Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8269 besök totalt |
Jo, jag tänkte vidare på den här tråden när jag var ute o körde/åkte nyss. Och självklart vill jag ha så mycket feedback från bilen som möjligt och en precis respons från den på mina inputs. Elektroniska hjälpmedel måste man kunna stänga av osv. Så jag tycker nog precis som alla andra. Men det verkar inte hindra mig att ha otroligt kul även i bilar som dåligt förmedlar vad som händer, försvagat och grumligt. Om jag blir satt i en amerikansk SUV och det är slalom så kommer jag ha skitkul! Ändå. ![]() Vad jag däremot ogillar är bilar som förmedlar väldigt lite OCH samtidigt är oberäkneliga. Att köra racerbana med en för mjuk och o-distinkt bil är fortfarande jättekul trots problem med tex luddig feedback, även om en bättre bil kan vara ännu roligare så är det fortfarande otroligt skoj att ta sig runt så bra man kan utifrån materialet. Men en bil där man inte vet om det släppt eller inte, eller om det är hjälpsystem i farten eller inte osv bara för att det är noll feedback OCH den beter sig lynnigt, nä det går bort på bana iaf för då blir det läskigt att köra på gränsen. _________________ ![]() |
||||||
Re:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Re:
Jag tog ju två repor eller så med den osså. Ganska mycket understyrning men det var ju hanterbart om man anpassade sitt körsätt i konbanan, lite jobbigare i vändningen ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
När Thed Björk och Richard Göransson hade utbildning/träff på Gelleråsen förra året så åkte Thed med några varv (och körde själv) i min M3'a. Nu var den ju heltossigt inställd med kraftig överstyrning i alla snabba högerkurvor
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() om jag fattat honom rätt ( ![]() ![]() ![]() Summa sumarum, jag är nog en förare med extra lite dragning åt det lyssnande hållet snarare än precisionsarbete? Eller... ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
![]() Men kirurgisk precisionskörning med ett välavstämt idrottsredskap behöver ju inte ha så mycket med körglädje att göra ![]() |
||||||
Tycker att tråden blivit lite splittrad...
Att ha kul med en bil är väl inte samma sak som körglädje? Eller? I min mening kan man ha kul med en golfbil, likväl som undermotoriserad suv, det blir vad man gör det till helt enkelt. Men körglädje är väl när man så fort man sitter i bilen vill hitta en kurvig väg, en rondell eller liknande bara för att bilen bjuder in till det hela tiden. Det är väl därför miatavänner och speedsteråkare så ogärna blir utan en dylik bil. Skulle gärna ha tips på nya bilar som förmedlar körglädje. Ett tips är Citroen C2 1.6 VTS _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||||
Re:
![]() ![]() En bil som lockar en till att köra och inte åka. Det är väl körglädje? ![]() Att bli lockad till att köra och inte åka när det är en rondell eller kurvig väg, ja där är iaf jag rätt så lättinlockad, så det klarar väl varenda bil. Men jag märker ju att vissa bilar lockar en till att köra nästan jämnt medans i andra bilar så slår man per automatik över till att åka en stor procent av den totala körsträckan. Sen att det till väldigt stor del har att göra med feedback och respons tror jag vi alla är överens om? Prestanda (G i alla vädersträck!) är ju sällan en glädjeförstörare men det var väl lite det det första inlägget filosoferade över. Åsikten att feedback och respons nog hade högre prioritet än prestanda egentligen. (sen så tänkte jag kors o tvärs utifrån trådens inlägg så jag spårade ur friskt.... men kanske ändå var kvar lite på banan? ![]() ![]() ![]() PS: en bil som bara är jättekul på kurvig 70-väg men olidlig på motorväg.... hmmm.... nu faller mitt resonemang ovan ihop.... vad är körglädje nudå ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Jag tycker inte alls att alla dagens bilar tråkiga. Tvärtom. Och tråkiga bilar har alltid funnits, jag hade en gång en Taunus 73, flera centimeter glapp i styrningen (som var ditkonstruerad med flit, via en flexande gummiöverföring)...
T.o.m. de som ansågs roliga då, är enligt min mening inte så kul idag. För några vintrar sen hade jag en Golf Mk1. Till det positiva hörde att vägenskaperna fortfarande var mycket bra, neutral och lättkontrollerad. Men styrning utan servo och istället 4,5 rattvarv är inte roligt, bara segt och opresist. Växellådan hade någon konstig "du flyttar runt i en låda med gummi" känsla. Det gick inte att tå-häla när man växlade ned. Hade den dessutom varit några år äldre hade den haft automatchoke... Angående Magnus "att köra på känn" körstil. Så har jag alltid uppfattat att Schumacher kör. Och det gick ju bra... _________________ Johan Rådlund |
||||||
Kände att jag ville skriva nåt här jag också...
Kör till vardags en V40, en standard 2,0T som förmedlar en form av körglädje, lagom kraft och okej väghållning, trivs bäst i stan och på motorväg. Sen har jag ju min 7:a och den är ju egentligen raka motsatsen (när den väl fungerar), där är det mer g-krafter och främjande för "råare" körning, den passar på småvägar av den krokigare modellen. Sen blir man ju kräsen efter ett tag, man vill ha mer kraft och mer fart. Ett farligt fenomen uppträder då man precis kört med 7:an och sen hoppar in i volvon och tror man kan köra likadant med bromspunkter och dyl. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
Inte gör det mig nåt att diskussionen spretar. Mina åsikter är ingen "sanning" utan just åsikter.
Hade glädjen att provköra en Westfield Eleven för några år sen. Den hade inte mycket motoreffekt, inte mycket grepp och inga herrejössesbromsar. Därför kunde den inte ge några höga G-krafter i någon riktning, men körglädjefaktorn var högre än det mesta jag kört. Visst sjutton är det kul när det bär iväg så att alla intryck blir diffusa eller när det känns som om ögonen ska poppa ur skallen när man bromsar, men för mig är det samma pryl som att åka berg-och-dal-bana och ger inte samma känsla av välbefinnande som när man färdas genom en kurva med lite lagom släpp på bakhjulen. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Där kan jag bara hålla med. Dessutom har rakt framåt prestanda den trista egenskapen att man vänjer sej, efter ett tag känns det inte så fort längre. Man vill ha mer, som man sen vänjer sej vid o.s.v. Men köra med ställ är alltid skoj, oavsett hastighet ![]() _________________ Johan Rådlund |
||||||
Re:
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Re:
du skulle kombinerat de bägge och lagt i type-r motorn i speedstern, det bästa ur två världar ![]() _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||||
Re:
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Kan väl inte direkt påstå att jag ägt/äger några körglada bilar, men däremot hävdar jag att mina gamla gubb-oplar har karaktär och själ. Det räcker ganska långt för min del.
Chassina på mina Rekorder och omegor är från fabrik byggda för landsvägskomfort och välfyllt bagage. Familjesedaner helt enkelt. Absolut inga dräpare på racerbanan, mellan konor eller i skogen. Båda omegorna har både elhissar, c-lås och ABS bla. Men det gör inget, jag gillar att köra dem och har kul ändå. Inga underdog ambitioner heller, även om 1.40.62 i SS kanske kan anses som skapligt med 1,5 ton slagskepp... Jag har svårt för att definera körglädje, och diffusa känslobegrepp som karaktär och själ borde inte gå att tillämpa på döda ting som bilar, men man gör det ändå. Nya bilar (-95 och uppåt kanske?) ger mig inga känslor alls, de är bara transportmedel. När man tex kört företagets V70is (~05 nånting) ett par gånger undrar man hur folk står ut? Det är ju bara en kluns med fyra hjul nånstans i fjärran. Visst är det skönt med fjärrlås, antispinn och annat lull, men "köra-bil-känslan" är lika med noll jämfört med mina gamla järnsängar från Rüsselheim. Inget ont om V70, det råkar bara vara en ny bil jag kört så mycket med att jag kunnat bilda en ordentlig uppfattning. Det går säkert att köra fort med en sån också, men jag ser ingen anledning till det. Skoj har man med äldre bilar, transporterar sig gör man med nyare. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Re:
Det där låter precis som en speedster... Problemet med att ha den som enda bil är då att man alltid kör den, och därmed väljer 70 väg istället för motorväg, vilket gör resorna minst dubbelt så långa... ![]() Nåja, jag ska inte klaga, kommer spara min för all framtid... Även om motorn skulle kunna vara roligare... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||||
Själv vägrar jag köpa en framhjulsdriven privatbil eftersom jag bor efter en 5 km asfalterad "kostig" som svänger kopiöst. Att se snön falla och inte ha nåt att åka ut och sladda med är ju rena mardrömmen (och i dag var nog sista dan
![]() ![]() |
||||||
Re:
Du måste lära dig att använda vänsterfoten ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8269 besök totalt |