eller får hojen att tippa över. Brembo bromsarna kan jag trycka handtaget i botten och hålla kvar.

Undrar egentligen vilka bromsar som var bäst och vilka föraren gillade.

_________________
Roland Johansson
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Re:

Micke Fredriksson skrev:
Hejsan! Som jag har förstått så är quaife en liknande konstruktion som övriga Torsen diffar- Samma funktion. Till saken hör att jag har en kompis som har en Ford GTD40 med en ganska småelak smallblockare i. Han körde tidigare med en helt öppen diff. Men den ville gärna spinna på innern vid acc ut ur kurvorna. Han har egendomligt fina kontakter med racingförare i England med känningar ända upp i de högre formelbilsklasserna. Och alla (som han sa) rekomenderade quaife alt. Torsen diff till hans bil. Så han skickade ner hans transaxellåda till england och lät installera en quaife diff. Han har skrutit upp denna modifiering mycket, och säger att han får mer grepp i kurvorna ju mer han gasar. Det låter ju lite konstigt.. Men sanningen är att denna bil förödande snabb. Och han har ett grymt grepp i bakvagnen vilket gör att han kan gå på gas tidigt ur böjarna.
Så jag tänkt att även jag ska testa denna variant av diff. Dock från en audi V8 bakdiff, men vad jag har läst så kan den fördela upp till 70% av kraften till det hjul som ger mest grepp/motstånd. thumbs up Jag hoppas verkligen att det funkar finfint. Och eftersom vi alla kör på asfalt är ju greppet relativt jämnt- Borde funka finfint!
Däremot säger de som gillar att sladda i skogen på grusvägar att den kan bete sig lite oberäknerlig eftersom greppet skiftar hela tiden mellan rullgrus och hårdare underlag.


Det där låter ju intressant GT40 är ju väldigt lik min bil och lådan som jag talar om är ju byggd av GT40folk.

Tänk om man hade haft pengar så man kunde köpa tre olika och helt enkelt testa dem alla...

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:

Nackdelar:
Torsen låser upp vid inbromsning. Dvs. den beter sig som öppen diff när du bromsar vilket lätt ger "jazzande bak".

Porsche använder dessa i sina nyare modeller...i värsta utföranden är t.ex. 40/100 diffarna ställda för att låsa fullt vid inbromsning (och inte, som vissa sa, öppna) samt köra cca. 40% vid gaspådrag.




På första raden skriver du att nackdel med torsen är att den låser upp vid inbromsning och på andra raden skriver du att Porsches "värsta/bästa" låser fullt vid inbromsning. Samma sak således?

Så är det då en nackdel eller inte? om det var nackdel hade väll Porsche åkt 40/40 tex?

Still confused but on a higher level

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Re:

Kenson skrev:
Puppan skrev:

Har för mig att 968:an faktiskt hade Torsen från fabrik!

/Pete


Intressant, har du sådan i din bil? om så, hur upplever du den? Din bil går ju bevisligen bra


Nej jag har den gamla lamelldiffen, det var först i 968:an som dom började med Torsen!

Mvh
Peter

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Re:

Puppan skrev:
Kenson skrev:
Puppan skrev:

Har för mig att 968:an faktiskt hade Torsen från fabrik!

/Pete


Intressant, har du sådan i din bil? om så, hur upplever du den? Din bil går ju bevisligen bra


Nej jag har den gamla lamelldiffen, det var först i 968:an som dom började med Torsen!

Mvh
Peter


Av någon anledning hade jag fått för mig att du hade 968låda i din bil, måste varit någon annan 944ägare jag snackat med som hade bytt till den lådan.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Re:

Qvarnis skrev:
Torsendiff är ju hyffsat svårkört. Styr in som en kobra i kurvan men vid gaspådrag/avdrag så pendlar bilen som en drucken mellan under och överstyrning. Vi bytte pga detta. Man måste köra bilen på konstant sladd - mindre tidseffektivt - alternativt aldrig släppa gasen helt och vänsterbromsa. Det sistnämnda är effektivt men svårt om det inte är samma radie på kurvorna och gärna bankade som på ex Anderstorp.

Däremot rockar den vid rattlåsracing.


Har ni testat den nya diffen eller kom den efter sommaren?? Skillnad?

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Re:

Kenson skrev:
Puppan skrev:
Kenson skrev:
Puppan skrev:

Har för mig att 968:an faktiskt hade Torsen från fabrik!

/Pete


Intressant, har du sådan i din bil? om så, hur upplever du den? Din bil går ju bevisligen bra


Nej jag har den gamla lamelldiffen, det var först i 968:an som dom började med Torsen!

Mvh
Peter


Av någon anledning hade jag fått för mig att du hade 968låda i din bil, måste varit någon annan 944ägare jag snackat med som hade bytt till den lådan.



Det är många byter låda till 968ans eftersom den är 6-växlad!
Själv känner jag inte att det är ett problem jag gått om vrid ändå :-)

/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Re:

Kenson skrev:

På första raden skriver du att nackdel med torsen är att den låser upp vid inbromsning och på andra raden skriver du att Porsches "värsta/bästa" låser fullt vid inbromsning. Samma sak således?

Så är det då en nackdel eller inte? om det var nackdel hade väll Porsche åkt 40/40 tex?

Still confused but on a higher level


Låser upp = icke låst = öppet. Torsen beter sig som en vanlig öppen diff vid inbromsning.

Rampdiff 40/100 låser fullt = hjulen mer eller mindre låsta. Den beter sig som spole vid inbromsning.

om Torsen / Quaife är så himla bra borde vi se flera GT3 RS köra runt med dessa, inte sant?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
P e r r a
KIL
Här sen Feb 2007
Inlägg: 5



Re:

beepbeep skrev:
Kenson skrev:

På första raden skriver du att nackdel med torsen är att den låser upp vid inbromsning och på andra raden skriver du att Porsches "värsta/bästa" låser fullt vid inbromsning. Samma sak således?

Så är det då en nackdel eller inte? om det var nackdel hade väll Porsche åkt 40/40 tex?

Still confused but on a higher level


Låser upp = icke låst = öppet. Torsen beter sig som en vanlig öppen diff vid inbromsning.

Rampdiff 40/100 låser fullt = hjulen mer eller mindre låsta. Den beter sig som spole vid inbromsning.

om Torsen / Quaife är så himla bra borde vi se flera GT3 RS köra runt med dessa, inte sant?



Hur ska ni ha det ?


Dude skrev: En vanlig torsen funkar likadant på både broms och gas.


Saxat från nätet om torsen i mellandiffen på AWD:

More importantly, the torsen does not lock or inhibit speed differences under braking, thus allowing all 4 wheels to rotate independently at their own speeds when no power is applied. The torsen diff only locks in a power application situation while the VC locks both during acceleration and braking. The torsen has a torque sensing characteristic while the VC has a rotational sensing characteristic.

Som jag upplevde det på Qvarnis Porsche när vi va på gatebil så styrde bilen in bra under broms/motorbroms, men så fort man gick på gasen bromsade diffen sig vilket gjorde att bilen undestyrde och ville gå rakt fram. Nu berodde det även på chassiegeometri/inställningar vilka nu byggs bort/justeras, men ändå.


Mvh

Perra

_________________
Per Erik Rundqvist
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Re:

beepbeep skrev:


Låser upp = icke låst = öppet. Torsen beter sig som en vanlig öppen diff vid inbromsning.

Rampdiff 40/100 låser fullt = hjulen mer eller mindre låsta. Den beter sig som spole vid inbromsning.

om Torsen / Quaife är så himla bra borde vi se flera GT3 RS köra runt med dessa, inte sant?


Den så kallade låsningen av en rampdiff under inbromsning måste ju stå i propotion till hur mkt
motorbroms som anbringas, dvs ingen motorbroms=ingen låsning

Har lite svårt att förstå vad som skulle vara bättre med en låst diff under inbromsning,
råkar ena bakhjulet låsa upp vid inbromsningen så kanske det tar med sej det andra och då kan man ju lika järna rycka i handbromsen

Ang Porsche 968 så har jag skruvat med två sådana och båda har haft rampdiff,
liksom min 944 turbo.

m v h Andreas Z

_________________
Andreas Zolnir
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Re:

P e r r a skrev:
Som jag upplevde det på Qvarnis Porsche när vi va på gatebil så styrde bilen in bra under broms/motorbroms, men så fort man gick på gasen bromsade diffen sig vilket gjorde att bilen undestyrde och ville gå rakt fram. Nu berodde det även på chassiegeometri/inställningar vilka nu byggs bort/justeras, men ändå.


Mvh

Perra


Men gör den så att däcken går exakt lika direkt (som en spole) och därför kommer understyrningen ut ur kurvorna? Är det så på alla torsen, ligger det i lösningens natur så att säga?

Vad menar tillverkaren med detta? "offers full Posi-track operation without the lock up"

Posi-track, vad är det??!?!

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1169



"In the 1950s and 1960s many manufacturers began to apply brand names to their LSD units. The most famous of these was Chevrolet's "Positraction". Since then, Positraction (often shortened to "positrac" or merely "posi") has become a genericized trademark for LSDs."

Från Wikipedia. Om det är samma som i din text eller om det är något helt annat vet jag dock inte .

/Martin

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En liten förklaring till Torsen.
Den fungerar likadant åt båda håll, men det är momentet som skickas in som fördelas.
Det ska mycket till innan en motorbroms genererar samma effekt som ett gaspådrag

Dessutom "låser" inte en torsen som en spole utan den tillåter att axlarna roterar med olika hastighet trots pålagt moment.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617


Trådstartare
Re:

Dude skrev:
En liten förklaring till Torsen.
Den fungerar likadant åt båda håll, men det är momentet som skickas in som fördelas.
Det ska mycket till innan en motorbroms genererar samma effekt som ett gaspådrag

Dessutom "låser" inte en torsen som en spole utan den tillåter att axlarna roterar med olika hastighet trots pålagt moment.


Bra förklaring thumbs up

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Allmänt banåkaforum
Torque bias differential
<<   1, 2, 3   >>
11782 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande