Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ekvationer för teoretisk racing?
2238 besök totalt
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Trådstartare

I dragracingen så finns det en mängd faktorer:

Lättar du 45kg så tjänar du en tiondel på 402m
Trimmar du 10hk så tjänar du en tiondel på 402m
201m tiden * 1.55 = 402m tiden
60-fots tiden är normalt x till y av 402m tiden
vidare så finns det 3-4 vedertagna ekvationer för att räkna ut tid+slutfart uifrån bilens hästkrafter och kilo.

Finns det några liknande saker inom racing?

Älska varje varv!
Citera
TomasL
Stockholm
Här sen Jul 2005

Nej, det finns för många variabler för att göra det. Det skulle gå att ställa upp ett par generaliserade regler för att beskriva en "optimal" bil för vissa banor/bantyper, men i slutändan handlar det nog mest om förarens skicklighet.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Intressant. Jag tänker, om man tar Kinnekulle så vet man ganska bra vilka varvtider olika bilar hamnar på (inom några sekunders tolerans). Man borde kunna göra en halvshysst estimering med däckval + vikt + hk. Men tittar man på Superstagetider tex så blir det väldigt svårt att pricka in vad bilar får för tider tycker jag.

Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Intressant. Jag tänker, om man tar Kinnekulle så vet man ganska bra vilka varvtider olika bilar hamnar på (inom några sekunders tolerans). Man borde kunna göra en halvshysst estimering med däckval + vikt + hk. Men tittar man på Superstagetider tex så blir det väldigt svårt att pricka in vad bilar får för tider tycker jag.

om man bara kikar på däcken - och på en räserbana. Hur många procent på tiden gör r-däck eller rediga slicks i jämförelse med vanliga gat-däck?

Självklart så är ju förutsättningen att det är en förare som kan köra.

Älska varje varv!
Citera
Andreas Douhan

Här sen Okt 2003

Det svåra när man ska simulera en varvtid är att göra korrekta modeller av verkligheten, tex hur ska man ta hänsyn till föraren, samt spårval och vilken däcksmodell man ska använda? När man väl har grejat och förstått modellerna är det bara massa programmering utifrån det, vilket iofs inte behöver vara enkelt.

Ett program som jag har tittat närmare på simulerar körningen utifrån banans centrumlinje, då det är svårt att få data på en racelinje.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Bosch Lapsim är väl ett av de mer vedertagna och exakta programmen. Smygtestat lite och lagt in data från känd bil för att sedan jämföra med en av de Super Touring-bilar som finns i programmet.

Tidsskillnaden per km körning mellan de två olika bilarna är snuskigt exakt jämfört med det man kan mäta live. Och då har man ändrat effektkurva, dämpare, fjädrar, vikt, däcksgrepp osv osv.

Imponerande och ett enormt jobb ligger bakom. thumbs up

dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Andreas Lidström skrev:
Bosch Lapsim är väl ett av de mer vedertagna och exakta programmen. Smygtestat lite och lagt in data från känd bil för att sedan jämföra med en av de Super Touring-bilar som finns i programmet.

Tidsskillnaden per km körning mellan de två olika bilarna är snuskigt exakt jämfört med det man kan mäta live. Och då har man ändrat effektkurva, dämpare, fjädrar, vikt, däcksgrepp osv osv.

http://www.bosch-motorsport.de/content/language2/html/3050.htm och free download också!

edit: The fully functioning version sells for 5300 Euros. *ouch*

edit2: och matlab skulle man ha...

edit3: fast i manualen hittade jag en del av det jag ledate efter, som tex:

Citat:
In the gearbox menu the ratios of the gearbox can be specified, as well as the
overall drivetrain efficiency (street gearbox: 84 - 90%, straight cut race gearbox:
92 - 96 %).

Älska varje varv!
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Re:

Tack för den. thumbs up
Bästa programmet på länge. Synd bara att man inte kan använda alla funktioner och ändra allting till värdena för sin egen bil.

Andreas Lidström skrev:

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Höll på och pillade med Bosch Motorsport lapsim för ett tag sedan och tänkte göra ett nytt ryck när jag har lite loggdata. Det finns en ny version ute som iaf i standardutförande kan rätt mycket.

Programmet
http://www.bosch-motorsport.com/content/downloads/Software/LapSim_incl . . . .
Manual
http://www.bosch-motorsport.com/content/downloads/Software/ManualLapSi . . . .

Har fixat en modell av min bil som nog är rimligt rätt iaf.

Problemet är att ladda loggdata. Jag har loggad data ifrån Performance box och Racechrono men jag lyckas inte få Bosch Motorsport lap sim att läsa mina .csv exporterade filer. Såg att någon har fått det att funka men med data ifrån nån annan loggutrustning. Är det någon som har en loggfil som funkar så att man kan kolla på den hur formatet ska vara?

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Vi hade en säljare för Dymola på jobbet förra veckan, han hävdade att vissa F1-stall använde mjukvaran för simulering av bilarnas egenskaper och dessas resultat på den givna banan.

Citera
AxelT

Här sen Jun 2009

En fråga som är lite halvrelaterad:

om man ska simulera en varvtid måste man ju givetvis inkludera spårval. Nu är det ju dock så att vissa förare använder ett visst spår, och andra förare kanske ett annat, beroende på körstil. Så är det ju kanske framförallt inom amatörracing, men även inom professionell racing förekommer det ju.

Min fråga är däremot: Det måste väl finnas ett snabbaste spår? Ett som är överlägset de andra, även om det kanske inte är en stor skillnad. I så fall, varför används inte det alltid? Beror det på förarens oförmåga att anpassa sig till en ny körstil, eller är det för att bilarnas egenskaper är olika? Inom F1, förekommer det att olika spårval används? Man tycker ju att inställningarna borde vara någorlunda lika mellan bilarna.

Lite jag funderat på ett tag.

Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

TomasL skrev:
beskriva en "optimal" bil för vissa banor/bantyper, men i slutändan handlar det nog mest om förarens skicklighet.

thumbs up
Föraren betyder ganska så mycket, har en kompis vars son har kört cart.
Dom lånade ut en vinnar motor til en medtävlande när deras rasat i sista heatet före finalen......
kan väl säga att varvtiderna inte var i närheten av kompisens son.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

AxelT skrev:

om man ska simulera en varvtid måste man ju givetvis inkludera spårval. Nu är det ju dock så att vissa förare använder ett visst spår, och andra förare kanske ett annat, beroende på körstil. Så är det ju kanske framförallt inom amatörracing, men även inom professionell racing förekommer det ju.

Min fråga är däremot: Det måste väl finnas ett snabbaste spår? Ett som är överlägset de andra, även om det kanske inte är en stor skillnad. I så fall, varför används inte det alltid? Beror det på förarens oförmåga att anpassa sig till en ny körstil, eller är det för att bilarnas egenskaper är olika? Inom F1, förekommer det att olika spårval används? Man tycker ju att inställningarna borde vara någorlunda lika mellan bilarna.

Vissa kurvor/kurvpartier på vissa banor har i stort sett ett enda idealspår som är bra för en stor del av bilarna som frekventerar banan. Men väldigt vanligt är kurvor/kurvpartier som har väldigt många olika "rätt" spår där bäst spårval beror på vad du kör för bil, dvs väldigt materialberoende spårval så att säga. Och till sist, vissa kurvor/kurvpartier har flera olika spår där rätt/bäst spår helt enkelt är en smaksak/körstilsberoende.

Kinnekulle är ett exempel på bana med vansinnigt många möjliga rätt/bäst spårval.

PS: Sånt som kan påverka vilket spår som är bäst i vissa kurvor/kurvpartier är: effekt, vikt, max sidogrepp och max längsledes grepp, viktfördelning (t.e.x äldre Porsche med mycket vikt bak), chassisättning (tex mycket eller lite lastväxel kan påverka hur man vill hantera bilen genom ett parti) och desstuom att många parametrar kan påverka varandra sinsemellan.... Rent allmänt så är det ju ganska vanligt med gatbilar (vilket trådens huvudfråga egentligen inte gäller...) att man får "köra runt" de imperfektioner som chassi/bilen har. De ger ju utrymme för olika spårval det med.

Här sen Jun 2009

Re:

Magnus Thomé skrev:
AxelT skrev:

Vissa kurvor/kurvpartier på vissa banor har i stort sett ett enda idealspår som är bra för en stor del av bilarna som frekventerar banan. Men väldigt vanligt är kurvor/kurvpartier som har väldigt många olika "rätt" spår där bäst spårval beror på vad du kör för bil, dvs väldigt materialberoende spårval så att säga. Och till sist, vissa kurvor/kurvpartier har flera olika spår där rätt/bäst spår helt enkelt är en smaksak/körstilsberoende.

Kinnekulle är ett exempel på bana med vansinnigt många möjliga rätt/bäst spårval.

PS: Sånt som kan påverka vilket spår som är bäst i vissa kurvor/kurvpartier är: effekt, vikt, max sidogrepp och max längsledes grepp, viktfördelning (t.e.x äldre Porsche med mycket vikt bak), chassisättning (tex mycket eller lite lastväxel kan påverka hur man vill hantera bilen genom ett parti) och desstuom att många parametrar kan påverka varandra sinsemellan.... Rent allmänt så är det ju ganska vanligt med gatbilar (vilket trådens huvudfråga egentligen inte gäller...) att man får "köra runt" de imperfektioner som chassi/bilen har. De ger ju utrymme för olika spårval det med.

Bra svar, tack thumbs up

Det jag mest funderade på var det här med olika spårval beroende på körstil, existerar det i professionell racing?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

AxelT skrev:
...
Det jag mest funderade på var det här med olika spårval beroende på körstil, existerar det i professionell racing?

För länge sen så existerade det ju tveklöst olika körstil på F1-nivå. Men jag har ingen koll om man numera har ett mindre spann att spela med i körstil för att prestera på topp. Återigen så kan ju materialet spela in, om F1-bilar skiljde sig mer förr i stil/beteende mot att idag vara mer snarlika och därför kräva snarlika sätt att ta sig runt banan optimalt? I touring car-serier så finns ju både RWD och FWD som ju lär påverka (man måste vårda däcken på olika sätt under rejsets gång tex). I rally finns väl en bredd i körstilar? När Loeb kom så introducerade han ju AFAIK en ny betydligt mer banracinginspirerad körstil i rally eftersom han hade kört mycket asfaltrallly. Hoppas jag inte är ute och cyklar

Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

AxelT skrev:

Sen kanske man får ha ett spår för snabbaste varvtid men för att köra om så behöver man kompromissa någonstans för att vara snabbare vid omkörningspunkten.

Här sen Jun 2009

okej, so far hänger jag helt och fullt med, men om vi bortser från allt utom just att sätta snabba varvtider, och utgår från att alla kör samma bil med samma förutsättningar, kan man antagligen utgå från att nuförtiden skulle de välja samma spår, eller?

Ang. det Magnus sa om F1 nu och då, kan det vara så att racing blivit mer och mer teoretiskt allt eftersom man kommit över mer avancerade instrument för simulering och loggning?

2238 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande