Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Förslag till lag om ändring i trafikskadelagen
1788 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Jag har bevakat denna lite åt en icke SBF-ansluten klubb och nu har det hänt lite (några veckor gammal info iofs).

Ändringarna föreslås träda i kraft den 11 juni 2007. Men det kan ju bli lite försenat (det var planerat till 1e April först).
Lagrådsremissen finns här.

I bilaga 4 på PDFen finns guldkornet:
Gammal text i grått och ny i rött skrev:
Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på
1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det används
för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
vid organiserad hastighetstävling eller vid träning för sådan tävling inom inhägnat tävlingsområde,
3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvudsakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i vägtrafikregistret. Har till motordrivet fordon som omfattas av lagen kopplats fordon av annat slag, tillämpas lagens bestämmelser om skada i följd av trafik med motordrivet fordon på fordonskombinationen i dess helhet.
Detta innebär att gråzonen i dagens trafikskadelag blir rejält mycket mindre och det endast är organiserad tävling eller träning för organiserad tävling som kräver Motortävlingsförsäkring när detta gått igenom.
Förhoppningsvis blir detta lika bra som jag hoppas.
Definitonen av "organiserad Tävling" kan ju bli en liten gråzon men vanliga banträffar tycker jag borde ligga klart utanför (ingen resutatlista eller officiell tidtagning). Men att klara ut det med trafikförsäkringsföreningen borde vara mycket enklare när detta förslag förhoppningsvis går igenom.

Lite läsning för den som vill gräva ner sig i förarbetet som är riktigt lysande ur rejsaperspektiv, Ds 2006:12 Förvånande klarsynt thumbs up.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Wow, de tog två år men det rullar framåt. Kanon!!!

Här sen Feb 2003

äntligen! några få av er kanske vet vet att jag tog tag i denna frågan för ett par år sedan då jag vart förbannad på att det va så som det va. bland annat så skickade jag magnus thomé till ett möte på justitsiedepartimentet. (tror jag det va iallafall) det verkar som om de rest frågan igen och dragit igenom ett förslag nu, såhär 3 år eller så efter att man satt som klistrad vid telefone och försökte röra om reält i grytan. nu jäv-r ser det ljust ut för framtiden!

kul att man kanske på ett ytterst litet hörn kanske bidragit till detta med alla hundratals samtal till justitise dep, ett 10 tal försäkringsbolags produktchefe, vd: s och annat, ett 10 tal trafikskolor och deras föreningar, trafikförsäkringsförreninge osv.. men det vart ju totalt stopp efter mötet som magnus var med på. inte ett ord sedan efter det tyvärr. kul att se att det kom endå! äntligen skriver jag igen. nu e jag riktigt riktigt glad!

jätte tack för informationen

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

C skrev:
äntligen! några få av er kanske vet vet att jag tog tag i denna frågan för ett par år sedan då jag vart förbannad på att det va så som det va. bland annat så skickade jag magnus thomé till ett möte på justitsiedepartimentet. (tror jag det va iallafall) det verkar som om de rest frågan igen och dragit igenom ett förslag nu, såhär 3 år eller så efter att man satt som klistrad vid telefone och försökte röra om reält i grytan. nu jäv-r ser det ljust ut för framtiden!

kul att man kanske på ett ytterst litet hörn kanske bidragit till detta med alla hundratals samtal till justitise dep, ett 10 tal försäkringsbolags produktchefe, vd: s och annat, ett 10 tal trafikskolor och deras föreningar, trafikförsäkringsförreninge osv.. men det vart ju totalt stopp efter mötet som magnus var med på. inte ett ord sedan efter det tyvärr. kul att se att det kom endå! äntligen skriver jag igen. nu e jag riktigt riktigt glad!

Det blev som de sa på mötet. De tog med sig all info o gick o satte sig på kammaren o fundera o skrev ett förslag thumbs up Tog lite tid bara.

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Kul att det rör på sig till synes åt ett bra håll.

Jag har bara snabbläst de intressantaste delarna av förarbetet men jag håller med att det är välbalanserat. thumbs up

C

Här sen Feb 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
C skrev:

Det blev som de sa på mötet. De tog med sig all info o gick o satte sig på kammaren o fundera o skrev ett förslag thumbs up Tog lite tid bara.

jättetack ännu en gång för att du ställde upp då magnus!

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Kan meddela att det jobbas på andra lösningar som löser mer problem än bara trafikförsäkringen.

men kan inte säga alltför mycket nu utan får återkomma om någon månad eller så......

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Kan meddela att det jobbas på andra lösningar som löser mer problem än bara trafikförsäkringen.

men kan inte säga alltför mycket nu utan får återkomma om någon månad eller så......

Militærkupp med dig som diktator?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

johann skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Militærkupp med dig som diktator?

hehe, det vore något........ låter som ett kul jobb

Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004

För ett litet förtydligande !

Kommer detta innebära att fler försäkringsbolag, försäkrar vid banträff.

Kommer man att kunna ta induviduella tider med laptimer på banträffar utan att riskera försäkringern, då menar jag, att man som privatperson tar sina egna tider på banan.

Externa fråga !
Finns det någon banträff som tillåter tidtagning idag för vanliga gatbilar ?

/ Mvh Richard Hammerin

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Hammerin skrev:
För ett litet förtydligande !

Kommer detta innebära att fler försäkringsbolag, försäkrar vid banträff.

Kommer man att kunna ta induviduella tider med laptimer på banträffar utan att riskera försäkringern, då menar jag, att man som privatperson tar sina egna tider på banan.

Externa fråga !
Finns det någon banträff som tillåter tidtagning idag för vanliga gatbilar ?

/ Mvh Richard Hammerin

Motorklubben tillåter tidtagning när dom kör sina banträffar tillsammans med oss i SLC....

Allmänt banåkaforum
1788 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande