Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5661 besök totalt |
bygga Ekonomibil, på vad?
Hej! Jag och en kompis är sugna på att börja bygga på en grp. Ekonomi (övre norra BF. reglementet) å vi håller just nu på att bolla lite idéer om vad vi ska bygga på, dom bilar vi diskuterat är: Volvo 480ES 86-87 (ganska fräna, man blir inte lika mycke en i mängden. minus för kunskap och viss brist på karossdelar) Opel Kadett E GSI 8v (Dokumenterat pålitlig och konkurrenskraftig, minus för rost) Opel Kadett E GT samma som ovan ^^) Volkswagen Golf I Gti (dokumenterat pålitlig och konkurenskraftig, minus för K-jet och ålder) För och nackdelar med dessa bilar? (kadetten har ett över tag dock, jag jobbar hos en GM-återförsäljare och det ör 3st där som tävlar med just Kadett) //Konrad S. _________________ Konrad Söderholm. |
||||||||
Re:
Instämmer! Finns ju många Golf 2 i Grp E som går bra, så delar o.d. lär inte va några problem. Kadetten tycker jag är tuffast som rallybil ( och utseendet är ju halva segern ![]() Rost är väl detsamma på båda typ..? Men vilken 80-talsbil har inte problem med det ![]() Sen finns ju Corsa A GSi men hur den är konkurrentmässigt har jag ingen aning om. Plus för rallylooken på den med! Lite mindre effekt men den väger ju inte så mycket heller så det kanske går på ett ut. Min lilla 1.2:a har riktigt bra väghållning med bara sänkfjädrar så där är det nog inga problem i alla fall. Pegout 205 GTI är väl inte helt ovanlig i Ekonomi heller va? Hur är Volvon effektmässigt? Den är ju helt klart en cool outsider! Sitter och funderar på om det inte kan finnas någon Alfa som skulle kunna hänga med, ![]() |
||||||||
volvon ligger på ca 109hk, ganska likt som på övriga alternativ, dom ligger ju mellan 110 och 120hk orginal, den har i standardskick ca 900 - 950kilo skattevikt, och rätt go väghållning
![]() Golf IIan har väll oxo K-jet, då vi inte får åka 16v här uppe? så då borde ju en goffe I vara bättre, iaf med 1800motorn? lättare å smidigare ![]() //Konrad S. _________________ Konrad Söderholm. |
||||||||
Re: bygga Ekonomibil, på vad?
Vad jag har föstått så gäller Grp Ekonomi reglementet över hela landet nu ![]() Jag är lite partisk nu...men en Alfra 33:a är en vinnar bil ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||||
Nop det gäller endast i ÖNBF sen har väl MNBF ett annat reglemente som också heter Ekonomi och resten av sverige har Grp-E reglementet. Här står det förklarat. http://www.motorsport4sale.com/sv_ek Smidigt va? ![]() |
||||||||
Re:
Hmm jag menar INTE 16v. Finnsvanliga 8v GTi med EFI sprut!! ![]() Jag vet att det är 8V som gäller därför tipsade ja om just den ![]() Är ju inte direkt BARA materialet som gäller i Grupp-E , mer föraren. En av de som vinner ofta i grupp-e här uppe åker Golf MK II 8V GTI. Anders Nilsson åkandes för lycksele MK , den nya bilen är en sån. Helt orörd 8V med bytt kamrem men inte ens öppnad motor eller annat. orginal koppling med okänt antal mil på sitt samvete. By The Way så bygger han en Volvo till nästa sässong(säger ryktet och ett smile!). Den skall fungera i BÅDE grupp-E och VOC , går finnt med en 242 GT som har speciell motor. Som ovan skrivet så är väl Opel Corsa ett bra val av bil med!! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Re:
Kadett D tror jag den heter. E är i alla fall den jag har så det känns lågiskt ![]() |
||||||||
Re:
jepps... eller så änn mer ultimat måste ju vara en gammal corsa GSI ? _________________ Niklas Folkesson |
||||||||
Re:
Det finns ett antal Grupp-E fordar, det är av denna karossvarianten, http://www.blocket.se/vi/11963512.ht Tror det är en trea va? Ekonomi vet jag inte om det finns nån. |
||||||||
tror inte du får bygga på varken golf gti eller kadett gsi
ekonomi bilarna får ha ett max antal kilowat per kg och båda bilarna överstiger den gränsen har jag för mig MVH _________________ Henric Nilsson ----------------------------------------------- vw golf mk1 kitcar volvo 242 Grp H Rallybil http://www.hlm-motorsport.se |
||||||||
Re:
Så en kadett gsi funkar finfint ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||||
Re:
Det är en femma. Men det duger. Du vet inte vilka motorer som de kör med då? _________________ Per Ferm |
||||||||
Re:
Jo kolla på http://web.sbf.se/regler/up/2/RY_Bil Det är en lista med lämpliga bilar för grupp-E. De verkar som att 1.8 16V går in, mumma!
|
||||||||
Re:
Där har du fel. I alla fall i norra får du åka GTi. Dock ännu inte 16V men vanliga 1,8 8V. Detta skall väl så småningom tillämpas i södra åxå. Men hur som så sitter det ju lämplig motor i vanliga GTi 1,8 8v. Annars är det som tidigare spekulerats i Golf GT med 90hk som åks med. Den har allt som GTi:n har utom antal hästar under huven. Perfekt för Grupp-E alltså. Detta gäller även oplarna. Finns lämpliga objekt även där att åka med. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5661 besök totalt |