Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad tycker ni egentligen om SEAT?
3680 besök totalt
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Jag har en period letat lite löst efter en rolig GTi-bil och igår körde jag Seat Ibiza FR. Den är den bästa jag testat (invägt kostnad ca 160000 kr) såhär långt.

Den har testats med lite "lagom" betyg, Autocar, Evo mfl är försiktigt positiva. AMS hade med den i ett grupptest av 10 bilar. Seaten tog hem det mesta i prestanda- och IQ ronden (med bättre däck hade den nog tagit varvtiden också) men sen införde man en specialrond som hette "Sportig bil" och degraderade den till 3:e plats delvis på image+varumärke

Vad är det som fattas Seat - jag tyckte Ibiza FR var en bra Gti och klart mer prisvärd än Fiesta ST - trots att Fiestan på nåt märkligt sätt väckt mer habegär (jag har provkört den två gånger nu...).
Kanske nåt estetiskt? Seat lyser nästan helt med sin frånvaro i banåkabilarna trots Cupra modellerna, eller håller de inte måttet? Eller är det ambitionen att vara en alternativ "Alfa" (mer missriktat kan man ju inte ha det, skrämma Svensson, och Alfistina går inte på det, vill de ha alternativ till passion blir det väl oftast BMW).

Vad säger forumeliten? Har jag rätt eller fel?

Jo, jag gav mig på att skriva ett test oxo, finns på hemsidan. Titta gärna och ge feedback, jag vill bli bättre

Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Far och mor har en Leon. De är 62. What else to say?

Jag personligen ser Seat som ett billigare alternativ till VW utan att för den delen göra avkall på kvalitet. Att det skulle vara det sportigare alternativet av 1.8t-koncernen är väl högst möjligt att ifrågasätta. Den koncernen har väl inte gjort något sportigt sedan Golf 1 GTI?

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Re:

Claes Haglund skrev:
Den koncernen har väl inte gjort något sportigt sedan Golf 1 GTI?

Känns som om du legat i dvala i tre årtionden...

Eller vad sägs om modeller som Golf Rallye, Corrado G60, Corrado VR6, Scirocco II, Golf R32 (IV & V), Golf GTI (II & V), Lupo GTI, Polo GTI, Polo G40...? och det utan att ens gå in på bilar som Ur-Quattro, RS2, RS4, RS6, osv, osv...eller Lamborghini Gallardo & Murciélago, Bugatti Veyron, etc, etc...

Här sen Sep 2004

Seat upplever jag som dyra och inte särskilt bra på nåt. Möjligen ser de lite coola ut.
Köp nåt annat!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

Annars brukar ju Hondas CTR ansers som överlägsen vinnare bland nyare GTI bilar.. och för dom pengarna får du ju runt en -05a....

Brämhult
Här sen Jan 2003

Re:

Atariman skrev:
Claes Haglund skrev:
Den koncernen har väl inte gjort något sportigt sedan Golf 1 GTI?

Känns som om du legat i dvala i tre årtionden...

Eller vad sägs om modeller som Golf Rallye, Corrado G60, Corrado VR6, Scirocco II, Golf R32 (IV & V), Golf GTI (II & V), Lupo GTI, Polo GTI, Polo G40...? och det utan att ens gå in på bilar som Ur-Quattro, RS2, RS4, RS6, osv, osv...eller Lamborghini Gallardo & Murciélago, Bugatti Veyron, etc, etc...

Haha! Skönt att det finns folk med humor på forumet. thumbs up thumbs up

VAG vet utan tvekan hur man bygger roliga bilar. thumbs up

Får tillägga att jag varit med Seat Club Sweden och kört Superstage med en småpillad Leon VT4 (1.8t Haldex-AWD). De är tunga något fruktansvärt och det känns utan tvekan som en större bil än vad det är. På gott och ont. Har även åkt en rejält fixad Leon byggd av Ace Competition, även den en VT4 och den visade att man kan bygga bort skeppkänslan. thumbs up
Kan tänka mig att de gamla Ibiza Cupra II är hur kul som helst. De ser och verkar i alla fall härligt spartanskt tokroliga med sina vita fälgar, gula skrikiga färg, till synes fullständiga avsaknad av komfort och finess. Bara plain and simple jättekul!

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Citat:
Annars brukar ju Hondas CTR ansers som överlägsen vinnare bland nyare GTI bilar.. Och för dom pengarna får du ju runt en -05a....

Jag lever tyvärr i verkligheten där ESP, cruise, komfort och sånt spelar roll..
Skrev en test/provkörning av CTR på hemsidan.
Ren dual nature drivlina, men sigle nature chassi är måttligt kul i november, liksom.

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

Kristoffer R skrev:
Citat:
Annars brukar ju Hondas CTR ansers som överlägsen vinnare bland nyare GTI bilar.. Och för dom pengarna får du ju runt en -05a....

Skrev en test/provkörning av CTR på hemsidan.
Ren dual nature drivlina, men sigle nature chassi är måttligt kul i november, liksom.

jag körde en bil idag med ABS för första gången på länge. Fy fan! Jag vill inte ha sånt skit kände jag direkt! dock så kan jag inte leva utan farthållare...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003

Re:

Roger Gustafsson skrev:
... dock så kan jag inte leva utan farthållare...

Tegelsten på gaspedalen?

Den enda moderna sportiga gatbil för dom pengarna torde väl vara en Speedster??

Här sen Dec 2002

Citat:

Jag tror du har jobbat för länge åt det där komfortbilsföretaget i Gbg

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Jag säger som Robert Petersson i AMS appropå nya GTI-bilar i allmänhet (och Golf GTI i synnerhet):

En bil för den som en gång lämnat GTI-intresset bakom sig, men sedan
längtar tillbaka. Men till skillnad från alla dessa drömmar som inte mår
bra av att uppfyllas (hur i hela friden stod jag ut med den här dåliga komforten?)

Jag kan bara hålla med. Ett ålderstecken?

En Skoda oktavia RS då? Billiga och kul (lite bullrig kanske?).

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Top Gear är inte alltför imponerade av Ibizan: http://www.topgear.com/content/timetoburn/sections/galleries/other/hot . . . .

Själv körde jag en Leon Cupra i förra veckan och den tyckte jag om. Kommer snart ett konsumenttest på www.motorklubben.se

Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Re: Vad tycker ni egentligen om SEAT?

Kristoffer R skrev:
Jag har en period letat lite löst efter en rolig GTi-bil och igår körde jag Seat Ibiza FR. Den är den bästa jag testat (invägt kostnad ca 160000 kr) såhär långt.

Vad är det som fattas Seat - jag tyckte Ibiza FR var en bra Gti och klart mer prisvärd än Fiesta ST - trots att Fiestan på nåt märkligt sätt väckt mer habegär (jag har provkört den två gånger nu...).

Jag tolkar det som att det är ny bil som gäller? - Vet inte om jag kan komma med några bra råd men jag tycker Ibizan ser riktigt trevlig ut (har dock aldrig kört någon).

Du lär knappast få en octacia II RS för 160' ens begagnad, annars är det väldig mycket bil för pengarna och med en bra mycket roligare motorkaraktär än 1.8T (hade tidigare en octavia I RS).

Håller med dig om Fiesta ST - väcker ganska mycket habegär (sitter bara lite högt tycker jag). Vi, mest min sambo, blev med Fiesta 1.6 Sport i höstas och redan den ger mycket körglädje. Synd bara att 1.6 motorns 100 pållar verkar tröttna över 5 500 rpm...

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Kan bara intyga att den nya Cupran är skiiitkul.

JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Synd bara att 1.6 motorns 100 pållar verkar tröttna över 5 500 rpm...

Det gör de 150 i ST'n också. Man köper den inte för den balla motorkaraktären...

3680 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande