Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2466 besök totalt |
Logga YAW - bra eller onödigt?
Klippt från en annan tråd ang. loggning med Driftbox som även loggar driftvinkel/slipvinkel/YAW (det är väl YAW det heter?) och en billigare box som inte loggar detta men annars gör allt annat lika bra AFAIK.
Jag misstänker att om jag skulle logga slalomåk så skulle de bli mycket svårtydda om jag inte hade driftvinkel med i loggen eftersom övriga data blir så konstiga om man inte kan se att tex rumpan klivit ut ett steg eller två runt en kon... eller två ![]() Men för mig... jag vet inte ![]() Vad tror ni??? _________________ ![]() |
||||||||
Re: Logga YAW - bra eller onödigt?
Är det några stora pengar i skillnad? Du kommer troligen sakna allting du nu försakar om ungefär ett halvår när du börjat lära dig logga... _________________ Roland Johansson |
||||||||
Jo, klart man vill ha allt alltid
![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Re:
Efter att hållt på och dataloggat 2hjulingar i snart 4 års tid kan jag bara konstatera att först tycker man att det räcker att se varvtiderna och kanske toppfarten för att sätta rätt drevning. Men när man hållit på och rotat en stund vill man helt plötsligt ha mycket mer signaler, fartskillnad fram/bakhjul bla bla bla. Alla små signaler bygger upp till en helhet som gör att du kan ta din körning vidare. Du kan prova andra spårval, vissa kurvor kan det med viss förare/bil gå snabbare att gå lite på tvären etc. Utan att logga vet du inte... Så är det inte alltför blodig priskillnad ta den mer komplexa, du kommer få nytta av det i framtiden. _________________ Roland Johansson |
||||||||
jag som kör med en performance box nu när det är halt saknar faktiskt inte det direkt. vindrutan är nästan där den är oavsätt vinkel egentligen (p-boxen sitter på min vindruta) så istortsätt oavsätt om jag har en stor drift vinkel eller inte så går spårvalet ungefär strax efter framhjulen endå om man inte kör helt onödigt stora driftbvinklar.
kanske att du vill ha en påminnare om att du hade ställ där i den kurvan just den gången eller inte för att kunna se vilket av körsätten som är snabbast men nja, man får ju ingen logg på hur mycket du spinner utan på hur mycket du har i driftvinkel. prisskillnaden på driftbox (£465 inc VAT) och performance boxen (£311 inc VAT) är relativt stor endå, jag valde p-boxen pga det och pga att jag peronligen är supernöjd med det som redan loggas. spårvals graferna är f-n helt otroliga och helt otroligt exakta när jag kontrollmätt var i förhållande varv mot varv bilen är på decimetern. (!) mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||||
Jag har loggat en hel del data och i detalj granskat olika förares (kända som okända) spår/hastighet och slip på ringen, mantorp, gelleråsen m.fl. Klart är att om man inte är intresserad av sitt spår i detalj behöver man inte Yaw-sensorn. OM man nu skulle vara väldigt intresserad av sin körning och ute efter att i d e t a l j granska vad som skiljer två varv emellan trots en differens på bara t.ex. 0,2 sekunder, ja då måste man ha en DriftBox. Det kan vara knepigt att minnas 20 30 40 varv i detalj under en dag när man granskar datan två-tre dagar senare. Vidare har vi haft Drift-lådor inkopplade under race vilket visat sig värdefullt då det alltid finns två uppfattningar om incidenter.
Jag har massor med data jag kan maila till dem som vill se skillnad på ett tight- och ett mer lössläppt varv på ex. Mantorp. Pyttesladd ut ur kurvor leder ovillkorligen till lägre slutfart på raksträckan. Tror dessutom prisskillnaden upplevs som större än vad den egentligen är då det ingår fler kablar, minneskort osv i DriftBox gentemot PB. Vet inte vad priserna landar på i Sverige men tidigare har de legat på 6495.- resp 4795.- = 1 700.- för yaw-sensor, minneskort, usbsladd och nätagg (har jag för mig). Jag har också talat med RaceLogic ang namnet "DriftBox" och det är lite olyckligt då det låter som om den bara är till för inbitna däcksvärmare. T.ex. PerformanceBox Pro vore ett mer passande namn. Båda två är hursomhaver ruggit kompetenta lådor. _________________ Johan Bergin |
||||||||
ja, då kanske det beror på vart man lägger ribban då.
minneskort på 128mb ingår i P-box cigguttags adapter för begguttag köpte jag ppå classe o för 60 spänn och Usb kabeln hade jag redan. ![]() men jag förstår vad du menar, fast så galen e iallafall inte jag. det räcker med att jag kommer ha med mig laptopp på träffarna för att se spårvalen, redan det är galet i vissas ögon. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||||
Jo... det är ju helt klart en slant. Men å andra sidan vad går inte bara bensin, däck, belägg på en enda säsong....
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Re:
Jag rekomderar Performace boxen allefall, jag har en över om du är sugen _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Magnus, klart du ska ha driftmode. Håller jag inte min bil i högre fart samt mer driftvinkel än dig runt gelleråsen, ja då betalar jag mellanskilnaden för dig på din box(den dyrare) Game on!
![]() ![]() 10 April? _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Klippte in denna oxå, passar ju bättre här än i Anders CSL tråd
![]()
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Re:
Hi, hi, ok låt gå, men med en GT2 ska du väl va under 1.30? Stefan Höfläkt i sin GT3 MK 1(360hk) kör väl 1.30 om jag inte missminer mig? _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Re:
Inget jag vet om...snabbaste jag vet om är ett par 996or porschar med r däck runt 1,30 men dit ska jag med i sommar har jag tänk..har bara kört där 2 gånger med min gt2a så jag lär mig ännu...den 27 april är planen att va under 1,30 om det går som jag vill _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Re:
OK, 1.32 körde du det på gatdäck? Ska försöka hänga med er, alltid kul att köra med lite nya ansikten än man brukar. Jag sikar väl oxå på 1.30 då ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Re:
Jag borde verkligen hänga på den 10'e! _________________ ![]() |
||||||||
Re:
Ja, klart du borde ![]() ![]() ![]() Nåväl detta kan vi prata om, enda jag inte kör mot dig är kort slalom ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Re:
Själklart Jag hade riktig laptimer när jag körde det, och jag had een CSL i hasorna som kom lite efter hela tiden.. ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Re:
Skulle va skit kul om du följde med... Ja 1,32 på Yokoha 048R R däck första gången på R däck i oktober när det va blöt hela dagen och torkade upp sakta men säkert...had een trasig slang till en blow off ventil så jag saknade endel HK med så jag är rätt säker på att det kommer gå fortare, mycket fortare.. ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2466 besök totalt |