Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7631 besök totalt |
Dax att byta bil, tror ni om banåka med BMW
Ja nu är volvo 242:an såld och jag är faktist sugen på en BMW som banåkar bil nu ![]() Lite funderingar , för och nackdelar E30 M3 vs E36 M3 ? E30 är ju nästan dyrare i inköp som jag märkt, vilken av dessa är bäst för banan samt om det finns banåka saker till dom ![]() Känns ju dumt kanske att köpa en M3:a oxå om man ändå ska börja bygga om den, vad skilljer i karrosen på en M3 mot en vanlig? Lr köpa en vanlig E30 bygga om den med M3 motorn och all nödvändig uppdatering som bromsar bur glasfiber mm mm Lr köpa en valig E36 cupe och bygga om den med M3 motorn och all nödvändig uppdatering som bromsar bur glasfiber mm mm Tanken är att det ska bara bli bana med bilen ingen besikting lr nått.. Kan även säga att jag är nästan lika sugen på en CRT fast det är ju FWD på dom ![]() _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||
Re: Dax att byta bil, tror ni om banåka med BMW
E30M är en riktigt racerbil (ramlaminerad vindruta för styrka, bakflyttad C-stolpesram och bakruta + andra aero-effekter, tre-delad soppatank för låg och centrerad vikt etc) Den delar inte mycket med en ordinarie E30. Den som påstår annat vet inte bättre. E36M är en vanlig E36 fast med bättre chassie, bromsar etc men framförallt motor. E30M är motorsvag, även i vässat skick. I original-(195hk)-utförande är den inte ett bra köp, då är den för trött. Skjuten, renoverad till iaf 230 hk är den bättre(fråga mig inte hur jag vet ![]() E36M är tung. I vissa utföranden viktar den in på mer än 1800kg. Den är också en std.bil mer än en racebil. E30M är lätt och välbalanserad, Den är mycket kommunikativ och ger en rå/ren känsla vid körning. E36M har en jävla kanon till motor. Ingen av bilarna körs med behållning på banan i exakt originalskick. Man gör med fördel ganska omfattande förändringar. De understyr tex.
om du ändå skall "riva" i bilen så skulle jag luta åt en E36:a för puffrans skull. Å andra sidan är det kanske 50k dyrare att renovera en sådan spis kontra en S14 (motorn i E30M) Det finns väldigt mycket prylar till båda bilarna. Bäst av allt är www.bmwsc.com som bjuder på snabb och städad bankörning till en spottstyver! _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Varför itne en E36 325 Limo då?
Lättare och styvare än E36 Coupén har jag läst till mig. En sådan kan du också få billigt så du kan lägga mer pengar på mods. Finns sjukt mycket till dessa bilarna och till bra priser. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
Jag hade satsat mina slantar på en E36 med sexa, inte nödvändigtvis en M3. Då slipper man förhoppningsvis all rost som alla gamla E30 verkar drälla av. Visst finns det M3 E30 i bra skick, men de kostar för mycket pengar för vad man får. Man kör ifrån en M3 E30 i originalskick med det mesta som finns hos handlarna idag.
![]() Egentligen är det vettigaste nog att bygga på en E46-kaross om man ska gå "hela vägen". _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Re:
Beroende på vad man menar med hela vägen får man komma ihåga att E46 är helbilsgodkänd, det är inte en E30. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Satsa på en m3e30. Den lär inte sjunka i pris som en e36 troligen gör. Att den inte går snabbast i hela världen spelar väl ingen roll, du kommer att sitta i en klassisk körbil, och du kommer helt säkert ha tonvis med kul. Att den är understyrd orginal är plättlätt att fixa till.
Vad har du för inköpsbudget och driftsbudget? _________________ /Anders C |
||||||
Får kostar runt 100k +-0
![]() Det är ju så som BTG och Mordiiax säger att jag ska ju riva ur det mästa ur den.. _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||
M3E30 kaross med M3E36 motor röstar jag på..
Finns väl en sådan kaross till salu här på rejsa? Det står en frisk S50B30 komplett med kablage, sprut, instrument m.m med tillhörande låda, kardan och diff hos autodemontering TT som de vill ha 40k för. Jag vet att den motorn är riktigt frisk för det är en god vän till mig som ägt den innan senaste ägaren. Som förövrigt smällde bilen samma kväll han köpt den... ![]() MVH |
||||||
Den här tycker jag verkar rätt vettig:
BMW E36 2.8 Rennwagen http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sr_qual=GN&id=11111111248619303& (Ja, jag är väldigt sugen på BMW ibland ![]() _________________ -- |
||||||
Det där med vikten varierar en del.
Min väger 1430kg, enda lättningen då var att jag plockade ur reservhjulet. Ingen taklucka och inte skinn, men med AC. Den skulle du kunna få för 80k. Det är väl 200kg tyngre än E30 M3, men 90hk mer. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||
Re:
Du åkt något bana med den? Hur tycker du dom känns? varför sälja ![]() Krille_hlm: Ja det vore ju skoj men jag är inte så hemskt sugen på att skruva något mera just nu hehe.. Men som det evrkar nu lutar det nog ått E36 karrosen.. _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||
[quote="BTG"]
Jaså kostar det 50 k extra att renovera en sådan motor, va riktigt dyrt det slut summa på runt 65k då lr? Är det räknat om du ska lämna in allt då lr?
letat lite info nu men hittar inget ang att dom är styvare 4dörrars och lättare.. Ja det verka ju finnas en del saker till dom ![]() _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||
Re:
Känslan är nog att de känns trygg och effektiv. Jag har tyckt allt funkat väldigt bra, nöjd med balansen och uppförandet. Jag har tänkt sälja pga två anledningar. Nummer ett är att min sambo tycker att det är en väl dyr bil att skrota för oss ![]() Den andra är att jag åker till Norge och jobbar på måndag och kommer tillbaka i september/oktober. Så den har stått sedan september förra året, och kommer att stå till april nästa år. Känns onödigt. Nu hinner jag inte sälja iaf vad det ser ut, fick besked om att åka för en vecka sedan. Åkte med r-däck, släta skivor och hårdare belägg Ferodo DS2500/3000 och stålomspunna slangar, hade inga direkta problem med bromsarna, de är inte bäst men de funkar. Finns en M3 GT modell, 350stycken tillverkade. En samlar bil, har en del uppdateringar som är trevliga,men är inte unikt mycket bättre. För prisskillnaden kan man göra en vandlig 3.0 snabbare. Men GT'n har en del unika utseende grejjer också. Mycket trevliga, men inget man slaktar och gör räser av. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||
[quote="Roger Brorsson"]
Tror inte det kostar 50k, fråga Mro han håller på eller har renoverat en motor nu. Finns en tråd i våra banåkarbilar delen. Coupen är förstärkt och lika vridstyv som 4-dörrars. Tror karossen är 10kg lättare också, men inte helt säker. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||
Re:
De räcker ok om man ordnar kylning.
Det kostar 50k att renovera en S14. (Allt beroende på hur allvarligt det är och så, 50k då byter man allt.) Jag höftade sedan att det kanske är 50k till på en E36M-motor? Men jag vet inte. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Data enligt ETK
Råkaross coupe 329kg utan taklucka, kaross för taklucka 327kg Dörr 17kg, GT 9,4kg (alu) Elhissmek 1,7kg Vindruta 11,9kg Dörruta 4,7kg Bakre sidoruta 2,7kg Bakruta 6,5kg Skärm 3,7kg Huv 19,4kg Baklucka 9,4kg Summa: 435,8kg (GT 420,6kg) Råkaross sedan 218kg utan taklucka, kaross för taklucka 215kg Dörr fram 14,8kg Dörr bak 11,8kg Elhissmek fram 1,2kg Elhissmek bak 1,0kg Vindruta 12kg Dörruta fram 3,5kg Dörruta bak 2,1+lilla 0,6kg Bakruta 6,5kg Skärm 3,0kg Huv 15,5 Baklucka 9,7kg Summa: 337,7kg ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7631 besök totalt |